Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

oj det kanske inte var mig du svarade Madicken?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Och det kan inte ha blivit fler maskar nu under vintern? De 700 EPG som finns per gram, lever de som vanligt i magen eller inhiberas de också så småningom vid kyla? För de som ligger vilande ses väl inte i träcken?:confused:

De som finns är vuxna och går inte i vila. Till våren kan det vara antingen fler, lika eller färre, det beror på när de som är äggläggande nu har levt klart (de lever ju inte för alltid) och i vilken fas nästa gäng ligger i.

Hade du avmaskat den med 700 med Equest också?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Nej, jag har inte avmaskat honom eftersom veterinärerna sagt att jag inte ska, men jag funderar på om jag ska det ändå eftersom han inte är bra i magen. För att få bort en möjlig orsak till detta. Vill inte att han ska vara dålig i magen i vår då gräset börjar växa eftersom han är en gammal ras som är fångkänsliga.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Avvakta tills det blir varmare, det som landar på marken nu dör iaf och för hästens del är det ingen fara med den mängden.
Tack för ditt svar:), då väntar jag till i maj innan betessläpp. Tog prov nu för jag tyckte han har tappat så mkt. Men det är väl bara den vanliga urtunningen den här tiden.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jag fattar inte riktigt, är det inte bra då att maska av nu innan snön försvinner? Förklara för mig det här om du kan:confused:
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jag fattar inte riktigt, är det inte bra då att maska av nu innan snön försvinner? Förklara för mig det här om du kan:confused:

Masken har olika utvecklingsstadier. Olika medel tar olika stadier. Avmaskar du nu kanske du bara dödar 1/4 av det som hästen har och om ett tag kommer det ut smitta igen. Väntar du tills fler vaknat till och utvecklats så de kan dödas av avmaskningsmedel blir du av med kanske 3/4 (det går aldrig att bli av med allt på en avmaskning).
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Förlåt, men jag tränger mig in lite och frågar också...

Som jag skrev i tidigare inlägg längre upp, om hästen verkar påverkad är det inte bra att ta bort dem som trots allt finns? Även om det bara är 1/4 del som verkar vara aktiva just nu - den lösa magen finns ju just nu? Och sen att upprepa behandlingen vid betessläpp?

Nu så dör larverna i snön (vilken snart dock är borta) så att markerna kanske inte påverkas i samma grad. Men senare när de troligen kommer vara mycket fler så kommer de att ligga kvar levande på marken (vi har i o för sig en avmaskningshage de kommer vara i då)?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Hej! Har lite funderingar. Vi avmaskade ponnyn i december förra året då hon hade 1400 EPG av blodmask. Har dock inte tagit nytt träckprov nyligen. Men evt att det finns flera olika maskar, men de visar bara om de har blodmask eller inte? Jag kanske också satt en odling då, det borde göras nästa gång?

Det jag även funderar på är hur jag ska göra tiden som jag har henne, tills hon ska tillbaka. Hon åker i slutet av maj/juni och ska vara nyavmaskad då. Men brukar man i vanliga fall avmaska hästarna nu på våren också, eller bara till sommarbetet?
För isådannafall kanske man kan ta ett träckprov ganska snart och sen avmaska om det behövs. Sen tar man ett till träckprov inann hon ska tillbaka och avmaskar vid behov (annars är det väl onödigt, även om hon "ska" vara nyavmaskad?).

Eller hur skulel du rekommendera at jag skulel göra :)? Jag är så himla dålig på att förstå dethär med avmaskning..

Tack för svar! mvh :)
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Masken har olika utvecklingsstadier. Olika medel tar olika stadier. Avmaskar du nu kanske du bara dödar 1/4 av det som hästen har och om ett tag kommer det ut smitta igen. Väntar du tills fler vaknat till och utvecklats så de kan dödas av avmaskningsmedel blir du av med kanske 3/4 (det går aldrig att bli av med allt på en avmaskning).
OK - fattar. Men jag tänkte att för att skydda markerna så vore det bättre att avmaska nu.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Det finns beprövade örtpreparat som behandlar maskangrepp, dom tar dock inte blodmask och stingflugelarver tillräckligt bra. Inga recept behövs.
Är hästens mage i olag på andra sätt, gör gärna en speciell håranalys för häst så får du svar på orsakerna och även förslag till alternativ behandling för 450:-. Svaret får du inom 4 dagar på mail.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Det finns beprövade örtpreparat som behandlar maskangrepp, dom tar dock inte blodmask och stingflugelarver tillräckligt bra. Inga recept behövs.

