Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Så idag damp det ner ett fakturaunderlag från veterinären i min brevlåda. Det visade sig att det kostade 118kr att få det receptet utskrivet!
Själva maskmedlet kostade 120kr på apoteket! Är det här verkligen rimligt! Tar dom verkligen betalt för att skriva ut recept????
Nån annan som varit med om detta?
Det har varit mycket skriverier om hur onödigt det är att avmaska mot styngflugans larver EN EXTRA GÅNG men det verkar som att många missat den biten. Har man mycket ägg är det läge att avmaska. Jag skulle prova annan veterinär faktiskt.
Vi avmaskade för en vecka sen med Noromecin pga att vi har haft dom små gula äggen på hästarna i sommar, dock inte massor utan några vid manken och några på en frambenet! (min häst då)
När är det läga att skicka in ett kolla masken för att se om det tog? (Hon borde inte ha nått alls nu då)
Det är en liten artikeln om det i veterinärkollen eller vad det nu heter i senaste ridsport. Som säger just att behöver hästen inte avmaskas mot annat, så behöver man inte avmaska mot styngfluga heller.
Rubriken är 'Styngflugelarverna oftast ofarliga' sen lite om styngfluga och så 'om hästen inte behöver avmaskas av andra skäl, behöver man inte avmaska mot styngflugan även om det har synts flugägg på hästen'
känns helt bakvänt. Tidigare i texten förklaras att den nu ses mer lokalt och i mkt mindre omfattning än förr då avmaskningsrutinerna till stor del dödat den. Att SLUTA avmaska vid äggförekomst är ju att be om att få tillbaka fanskapet?
Men det verkar vara ganska utrbrett det där med att 'det behövs inte'? =/
Att SLUTA avmaska vid äggförekomst är ju att be om att få tillbaka fanskapet?
Men det verkar vara ganska utrbrett det där med att 'det behövs inte'? =/
Tack för snabbt svar! Håller just på och förbereder ett prov, misstänker att den ena har blodmask (hade det förra ggn). Har tyvärr inte hunnit mocka hagen så ofta som jag borde, så det finns det nog en del smitta där Försöker bättra mig!