Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jag hade tagit träckprov oavsett om du bestämmer att du ska avmaska. Fråga ägaren det här:

1. Har träckprov gjorts tidigare och vad visade det?
2. Med vilket medel/dosering och när är hästen avmaskad tidigare i år
3. Har den haft styngflugeägg på sig
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Vad är det för mask som är 1.5-2 cm lång, 3-4 mm i diameter och röd?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

1,5 cm och rödaktiga är lilla blodmasken. Stora blodmasken är 2,5 cm lång. Fast 3-4mm i diameter låter lite tjockt, var den slät eller "räfflad"? Är du säker på att den kom inifrån hästen och inte något som dykt upp efter bajset lagts?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Den var räfflad. Jag hittade 2 st i 2 olika högar, så dom kom garanterat från hästen.
 
Senast ändrad:
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jag hittade en bra sida på nätet med bilder på stygnflugelarver.
Det var såna jag hittade i skiten.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

KL

Fundering: Om man avmaskar föl/åringar mot spolmask (med axilur) under vintern, riskerar man då att trigga ett massuppvak av lilla blodmasken? Och om så är fallet, och hästen tex får diarre, vad är lämplig respons? Trycka i den cydektin så fort som möjligt eller avvakta och ta träckprov när eventuella maskar hunnit bli vuxna?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Först, gör träckprov innan avmaskningen mot spolmask! Det är inte så jätteofta den behövs faktiskt. Om man skulle få massuppvak hjälper det inte att avmaska, det är själva emigreringen från tarmslemhinnan som gör skadan. Ring veterinär.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Är det någon ide att avmaska mot styngfluge larven om inte alla i hagen gör det? Tror inte de vill göra träck prov heller. Min hade mkt få ägg på benen i somras, ska jag avmaska "för säkerhets skull", göra träck prov, fler göra ingenting?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Nu är det för kallt för att du ska avmaska. Styngflugan skulle du tagit i höstas sept-okt. Visst kommer du åt den även nu men riskerar samtidigt att väcka upp blodmasklarver i dvala. Hade din häst bara några få ägg skulle jag absolut inte avmaska nu.

Om inte alla som haft ägg avmaskar kommer ni ha flugan nästa år iaf.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Åh, vad svårt det är när man får olika bud. Endel säger som du, men en i stallet o vet säger: avmaska!!
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

KL

Jag har av olika anledningar inte hunnit göra träckprov.
Finns det någon mening att göra det nu?

Hade lite styngflugeägg i somras - visas förekomsten av larver i träckprovet? Tycker det är svårt att veta vad som är mycket och vad som är lite.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Nej, det som landar i snön nu dör iaf. På träckprovet syns ägg, styngflugan lägger sina ägg utanpå hästen alltså kan man inte se om det finns larver i hästen på ett sånt prov.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

KL

En fråga till dig Madick: jag har en åring som hade ett kolikliknande anfall för ett par veckor sedan. Inte förstoppning, men rejäla smärtor som klingade av efter drygt två timmar. Hon hade diarré resten av dagen, men var helt bra i magen dagen efter. Har aldrig haft problem med magen tidigare.

Jag skickade in ett träckprov då jag misstänkte att anfallet kanske orsakades av parasiter och i svaret står att hon har 975 EPG av blodmask (0 på spolmask, fölmask och övr.). Tror du att det kan vara orsaken till kolikanfallet och skulle du rekommendera avmaskning nu, eller riskerar jag att ställa till mer skada genom avmaskning nu på vintern?

Tusen tack för råd!

/Lena
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Med så pass högt och dessutom kolik skulle jag avmaska med Cydectin som även tar en del av de inkapslade larverna.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Nej, det som landar i snön nu dör iaf. På träckprovet syns ägg, styngflugan lägger sina ägg utanpå hästen alltså kan man inte se om det finns larver i hästen på ett sånt prov.


Men hur vet man om man ska avmaska för styngflugan?
Jag menar, jag vet att han hade ägg på sig i somras. Men jag är inte van vid styngflugan och har svårt att avgöra om det var lite eller mycket ägg.

Angående unghästen som hade mycket blodmask och kolik. En häst i stallet fick åka akut till klinik förra veckan pga kolik och det visade sig då med att hästen hade mycket blodmask. Veterinären hade då sagt att det inte var ovanligt att de fick mycket blodmask under ett kolikanfall. Alltså att koliken orsakde masken och inte tvärtom. Hur kan detta gå ihop? Förstår inte riktigt hur en häst bara hux flux kan få en massa mask pga ett kolikanfall mitt i smällkalla vintern.:confused:
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Några enstaka ägg är lite. Är det tjockt med ägg eller återkommande många gånger är det mycket. Den avmaskningen skulle ha gjorts i höstas innan det frös på.

Veterinären borde få förklara sig var maskarna kommer ifrån under kolikanfallet... Däremot kan det vara så att hästen har en stor mängd inkapslade larver som vaknar till (t.ex. pga avmaskning nu på vintern) och det kan orsaka rejäla koliker och diarrée. Men smittan har hästen plockat upp tidigare när det fanns gräs.

Har de kollat om hästen hade stora blodmasken (behöver odlas)? DET är viktigt att veta för er andra. Kollade de bandmask också?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Hej! Efter att ha läst lite så har jag bara en fråga. Vi flyttade stall och tog träckprov för avmaskning inför flytten. Min ponny hade över 100 EPG och när mina föräldrar ringde vet så tyckte dne vi skulel avmaska och så gjore vi det osv. Men ni pratade om att väck blodmasklarver i dvala? Var et onödigt att avmaska/farligt att göra det+ Det var för någon vecka sedan...
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Väldigt onödigt. 100 EPG är väldigt lite, det som landar på marken nu dör. Om man avmaskar nu kan man väcka upp larver som ligger i vila i tarmslemhinnan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
163 332
Senast: Cattis_E
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 181
Senast: Boj
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 808
Senast: Boj
·
B
Hästvård Skickade in träckprov på min 1-åring och har fått följande svar: Strongylus/Cyathostominae (stora och/eller lilla blodmasken) EPG 150...
Svar
5
· Visningar
1 258
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp