Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jag ska rådgöra med min Vet. Min "hudhäst" har fått hemsk Mugg för första gången igen på 3-4 år o avf. är sisådär trots Probimin o inget foderbyte.

Jag har ingen aning om hur mkt de kan ha fått i sig. Självklart skrapade jag bort dem så fort jag såg dem o det tillkom inga fler.

Iom hudhästens koliktendenser- en gång/ år säger min magkänsla att det vore värt det. Är dock kluven.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Med en sån häst och dessutom så lite avmaskning skulle jag satsa på en avmaskning/år på hösten med något kombinationsmedel så du får både styngflugelarver, ev. blodsugande hudparasiter och bandmask.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Fast den nollade även på bandmaskprovet:confused:

Skulle Cydectin vara ngt?

Tack för att du orkar lägga energi på detta:banana:
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Träckprov visar inte alltid bandmask då den släpper ägg sporadiskt.

Equimax, Ivomec Comp eller Cydectin Comp så får du både styngflugelarver och bandmask.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Ok, men jag har svårt att se att min Vet. skriver ut ngt av dessa då den nollade.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

eller menar du att jag ska dra en ... vit lögn:o

Har lite svårt för det:crazy:

Detta är en mkt bestämd vet, men jag ska tala för min sak.
Förresten. Den Vet som sist överbehandlade för ett mkt lätt kolikanfall skulle nog säkert hålla med du. En som har sett många hästmagar invärtes.

Tack snälla Du:laugh:
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

*kl*
Häst no 1 - 60 EPG lilla/stora blodmask, 0 spolmask, inga övriga anteckningar
Vet 1 o Vet 2 säger behöver ej avmaskas.

Häst no 2 - 950 EPG lilla/stora blodmask (odling satt), 0 spolmask, Förekomst av ägg från hästens bandmask

Vet 1 - "Behöver ej bry sig om bandmaskäggen", "Använd något ivomec-preparat typ noromectin"

Vet 2 - "använd något kombinationsmedel typ equimax eller cydectin comp (??).

Min fråga är ..vilken vet skall jag gå på?? ... skall jag ge komb.preparat eller ej till häst no 2? Fördelar/nackdelar med de två alternativen?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

ABSOLUT avmaska mot bandmask om ägg hittats! Lyssna på Vet 2, utöver Equimax och Cydectin Comp finns också Ivomec Comp.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

mahlmt - tack för svar :bow: Men är "förekomst av ägg av bandmask" = bandmask :confused:?? Blir det alltid en bandmask i slutändan om man inte avmaskar???? (Kan inte så mycket om det här :o)

madick - oki :) :bow:. Det lustiga är att den vet. som tyckte att jag inte behövde bry mig om bandmaskäggen är en av de vet. som Vidilab rekommenderar att man tar kontakt med om man behöver hjälp med tolkning av provsvaren :confused:.

Men häst no 1 behöver inte avmaskas då ... även om den andra har ägg av bandmask???
 
Senast ändrad:
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

När hästen har förekomst av bandmaskägg så har den vuxna äggläggande bandmaskar i sig. Så ja, den har bandmask.
// Linda
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Det låter ju faktiskt logiskt att äggen måste ha kommit någonstans ifrån :angel:. Tänkte inte på det :o:D.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Har talat med en tredje veterinär om detta - min klinikvet (var där i ett annat ärende). Han tycker inte jag skall avmaska mot förekomsten av bandmaskäggen. Han frågade om hästen har några problem (typ mager ... kolikkänning?). Om inte så rekommenderade han att avmaska mot bandmask i mars/april istället.

Tittar man på vad SVA skriver så står det så här:

rekommenderar att avmaska vid konstaterad infektion eller när problem med bandmask kan misstänkas. Den lämpligaste tidpunkten för strategisk avmaskning mot bandmask torde vara innan betessläpp. Eventuellt avmaskas hästarna mot bandmask även på hösten för att förebygga problem under vintern.

Jag tolkar det som att SVA inte tycker det är självklart att avmaska vid förekomst av ägg av bandmask på hösten.

Ovanstående i kombination med att av Vidilab rekommenderad vet. tycker att det räcker med att avmaska mot blodmasken gör att jag blir nyfiken på vad det är för resonemang som ligger bakom din rekommendation att avmaska mot bandmask. Vill gärna lära mig mer om du har tid :).
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Vad jag tycker :confused:? Om jag tyckte något så hade jag skrivit ner det :o. Jag har väldigt dåliga kunskaper om detta ... därför försöker jag lära mig mer :).

Är det alltid så alltså att förekomst av ägg = en konstaterad infektion???
 
Senast ändrad:
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Vad jag tycker :confused:? Om jag tyckte något så hade jag skrivit ner det :o. Jag har väldigt dåliga kunskaper om detta ... därför försöker jag lära mig mer ;).

Är det alltid så alltså att förekomst av ägg = en konstaterad infektion???

Ja, eftersom ägg betyder att det finns vuxna bandmaskar som släpper äggen... Det är just för att man hittar ägg som det går att konstatera infektion. Alltså är det självklart ATT man avmaskar då ägg hittas på träckprov.

Mest aktiva är bandmasken (och orsaker mest problem) vår och höst.

Intressant artikel, se sid 15:
Bandmask - ur tidningen Travhästen
 
Senast ändrad:
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

*kl*
Hittade detta in en annan tråd..

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?p=13903720#post13903720

STYNGFLUGELARVER

Styngflugelarver är inte en mask, utan precis som det låter; en fluglarv. Flugan lägger sina ägg främst på hästens framben. Dessa kan man se som små gul- vita, 1-2 mm långa prickar. När äggen kläcks irriteras hästen av larverna och biter sig. Larverna borrar sig in i munslemhinnan och vandrar ner i magsäcken. Där stannar de över vintern och följer med träcken ut på våren/försommaren. Larverna förpuppas i marken under träcken och utvecklas där till flugor.

Styngflugelarven är röd- eller brunfärgad, ca 2cm lång och 0,5 cm tjock. Det är sällsynt att hästen påverkas av dem. Ibland kan man se larver som har följt med träcken ut, antingen spontant eller efter en avmaskning, men det finns alltså ingen anledning till oro eller avmaskning för att man ser dessa
Eftersom styngflugan inte är hästens egen parasit går det inte att se förekomst i träckprov.
Det bästa man kan göra för att förhindra att hästen får i sig larverna är att skrapa bort äggen från pälsen. Flugan förekommer lokalt, den har på en del platser inte synts till på många år. Hästen smittar inte betena eftersom flugan flyger iväg. En särskild avmaskning mot styngflugelarver som förr gjordes sent på hösten, den s.k. "novemberavmaskningen" , finns ingen anledning att göra eftersom de preparat vi har i dag även tar styngflugelarver i ett tidigt stadie.

Här tycker jag att det låter som att man inte ska avmaska.
Eller har jag missuppfattat något?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Som jag har förstått det kan hästar ha bandmask utan att äggen hittas i träckprov och att i de fall man hittar ägg kan man anta att hästen har mycket bandmask och man bör absolut avmaska.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Finns tydligen olika uppfattning om det bland veterinärerna.

Jag tänker som så att om hästarna har haft mycket ägg som inte tagits bort -som i mitt fall, för många hästar att skrapa ägg på dagligen och mycket ägg i år -då avmaskar jag!

När man har sett en magsäck med styngflugelarver inborrade i mängder så gör man nog det :crazy: Som jag ser det är det självklart att det kan ge skador om man har mycket.

Har man haft endast ett fåtal ägg eller tagit bort alla ägg varje dag kanske jag hade skippat det om jag inte behövde avmaska ändå.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
163 331
Senast: Cattis_E
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 180
Senast: Boj
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 808
Senast: Boj
·
B
Hästvård Skickade in träckprov på min 1-åring och har fått följande svar: Strongylus/Cyathostominae (stora och/eller lilla blodmasken) EPG 150...
Svar
5
· Visningar
1 258
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp