Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
*kl*
Hittade detta in en annan tråd..
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?p=13903720#post13903720
Här tycker jag att det låter som att man inte ska avmaska.
Eller har jag missuppfattat något?
Men det är ju märkligt att det råder så olika meningar om något så vanligt.
Alltså är det självklart ATT man avmaskar då ägg hittas på träckprov.
Irriterande att det verkar finnas helt delade meningar om detta . Det vore ju så mycket enklare om alla var eniga .
Nåväl ... jag får väga samman all input och ta ett beslut om hur jag skall göra . Tack för dina svar .
Ja det är Vidilabs veterinär och en landslagsveterinär som har en annan uppfattning än dig angående provsvaret . Men jag skall ta mig en funderare på all info!!!Är det nån veterinär som har annan uppfattning om bandmask så är den ju lite ute och cyklar.
Ja det är Vidilabs veterinär och en landslagsveterinär som har en annan uppfattning än dig angående provsvaret . Men jag skall ta mig en funderare på all info!!!
Börja med att läsa FÖRSTA inlägget. Har du fortfarande frågor så kom igen.Oj va många inlägg det är, svaret finns säkert där ngn stans men orkar nog inte sätta mig ner för att leta och hoppas ngn vänlig själ vill svara ändå.
Börja med att läsa FÖRSTA inlägget. Har du fortfarande frågor så kom igen.
ok, men där står bla inget om när man kan ta nästa träckprov efter en avmaskningsintervall gått ut. inte heller vad som får maskarna att gå i sin vintervila, tex cykel eller tempratur
Det står:
Vanliga förkortningar: EPG = ägg per gram träck, ett mått på hur mycket smitta hästen släpper ut. ERP = egg reapperance period, dvs hur lång tid efter avmaskning det kommer nya ägg.
och sen hur långt ERP varje medel har.
Vad som får maskarna att gå i vintervila vet man inte heller. Några sorter av lilla blodmasken går i dvala antingen när det är för kallt för att äggen ska överleva ELLER när det är för varmt/torrt (då torkar äggen ut och dör). Hur maskarna vet det VET man inte. På vintern behöver du inte bekymra dig över äggspridningen eftersom de ägg som landar på snön dör.
**KL**
Är det lönt att skicka in en maskkoll så här års? (Bor i Skåne)
/U