Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

KL

Madick en fråga? Häst nr 1 valack 9 år nollade på provet, häst nr 2 5-årigt sto hade 250 och häst nr 3 ponny sto 10 hade 800. Odling satt för stora blodmasken på de 2 sista. Hur ska jag maska dom?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jag hänger på med ytterligare en fråga till Madick:)

Min 6-åring hade förra året drygt 1100 på lilla blodmasken maskades med Cydectin med 12 veckors intervall.

I år hade han 800 på lilla blodmasken, min tanke är att köra samma rutin igen? Mockade betet förra året, nu har vi flyttat till "nya" marker.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Hej, vill bara fråga: Hur många dagar tar det efter avmaskning mot lilla blodmasken innan man kan släppa hästen på ett rent sommarbete?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Vill utfärda en liten varning!
Idag när jag skulle avmaska mina hästar med BIMECTIN lossnade spärren så min shettis fick i sig för 500 kg istället för hennes normala 200 kg. Så håll noga koll på spärrarna!
Har varit i kontakt med veterinär och fick årdet att hålla henne under uppsikt.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Bra varning, jag skulle kontakta företaget som säljer Bimectin, spara sprutan så du har batchnummer.

Mängden är ingen fara, du kan överdosera mer än 6ggr med ivermektin och många många gånger mer med pyrantel. Moxidektin däremot är inte bra att överdosera alls, har man småttingar är det en fördel att först spruta ut det man inte ska använda.

Vill utfärda en liten varning!
Idag när jag skulle avmaska mina hästar med BIMECTIN lossnade spärren så min shettis fick i sig för 500 kg istället för hennes normala 200 kg. Så håll noga koll på spärrarna!
Har varit i kontakt med veterinär och fick årdet att hålla henne under uppsikt.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Det skulle vara min plan också.

Jag hänger på med ytterligare en fråga till Madick:)

Min 6-åring hade förra året drygt 1100 på lilla blodmasken maskades med Cydectin med 12 veckors intervall.

I år hade han 800 på lilla blodmasken, min tanke är att köra samma rutin igen? Mockade betet förra året, nu har vi flyttat till "nya" marker.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Tog prov på mina, valack 10 år 650 EPG lilla blodmask, sto 18 år 0 EPG. De ska ut på nytt bete nu där inga hästar gått. När jag pratar med vet för recept säger han att jag ska avmaska båda. Förstår inte varför, tanken är väl att man inte ska avmaska de som inte har mask? Jag tänker ju att stoet inte behöver avmaskas, vad tycker ni?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Tog prov på mina, valack 10 år 650 EPG lilla blodmask, sto 18 år 0 EPG. De ska ut på nytt bete nu där inga hästar gått. När jag pratar med vet för recept säger han att jag ska avmaska båda. Förstår inte varför, tanken är väl att man inte ska avmaska de som inte har mask? Jag tänker ju att stoet inte behöver avmaskas, vad tycker ni?

Absolut inte! Bara de som sprider smitta ska avmaskas. Det är gammal tro (felaktig) att alla är smittade om en är det. Tvärtom är det ungefär 10% av stallets hästar som behöver avmaskas regelbundet om markerna sköts.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

*KL*

Hej!

Jag funderar över detta med smittan till betet..

Min tjej är avmaskad nu och går i inbeteshage ett par timmar/dag. Resten går hon i vinterhagen, som vi kämpar med att mocka ur.

Hon kommer börja gå ut i sommarhagen nästa vecka- hoppas jag iaf, men gå vid stallet nattetid (lösdrift). Hur mycket kommer hon smitta hagarna på detta? Det finns minimalt med gräs i vinterhagen, men det växer fort när hästarna inte längre är där lika mycket.

Hon kommer avmaskas igen i början av juli- enligt medlets intervall.
Masken hon har i sej nu är väl från förra året? Betet hon ska ner på nu är nog inte rent, eftersom de hästar som gick där förra året har mask, eller har jag missuppfattat?

/Lavinia
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Hon kommer inte smitta alls nu så länge du håller medlets intervall, men hon kan ju få i sig smitta från förra året som finns kvar i hagarna.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Tack!

Då kan jag med gott samvete växla vinter och sommarhage, inte för att varken hon eller jag vill, men magen behöver bli lite mindre innan jag vågar mej på bara gräs:-)

Du är verkligen en pärla!!!

/Lavinia, som undrar när nobelpris i maskar införs- jag vet vem jag skulle nominera:-)
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Tack!

Då kan jag med gott samvete växla vinter och sommarhage, inte för att varken hon eller jag vill, men magen behöver bli lite mindre innan jag vågar mej på bara gräs:-)

Du är verkligen en pärla!!!

/Lavinia, som undrar när nobelpris i maskar införs- jag vet vem jag skulle nominera:-)

Jag med!

....................
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

*KL*

Jag fick tillbaka provsvaren idag på mina 2 hästar.
Nordsvensken 24 år hade 150 epg på blodmask.
Shettisen 2 år hade 75 epg, även där blodmask.

Jag tog aldrig odling för det var första gången jag skickade iväg prov och missade helt enkelt den biten.
Förra gången dom avmaskades var för 2 år sen med cydectin,
vet inte varför vi inte avmaskade förra året.

Ska jag avmaska med tanke på att de är blodmask eller ska jag strunta i det på grund av de låga värdena?

Tanken är att mocka hagen regelbundet och ta ett nytt prov till vintern.
Det kanske räcker så eller?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Kan blodmasken ligga latent? Varför jag undrar är för att mina hästar som varit nollade i flera år i år visade sig ha 25 epg i blodmasken.
Kan det smitta genom oss människor?
Väldigt tacksam för svar.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Kan blodmasken ligga latent? Varför jag undrar är för att mina hästar som varit nollade i flera år i år visade sig ha 25 epg i blodmasken.
Kan det smitta genom oss människor?
Väldigt tacksam för svar.

Blodmasken kan ligga vilande i flera år i tarmslemhinnan. 25 EPG (gissar att du gjort prov hos de som gör reklam här ovanför) är det minsta som går att räkna. Nej, vi människor smittar inte hästarna. MÖJLIGTVIS om du tar upp en hög bajs från en smittad häst och kastar in i deras hage och just där betar dina hästar...
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Blodmasken kan ligga vilande i flera år i tarmslemhinnan. 25 EPG (gissar att du gjort prov hos de som gör reklam här ovanför) är det minsta som går att räkna. Nej, vi människor smittar inte hästarna. MÖJLIGTVIS om du tar upp en hög bajs från en smittad häst och kastar in i deras hage och just där betar dina hästar...

Okej är risken att de ökar mycket så att jag bör ta prov även i höst?

Tack för att du orkar engagera dej och svara på alla frågor :bow:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
163 339
Senast: Cattis_E
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 181
Senast: Boj
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 808
Senast: Boj
·
B
Hästvård Skickade in träckprov på min 1-åring och har fått följande svar: Strongylus/Cyathostominae (stora och/eller lilla blodmasken) EPG 150...
Svar
5
· Visningar
1 258
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp