Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

KL

Spolmask!
Jag importerade ett föl (8 mån) från Holland för två år sedan. Maskade av henne med Banminth vid ankomst och ut kom MÄNGDER med spolmask.....hästen var fin i päls och hull och såg opåverkad ut. Problemet är att hon fortsätter att samla på sig mycket spolmask. Enligt "kolla masken" har hon varje gång mellan 800-1600 EPG (även blodmask, men inte stora blodmasken). Avmaskade henne förra veckan med Banminth utan att ha skickat träckprov, återigen kom det stora mängder äckliga maskar i träcken, stora som pennor! Är det vanligt med maskproblem på importerade hästar? Hon är fortfarande opåverkad, är blank i pälsen, fint hull och är inte bukig. Kan tillägga att övriga hästar i stallet är så gott som maskfria på träckprov.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Ta ett prov 10-14 dagar nu efter du avmaskat och kolla så allt verkligen är borta. Vissa hästar har sämre motståndskraft mot parasiter, det låter som om din är en sån tyvärr. Spolmaskäggen lever i många år i markerna.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Tack för snabbt svar! Jag ska ta ett träckprov nu i veckan! Ska jag maska av henne igen direkt om det inte är 0 EPG? Går det bra med Banminth igen då? Tråkigt att hon inte blir av med masken, våra hagar lär ju vara fulla med maskägg nu :(
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Kl

Har någon koll på vilka symptom nackbandmask ger? Hur vanligt är det att hästarna lider av (dvs visar symptom) på nackbandmasken?
Är det endast via hudskrapprov man kan påvisa mikrofiliarer (eller hur det nu stavas)?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

KL

Om en häst skulle ha plockat upp smitta av stora blodmasken i oktober (är det troligt att de smittas så sent?), kan man se det på en odling redan nu i vår? Om man skickar in träckprov i april till exempel.

Hur "troligt" är det att en häst besättning har stor blodmask? Alltså vet man ungefär hur många procent av Sveriges hästar som bär på den smittan?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Stora blodmaskens cykel är 5-6 månader har jag för mig så april borde vara lugnt att kolla, eller vänta till maj för att vara säker. Nu skriver jag från minnet så jag är inte helt hundra, men runt 14% av hästarna har jag för mig det var. Sen behöver inte alla vara smittade för att en är det, även om risken såklart är större.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

När är det försent att kolla spolmasken?
Skulle ha gjort det i början av feb på min unghäst men har heeelt glömt bort pga ett dödsfall av närstående :(. Blir lite orolig att jag är sent ute nu? Om jag skickar i veckan, hinner jag avmaska då vid ev förekomst innan den går i "dvala" ?

/Petra
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Ingen fara, den går INTE i dvala. Det som kan ha hänt (och förhoppningsvis har) är att åringen redan hunnit utveckla tillräcklig motståndskraft själv och gör sig av med masken utan problem.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Stora blodmaskens cykel är 5-6 månader har jag för mig så april borde vara lugnt att kolla, eller vänta till maj för att vara säker. Nu skriver jag från minnet så jag är inte helt hundra, men runt 14% av hästarna har jag för mig det var. Sen behöver inte alla vara smittade för att en är det, även om risken såklart är större.

Tack för svar! Eventuellt blir det koll i april ändå, vill hinna kolla och vid behov avmaska innan hästen ifråga flyttar till relativt rena beten (som i alla fall garanterat stor blodmaskfria). Men ska försöka träckprova sent i april.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Fråga till någon som vet: när kan jag ta träck prov på våren för att få rätt resultat? Vilar inte vissa maskar vid kyla? Jag bor i Bohuslän!
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Träckprovet på våren är för att se om du behöver avmaska innan hagbyte/bete, så vänta tills det kommer gräs.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Lämnade träckprov på min 5-åring 17 februari, fick svar på odling nu och han har 400 EPG av lilla blodmasken, ingen förekomst av stora blodmasken. Avmaskade senast maj 2010 innan bete med dubbel dos Fyrantel. Glömde helt av i höstas att kolla. Hur går jag vidare; ska jag avmaska nu eller avvakta? Vore tacksam om du kan råda mig.:)
 
Avmaskning trots vinter?

Vi gjorde träckprov på våra 3 hästar i oktober - de hade 50, 70 resp 700 EPG av lilla blodmasken. Det var min 3,5 åring som hade 700 EPG. Ingen stor blodmask enligt odling. Inte heller några andra arter enligt provsvaret. Jag försökte få tag i "min" veterinär, men det dröjde och till sist ringde jag den enligt provlabbet rekommenderade veterinären. Det hade hunnit bli november och redan kallt då. Och hon sa att det var för kallt för avmaskning för att de redan gått in i vilostadiet. Så jag måste hålla mig kall och vänta med avmaskning tills i vår, på grund av risken för masskläckning. Jag ringde sedan även till "min" veterinär och till en ATG klinik och de tyckte också jag skulle vänta tills i vår med avmaskningen.

Samtidigt, utan att jag visste om det, skickade min holländska väninna som bor i Sverige, ner träckprover till Nederländerna där de konstaterade att hennes 6 månaders för hade 1300 EPG och 11 åring 300 EPG. De rekommenderade omedelbar avmaskning med ivermectin. Vilket gjordes på båda hästarna. Jag skrev dit och frågade vad de tyckte och de skrev att de skulle rekommendera mig att avmaska eftersom vi har samma sorts maskar och att de går in i vilostadium även där nere, och han skulle rekommendera moxidectine (Equest) eftersom min häst avmaskades med Ivomec i våras.

Nu har han haft mer eller mindre lös avföring sedan en och en halv månad. Rinnig med träckbollar i. De andra två hästarna har normal avföring. De går på lösdrift i stora hagar med olika terräng (bl a skog) och har fri tillgång på hösilage med bra värden. Men jag ska skicka in till mikrobiologisk analys nu efter helgen för att se så att det är ok hygienisk kvalitet på det. Han får även 1 dl urvattnad betfor med linfröolja, vitamin/mineraler (H**vitlök) och några bitar morot eller äpple i. Och senaste veckorna har jag provat med bakjäst. Började med 10 g och nu ett paket om dagen.

Jag har pratat med veterinären samt ATG-kliniken och båda tror det kan vara hösilaget han är ovan vid (har bara ätit hö innan). Båda rekommenderade bakjäst och tror att han ska klara av att äta hösilaget då. Men han verkar inte reagera på jästen, snarare tvärt om. Vill inte experimentera för våldsamt med olika medel mot mag/tarmrubbningar. Har dock tänkt på att pröva loppfrön fall i fall ha får i sig jord mm när han går runt i hagen och bökar.

Men jag undrar om det kan vara maskarna som spökar. De svenska veterinärerna säger att avmaskningen främst är för hagarnas skull. Men om han mår dåligt av dem och jag skulle ha möjlighet att kontrollera och avlägsna hans avföring efter avmaskningen, är det helt uteslutet att försöka göra detta? Är det någon som har varit med om likande eller hört talas om det?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Avvakta tills det blir varmare, det som landar på marken nu dör iaf och för hästens del är det ingen fara med den mängden.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Och det kan inte ha blivit fler maskar nu under vintern? De 700 EPG som finns per gram, lever de som vanligt i magen eller inhiberas de också så småningom vid kyla? För de som ligger vilande ses väl inte i träcken?:confused:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
163 337
Senast: Cattis_E
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 181
Senast: Boj
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 808
Senast: Boj
·
B
Hästvård Skickade in träckprov på min 1-åring och har fått följande svar: Strongylus/Cyathostominae (stora och/eller lilla blodmasken) EPG 150...
Svar
5
· Visningar
1 258
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp