Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)
Var fick din häst det ifrån då? Jag skulle köra odling iaf på de andra hästarna som finns i stallet.
Ta prick 8v, absolut inte kortare tid eftersom det skyndar på resistensutvecklingen och väntar du längre är risken större att det kommer ut ägg. Mocka på, det är det absolut bästa sättet att förebygga smitta!
Jag ska försöka förklara. Jag har två hästar, ett sto och en vallack. De har gått hemma på rena marker och ingen har haft stor blodmask (båda är kollade genom odling). De har dessutom legat mycket lågt i EPG på liten blodmask och stoet har nollat ett par gånger. I oktober flyttade jag med mig vallacken till orten jag studerar på, och tog hem honom för ett par veckor sedan. Stoet bodde under samma tid på ett tredje stall, där jag också genom odling vet att alla hästar på det stallet EJ har stor blodmask.
Vallacken har alltså fått stora blodmasken på stallet han flyttade till i oktober förra hösten. Jag avmaskade honom samma dag som han flyttade tillbaks hem, och har mockat allt träck som blivit sedan den dagen.
Så smittan vet jag med säkerhet kommer från andra marker än de han går på nu. Eftersom han dessutom är maskad för c 14 dagar sedan, och om jag förstått det rätt, då inte släpper några ägg nu, så borde inte smittan komma ut på våra marker, och således borde inte stoet heller kunna bli smittat.
Ok, men då maskar jag efter 8 veckor igen. Men har spm plan att från vecka 7 hålla dem i mindre hage och mocka nitiskt allt som kommer ut, ifall att det skulle komma ut något med smitta då.
Hur många omgångar ska jag köra med Ivomecen? Finns det hopp att bli av med skiten (masken) om jag gör på detta vis? Kan jag med trygghet släppa honom i vår andra hage utan att det kommer ut smitta där nu under tiden som han (om jag förstått det rätt) inte släpper några ägg?
TACK gen för dina svar, det är till stor hjälp!