Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja det kanske vore bra. Dock vet jag att ingen av dem har avmaskats nyligen, inte under hösten iaf. Så då borde jag väl inte få ett nollresultat av den anledningen?
Det beror ju på vilket medel som gavs. Den tid som måste gått per medel:
Banminth/Fyrantel: 4v
Ivomec/Bimectin/Eraquell/Noromectin: 8v
Cydectin: 12v
Nej du, inget recept behövs... Hämtade ut maskmedel för någon vecka sedan. Javisst går det att göra prov här, men har ALDRIG hört om någon som gör det. Här avmaskar man regelbundet (vår och höst) de flesta djur.
Cydectin comp en vecka innan flytt. Cydectinet skyddar i 2v mot ny smitta.
Hur mycket blodmask och hur vet ni att det var den som orsakade koliken? Var det stora blodmasken? Annars är det bandmask som brukar vara bekymret vår och höst om hästen får kolikanfall.
Nu? Träckprov? Även om träckrpovet i våras var okej?
*trög*
Tänkte passa på att fråga hur jag ska göra på mina nya marker för att slippa få det såhär igen. Hade inga möjligheter när jag flyttade till det ställe jag bor på nu då det redan gått hästar hej vilt på alla beten här i 15 år. Sommar och vinterhagar? Mocka ur hagar? När hur var?
Hej!
Har fått svar efter maskprov och skulle gärna vilja ha lite råd. Ska fråga vet nästa vecka när hon ändå kommer, men det verkar ju vara väldigt olika hur mycket kunskap de har på området.
Vi har 3 hästar i stallet just nu:
Ponnyn hade 0 på blodmask (har haft 0 i flera år, fånghäst som går i mockad grushage i princip året runt).
Min häst hade 225, avmaskades senast 09 (hade föl).
Och den sista hästen, inflyttad i våras hade 325.
Min häst och och den sista hästen har gått en del i samma gräshagar under sommaren. Till vintern går alla tre i varsin mindre hage (i princip bara grus) som mockas. Sommarhagarna är inte jättestora (mockas ganska noga). Hästarna är 16, 14 och 11 år gamla.
Tacksam för svar /escade
Om hästarna har nollat både höst o vår- även bandmask- ska jag maska av mot styngflugan? De hade ägg på sig för ngn månad sen.Var det första gången hästen nollade i våras eller har du statistik bakåt? Att hästen nollar en gång är "ingen gång", då kollar jag alltid även på hösten. Tre nollor i rad utan avmaskning sen går jag över på 1 prov/år.
Provet nu på hösten visar den smitta hästen kan ha plockat på sig under våren och försommaren plus det som ev väckts upp från tidigare års smitta.