Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

När är "ett tag sen"? Och är det bara spolmasken du vill kontrollera, hur är det med blodmask, den tar nämligen Axilur väldigt dåligt. Träckprov innan bete tycker jag du ska göra iaf.

ERP för spolmask på fölen varierar väldigt mycket, mellan 2-16 veckor, för vissa föl räcker det med en endaste avmaskning. Inget medel vi har idag tar migrerande larvar. Livscykeln för spolmasken är 10-15 veckor.

Smågrabbar låter som åringar och de borde ha byggt upp eget försvar nu, så träckprov är det mest lämpliga.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Ett tag sen är månadsskiftet feb/mars. Axilur valdes då det avdödar spolmask lite långsammare för att undvika massdöd och stopp... Mycket spolmask var det på grabbarna.
Eftersom det var så mycket vill jag göra ett träckprov till för att se om det behövs igen och då kunna använda ett medel som tar även blodmask. Men att ta träckprovet för tidigt känns ju onödigt, då visar det ju ändå inte rätt.
De ska snart ut på bete så det är dags för ett träckprov, men det kan vänta om erpn är längre, om du förstår hur jag tänker...(knappt jag gör det själv vissa dagar :p)
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Nu har det börjat växa liiite gräs här..väldigt lite, och det är plus varje natt. Tjälen är borta. Kan masken ha vaknat nu och blivit "larver" så man kan träckprova?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jadå, visst kan du köra prov nu. Är det hästar som provats tidigare och legat lågt skulle jag dock vänta ett tag till.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Dom är inte provade innan, och jag misstänker att dom verkligen har mask pga de beten de gått på senaste åren. Hade ett rejält kolikanfall pga mask förra våren på en häst (som jag visserligen tror hade väldigt dåligt immunförsvar) Då blev alla maskade med Ivomec comp. I maj kommer jag att flytta alla hästarna till min nya gård med beten som inte använts på över 20 år, och det ska bli underbart skönt då jag kan dela upp betena på vinter och sommarhagar. Vill inte riskera att få med mig mask dit. Och vill inte heller riskera att få ett rejält kolikanfall igen nu i vår när masken vaknar, så jag vill gärna vara tidig, men såklart vill jag ju att det ska vara någon mening med att kolla dom.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Min stallvärd valde att maska sina hästar för att hon sett mask hos fölet (snart åring då)

Men jag ville bestämt kolla masken innan jag ger henne ett preparat på chans, vilka maskar kan finnas vakna nu?

Har tagit odling mot bandmask och stora blodmask som vanligt!

(Avmaskad senast i somras/höstas då hon hade 150 EPG lilla blodmasken)
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Om du ska flytta till nytt skulle jag göra prov nu eller snart och avmaska med Cydectin (eller Cydectin comp) ungefär 2v innan flytt. Det medlet skyddar mot ny smitta i 2v och det kommer inte ut några nya ägg på 12v och brukar rensa upp rejält i hästarna.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Min stallvärd valde att maska sina hästar för att hon sett mask hos fölet (snart åring då)

Men jag ville bestämt kolla masken innan jag ger henne ett preparat på chans, vilka maskar kan finnas vakna nu?

Har tagit odling mot bandmask och stora blodmask som vanligt!

(Avmaskad senast i somras/höstas då hon hade 150 EPG lilla blodmasken)

Men, vad avmaskade hon mot? Gissningsvis var det spolmask hon såg och den ska inte vuxna hästar ha eller behöva behandlas mot. Kan du höra vilket medel hon använde?

Alla maskar är vakna nu.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Hej alla kloka!
Jag fick träckprovssvar idag:
4-årigt dräktigt russ blodmask 650
13-årigt ardennersto blodmask 175
23-årig travare blodmask 125
Förekomst av bandmaskägg och odling satt för stora blodmasken.
Frågor: Ska jag avmaska och byta hage innan russet fölar om ca 1-1,5 månad? Det är möjligt, men smidigare om de kan gå kvar i vinter hagen någon vecka till.
Min tanke var att även avmaska ardennern innan de byter hage (rätt tänkt?).
Vad rekommenderar ni för preparat? Cydectin?
De har inga symtom på bandmaskinfektion så den tänkte jag inte behandla (rätt tänkt?)
Hur ska jag göra med hagrotation i sommar för att bli av med masken? Hagarna växelbetas med nötkreatur och jag har möjlighet att byta hagar flera gånger. Russen har dock fångtendenser så jag kan inte släppa henne på alla hagar.
Ska jag avmaska henne på nytt i sommer och ta nytt träckprov?
Vinterhagen ska plöjas upp i år och jag tänkte använda den till vintern igen (eller bör jag ta en annan?)
Är väldigt tacksam för hjälp!
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Men, vad avmaskade hon mot? Gissningsvis var det spolmask hon såg och den ska inte vuxna hästar ha eller behöva behandlas mot. Kan du höra vilket medel hon använde?

Alla maskar är vakna nu.

Vet inte, hon maskade sin stora på chans för att lillen hade nått.

Fick Amazings svar nu (min häst) och hon hade 0 på allt! :bump:
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Vi har ett 'vårbete', som hästarna släppts på nu så vinterhagen får torka och vila. Vi har bara gräshagar, året runt. Är det läge för oss att träckprova nu direkt när det blivt vårsol?

Åren innan har vi väntat till början av maj när gräset kommit igång.

Vi har en häst som varit nollad många år, men sista åren kommit upp i 150 resp 250 epg, har dock inte avmaskat. (har ordnade beten, med relativt lite smitttryck, men en häst med 350?epg mask har kommit och gått under tiden). Den andra hästen är ny så den vet vi inget om än.
 
Avmaskning, hjälp!

Vi har lite problem med avmaskning i vårt stall. Vi gjorde en "kolla masken" på alla 6 hästarna och det visade sig att 3 av dem hade mask i större mängd. Min ena hade 450 EPG, en hade 700 EPG och en hade (otroligt nog) 2775 EPG. Blodmask alltså. De går två och två i hagarna, just nu går de i vinterhagarna, och det konstiga är att det är bara en häst i varje hage som är smittad. I alla fall, den som har extremt mycket blev avmaskad häromdagen utan att ha tagit en diskussion med oss övriga först, vilket ledde till att jag dagen därpå valde att sätta henne i en separat hage eftersom hennes hagkompis (som är maskfri) gärna går och äter bajs - vilket är väldigt onödigt om hon nu bajsar ut maskar och ägg. Detta blev det ett himla liv om och jag blev rent ut sagt utskälld och uthängd av ägaren pga detta. Själv kan jag inte förstå det konstiga i detta.

Dessutom bör väl alla hästar som ska avmaskas i samma stall göra det samtidigt och med samma medel? Då ökar väl chansen att bli av med parasiterna? Dessutom bör väl den häst som det nu är sånt rabalder om (den med 2775 EPG) avmaskas igen om 4 veckor? (avmaskades med Banminth) Bör de inte mocka ur boxen ordentligt dessutom? Känns lite otryggt med tanke på att min "friska" häst står brevid henne och jag gissar att det inte smittar så där, men de små jäklarna kan väl nästintill vandra genom väggar känns det som... Vi vill ju helst slippa att de 3 "friska" hästarna smittas och att de två som har inte får mer. För är inte 2775 EPG extreeeeemt mycket? Jag är som ni märker inte så high på det här med avmaskning men rätta mig om jag har helt fel?
 
Sv: Avmaskning, hjälp!

Titta på länken.
http://www.regiondjursjukhuset.se/stromsholm/info.asp/id/703024

Rekomenderar även böcker typ Håll hästen frisk. Det står endel där om amasnkng och skötesel av hagar.

När hästen är avmaskad så kommer det döda parasiter o ägg. Så dom smittar inte efter avmaskning. Det är före avmaskning som dom smittar. Men det är lämligt att man avmaskar samtidigt i ett stall. I vart fall dom som går i samma hage. Banminth är det avmiskning var 4 vecka. Det finns flera preparat som tar blodmask. Så man byter preparat efter ett år ungefär. Men det kan er veterinär bättre.

Men är man noga och mockar ur hagen varje dag eller varannan dag en gång i veckan eller något sånt och håller ratorna (det höga gräset där hästen bajsar)i beteshagen låga så är risken för att få parasiter mindre. Avmaska minst 3 dagar före hagbyte, exempel från vinterhage till sommarhage.
Och det är toppen att ni använder maskkontoll/kollamasken så blir det inte onödinga avmaskingar.
Hoppas att det bliv lite mer förståligt.
Mvh
Pudlan
 
Senast ändrad:
Sv: Avmaskning, hjälp!

När hästen är avmaskad så kommer det döda parasiter o ägg. Så dom smittar inte efter avmaskning. Det är före avmaskning som dom smittar. Pudlan

Här måste jag protestera lite.:)De döda maskarna som kommer ut kan mycket väl innehålla infektionsdugliga ägg, likaså äggen som kommer ut är det inget fel på... Så visst smittar de efter avmaskning. Speciellt om de har så där mycket mask, så är det nog mycket ägg som kommer ut de närmaste dagarna.
Så viktigt att mocka hagen ordentligt, de smittar ju inte nästa häst förrän de fått ligga ett tag och utvecklas till larver som hästarna sedan äter upp.
 
Sv: Avmaskning, hjälp!

Ja det har du rätt i:).

Men jag menar när avmaskningsmedlet har kommit till maskar och andra stadier av ägg o larv. Fast här är det väldigt olika på preparaten. En del är verksamma i flera av larvstaider och mot äggen(som inte överlever när dom utveckals till larvstadie från ägg då preparet är verksamt en längre tid. Tänkter på avmaskningsmedel med 8 till 12 veckors intervall..
 
Sv: Avmaskning, hjälp!

Ja det har du rätt i:).

Men jag menar när avmaskningsmedlet har kommit till maskar och andra stadier av ägg o larv. Fast här är det väldigt olika på preparaten. En del är verksamma i flera av larvstaider och mot äggen(som inte överlever när dom utveckals till larvstadie från ägg då preparet är verksamt en längre tid. Tänkter på avmaskningsmedel med 8 till 12 veckors intervall..

Nej, inget medel tar ägg. Läs den nålade masktråden så kanske ni får ihop sammanhanget med de olika maskmedlen.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Hej alla kloka!
Jag fick träckprovssvar idag:
4-årigt dräktigt russ blodmask 650
13-årigt ardennersto blodmask 175
23-årig travare blodmask 125
Förekomst av bandmaskägg och odling satt för stora blodmasken.
Frågor: Ska jag avmaska och byta hage innan russet fölar om ca 1-1,5 månad? Det är möjligt, men smidigare om de kan gå kvar i vinter hagen någon vecka till.
Min tanke var att även avmaska ardennern innan de byter hage (rätt tänkt?).
Vad rekommenderar ni för preparat? Cydectin?
De har inga symtom på bandmaskinfektion så den tänkte jag inte behandla (rätt tänkt?)
Hur ska jag göra med hagrotation i sommar för att bli av med masken? Hagarna växelbetas med nötkreatur och jag har möjlighet att byta hagar flera gånger. Russen har dock fångtendenser så jag kan inte släppa henne på alla hagar.
Ska jag avmaska henne på nytt i sommer och ta nytt träckprov?
Vinterhagen ska plöjas upp i år och jag tänkte använda den till vintern igen (eller bör jag ta en annan?)
Är väldigt tacksam för hjälp!

Någon som har åsikt om avmaskning innan fölning eller ok att vänta?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Är det någon som kan rådge mig huruvida det är för tidigt att träckprova i Göteborgsområdet? Här har ju varit varmt ganska länge, så tänker att det kanske inte borde ge falskt lågt svar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
163 338
Senast: Cattis_E
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 181
Senast: Boj
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 808
Senast: Boj
·
B
Hästvård Skickade in träckprov på min 1-åring och har fått följande svar: Strongylus/Cyathostominae (stora och/eller lilla blodmasken) EPG 150...
Svar
5
· Visningar
1 258
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp