Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

*kl*

Hugger en knapp igen.

Madick du verkar ha bra koll på läget! Är det lönt att avmaska när det bara visat 30 epg på blodmask?
Om det är det kan jag avmaska längre fram i vinter 3-4dagar innan jag ska flytta hästen till ett annat stall, eller är det nu som gäller.?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

30 EPG är det minsta som går att mäta och är alltså pyttelite. När avmaskade du innan provet och vad visade provet i våras? När ska du flytta till nytt stall?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Så idag damp det ner ett fakturaunderlag från veterinären i min brevlåda. Det visade sig att det kostade 118kr att få det receptet utskrivet! :eek:
Själva maskmedlet kostade 120kr på apoteket! Är det här verkligen rimligt! Tar dom verkligen betalt för att skriva ut recept????

Nån annan som varit med om detta?

Vanligt att få betala receptarvode även om veterinären står på plats i stallet och skriver ur recept, så ja.

Just när man är så att säga på samma plats som vet är det ungefär 50 - 50 tycker jag om de tar receptarvode eller ej, jag tycker dock det är en ganska 'sur' post att betala då.

När det rings in recept har jag i princip alltid fått betala receptarvode, brukar ligga på 80 - 100 kr.

Men ja, varit med om det, och ja det är mycket vanligt att det tas betalt för att skriva recept. Ibland ÄVEN när dte görs i samband med t ex ett klinikbesök. Samma både på smådjur och stordjur (häst).

Jag har en räkning från ApoVet ligger, min veterinär ringde in ett recept och så skickar apovet medicinen mot en pytteliten frakt. Hur smidigt som helst. På fakturan finns dessutom 80 kr receptarvode, som går till min veterinär.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jag har haft hästen i 3år och han har aldrig visat något på träckprov. Har för all del inte gjort det ofta heller eftersom han inte visat något.
Han är alltså inte avmaskad (alls) under den perioden jag haft honom...hm...tror jag. Tror han fick mot styngflugan sist höst förresten (står i stort stall och de körde nog en avmaskning på samtliga hästar då mot styngflugan).
Minnet är bra. :o
Flytten blir troligtvis i början av januari.
Han är 16 om det spelar någon roll.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Ah, men då är det lugnt! Ingen avmaskning, har han så låga värden med bara en avmaskning för så länge sen har han bra eget försvar mot parasiter, som faktiskt de flesta vuxna hästar har. Du behöver inte avmaska för att du flyttar, däremot så KAN det vara så att han plockar på sig mer när du byter stall, alltså nästa höst kan provet visa mer. Inte säkert, men bli inte förvånad om det är så.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Häromveckan när jag var hos veterinären försökte jag få henne att skriva ut recept till mig.
Berättade att jag skickat in träckprov och att det visat noll.
Berättade även att jag hade haft väldigt mycket styngflugeägg på hästen.

Men hon tyckte att det var helt onödigt att avmaska eftersom hon ansåg att larverna inte gör någon skada när de sitter i magen.
Nämnde cydectin och blodmask men hon tyckte som sagt inte att det fanns någon anledning.

Så vad anser du om detta Madick?
Ska jag prova med en annan veterinär eller ska jag lita på min ordinarie. Som jag fö. har upplevt som mycket kompetent under åren som gått..
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Det har varit mycket skriverier om hur onödigt det är att avmaska mot styngflugans larver EN EXTRA GÅNG men det verkar som att många missat den biten. Har man mycket ägg är det läge att avmaska. Jag skulle prova annan veterinär faktiskt.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Det har varit mycket skriverier om hur onödigt det är att avmaska mot styngflugans larver EN EXTRA GÅNG men det verkar som att många missat den biten. Har man mycket ägg är det läge att avmaska. Jag skulle prova annan veterinär faktiskt.

Det är en liten artikeln om det i veterinärkollen eller vad det nu heter i senaste ridsport. Som säger just att behöver hästen inte avmaskas mot annat, så behöver man inte avmaska mot styngfluga heller.

Rubriken är 'Styngflugelarverna oftast ofarliga' sen lite om styngfluga och så 'om hästen inte behöver avmaskas av andra skäl, behöver man inte avmaska mot styngflugan även om det har synts flugägg på hästen'

känns helt bakvänt. Tidigare i texten förklaras att den nu ses mer lokalt och i mkt mindre omfattning än förr då avmaskningsrutinerna till stor del dödat den. Att SLUTA avmaska vid äggförekomst är ju att be om att få tillbaka fanskapet?

Men det verkar vara ganska utrbrett det där med att 'det behövs inte'? =/
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Vi avmaskade för en vecka sen med Noromecin pga att vi har haft dom :devil: små gula äggen på hästarna i sommar, dock inte massor utan några vid manken och några på en frambenet! (min häst då)

När är det läga att skicka in ett kolla masken för att se om det tog? (Hon borde inte ha nått alls nu då)
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Vi avmaskade för en vecka sen med Noromecin pga att vi har haft dom :devil: små gula äggen på hästarna i sommar, dock inte massor utan några vid manken och några på en frambenet! (min häst då)

När är det läga att skicka in ett kolla masken för att se om det tog? (Hon borde inte ha nått alls nu då)

Det finns ingen anledning att tro att avmaskningen inte skulle fungera. Styngflugans larver syns dessutom aldrig på träckprov eftersom träckprovet visar ägg, äggen ser du själv på hästen.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Det är en liten artikeln om det i veterinärkollen eller vad det nu heter i senaste ridsport. Som säger just att behöver hästen inte avmaskas mot annat, så behöver man inte avmaska mot styngfluga heller.

Rubriken är 'Styngflugelarverna oftast ofarliga' sen lite om styngfluga och så 'om hästen inte behöver avmaskas av andra skäl, behöver man inte avmaska mot styngflugan även om det har synts flugägg på hästen'

känns helt bakvänt. Tidigare i texten förklaras att den nu ses mer lokalt och i mkt mindre omfattning än förr då avmaskningsrutinerna till stor del dödat den. Att SLUTA avmaska vid äggförekomst är ju att be om att få tillbaka fanskapet?

Men det verkar vara ganska utrbrett det där med att 'det behövs inte'? =/

Det är väl inte ett dugg bakvänt?
styngflugans larver har konstaterats inte vara skadliga för hästen annat än i mycket stora invasioner, då de kan skada hästen då de transporterar sig via munslemhinnan.
Eftersom man väldigt väl kan behandla själv, då äggen är synliga och det är relativt lätt att ta bort äggen så snart de uppkommer, samtidigt som veterinärvården kämpar att undvika resistens via för mycket maskmedel på parasiterna, så har bedömningen gjorts att man inte behöver köra extra avmaskning enbart för styngfluga i små doser särskilt som hästägaren förväntas vara påläst och ta bort äggen direkt de uppkommer. Har man massinvasion med ägg så skrivs maskmedel ut av veterinären på förfrågan, nemas problemas. Men rekommendationen har tillkommit när såna lägen dvs massor massor med ägg INTE förekommer, för att undvika att folk bara maskar för några enstaka ägg.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Det är och förblir bakvänt så som det är författat i artikeln, där står som sagt inget om mängd eller borttagning, mer än att man kan ta bort dem om man ser dem, och hur man lättast tar bort dem.

Och som sagt, heller inget om mängd, utan bara att om hästen inte i övrigt behöver avmaskas, så behöver det inte avmaskas mot styngfluga.

Hade det stått med tillägget 'om du tagit bort äggen minst 1 gång var X tid' eller 'om det inte varit väldigt mycket ägg', så då hade det absolut varit mindre bakvänt. Men som det är författat i artikeln anser jag att det är och förblir ett bakvänt resonemang.
Sen är ju ridsport inte alltid det mest djuplodande, men ridsport slår igenom stort, skriver de man inte behöver avmaska punkt, så kommer folk ta det så. Och då blir det bakvänt.

Speciellt när just råden är något annorlunda, och att avmaska om man sett stor mängd flugor eller ägg. Men ridsport förenklade det ett snäpp för mkt. Att sluta rutinavmaska är helt rättvänt, att rek att inte avmaska alls om det inte behövs avmaskas mot annat är bakvänt.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jag anser inte att Tidningen Ridsport skall vara bibeln ang. detaljerade ordinationer ur hästhälsa synpunkt.

rubriken är att styngfluga BEHÖVER inte vara skadligt.
sen står det meningar som att om styngfluga SYNTS på hästen och om man lyckas ta bort äggen, så kan man avstå behovet att känna akut panik att avmaska. Det säger sig väl självt att har man så mycket att äggen inte går att tas bort, har man ett annat läge?

För mig är det uppenbart att man inte kan använda tidningen ridsport som källa till hela aspekten, utan behöver sätta sig in.

din attityd var ju att styngflugan var ett aber rent allmänt och att man vill bli av med den, punkt slut. Det är ju därmed långt ifrån sanningen/nödvändigheten även det, oavsett artikeln i ridsport.

Att SLUTA avmaska vid äggförekomst är ju att be om att få tillbaka fanskapet?

Men det verkar vara ganska utrbrett det där med att 'det behövs inte'? =/
 
Senast ändrad:
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

*kl*

Jag har inte hunnit läsa hela tråden ännu, så jag hoppas att detta inte blir ngn upprepning.

Jag funderar på att anlägga ngn form av djupströbädd och som jag förstått det bör man låta iaf en del skit ligga kvar så att förbränningen funkar (speciellt i början). Är egentligen rent allmänt inte så entusiastisk till sådana bäddar, men är på jakt efter tidsbesparing och funderar på att prova och se hur det funkar. Men hur är det med parasiter om man lämnar en del skit? Eller tom all skit, som en del gör? Om man har halm och hästarna äter av den känns det som om det kunde bli rätt mkt mask? På/i bädden är det säkert varmt och skönt för äggen även på vintern...
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Du får se till att hästen inte har parasitägg den sprider. Träckprov för att se hur mycket hästen har, avmaskning vid behov, håll koll på markerna så de är så rena som möjligt. Ingen smitta ur hästen = ingen smitta in i hästen.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Tack för snabbt svar! Håller just på och förbereder ett prov, misstänker att den ena har blodmask (hade det förra ggn). Har tyvärr inte hunnit mocka hagen så ofta som jag borde, så det finns det nog en del smitta där :( Försöker bättra mig!
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Tack för snabbt svar! Håller just på och förbereder ett prov, misstänker att den ena har blodmask (hade det förra ggn). Har tyvärr inte hunnit mocka hagen så ofta som jag borde, så det finns det nog en del smitta där :( Försöker bättra mig!

Om han hade förra gången så lär han ha det igen. Om du inte har möjlighet att mocka iaf varannan dag i hagen så behövs avmaskning med valt medels intervall tills ni är nere på 0. En avmaskning är "ingen avmaskning" kan man säga, efter 4, 8 eller 12v beroende på medel kommer det ut nya ägg igen.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Skulle vara tacksam för lite hjälp :)

Det är så här att min veterinär säger att det bara "dumheter" dethär med "Kolla masken" och liknande, eftersom att om man skickar in bajs så kan det vara så att i just den bajshögen man tar, att det inte är några ägg/masklarver, men att det kan finnas ändå i hästen. Hoppas nån fattade vad jag menar nu.
Därför rekommenderar han att inte ta träckprov, utan han skriver ut avmaskningsmedel ändå, och han menar att maskarna inte alls kan bli resistenta.
Jag vet inte hur jag ställer mej till detta, men men...

Nu är det så att vi avmaskade i somras med Bimectin, och nu ringde jag till min veterinär igen och frågade vad man ska avmaska med nu på hösten. Och nu så skrev han ut Bimectin igen. Tycker bara att det känns lite "konstigt" att avmaska mot samma mask så tätt inpå, eller?
Han ville först skriva ut Equimax, men eftersom min häst blev jättesjuk en gång när vi tog detta, så frågade jag om något annat (likvärdigt Equimax), så fick jag Bimectin istället.
Jag är superdålig på sånthär med avmaskning, men vad jag har läst, så tar inte Bimectin t.ex. bandmask, och är inte den viktig att få bort eller?
Känner mej jättedum som inte kan någonting, så skulle bli glad för lite hjälp.
Tack på förhand!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
163 332
Senast: Cattis_E
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 181
Senast: Boj
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 808
Senast: Boj
·
B
Hästvård Skickade in träckprov på min 1-åring och har fått följande svar: Strongylus/Cyathostominae (stora och/eller lilla blodmasken) EPG 150...
Svar
5
· Visningar
1 258
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp