Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Pga risken för kolik avmaskades alla hästar med noromectin, och det var bara den hästen som träckprovats som sket ut mask, MAsSOR av mask. Dom små små röda. Hur 17 ska jag göra vid flytten i maj nu då?
Vi hade ett JÄTTEKRAFTIGT kolikanfall förra våren pga lilla blodmasken, enligt veterinären. Därav skräcken för kolik igen. Jag är mest orolig för att det finns massor av ägg som inte kläckts än..
Hej alla kloka!
Jag fick träckprovssvar idag:
4-årigt dräktigt russ blodmask 650
13-årigt ardennersto blodmask 175
23-årig travare blodmask 125
Förekomst av bandmaskägg och odling satt för stora blodmasken.
Frågor: Ska jag avmaska och byta hage innan russet fölar om ca 1-1,5 månad? Det är möjligt, men smidigare om de kan gå kvar i vinter hagen någon vecka till.
Min tanke var att även avmaska ardennern innan de byter hage (rätt tänkt?).
Vad rekommenderar ni för preparat? Cydectin?
De har inga symtom på bandmaskinfektion så den tänkte jag inte behandla (rätt tänkt?)
Hur ska jag göra med hagrotation i sommar för att bli av med masken? Hagarna växelbetas med nötkreatur och jag har möjlighet att byta hagar flera gånger. Russen har dock fångtendenser så jag kan inte släppa henne på alla hagar.
Ska jag avmaska henne på nytt i sommer och ta nytt träckprov?
Vinterhagen ska plöjas upp i år och jag tänkte använda den till vintern igen (eller bör jag ta en annan?)
Är väldigt tacksam för hjälp!
Madick, när du har tid:
Spolmask, vilka medel tar på dem?
Jag har blivit intutad att det bara är Axilur som tar på dem medans en del andra kan bedöva dem. Vad säger du?