Då undrar jag vilka maskar som medlet behandlar och varför man ska använda det när blodmask är det absolut vanligaste vi behöver behandla emot och stora delar av landet också behöver avmaska mot styngflugelarver. Dessutom undrar jag hur man vet att det behandlar, var finns forskningen på det?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Eftersom det är du som säljer preparatet som fodertillskott så vill jag bara påpeka att det är olagligt att påstå att det har en medicinsk effekt!
PL
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

KL

I mitt stall har vi problem med bandmask och jag som är okunnig om det skulle behöva några goda råd. Att vi upptäckte att vi har bandmask beror på att en häst varit akut på klinik och det visade sig att han har magsår och var full med bandmask. Nu har träckprov gjorts på samtliga hästar. Min häst hade förekomst av bandmaskägg och var nollad på allt annat. Nån som kan förklara vad det innebär att hon bara har ägg? Måste jag avmaska, ska hon då stå inne och bajsa ur äggen i boxen istället för i hagen? Vi gör träckprov varje år men gör då det "vanliga" som tar blodmask m.m. Hur ofta bör man göra träckprov för bandmask?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Avmaska med Droncit som bara tar bandmask. ALLA träckprover visar förekomst av ägg, det är det provet gör. Finns det ägg finns det vuxna maskar och hästen behöver avmaskas. Bandmasken släpper ägg sporadiskt och är inte helt lätt att se alltid på vanliga träckprov även om man ibland ser dem.

Äggen i sig är inte smittsamma för hästen utan bandmasken har en mellanvärd i ett gräskvalster som hästen sen äter upp och får i sig nya bandmaskar. Avmaska nu och låt hästen gå ute som vanligt.

Vår och höst är smittan störst, när du avmaskat med Droncit ska det gå minst 6 månader innan du provar och ev. avmaskar igen i normala fall.


KL

I mitt stall har vi problem med bandmask och jag som är okunnig om det skulle behöva några goda råd. Att vi upptäckte att vi har bandmask beror på att en häst varit akut på klinik och det visade sig att han har magsår och var full med bandmask. Nu har träckprov gjorts på samtliga hästar. Min häst hade förekomst av bandmaskägg och var nollad på allt annat. Nån som kan förklara vad det innebär att hon bara har ägg? Måste jag avmaska, ska hon då stå inne och bajsa ur äggen i boxen istället för i hagen? Vi gör träckprov varje år men gör då det "vanliga" som tar blodmask m.m. Hur ofta bör man göra träckprov för bandmask?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

En annan fundering... Hur tillförlitligt är egentligen träckprov?
Han har haft epg 0 i flera år så han är inte maskad på ett tag (hade dock 25 epg förra gången). Men kan jag vara säker... Har jag alltså maskat helt i onödan 3 ggr per år under alla år innan jag började med träckprov...? Funderar egentligen därför att vi haft rätt olika resultat på hästarna, även de som gått i samma hagar, det har varierat mellan 0 och över 1000. Har dock inte tagit prov än i år.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

En annan fundering... Hur tillförlitligt är egentligen träckprov?
Han har haft epg 0 i flera år så han är inte maskad på ett tag (hade dock 25 epg förra gången). Men kan jag vara säker... Har jag alltså maskat helt i onödan 3 ggr per år under alla år innan jag började med träckprov...? Funderar egentligen därför att vi haft rätt olika resultat på hästarna, även de som gått i samma hagar, det har varierat mellan 0 och över 1000. Har dock inte tagit prov än i år.

När det gäller rundmask är det en bra visning på hur mycket smitta hästen sprider och det är det som är det intressanta.

De ALLRA FLESTA vuxna friska hästar har ett bra eget försvar och behöver inte avmaskas. Där jag jobbat med hela stall så är det efter 2 år max 10% av hästarna som behöver regelbunden avmaskning. Hästarna är individer med olika benägenhet för att plocka upp parasiter, de äter på olika ställen i hagen osv.

Så ja, troligtvis har du precis som många andra avmaskat helt i onödan tidigare.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

*kl*
Har inte riktigt orkat ta mig igenom alla sidor med svar, men en sökning gav mig inget svar.

Är det någon som har koll på erp:en på axilur? Smågrabbarna blev avmaskade med axilur för ett tag sen och jag skulle nu vilja ta ett träckprov för att se om det blev ngn skillnad eller om de behöver avmaskas igen...
Avmaskningen är inte skött optimalt på dem som fölungar, av olika anledningar, så vill ha ordning på dem innan det är dags för sommarbete.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
163 337
Senast: Cattis_E
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 181
Senast: Boj
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 808
Senast: Boj
·
B
Hästvård Skickade in träckprov på min 1-åring och har fått följande svar: Strongylus/Cyathostominae (stora och/eller lilla blodmasken) EPG 150...
Svar
5
· Visningar
1 258
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp