Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jag avmaskade mina hästar nov-09
Dom har haft massor av styngflugeägg på sig nu.
Nu lyckades jag fånga upp några bollar från ett av stona ( dom går på lösdrift )
och skickade in ett träckprov som visade 0 på all mask .
Har jag skickat in det för tidigt ?
Bor i Skåne, ska jag avvakta ( om jag förstått det rätt ) till Slutet av Oktober med träck prov ???

Hej från Hambo
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Om du inte avmaskat på nästan ett år så är det inte alls för tidigt. Styngflugans larver ser du ju inte på provet, äggen ser du ju klart och tydligt utanpå hästen. Du behöver inte göra något mer prov nu, men om de haft mycket styngflugeägg på sig så avmaska när det börjar bli kallt så flugan verkligen gett sig för året.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Aha !!
Jag trodde liksom att Hästarna slickade/kliade sig och fick in dom
( de gula äggen) i magarna och att dom kläcktes då . Du menar alltså att styngflugans ägg inte syns på Träckprov ! ?

Hej från Hambo
( Ps !! Du är en Pärla Madick Ds )
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Styngflugan lägger äggen utanpå hästen, de ser du som gula prickar. Efter ett par dagar utvecklas larverna i ägget och börjar röra sig, då kliar det så hästen slickar/gnager hästen där och får i sig larverna som har som små hullingar som de gräver ner sig i tungan och vandrar neråt magsäcken. De gula prickarna (äggskalet) blir kvar på hästens ben.

Träckprovet ser bara ägg som hamnar i bajset och där hamnar aldrig styngflugans ägg. För att äggen ska hamna i bajset måste de vuxna äggläggande maskarna vara i tarmen. Styngflugan har ju bara sitt larvstadie i hästen, det äggläggande stadiet har den ju som fluga i luften.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Hejsan Madick!
Jag får hem min häst i slutet av oktober, har varit hos fodervärd i två år.
Kan man ta träckprov då? eller är det för sent och kallt?
Vet inte alls hur han är avmaskad, men det är troligen inte gjort träckprov på han alls.

Kan jag göra nåt i höst/vinter eller är det bästa att vänta tills i vår?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Såklart du kan ta prov i slutet av oktober! Fråga när han blev avmaskad senast och med vilket medel så inte provet visar rent för att han nyss är avmaskad.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

WHAT? Har jag missförstått nåt eller? Krävs det faktiskt recept för maskmedel?! Här är det bara att hämta ut på apoteket (åt vilket djur som helst), kostar ca 11 euro. Och tyvärr har vi inga maskprov att köpa :cry:

Finland är återigen och fortfarande så EFTER.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

WHAT? Har jag missförstått nåt eller? Krävs det faktiskt recept för maskmedel?! Här är det bara att hämta ut på apoteket (åt vilket djur som helst), kostar ca 11 euro. Och tyvärr har vi inga maskprov att köpa :cry:

Finland är återigen och fortfarande så EFTER.
Du kan skicka prov till Sverige, det tar väl inte så många dar för posten? Det skulle jag göra.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Finns det ngt avmaskningsmedel som bara tar styngfluge-äggen ? Om nu vårat träckprov visar att vi inte skulle behöva maska av, ( vilket jag tror blir fallet, då vi efter avmaskning förra hösten flyttade till marker där inga hästar gått.) Nu , om jag fattat rätt så är själva äggen på hästens päls beviset på att vi har styngfluga, alltså det visar sej inte på proven ? Då vi hade kolik i samband med avmaskningen förra hösten, så är man ju otroligt orolig över att det hade med just avmaskningen att göra, och det vore därför väldigt skönt att slippa maska av, men då behövs alltså en avmaskning för styngflugan iallafall ?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Om hästen blir dålig av avmaskningen så hade den mycket mask. Det är inte medlet i sig som gör hästen dålig utan att maskarna avger toxiner när de dör, alltså behövdes avmaskningen... utan den kanske hästen blivit ännu sämre under vintern.

Det medel som tar styngflugans larver tar även blodmasken och andra rundmaskar, det finns inget som bara tar styngflugelarver.

Även om hästarna gått på rent bete i år betyder det inte att hästarna säkert är rena. Lilla blodmasken kan ligga och vila i tarmslemhinnan i flera år.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Om du inte avmaskat på nästan ett år så är det inte alls för tidigt. Styngflugans larver ser du ju inte på provet, äggen ser du ju klart och tydligt utanpå hästen. Du behöver inte göra något mer prov nu, men om de haft mycket styngflugeägg på sig så avmaska när det börjar bli kallt så flugan verkligen gett sig för året.

Förlåt för en dumm fråga kanske.. :crazy:
Men när kan man anse det börja bli kallt?
Är det vid första frosten eller är det vid 5 minus?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Tack för svar ! Ja det var nog så, vi hade nyss köpt hästen och hade ingen koll på när och med vad han var avmaskad, så det var säkert välbehövligt. Ok, så lärde jag mej ngt mer då i samma veva, om lilla blodmasken menar jag.. då får vi se vad provet visar. Tack igen för svar !
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Förlåt för en dumm fråga kanske.. :crazy:
Men när kan man anse det börja bli kallt?
Är det vid första frosten eller är det vid 5 minus?
Inte nån dum fråga alls! När det varit en frostnatt är det nästan säkert att flugan gett sig för året, men om det var länge sen de fick ägg på sig och det börjar bli kalla nätter ska det vara lugnt att avmaska. Det beror lite på hur det är där man bor.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

KL

Min kolla masken-låda saknade lappen med instruktioner för provtagning och deras hemsida har inte den infon, och nu undrar jag om det är någon som kan tala om för mig vad som står? Eller egentligen är det väl två saker jag har glömt bort sen sist: vad det står om mängden träck som ska skickas, och om man ska skriva något och isf vad på plastpåsen med bajset i.

Blir jätteglad för hjälp, tack på förhand :)
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Varför lämnar du inte tillbaka den då ? Den är ju inte komplett. Annars kan du väl ringa Vidilab 0171-44 12 60
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Du ska skicka med 2-3 bajsbollar :o:D och på påsen ska du skriva hästens namn + det år den är född! :)
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Varför lämnar du inte tillbaka den då ? Den är ju inte komplett. Annars kan du väl ringa Vidilab 0171-44 12 60

Mer krångel att skicka tillbaka den än att fråga snabbt här om dessa små detaljer. Ringde dem innan jag postade frågan men kom inte fram, och jag gissade att flera i den här tråden har använt kolla masken nyligen och säkert fortfarande har i huvudet hur man ska göra och kan upplysa mig utan större ansträngning.

Fashionistan: tack och bock för hjälpen! :laugh:
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Om hästen blir dålig av avmaskningen så hade den mycket mask. Det är inte medlet i sig som gör hästen dålig utan att maskarna avger toxiner när de dör, alltså behövdes avmaskningen... utan den kanske hästen blivit ännu sämre under vintern.

Det medel som tar styngflugans larver tar även blodmasken och andra rundmaskar, det finns inget som bara tar styngflugelarver.

Även om hästarna gått på rent bete i år betyder det inte att hästarna säkert är rena. Lilla blodmasken kan ligga och vila i tarmslemhinnan i flera år.

Min kompis häst blev JÄTTE sjuk förra året vid avmaskningen.
2 av varandra oberoende veterinärer påstod att det berodde på att hästen inte behövde avmaskas - alltså inte hade någon mask. Maskmedlet skulle alltså bli för starkt om det inte hittar några maskar att ta död på..(???) Det var helt omöjligt att hästen hade mask eftersom den var regelbundet avmaskad..(???) Hästen är 18 år och hade vid tillfället alldeles nyligen flyttat till ett nytt stall med nya beten..
Ligger det någon som helst sanning i detta?
Jag tycker att din version verkar 100ggr troligare.

Det är ju samma sak som att vi skulle bli dåliga om vi tog en alvedon och inte var tillräckligt sjuk..
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jeeeezus... medlet som paralyserar masken skulle alltså för att det inte finns några maskar att ta kål på, skada hästen istället. På vilket sätt? Och hur skulle ett sånt medel öht vara godkänt? Faller på sin egen orimlighet.

Möjligtvis att hästen är överkänslig mot något i avmaskningsmedlet, nån allergi, men hur vanligt kan det vara? Och det hänger knappast samman med mängden mask om hästen reagerar eller inte.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
163 330
Senast: Cattis_E
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 180
Senast: Boj
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 808
Senast: Boj
·
B
Hästvård Skickade in träckprov på min 1-åring och har fått följande svar: Strongylus/Cyathostominae (stora och/eller lilla blodmasken) EPG 150...
Svar
5
· Visningar
1 258
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp