Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Har haft jättemycket ägg på min i år.
Kan bara föreställa mig i min otäckaste fantasi hur det ser ut..
Jag kommer att avmaska.

Men det är ju märkligt att det råder så olika meningar om något så vanligt.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Alltså är det självklart ATT man avmaskar då ägg hittas på träckprov.

Irriterande att det verkar finnas helt delade meningar om detta :confused:. Det vore ju så mycket enklare om alla var eniga :).

Nåväl ... jag får väga samman all input och ta ett beslut om hur jag skall göra :). Tack för dina svar :bow:.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Irriterande att det verkar finnas helt delade meningar om detta :confused:. Det vore ju så mycket enklare om alla var eniga :).

Nåväl ... jag får väga samman all input och ta ett beslut om hur jag skall göra :). Tack för dina svar :bow:.

Är det nån veterinär som har annan uppfattning om bandmask så är den ju lite ute och cyklar. OM man vet att det finns bandmask (dvs hittar ägg) så ska den behandlas. Styngflugan däremot är det väldigt delade meningar om om den är farlig eller inte.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Är det nån veterinär som har annan uppfattning om bandmask så är den ju lite ute och cyklar.
Ja det är Vidilabs veterinär och en landslagsveterinär som har en annan uppfattning än dig angående provsvaret :). Men jag skall ta mig en funderare på all info!!!
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Nu är alla hästar kollade och cydectin uthämtat till de som ska ha.

Men hur lång tid tar det från att man ger medlet till hästarna kan gå ut i sina vinterhagar utan att släpa med sig levand ägg/maskar?

4 hästar ska gå i en av sommarhagarna under vintern, hur sköter man den hagen bäst? Mockas ur nu och låter vila, eller bara mockas ur och så får hästarna gå in där?

Alla hagar är hårt nedbetade, finns inget mat kvar och hästarna får hö.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Dygn 3-4 kommer det ut en del döda maskar men som innehåller levnadsdugliga ägg. Har ni möjlighet att mocka bort just den skiten är det ju en fördel. Hästarna är skyddade i 2v mot ny smitta och kommer inte släppa ut några ägg på 12 veckor så de kommer inte sprida någon smitta fram tills det ändå är fruset och äggen som hamnar på snön dör. Mockning underlättar ju alltid genom att hagen hålls fräshare.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Då är det smidigast att de går kvar å bajsar ut de i gamla hagen så slipper man mocka dubbelt?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Tänkte fråga hur du tycker jag ska göra med mina; i maj hade dom följande resultat:

Fyra-åring:Ägg i sparsam mängd av Blodmask
Ägg påvisade av Bandmask
Avmaskades med cydectin comp

Två-åring:Ägg i riklig mängd av Blodmask
Ägg påvisade av Bandmask
Avmaskades med cydectin comp +efter 12v (I slutet av augusti)

14-åring: Ingen mask

Första gången dom träckprovades i våras. Om jag ska göra nytt i höst så måste det ju för tvååringens skull gått 12v (?) innan nytt prov, dvs i mitten av november. Hur tycker du jag ska göra? Dom har haft styngflugeägg under sommaren så det får jag väl avmaska dom mot i vilket fall!?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

*kl*

Ledsen om svaret finns tidigare i tråden, men den var väldigt lång att försöka leta sig igenom.
Tog träckprov på min 16-åriga hingst och fick svaret 0 på spolmask och 30 på lilla/stora blodmasken.
Bör han avmaskas? Eller är det så pass lite att det inte gör vare sig från eller till?
Om han bör avmaskas bör han göra det mer än en gång (har tänkt flytta honom inom två månader och vill gärna inte ta med mig "skiten").

Tänkte (ska) diskutera det med vet, men det verkar finns väldigt mycket kunskap här inne.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Oj va många inlägg det är, svaret finns säkert där ngn stans men orkar nog inte sätta mig ner för att leta och hoppas ngn vänlig själ vill svara ändå.

Den 17 okt så har det gått 12 v sedan jag avmaskade med cydectin vet eller hur det nu stavas, (Hästarna visade 600 epg storablodmasken på träckprov) ska jag ta nytt prov? hur långt efter avmasknings intervallen kan jag göra det i sånna fall? Eller börjar det bli sent på året för att avmaska, när går de in i sin vintervila? känner de av tempraturen ute eller följer de bara en cykel?

Hoppas ngn orkar o vill svara
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Oj va många inlägg det är, svaret finns säkert där ngn stans men orkar nog inte sätta mig ner för att leta och hoppas ngn vänlig själ vill svara ändå.
Börja med att läsa FÖRSTA inlägget. Har du fortfarande frågor så kom igen.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Börja med att läsa FÖRSTA inlägget. Har du fortfarande frågor så kom igen.


ok, men där står bla inget om när man kan ta nästa träckprov efter en avmaskningsintervall gått ut. inte heller vad som får maskarna att gå i sin vintervila, tex cykel eller tempratur
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

ok, men där står bla inget om när man kan ta nästa träckprov efter en avmaskningsintervall gått ut. inte heller vad som får maskarna att gå i sin vintervila, tex cykel eller tempratur

Det står:
Vanliga förkortningar: EPG = ägg per gram träck, ett mått på hur mycket smitta hästen släpper ut. ERP = egg reapperance period, dvs hur lång tid efter avmaskning det kommer nya ägg.
och sen hur långt ERP varje medel har.

Vad som får maskarna att gå i vintervila vet man inte heller. Några sorter av lilla blodmasken går i dvala antingen när det är för kallt för att äggen ska överleva ELLER när det är för varmt/torrt (då torkar äggen ut och dör). Hur maskarna vet det VET man inte. På vintern behöver du inte bekymra dig över äggspridningen eftersom de ägg som landar på snön dör.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Det står:
Vanliga förkortningar: EPG = ägg per gram träck, ett mått på hur mycket smitta hästen släpper ut. ERP = egg reapperance period, dvs hur lång tid efter avmaskning det kommer nya ägg.
och sen hur långt ERP varje medel har.

Vad som får maskarna att gå i vintervila vet man inte heller. Några sorter av lilla blodmasken går i dvala antingen när det är för kallt för att äggen ska överleva ELLER när det är för varmt/torrt (då torkar äggen ut och dör). Hur maskarna vet det VET man inte. På vintern behöver du inte bekymra dig över äggspridningen eftersom de ägg som landar på snön dör.

ojda slutade nog o läsa vid epg och fortsatte längre ner,tack för upplysningen iaf
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

**KL**
Är det lönt att skicka in en maskkoll så här års? (Bor i Skåne)
/U

Jag gör det på de som antingen inte avmaskades i våras eller bara avmaskades innan betet. De som nollat flera prover i rad provtar jag bara på våren dock.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

*kl*

Jag behöver hjälp av maskkunniga bukare.

Veterinären var i stallet idag för att vaccinera (inte min häst dock så tyvärr var jag inte i stallet själv och såg detta live, utan har endast hört från de andra hästägarna) och i samma veva bad några av ägarna honom att titta på ögonen på deras hästar då de varit ovanligt rinniga och kladdiga en tid. Vet tittade och spolade rent och konstaterade att hästarna hade ögonmask:eek:
Har någon hört talas om detta förut?
Recept på Ivomec skrevs ut och han sa att alla i stallet måste avmaska med detta samtidigt nu för att få bort detta.
Nu till min största fundering. Vetgirig som jag är kollade jag så klart upp Ivomec på FASSvet och jag kan inte se att den är verksam mot ögonmask, det står inte med bland de maskar den funkar mot. Och kan det verkligen tas upp från tarmarna i sådan omfattning att det når ögat i tillräckliga mängder för att döda mask som såvitt jag förstår lever bakom ögonlocket på hornhinnan?
Om någon här haft ögonmask på sin häst, vad avmaskade ni med? Det känns bakvänt att avmaska med "vanlig Ivomec", skulle ha känts bättre att få några slags ögondroppar.
Nu är ju inte min häst drabbad troligen, då jag varit petnoga med flughuva, och jag har inte sett något kladd i ögonen, men hon måste ändå avmaskas mot ögonmask enligt denna veterinär för att få bukt med det.

Så snälla, nån som vet mer om denna äckliga mask?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
163 332
Senast: Cattis_E
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 180
Senast: Boj
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 808
Senast: Boj
·
B
Hästvård Skickade in träckprov på min 1-åring och har fått följande svar: Strongylus/Cyathostominae (stora och/eller lilla blodmasken) EPG 150...
Svar
5
· Visningar
1 258
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp