I
idyfixen
Sv: Blodmask, vilket medel är bra?
Jag använde fyrantel, det nästan exakt ett år sen nu
Jag använde fyrantel, det nästan exakt ett år sen nu
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
*Kl*
Har fått svar på två av mina hästar, hoppas få svar på den tredje också under eftermiddagen.
1-årshingsten hade 30 EPG på blodmask (odling satt), 0 på övrigt.
6-årsstoet hade 200 på EPG (odling satt), 0 på övrigt.
19-årsstoet väntar jag på svar på.
Övriga hästar i stallet kommer avmaskas. Träckprov taget på fyra av de övriga, resten avmaskar utan träckprov.
Hur tycker ni jag ska göra?
Hej!
Min häst hade 300 EPG lilla blodmasken (Odling visade ingen förekomst av stora blodmasken) förra våren - avmaskades då med en spruta Fyrantel på distr.vets inrådan. På hösten hade han 225 EPG lilla blodmasken (odling visade inget nu heller). Han fick återigen en spruta Fyrantel. Nu i vår hade han 325 EPG lilla blodmasken igen... och nu hade även 2-åringen 175 EPG lilla blodmasken - Odling är skickad på dem båda. Tidigare hästar som gått i samma hagar har varit 0-ade på träckprov -så nu måste fått in skiten i våra hagar - förmodligen via hingstbetet min häst gick på.
Nu ringde jag djursjukhuset som gav mig recept på Cydectin - en spruta nu och en spruta till om 2 veckor. Låter det som rätt behandling?
Nu vill vi ju få bort detta både från våra hästar, men även från hagarna! Våra sommarhagar får vila i år - vi lånar beten av grannarna - men hur gör vi för att i minsta mån smitta deras beten? Hur gör vi med vinterhagen där även lösdriften står - den måste de använda i vinter igen! Vi tänkte mocka ut så mycket vi kan - både ur hagen och ur lösdriften - är det ngt mer man måste tänka på?
Så då slänger vi i hästarna sprutan innan det är betesdags - hur långt innan vi byter till sommarbetet ska vi avmaska?? Ska de stå inne direkt efteråt eller kan de gå i hagen som vanligt?
Tips på hur man bäst "avmaskar" vinterhagar och lösdrift?
Tack! /Anna
Knapplån.
Förra årets maskkoll gav följande provsvar:
kallblodet, 3 år, hade 900 EGP, Araben, 8 år och nyinköpt, hade 2000 EGP På veterinärs inrådan sa hon vi inte behöver göra odling utan att hon skriver ut dubbel dos om det var höga värden. Så vi avmaskade med dubbel dos Banminth förra våren och sedan en enkel dos i sensommar/höst (har jag för mig, tror inte det var dubbel dos men det var det kanske... jag hade kontakt med veterinär då med. Mamma minns kanske.)
Betet fick vila från hästar och blev enbart betat av fåren under våren, sommaren och hösten.
I dagsläget gav provsvaren följande:
kallblodet, nu 4 år, hade 275 EGP, Araben, nu 9 år, hade 325 EGP och den nya Painten, 3 år, hade 575 EGP. Vi vill troligen avmaska alla tre även om kallblod och arab har lägre mängd för att få ner mask så mycket som möjligt. Det var även ett rätt så högt tryck på styngflugan i somras/höstas men detta är kanske inte något man behöver bry sig om?