Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Blodmask, vilket medel är bra?

Jag använde fyrantel, det nästan exakt ett år sen nu
 
Sv: Blodmask, vilket medel är bra?

Bara en gång?

Jag skulle välja Cydectin, det "håller" i 12v, så det blir bara 2 avmaskningar i år. Med Fyrantel behöver du ge var 4e vecka.
 
Sv: Blodmask, vilket medel är bra?

*Kl*

Har fått svar på två av mina hästar, hoppas få svar på den tredje också under eftermiddagen.
1-årshingsten hade 30 EPG på blodmask (odling satt), 0 på övrigt.
6-årsstoet hade 200 på EPG (odling satt), 0 på övrigt.
19-årsstoet väntar jag på svar på.

Övriga hästar i stallet kommer avmaskas. Träckprov taget på fyra av de övriga, resten avmaskar utan träckprov.
Hur tycker ni jag ska göra?
 
Sv: Blodmask, vilket medel är bra?

Har fått svar på den tredje nu också.
19-årsstoet hade 30 EPG på blodmask (odling satt), 0 på övrigt.
 
Sv: Blodmask, vilket medel är bra?

*Kl*

Har fått svar på två av mina hästar, hoppas få svar på den tredje också under eftermiddagen.
1-årshingsten hade 30 EPG på blodmask (odling satt), 0 på övrigt.
6-årsstoet hade 200 på EPG (odling satt), 0 på övrigt.
19-årsstoet väntar jag på svar på.

Övriga hästar i stallet kommer avmaskas. Träckprov taget på fyra av de övriga, resten avmaskar utan träckprov.
Hur tycker ni jag ska göra?

Jag hade inte gjort nånting. Bara tagit prov igen i höst.
 
Blodmask, vilket medel är bra?

Hej!

Min häst hade 300 EPG lilla blodmasken (Odling visade ingen förekomst av stora blodmasken) förra våren - avmaskades då med en spruta Fyrantel på distr.vets inrådan. På hösten hade han 225 EPG lilla blodmasken (odling visade inget nu heller). Han fick återigen en spruta Fyrantel. Nu i vår hade han 325 EPG lilla blodmasken igen... och nu hade även 2-åringen 175 EPG lilla blodmasken - Odling är skickad på dem båda. Tidigare hästar som gått i samma hagar har varit 0-ade på träckprov -så nu måste fått in skiten i våra hagar - förmodligen via hingstbetet min häst gick på.
Nu ringde jag djursjukhuset som gav mig recept på Cydectin - en spruta nu och en spruta till om 2 veckor. Låter det som rätt behandling?

Nu vill vi ju få bort detta både från våra hästar, men även från hagarna! Våra sommarhagar får vila i år - vi lånar beten av grannarna - men hur gör vi för att i minsta mån smitta deras beten? Hur gör vi med vinterhagen där även lösdriften står - den måste de använda i vinter igen! Vi tänkte mocka ut så mycket vi kan - både ur hagen och ur lösdriften - är det ngt mer man måste tänka på?
 
Sv: Blodmask, vilket medel är bra?

Hej!

Min häst hade 300 EPG lilla blodmasken (Odling visade ingen förekomst av stora blodmasken) förra våren - avmaskades då med en spruta Fyrantel på distr.vets inrådan. På hösten hade han 225 EPG lilla blodmasken (odling visade inget nu heller). Han fick återigen en spruta Fyrantel. Nu i vår hade han 325 EPG lilla blodmasken igen... och nu hade även 2-åringen 175 EPG lilla blodmasken - Odling är skickad på dem båda. Tidigare hästar som gått i samma hagar har varit 0-ade på träckprov -så nu måste fått in skiten i våra hagar - förmodligen via hingstbetet min häst gick på.
Nu ringde jag djursjukhuset som gav mig recept på Cydectin - en spruta nu och en spruta till om 2 veckor. Låter det som rätt behandling?

Nu vill vi ju få bort detta både från våra hästar, men även från hagarna! Våra sommarhagar får vila i år - vi lånar beten av grannarna - men hur gör vi för att i minsta mån smitta deras beten? Hur gör vi med vinterhagen där även lösdriften står - den måste de använda i vinter igen! Vi tänkte mocka ut så mycket vi kan - både ur hagen och ur lösdriften - är det ngt mer man måste tänka på?


Oj så många fel det blir här.

Först: ni har LÅGA värden, absolut ingenting att oroa sig över, helt normalt.
Sen: Ger ni Fyrantel tar ni bort vuxna äggläggande maskar, 4v senare är det lika mycket ägg igen, era hästar är alltså i princip oavmaskade.
För det tredje: Cydectin EN gång räcker gott i år. Nytt prov nästa vår. Om man har massor med mask och stora problem ges det max var 12e (tolfte) vecka. INGET medel avmaskar man med efter 2v igen. Att avmaska för ofta är en av de saker som orsakar snabbast resistensbildning.

Mocka hagarna om ni är oroliga, det är absolut bästa sättet att förebygga.
 
Sv: Blodmask, vilket medel är bra?

Precis som jag tänkt, tack för det :laugh: Brukar alltid ta träckprov före och efter betet. Hagarna mockas varje dag så jag hoppas att det ska bli bra siffror i höst också.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Oj - undrar varför vet tyckte att vi skulle avmaska efter två veckor igen??

Så - om jag förstår det rätt så räcker det med en avmaskning nu - det ska ta död på det som finns i pållarna?
Ska de stå inne efter sprutan? Den skit som kommer ut sen borde väl innehålla döda larver - och inte kunna smitta ner betena ytterligare? Eller ska de stå inne i nån dag? När kan vi flytta dem till grannarnas beten utan att riskera att smitta ner dem också?

Är det någon vits med att ta nytt träckprov i höst? (för ev ny avmaskning då?)

Tack för hjälpen!! /Anna
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Ja du, du får fråga veterinären, kanske dina frågor kan trigga honom att läsa på lite.

Cydectin dödar vuxna, "ungdomar" och 25% av de inkapslade larverna. Inget medel dödar alla maskar inuti hästen (se första inlägget).

Cydectin nu och sen nytt prov i höst skulle jag göra.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Så då slänger vi i hästarna sprutan innan det är betesdags - hur långt innan vi byter till sommarbetet ska vi avmaska?? Ska de stå inne direkt efteråt eller kan de gå i hagen som vanligt?

Tips på hur man bäst "avmaskar" vinterhagar och lösdrift?

Tack! /Anna
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Knapplån.

Förra årets maskkoll gav följande provsvar:
kallblodet, 3 år, hade 900 EGP, Araben, 8 år och nyinköpt, hade 2000 EGP :eek: På veterinärs inrådan sa hon vi inte behöver göra odling utan att hon skriver ut dubbel dos om det var höga värden. Så vi avmaskade med dubbel dos Banminth förra våren och sedan en enkel dos i sensommar/höst (har jag för mig, tror inte det var dubbel dos men det var det kanske... jag hade kontakt med veterinär då med. Mamma minns kanske.)
Betet fick vila från hästar och blev enbart betat av fåren under våren, sommaren och hösten.

I dagsläget gav provsvaren följande:
kallblodet, nu 4 år, hade 275 EGP, Araben, nu 9 år, hade 325 EGP och den nya Painten, 3 år, hade 575 EGP. Vi vill troligen avmaska alla tre även om kallblod och arab har lägre mängd för att få ner mask så mycket som möjligt. Det var även ett rätt så högt tryck på styngflugan i somras/höstas men detta är kanske inte något man behöver bry sig om?
 
Senast ändrad:
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jag har precis fått svar på våra hästar.
Alla (7 st) utom den nyaste hästen visade på blodmask (odling är satt). Det rör sig om hästar mellan 3-17 år och värden mellan 30 EPG - 850 EPG.

Om odlingen visar på förekomst av stora blodmasken, skall då samtliga avmaskas även de som har låga värden för att försöka få bort smittan?

Hur gör vi i så fall med hagarna?
Tanken är att avmaska och sedan släppa dem på bete i en parasitfri sommarhage. Men hur blir det sen när vi tar hem dem till nuvarande hagar igen?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Så då slänger vi i hästarna sprutan innan det är betesdags - hur långt innan vi byter till sommarbetet ska vi avmaska?? Ska de stå inne direkt efteråt eller kan de gå i hagen som vanligt?

Tips på hur man bäst "avmaskar" vinterhagar och lösdrift?

Tack! /Anna

3-4 dagar innan hagbyte, de behöver inte stå inne.

Att avmaska de som behöver och mocka så mycket som möjligt.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Knapplån.

Förra årets maskkoll gav följande provsvar:
kallblodet, 3 år, hade 900 EGP, Araben, 8 år och nyinköpt, hade 2000 EGP :eek: På veterinärs inrådan sa hon vi inte behöver göra odling utan att hon skriver ut dubbel dos om det var höga värden. Så vi avmaskade med dubbel dos Banminth förra våren och sedan en enkel dos i sensommar/höst (har jag för mig, tror inte det var dubbel dos men det var det kanske... jag hade kontakt med veterinär då med. Mamma minns kanske.)
Betet fick vila från hästar och blev enbart betat av fåren under våren, sommaren och hösten.

I dagsläget gav provsvaren följande:
kallblodet, nu 4 år, hade 275 EGP, Araben, nu 9 år, hade 325 EGP och den nya Painten, 3 år, hade 575 EGP. Vi vill troligen avmaska alla tre även om kallblod och arab har lägre mängd för att få ner mask så mycket som möjligt. Det var även ett rätt så högt tryck på styngflugan i somras/höstas men detta är kanske inte något man behöver bry sig om?

Dubbel dos Banminth tar ett stadie av blodmasken, dvs 4 veckor senare hade ni lika mycket ägg ut i hagen igen, däremot tog den ev. bandmask. Odlingen är för att se om ni har stora blodmasken och den ska ni absolut göra på nya hästar!

Styngflugan avmaskar man emot på senhösten, nu är det för sent, larverna har redan kommit ut och håller på att utvecklas till nya flugor.

Sambete med får är suveränt, det får bort mycket smitta.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

*KL*

Jag har en häst plus en inackorderingshäst på lösdrift. Inför släppet i sommarhagen så tog vi träckprov för att se om avmaskning behövdes.

Min häst hade 0 (noll) på båda, inackorderingen hade 60 på blodmask.

Själv tyckte jag att avmaskning var onödig eftersom värdena var så låga, men att vi kanske skulle rådfråga veterinär ändå. Kanske man skulle avmaska inackorderingen i alla fall, som var ny, för att "utrota" masken i våra hagar?

Döm om min förvåning när veterinären å det starkaste rekommenderade att vi skulle avmaska båda två, trots att min häst visade noll. "Har den ena hästen mask, så har båda" hävdade veterinären, och att träckprovet visade fel när det visade noll på min häst. Jag försökte säga att vi haft låga värden länge, det finns inte mycket mask i hagarna. 2009 hade vi 20 på blodmask på min häst och noll på min andra häst jag hade då, och 2010 hade vi noll på båda mina. (inackorderingen kom hit ny på sensommaren för ett år sedan efter min ena häst gått bort) Men nä, veterinären sa att vi absolut skulle avmaska i alla fall. För att utesluta mask på min häst som visade noll så var man tvungen att ta flera Kolla-masken-prov, det "räcker inte med bara ett".

Och för ett ögonblick så kände jag att varför i hela friden ska jag hålla på och ta träckprov när veterinären ändå säger att jag ska avmaska en häst med noll mask?

Resistenta-blaha-vadå? Då är det väl bara att avmaska på då eller?

Nästa år vete fasen om jag ödslar tid på träckprov. Pengar i sjön. Det spelar ju ingen roll om hästen har mask eller inte, vår veterinärstation rekommenderar uppenbarligen avmaskning oavsett. Man vill ju gärna lita på veterinärerna, men det här var rent av tramsigt.

*lite trött*
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Usch vilken dum veterinär! Du har helt rätt och veterinären är så ute och cyklar att han borde prickas för tjänstefel (helt min egen uppfattning, det är säkert inget man blir prickad för :-) ).

Nästa gång - ta en annan veterinär att rådfråga! Undrar just vad din veterinär säger sen när även ivermektinet inte är verksamt, då är det ju kört.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
163 339
Senast: Cattis_E
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 181
Senast: Boj
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 808
Senast: Boj
·
B
Hästvård Skickade in träckprov på min 1-åring och har fått följande svar: Strongylus/Cyathostominae (stora och/eller lilla blodmasken) EPG 150...
Svar
5
· Visningar
1 258
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp