Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Tjohej!

En liten fråga:

(Eftersom vi har så olika scheman och alla slutar jobbet när posten redan gått för dagen)..

Hur länge överlever äggen (?) innan de måste analyseras? Alltså hur länge innan träckprovet blir mindre trovärdigt??

/Lavinia
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

I kylskåp en vecka, är det varmt kläcks de ganska fort, 3-4 dagar kanske.

Kan ni inte skicka direkt så kan ni samla i kylskåp och posta dagen efter så håller det sig bättre.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

En av ägarna hade tydligen redan skickat in ett träckprov nyss, och det visade blodmask (lilla) en hel del. Minns inte exakt hur mycket. Fick ut Noromectin av vet till alla hästar, trots att jag propsade på Cydectin pga flytten i maj. Är det någon mening att avmaska med Noromectinet? Eller ska jag försöka få tag på en annan vet som ger Cydectinet?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Pga risken för kolik avmaskades alla hästar med noromectin, och det var bara den hästen som träckprovats som sket ut mask, MAsSOR av mask. Dom små små röda. Hur 17 ska jag göra vid flytten i maj nu då?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Pga risken för kolik avmaskades alla hästar med noromectin, och det var bara den hästen som träckprovats som sket ut mask, MAsSOR av mask. Dom små små röda. Hur 17 ska jag göra vid flytten i maj nu då?

Men snälla... vad trött jag blir. Bara för att EN häst har mycket mask betyder det absolut inte att alla har det och varför sån panik över kolik? Lilla blodmasken ger ytterst sällan kolik så jag förstår inte alls hur det resonerades här.

Har ni gett noromectin kan du avmaska igen om 8v om det behövs.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Vi hade ett JÄTTEKRAFTIGT kolikanfall förra våren pga lilla blodmasken, enligt veterinären. Därav skräcken för kolik igen. Jag är mest orolig för att det finns massor av ägg som inte kläckts än..
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Fick idag svar på träckprov, 550 EPG stor/liten blodmask (odling är satt). Hästen ifråga hade 75 EPG för ett år sedan, och 100 EPG i höstas. Troligen är ett stallbyte med lite omkringliggande förhållanden orsaken till ökningen. Vilket avmaskningsmedel är att föredra? Förslag? Hästen kommer inom kort att flyttas till relativt rena beten. Inte helt "nya", men haft mycket lågt smittryck och är välmockade.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Vi hade ett JÄTTEKRAFTIGT kolikanfall förra våren pga lilla blodmasken, enligt veterinären. Därav skräcken för kolik igen. Jag är mest orolig för att det finns massor av ägg som inte kläckts än..

En massaktivering? Den är det ju lite sent att förebygga nu iofs.

Mocka hagarna!
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Madick, när du har tid:

Spolmask, vilka medel tar på dem?
Jag har blivit intutad att det bara är Axilur som tar på dem medans en del andra kan bedöva dem. Vad säger du?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Som sagt så ska ala hästar flyttas från den gården till min nya gård med beten som inte betats på 20 år. Där kan jag äntligen välja att ha separata vinter och sommarhagar. Samt att inte släppa på nya hästar utan träckprov osv.Jag har inte haft valet innan. Ska be min vet om Cydectin igen till flytten så jag slipper få med mig ägg.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Hej alla kloka!
Jag fick träckprovssvar idag:
4-årigt dräktigt russ blodmask 650
13-årigt ardennersto blodmask 175
23-årig travare blodmask 125
Förekomst av bandmaskägg och odling satt för stora blodmasken.
Frågor: Ska jag avmaska och byta hage innan russet fölar om ca 1-1,5 månad? Det är möjligt, men smidigare om de kan gå kvar i vinter hagen någon vecka till.
Min tanke var att även avmaska ardennern innan de byter hage (rätt tänkt?).
Vad rekommenderar ni för preparat? Cydectin?
De har inga symtom på bandmaskinfektion så den tänkte jag inte behandla (rätt tänkt?)
Hur ska jag göra med hagrotation i sommar för att bli av med masken? Hagarna växelbetas med nötkreatur och jag har möjlighet att byta hagar flera gånger. Russen har dock fångtendenser så jag kan inte släppa henne på alla hagar.
Ska jag avmaska henne på nytt i sommer och ta nytt träckprov?
Vinterhagen ska plöjas upp i år och jag tänkte använda den till vintern igen (eller bör jag ta en annan?)
Är väldigt tacksam för hjälp!

Någon som vill kommentera omjag har tänkt rätt?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Madick, när du har tid:

Spolmask, vilka medel tar på dem?
Jag har blivit intutad att det bara är Axilur som tar på dem medans en del andra kan bedöva dem. Vad säger du?

Bedöva? På vilket sätt?

Axilur och Rintal tar spolmask på ett bra sätt. Pyrantel också. Ivermektin kan ta den, särskillt tidiga stadier MEN det finns undersökningar som visar på utebliven effekt, så om man använder ett ivermektin-preparat är det lämpligt att göra träckprov (igen) efter 10-14 dagar för att se att medlet hade effekten man var ute efter.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Om de har påvisat bandmaskägg ska du avmaska mot bandmask, det är ytterst sällan hästarna visar symptom på mask öht.

Ger du Cydectin skyddar det mot ny smitta i 2v, och jag skulle avmaska nu så du inte får mer smitta i hagarna.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Madick (om du har möjlighet att svara), pratade med veterinär idag för att få avmaskningsmedel till min häst som visat 550 EPG blodmask. Veterinären sa att Cydectin inte finns kvar längre och att jag därför inte kunde få det utskrivet. Istället fick jag Ivomec. Är det vettigt i sammanhanget? Och framförallt hur länge tar det efter avmaskning med det innan det kan komma nya ägg ur hästen? Tänkte hur jag ska lägga upp avmaskningen under säsongen. Tusen tack i förväg!
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Finns inte cydectin längre?? Inte alls samma sak som ivomec vad jag vet?? Ivomec tar väl bara utvecklade maskar? Såsom noromectin?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Men! Kollade i FASS och Cydectin är helt borta, även Cydectin Comp. Mycket mystiskt, undrar varför.

Ivomec (ivermektin) tar vuxna och "ungdomar", Cydectin tar även 25% av de inkapslade larverna (de som snart är på väg att vakna till). Använder ni ivermektin är det nya ägg efter 8v.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Kollade också i FASS och blev också förvånad! Men nu när jag fått ut Ivomec, är det lämpligt att maska nu ca, och sen om åtta veckor igen, för att skydda markerna? Hästen kommer flytta till relativt rena marker i helgen. Han får gå i liten hage första 3 dagarna (eller skulle du säga 4?) efter avmaskning, och den mockas helt ren sen.

Tack för svaret förresten, värt mycket!
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jag skulle hålla i liten hage 4 dar om du ändå tar dig besväret, dygn 3 och 4 kommer det ut mest.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Men då finns det inget "starkare" än vanligt noromectin nu då? Eller hur är det med Ivomec comp?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
163 338
Senast: Cattis_E
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 181
Senast: Boj
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 808
Senast: Boj
·
B
Hästvård Skickade in träckprov på min 1-åring och har fått följande svar: Strongylus/Cyathostominae (stora och/eller lilla blodmasken) EPG 150...
Svar
5
· Visningar
1 258
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gift vid första ögonkastet 2024
  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Husköpstråden del 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp