Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Fått svar på träckprov.

Blodmask 150, odling satt. Förekomst av bandmask.
Hästen är 21 år.

Den andra hästen hade 0 på allt.

Hur ska jag göra med 21-åringen?

Avvakta odlingen. Går de med andra, i så fall, hur många, deras provsvar och hur stor hage?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Hur mycket kostar det att ta ett blodprov för att se om hästen har bandmask?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Sen har jag även en hel del andra frågor då alla säger så himla olika och fastän jag har läst hur mycket som helst i detta forum så fattar jag inte riktigt :angel:

Det är så att jag ska ta hem två hästar nu i början av maj och jag vet inte hur de har blivit avmaskade och så vidare (ska försöka ta reda på det), men jag ska i alla fall göra träckprov på både hästarna. Ska jag kolla om det finns bandmask genom träckprovet istället för att ta ett blodprov? Om träckprovet visar att någon av hästarna eller både har till exempel blodmask, men inte bandmask: kan jag ändå avmaska med ett medel för både bandmask och blodmask för säkerhets skull (läste att man ibland inte kunde hitta bandmask genom träckprov)?
Sen är det så att jag har fem hagar som endast mina två hästar ska gå i nu under sommaren och de betena har vilat i ett par år. Men jag brukar göra två hagar utav de fem hagarna (tre hagar blir till en och de två andra hagarna blir till en) genom att bara öppna upp emellan då det inte finns träd och skugga i en del hagar. Så hur ska jag göra om jag nu behöver avmaska dem? De ska gå i de första tre hagarna i kanske en månad nu (tills betet är "slut") och sen i de andra två hagarna något längre därefter kommer jag flytta tillbaka dem till det första betet och så vidare. Om jag behöver avmaska dem och sedan flyttar dem till det andra betet, men flyttar tillbaka dem till det första efter 1-2 månader: kommer de få mask igen då?
Hur ska man i så fall göra för att hålla masken borta? Mocka hagen eller? Den är ju jäkligt stor, men om det behövs så gör jag det. Kan man i så fall mocka den medan hästarna går på det andra betet?

Och sen en sista fråga: om hästarna har bandmask och blodmask och jag ger dem till exempel Equimax, ska man behandla dem med det jämna mellanrum hela sommaren då? Eller ska man inte avmaska dem förrän hösten? Eller ska man använda något annat medel resten av sommaren? Är lite förvirrad av allt det här :crazy: Hoppas ni kan hjälpa mig i alla fall! :laugh:
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Ursprungligen postat av Andorra
Fått svar på träckprov.

Blodmask 150, odling satt. Förekomst av bandmask.
Hästen är 21 år.

Den andra hästen hade 0 på allt.

Hur ska jag göra med 21-åringen?

Avvakta odlingen. Går de med andra, i så fall, hur många, deras provsvar och hur stor hage?


Det är bara 2 hästar och de har hyfsat stora hagar. Betas även av kor under sommaren i någon period. Läste lite på pappret och där stod det att om förekomst av bandmask finns så ska man avmaska. Den här hästen hade kolik precis innan jul men efter det har jag inte märkt av någon tendens till det.
Ska jag avmaska så vill jag göra det nu innan jag byter hage. Iofs har dom gått i just den hagen i vinter men jag har försökt ta bort så mycket skit som möjligt och solen borde ha torkat bort resten. De har inte gått där på över en månad nu iaf.

Kan inte vänta 2 veckor med att byta hage så det är mer jord än gräs i den de går nu.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Oj, missade att den hade förekomst av bandmask. Ja, då skulle jag avmaska på studs med ett kombinationsmedel.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Ger du ett medel med prazikvantel (mot bandmask) ska du inte använda det igen i år.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Hugger knappen...

Jaha, då var det avmskningstider igen då..
Och som vanligt har några frågor dykt upp. :)

Har hört ett påstående att det räcker att kolla en av (i det här fallet) 6 hästar för att se om det finns mask i besättningen.
Hästarnas ålder varierar från 1år till 34 år.
De går i två hagar som ligger 4 meter från varandra.
Känner mig lite osäker på det här eftersom jag alltid varit med om att kolla alla hästarna i besättningen.


Sen en fråga om blodmask.
Hur allvarligt är det när det upptäcks förekomst av denna?
Vet tyvärr inte om det är stora eller lilla som gäller i det här fallet. Antar att det är skillnad där också.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Har hört ett påstående att det räcker att kolla en av (i det här fallet) 6 hästar för att se om det finns mask i besättningen.
Hästarnas ålder varierar från 1år till 34 år.
De går i två hagar som ligger 4 meter från varandra.
Känner mig lite osäker på det här eftersom jag alltid varit med om att kolla alla hästarna i besättningen.
Nope, jag har hört det tidigare i år, undrar vem som går runt och säger det! Svaret är NEJ, indivduella prover för att skilja ur de som behöver avmaskas är meningen med träckproven. Normalt är det 10% av ett stall som behöver avmaskas.

Sen en fråga om blodmask.
Hur allvarligt är det när det upptäcks förekomst av denna?
Vet tyvärr inte om det är stora eller lilla som gäller i det här fallet. Antar att det är skillnad där också.
Lilla blodmasken är hästens vanligaste parasit, det är därför vi gör prover och avmaskar under sommarhalvåret. Stora blodmasken är illa men den är relativt ovanlig.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

KL

SKIIIIIT! Nu har jag fått svar på odling på min ena häst (som bott borta under vintern) och han visar förekomst av storblodmask. Nu känns det ju som att alla insatser och noggrannhet hemma är förgäves...

Madick, har du förslag på hur jag fortsätter från detta? Vi har väldigt rena beten hemma, hästen ifråga är avmaskad med Ivomec för drygt två veckor sedan. När ska jag maska igen? Kan man bli av med eländet? När sätter man odling igen? Andra hästen, som han går ihop med, har inte stor blodmask, kommer hon att få det också nu?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Tillägg, då han är avmaskad med Ivomec för 2 veckor sedan, släpper han ut någon smitta nu? Ska jag mocka hagen maniskt nu med? Vill göra allt jag kan för att bli av med eländet....
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Nej, han är ju avmaskad, bra att du inte inväntade odlingssvaret! Den andra hästen skulle jag odla på nästa år också för att kolla om hon plockat på smitta, det tar ganska många månader innan den syns.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Tack igen för svar! Men den andra hästen har aldrig gått på smittade marker, och bara ihop med den smittade hästen efter att han blev avmaskad. Hur skulle hon då kunnat få smittan?

Har för mig att det är 8 veckor på Ivomec tills han kommer släppa ägg igen. Ska man maska strax innan 8 veckor gått, exakt 8, eller strax efter? Min plan är nu (om det inte kommer ut ägg nu som måste mockas) att från det att det gått 7 veckor från senaste avmaskning mocka varenda hög tills det att jag maskar igen, och i minst 4 dagar efter maskning.

Mockade hela hagen idag med som helgardering. Man blir ju helt paranoid...
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Eftersom man får så bra svar här;

Har två dräktiga ston, mark som sambetats med får, endel naturbetesmark så jag tar prov för att jag helst undvika att avmaska.
Sto 1 har haft 60 EPG de senaste åren och ej avmaskats.
Sto 2 import från NL i höstas och hade 300 EPG, odling satt.

Vill gärna släppa dem på nytt bete nu och frågan är om jag ska avvakta provet till nästa vecka och avmaska därefter sto 2? Alt att 300 EPG kanske är lågt i sammanhanget och ej behöver åtgärdas?

Tacksam för synpunkter.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Tack igen för svar! Men den andra hästen har aldrig gått på smittade marker, och bara ihop med den smittade hästen efter att han blev avmaskad. Hur skulle hon då kunnat få smittan?

Har för mig att det är 8 veckor på Ivomec tills han kommer släppa ägg igen. Ska man maska strax innan 8 veckor gått, exakt 8, eller strax efter? Min plan är nu (om det inte kommer ut ägg nu som måste mockas) att från det att det gått 7 veckor från senaste avmaskning mocka varenda hög tills det att jag maskar igen, och i minst 4 dagar efter maskning.

Mockade hela hagen idag med som helgardering. Man blir ju helt paranoid...

Var fick din häst det ifrån då? Jag skulle köra odling iaf på de andra hästarna som finns i stallet.

Ta prick 8v, absolut inte kortare tid eftersom det skyndar på resistensutvecklingen och väntar du längre är risken större att det kommer ut ägg. Mocka på, det är det absolut bästa sättet att förebygga smitta!
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Eftersom man får så bra svar här;

Har två dräktiga ston, mark som sambetats med får, endel naturbetesmark så jag tar prov för att jag helst undvika att avmaska.
Sto 1 har haft 60 EPG de senaste åren och ej avmaskats.
Sto 2 import från NL i höstas och hade 300 EPG, odling satt.

Vill gärna släppa dem på nytt bete nu och frågan är om jag ska avvakta provet till nästa vecka och avmaska därefter sto 2? Alt att 300 EPG kanske är lågt i sammanhanget och ej behöver åtgärdas?

Tacksam för synpunkter.

300 EPG skulle jag avmaska iaf före betet för att skydda markerna, det är inte så mycket att hästen på något sätt lider av det. Jag skulle också avmaska nu, är det så att det visar sig att hon har stora blodmasken så är ju iaf det viktigaste redan gjort.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Var fick din häst det ifrån då? Jag skulle köra odling iaf på de andra hästarna som finns i stallet.

Ta prick 8v, absolut inte kortare tid eftersom det skyndar på resistensutvecklingen och väntar du längre är risken större att det kommer ut ägg. Mocka på, det är det absolut bästa sättet att förebygga smitta!

Jag ska försöka förklara. Jag har två hästar, ett sto och en vallack. De har gått hemma på rena marker och ingen har haft stor blodmask (båda är kollade genom odling). De har dessutom legat mycket lågt i EPG på liten blodmask och stoet har nollat ett par gånger. I oktober flyttade jag med mig vallacken till orten jag studerar på, och tog hem honom för ett par veckor sedan. Stoet bodde under samma tid på ett tredje stall, där jag också genom odling vet att alla hästar på det stallet EJ har stor blodmask.

Vallacken har alltså fått stora blodmasken på stallet han flyttade till i oktober förra hösten. Jag avmaskade honom samma dag som han flyttade tillbaks hem, och har mockat allt träck som blivit sedan den dagen.

Så smittan vet jag med säkerhet kommer från andra marker än de han går på nu. Eftersom han dessutom är maskad för c 14 dagar sedan, och om jag förstått det rätt, då inte släpper några ägg nu, så borde inte smittan komma ut på våra marker, och således borde inte stoet heller kunna bli smittat.

Ok, men då maskar jag efter 8 veckor igen. Men har spm plan att från vecka 7 hålla dem i mindre hage och mocka nitiskt allt som kommer ut, ifall att det skulle komma ut något med smitta då.

Hur många omgångar ska jag köra med Ivomecen? Finns det hopp att bli av med skiten (masken) om jag gör på detta vis? Kan jag med trygghet släppa honom i vår andra hage utan att det kommer ut smitta där nu under tiden som han (om jag förstått det rätt) inte släpper några ägg?

TACK gen för dina svar, det är till stor hjälp!
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Ok, då ska det ju vara lugnt. Avmaska var 8e vecka den här säsongen, prov och odling tidigt nästa vår.
 
Blodmask, vilket medel är bra?

Gjorde ett träckprov på min häst förra veckan och fick svaret:
EPG 1100 blodmask stora och/eller lilla
0 spolmask

Jag har ingen aning om vilka preparat som är bra och billiga. Jag har mejlat slöinge djursjukhus och de kan hjälpa mig med recept ( avgift 105 kr ), dock så vill de veta vilket preparat jag vill ha. :confused:
Några bra förslag?

Tack på förhand :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
163 339
Senast: Cattis_E
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 181
Senast: Boj
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 808
Senast: Boj
·
B
Hästvård Skickade in träckprov på min 1-åring och har fått följande svar: Strongylus/Cyathostominae (stora och/eller lilla blodmasken) EPG 150...
Svar
5
· Visningar
1 258
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp