Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Vilken mask är den tjocka orange-röda masken? Någon som vet? Den lilla smala röda är väl lilla blodmasken?
 
Hjälp

Jag är på väg till stallet för att kolla, skicka kolla masken o ta urin prov. Har kontakt med vet som jag ska runga igen då jag sett det själv. Men de i stallet säger att han kissade blod o det kom ut en blod mask???? Kan den verkligen komma ut den vägen?
 
Sv: Hjälp

Jag är på väg till stallet för att kolla, skicka kolla masken o ta urin prov. Har kontakt med vet som jag ska runga igen då jag sett det själv. Men de i stallet säger att han kissade blod o det kom ut en blod mask???? Kan den verkligen komma ut den vägen?

Skicka inget prov idag, det är långhelg!

Det låter väldigt konstigt om det skulle komma ut en mask den vägen.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Urinvägs infektion? Det maskliknande kan vara hinna från urin lådan? Aha, just det, helg, tack! Får vänta till Tisdag ( lite snurrig idag)
 
hur ska jag göra ?

vi har 5 hästar i stallet varav en 1åring och resten 10+ . åringen har nu fått spolmask och jag undrar lite hur jag ska göra, ska jag avmaska henne och efter 2 veckor skicka in träckprov på samtliga eller ska jag avmaska alla ?

ber om ursäkt om detta har varit uppe tidigare i tråden...
 
Sv: hur ska jag göra ?

Spolmask går i princip bara på bebishästar så ta träckprov på alla nu och se vilket medel du bör använda till årigen. Har den bara spolmask är det ett medel är det både spol- och blodmask är det ett annat.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

ja du..dom är ju borta nu men kanske 1 cm långa och en halv cm tjocka? Lite "ribbade", mer som larver? Styngflugan? Fick ut dessa ur en häst häromdagen när vi avmaskat.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Men dom är inte direkt "farliga" för hästen om jag fattat rätt eller? Värre med lilla blodmasken som han också hade massor av.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Den ev. skada de gjorde blev redan i vintras. Styngflugelarver bekämpas på hösten, eller helst, ta bort äggen varje dag från hästarna.
 
Vänta lite med avmaskning, eller ?

Fick labbsvar idag på att hästen har 350 EPG blodmask. Inte jättemycket, men tillräckligtför att jag känner att det är läge för avmaskning. Problemet är att hon går i en hage med 10 andra hästar som troligen då också har blodmask i större eller mindre omfattning. Att få till någon gemensam avmaskningsgrej så här nära inpå betesläppet är inte att tänka på
( samarbetsviljan är inte den bästa angående hagen).
Ska jag avmaska själv och sen göra det igen innan släppet om ca 1 månad eller ska jag vänta helt tills betet ?
Min veterinär är väldigt restrektiv med maskmedel så det kan bli problem att få honom att skriva ut två doser. Så då blir det ju ett nytt träckprov och en ny vända med veterinären i början av Juni.
Hur hade ni gjort ? Väntat eller avmaskat två ggr ?
 
Sv: Vänta lite med avmaskning, eller ?

Om jag inte är helt tappad bakom en vagn så är det väl inte konstigare än att du väntar med avmaskning till strax innan betessläpp. Och sedan avmaskar du med de intervaller som avgörs av avmaskningsmedlet.

Huruvida de andra har mask eller ej går ju inte att veta, i vår hage har det funnits individer med 2000 epg tillsammans med individer med 0 epg. Det är väl upp till varje hästägare att maskprova och avmaska några dagar innan betessläpp. Har ni inga gemensamma rutiner för detta sen tidigare?

Något nytt prov behövs knappast, du har ju påvisat mask nog för avmaskning.
 
Sv: Vänta lite med avmaskning, eller ?

Rutiner har vi dåligt med. Det är olika beroende på var man släpper, varje betesägare har ju sina regler.
Sen är det klart att alla inte behöver vara infekterade men förra året var det ungefär samma på de som bemödade sig med att kolla ( hästarna har varit hagkompisar i flera år ).
Att jag testade nu beror främst på att jag tycker hästen magrat av och ville utesluta att det handlar om ett massivt maskangrepp.
Men då gör jag nog så då, att jag väntar med avmaskningen till strax innan betessläpp.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Hästen är inköpt sent i höstas (typ nov-dec) och då tyckte vi det var onödigt att avmaska så vi väntade tills nu på våren.
 
Sv: Vänta lite med avmaskning, eller ?

Min veterinär är väldigt restrektiv med maskmedel så det kan bli problem att få honom att skriva ut två doser. Så då blir det ju ett nytt träckprov och en ny vända med veterinären i början av Juni.
Hur får de andra ut maskmedel då? Och nej, du behöver inget nytt träckprov när du har ett positivt nu. Dessutom kan du väl få receptet och hämta ut nu men avmaska senare.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Ja, det är väl inte så svårt. Det finns ju fler veterinärer och dessutom är väl inte alla helt ärliga med hur många hästar dom har när dom ringer till vederbörande. Självklart kan jag också ringa den mindre nogräknade veterinären, men vill inte. Det finns ju en anledning till att den jag anlitar håller hårt på sina recept.
 
Sv: Vänta lite med avmaskning, eller ?

Jag blir inte klok på det här - När ska man egentligen avmaska? Alltså, hur mycket ska hästen ha för att det ska behövas? Min hade bara 100 på blodmask, och 0 på spolmask, ska jag avmaska då? Eller vart går gränsen? Hittar inget bra svar på det.
 
Sv: Vänta lite med avmaskning, eller ?

Jag blir inte klok på det här - När ska man egentligen avmaska? Alltså, hur mycket ska hästen ha för att det ska behövas? Min hade bara 100 på blodmask, och 0 på spolmask, ska jag avmaska då? Eller vart går gränsen? Hittar inget bra svar på det.

I vilken sorts hagar går hästen i? Tillsammans med hur många på hur mycket mark? Vad har de andra? Vad har ni haft tidigare på träckprov?

Gränsen är individuell... det är därför det blir svårt utan bra rådgivning.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Fått svar på träckprov.

Blodmask 150, odling satt. Förekomst av bandmask.
Hästen är 21 år.

Den andra hästen hade 0 på allt.

Hur ska jag göra med 21-åringen?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
163 339
Senast: Cattis_E
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 181
Senast: Boj
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 808
Senast: Boj
·
B
Hästvård Skickade in träckprov på min 1-åring och har fått följande svar: Strongylus/Cyathostominae (stora och/eller lilla blodmasken) EPG 150...
Svar
5
· Visningar
1 258
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp