Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Ja det kanske vore bra. Dock vet jag att ingen av dem har avmaskats nyligen, inte under hösten iaf. Så då borde jag väl inte få ett nollresultat av den anledningen?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Ja det kanske vore bra. Dock vet jag att ingen av dem har avmaskats nyligen, inte under hösten iaf. Så då borde jag väl inte få ett nollresultat av den anledningen?

Det beror ju på vilket medel som gavs. Den tid som måste gått per medel:

Banminth/Fyrantel: 4v
Ivomec/Bimectin/Eraquell/Noromectin: 8v
Cydectin: 12v
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Nej du, inget recept behövs... Hämtade ut maskmedel för någon vecka sedan. Javisst går det att göra prov här, men har ALDRIG hört om någon som gör det. Här avmaskar man regelbundet (vår och höst) de flesta djur.


Hämtade du ut maskmedlet från apoteket? Och isåfall, vilken sort?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

*knapplån*

Pratade med veterinären idag, när hon ändå var ute i stallet och vaccinerade lite hästar, och frågade om avmaskningsmedel. Hon sa att SVA numera har ändrat sina rekommendationer och att man inte längre behöver avmaska mot styngflugan. Vi har haft rätt mycket ägg och eftersom stallet har "sommargäster" varje år (d v s hästar utifrån på bete) så är det lite svårt att hålla koll på allas avmaskningar o s v. Jag är lite kluven. Kan hästen bli påverkad av styngflugelarver eller är det så att "de bara passerar"?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Om man haft mycket ägg skulle jag avmaska.
Behöver ni inte avmaska alls mot blodmasken?
 
Senast ändrad:
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Cydectin comp en vecka innan flytt. Cydectinet skyddar i 2v mot ny smitta.

Hur mycket blodmask och hur vet ni att det var den som orsakade koliken? Var det stora blodmasken? Annars är det bandmask som brukar vara bekymret vår och höst om hästen får kolikanfall.

Med tanke på hur mycket blodmask som kom ut efter avmaskningen vi gav direkt efter koliken så tar jag för givet att det var den som ställde till det, det gjorde veterinären också. Nej lilla blodmasken om jag minns rätt. Tar cydectinet samtliga av dessa vi pratar om? Super att cydectinet skyddar mot nya angrepp! Det visste jag inte! Cydectin comp beställt till samtliga hästar:) Hämtar ut det i veckan. Ska bli skönt att gå vidare till nya marker och börja om på nytt!
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Ah, det skulle kunna ha varit ett massuppvak och då kan de bli rejält dåliga med kolik. Då är verkligen Cydectin ett bra val som tar en del av de inkapslade larverna också.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Veterinären sa att hon helst inte skriver ut nåt utan träckprov och att SVAs rekommendationer är att inte avmaska enbart för att man haft ägg. Det står nåt liknande på SVAs hemsida också. Blodmask kom inte på tal igår. Hur/om de andra i stallet har träckprovat har jag ingen koll på och jag har flyttat sen senaste provet, så jag känner mig lite förvirrad just nu.

Vänta till våren? Eller?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Tänkte passa på att fråga hur jag ska göra på mina nya marker för att slippa få det såhär igen. Hade inga möjligheter när jag flyttade till det ställe jag bor på nu då det redan gått hästar hej vilt på alla beten här i 15 år. Sommar och vinterhagar? Mocka ur hagar? När hur var?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Nu? Träckprov? Även om träckrpovet i våras var okej?

*trög*

Var det första gången hästen nollade i våras eller har du statistik bakåt? Att hästen nollar en gång är "ingen gång", då kollar jag alltid även på hösten. Tre nollor i rad utan avmaskning sen går jag över på 1 prov/år.

Provet nu på hösten visar den smitta hästen kan ha plockat på sig under våren och försommaren plus det som ev väckts upp från tidigare års smitta.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Tänkte passa på att fråga hur jag ska göra på mina nya marker för att slippa få det såhär igen. Hade inga möjligheter när jag flyttade till det ställe jag bor på nu då det redan gått hästar hej vilt på alla beten här i 15 år. Sommar och vinterhagar? Mocka ur hagar? När hur var?

Mocka är alltid det absolut bästa förebyggande! Helst minst varannan dag, men all mockning gör ju nytta. Skilda sommar och vinterhagar är också ett viktigt steg.

Träckprov före betessläpp och sen utgå från det. Varje stall och hästbesättning är unik och kan behöva göra annorlunda mot grannen t.ex. beroende på hästsammansättningen, individerna i sig, mockning och andra åtgärder, osv.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Hej!

Har fått svar efter maskprov och skulle gärna vilja ha lite råd. Ska fråga vet nästa vecka när hon ändå kommer, men det verkar ju vara väldigt olika hur mycket kunskap de har på området.
Vi har 3 hästar i stallet just nu:
Ponnyn hade 0 på blodmask (har haft 0 i flera år, fånghäst som går i mockad grushage i princip året runt).
Min häst hade 225, avmaskades senast 09 (hade föl).
Och den sista hästen, inflyttad i våras hade 325.
Min häst och och den sista hästen har gått en del i samma gräshagar under sommaren. Till vintern går alla tre i varsin mindre hage (i princip bara grus) som mockas. Sommarhagarna är inte jättestora (mockas ganska noga). Hästarna är 16, 14 och 11 år gamla.

Tacksam för svar :) /escade

Puttar upp mitt svar, någon som har en åsikt? :)
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Var det första gången hästen nollade i våras eller har du statistik bakåt? Att hästen nollar en gång är "ingen gång", då kollar jag alltid även på hösten. Tre nollor i rad utan avmaskning sen går jag över på 1 prov/år.

Provet nu på hösten visar den smitta hästen kan ha plockat på sig under våren och försommaren plus det som ev väckts upp från tidigare års smitta.
Om hästarna har nollat både höst o vår- även bandmask- ska jag maska av mot styngflugan? De hade ägg på sig för ngn månad sen.

Tror att allt slit med mockning har gett resultat:cool:

Tacksam för svar:bow:.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Styngflugan är ett knepigt kapitel. Åsikterna om huruvida den är skadlig eller inte går isär och jag VET tyvärr inte. Skulle hemskt gärna vara med och skära upp lite hästmagar och få se själv, men det lär väl vara omöjligt att få till... Du får avgöra själv. Har de bara haft litegrann och ni hunnit skrapa bort mycket skulle jag inte avmaska, om de haft mycket eller ni inte haft möjlighet att få bort iaf varannan dag skulle jag avmaska.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
163 331
Senast: Cattis_E
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 180
Senast: Boj
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 808
Senast: Boj
·
B
Hästvård Skickade in träckprov på min 1-åring och har fått följande svar: Strongylus/Cyathostominae (stora och/eller lilla blodmasken) EPG 150...
Svar
5
· Visningar
1 258
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp