Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

cydectin finns om man kollar på www.apoteket.se
Om jag nu även ska avmaska mot bandmasken så är ju inte cydectin comp ett alternativ eftersom den inte är till dräktiga/digivande. Då återstår Banminth, Fyrantel och med tanke på att Droncit (som bara tar bandmask) är mycket dyrare så känns det som att alla tre kan avmaskas med samma.

Spelar det någon roll för sto/föl om jag väntar med avmaskning och hagbyte tills efter fölning? Vinterhagen som de går i nu ska plöjas upp i sommar och pga vägarbete är inte sommarhagen tillgänglig än.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Comp betyder att det är prazikvantel blandat i medlet, dvs man kommer åt även bandmask. Men tänk på att Cydectin bara tog 25% mer än ivermektin så nån katastrof är det ju inte.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Fick just reda på att Cydectin bytt tillverkare så det måste vara något knas i FASS i övergången.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

cydectin finns om man kollar på www.apoteket.se
Om jag nu även ska avmaska mot bandmasken så är ju inte cydectin comp ett alternativ eftersom den inte är till dräktiga/digivande. Då återstår Banminth, Fyrantel och med tanke på att Droncit (som bara tar bandmask) är mycket dyrare så känns det som att alla tre kan avmaskas med samma.

Spelar det någon roll för sto/föl om jag väntar med avmaskning och hagbyte tills efter fölning? Vinterhagen som de går i nu ska plöjas upp i sommar och pga vägarbete är inte sommarhagen tillgänglig än.

Ivomec Comp och Equimax kan du använda också som är prazikvantel och ivermektin i samma spruta. Banminth och Fyrantel tar inte lika mycket bandmask.

Om du väntar släpps det ut mer bandmaskägg som har en mellanvärd i ett gräskvalster, alltså får hästarna i sig mer smitta ju längre de får sprida ägg.
 
Senast ändrad:
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

kl

När jag skickade in träckprov på mina så beställde jag "grundanalysen" bara.
Nu säger min vet att jag ska avmaska mot bandmask även fast jag inte har några provresultat på det. I övrigt så hade dom bara lite blodmask,låg mellan 100-200 EPG. Låter konstigt,eller?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Verkar dina hästar ha problem som kan tyda på bandmask? Avmagring, svårt att hålla hull, dålig päls, kolikanfall? Om inte så finns det ingen anledning att avmaska bara för att.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Hej.
Jag har sökt på nätet halva dagen känns det som, men inte riktigt rätat ut mina frågetecken så jag provar här.

Jag har tänkt ta träckprov nu i veckan som kommer, men jag vet inte för vad jag ska testa.
Dels finns det massa företag som gör träckprov, och jag vet inte vilket av dessa jag ska välja. (Jag har framförallt kollat på Vidilab, Equippolab och SVA.) Det är svårt för mig att hitta vilka prover som ingår i grundtesterna och vilka man får köpa till. (Man kanske inte får fråga vilka som är bäst?)

Sedan undrar jag vad jag bör prova för maskar?
De har inte blivit träckprovade tidigare, och avmaskades mot stygnfluga i höstas. Vi växelbetar hagarna och har stora hagar som mockas, så jag TROR inte att parasittrycket är högt men man vet ju aldrig.
Inga visar symptom, så att odla (eller vad man nu gör) för bandmask borde väl vara onödigt? Men stora blodmasken är kanske säkrast om de visar sig ha blodmask?
Vilka andra maskar vill man testa för? Hur ska jag tänka?

Om de skulle visa sig ha lilla blodmasken så ska man väl avmaska flera gånger för det går i cykler? Hur lång tid ska det gå mellan avmaskningarna och hur många avmaskningar ska man göra?

Tack!
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Om man ska avmaska den 8 Juni (ungefär) går det väl att ta träckprov nu?

Varför ska ni avmaska just 8 juni? Vad går hästarna i för hage nu och vad kommer ni göra med den när hästarna bytt hage? Om ni oavsett vad som händer ska avmaska 8 juni skulle jag avvakta med träckprovet tills någon vecka innan så ni har så aktuella svar som möjligt.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Sedan undrar jag vad jag bör prova för maskar?
De har inte blivit träckprovade tidigare, och avmaskades mot stygnfluga i höstas. Vi växelbetar hagarna och har stora hagar som mockas, så jag TROR inte att parasittrycket är högt men man vet ju aldrig.
Inga visar symptom, så att odla (eller vad man nu gör) för bandmask borde väl vara onödigt? Men stora blodmasken är kanske säkrast om de visar sig ha blodmask?
Vilka andra maskar vill man testa för? Hur ska jag tänka?
Vilket labb du väljer får du avgöra själv. Vad är viktigast för dig?

Första gången jag tar prov på en häst så tar jag "grundprov" med odling (för att se om stora blodmasken finns) och även bandmaskanalys (den odlas inte utan provet görs på ett annat sätt). Med de valen har du täckt allt som går att testa för.

Om de skulle visa sig ha lilla blodmasken så ska man väl avmaska flera gånger för det går i cykler? Hur lång tid ska det gå mellan avmaskningarna och hur många avmaskningar ska man göra? Tack!

Svaret på det här hittar du i första inlägget i tråden!
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

För jag tror att stallet ska skicka in snart så man kan vara med på det. men det kanske är böst och ger bäst svar om man skickar in idividuellt.

För jag har foderponny som ska hem den 11/6, och de vill att de är nyavmaskade såklart.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

*KL*

Hej!

Har en liten fråga..

Vi har i mitt stall dels vinterhagar (små med nästan inget att äta), dels stora sommarhagar och dels "inbeteshagar".

När borde man avmaska för att minimera smittan så mycket som möjligt.

Alla hästar går inte tillsammans och jag gissar att det är några hästar/hage som har mask och andra inte. Endast de med mask kommer avmaskas- såklart!

Hjälp, jag får ingen klarighet i detta!

/Lavinia
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

... och om det inte framgick så går typ alla hästar i inbeteshagarna, några timmar/dag för att resten av tiden vara i vinterhagarna igen..

/Lavinia
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Några enstaka ägg är lite. Är det tjockt med ägg eller återkommande många gånger är det mycket. Den avmaskningen skulle ha gjorts i höstas innan det frös på.

Att några enstaka ägg (mindre än tio?) är lite är ju ganska solklart. Men var går gränsen för mycket. Svårt att räkna exakt men är mellan 50-75 styngflugeägg mycket? Mer än 100= mycket? Utspritt på en häst då alltså? Försökte hitta någon bild på vad som kan anses lite, medel och mycket men hittar inget. Är så svårt tycker jag när vetten säger "Äsch det där är ingenting" själv tycker jag det är mängder :eek: men jag kanske är nojjig i onödan
 
Senast ändrad:
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Lite tycker jag är när man lätt hinner plocka bort de få äggen som dyker upp.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Lite tycker jag är när man lätt hinner plocka bort de få äggen som dyker upp.

Mjaha men det beror ju på hur mycket tid man har väl ;) :p

Det jag funderar över är hur många man ska plocka bort innan man börjar funderar på om man ska avmaska till hösten eller inte.Förutsatt att träckproven visar noll men de har de gjort hittills
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Mjaha men det beror ju på hur mycket tid man har väl ;) :p

Det jag funderar över är hur många man ska plocka bort innan man börjar funderar på om man ska avmaska till hösten eller inte.Förutsatt att träckproven visar noll men de har de gjort hittills

Plockar du bort varje dag spelar inte mängden någon roll. Det tar ett par dar innan larverna i äggen rör på sig och börjar klia så hästen får i sig larverna.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Plockar du bort varje dag spelar inte mängden någon roll. Det tar ett par dar innan larverna i äggen rör på sig och börjar klia så hästen får i sig larverna.

Okidoki Dör de där äggen när man plockar bort dom förresten? Eller är risken minmal att hästen får i sig dom om de hamnar på backen. För de är ju liiiiite jobbiga att samla in i en äggkorg faktiskt :D
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Om du kan plocka bort dem så de hamnar på inte gräs är det nog bäst, men för att hästen ska få impulsen att slicka i sig dem så måste ju ägget sitta på hästen och röra sig så det kliar, eller om den kliar någon annan häst förstås.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
163 339
Senast: Cattis_E
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 181
Senast: Boj
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 808
Senast: Boj
·
B
Hästvård Skickade in träckprov på min 1-åring och har fått följande svar: Strongylus/Cyathostominae (stora och/eller lilla blodmasken) EPG 150...
Svar
5
· Visningar
1 258
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jämställt förhållande
  • Husköpstråden del 3
  • Parfym

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp