K
Kerspeter
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)
oj det kanske inte var mig du svarade Madicken?
oj det kanske inte var mig du svarade Madicken?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Och det kan inte ha blivit fler maskar nu under vintern? De 700 EPG som finns per gram, lever de som vanligt i magen eller inhiberas de också så småningom vid kyla? För de som ligger vilande ses väl inte i träcken?
Tack för ditt svar, då väntar jag till i maj innan betessläpp. Tog prov nu för jag tyckte han har tappat så mkt. Men det är väl bara den vanliga urtunningen den här tiden.Avvakta tills det blir varmare, det som landar på marken nu dör iaf och för hästens del är det ingen fara med den mängden.
Jag fattar inte riktigt, är det inte bra då att maska av nu innan snön försvinner? Förklara för mig det här om du kan
OK - fattar. Men jag tänkte att för att skydda markerna så vore det bättre att avmaska nu.Masken har olika utvecklingsstadier. Olika medel tar olika stadier. Avmaskar du nu kanske du bara dödar 1/4 av det som hästen har och om ett tag kommer det ut smitta igen. Väntar du tills fler vaknat till och utvecklats så de kan dödas av avmaskningsmedel blir du av med kanske 3/4 (det går aldrig att bli av med allt på en avmaskning).
OK - fattar. Men jag tänkte att för att skydda markerna så vore det bättre att avmaska nu.
Det finns beprövade örtpreparat som behandlar maskangrepp, dom tar dock inte blodmask och stingflugelarver tillräckligt bra. Inga recept behövs.
KL
I mitt stall har vi problem med bandmask och jag som är okunnig om det skulle behöva några goda råd. Att vi upptäckte att vi har bandmask beror på att en häst varit akut på klinik och det visade sig att han har magsår och var full med bandmask. Nu har träckprov gjorts på samtliga hästar. Min häst hade förekomst av bandmaskägg och var nollad på allt annat. Nån som kan förklara vad det innebär att hon bara har ägg? Måste jag avmaska, ska hon då stå inne och bajsa ur äggen i boxen istället för i hagen? Vi gör träckprov varje år men gör då det "vanliga" som tar blodmask m.m. Hur ofta bör man göra träckprov för bandmask?
En annan fundering... Hur tillförlitligt är egentligen träckprov?
Han har haft epg 0 i flera år så han är inte maskad på ett tag (hade dock 25 epg förra gången). Men kan jag vara säker... Har jag alltså maskat helt i onödan 3 ggr per år under alla år innan jag började med träckprov...? Funderar egentligen därför att vi haft rätt olika resultat på hästarna, även de som gått i samma hagar, det har varierat mellan 0 och över 1000. Har dock inte tagit prov än i år.