Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Om man hittar styngflugeägg i pälsen nu, behöver man ta träckprov eller ska man avmaska oavsett?
Har inte hittat styngflugeägg på ganska många år nu men i år verkar det finnas en hel del.

Vilket preparat i så fall?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Om jag skulle ta prov så är det för att jag vill ha koll på just den hästens parasitstatus, kanske en ny häst eller första året den provtas. Avmaskning behövs, men inte än. Flugan måste ha gett sig för året, annars blir det återsmitta direkt.

Ivermektin-medel är bäst att använda, i slutet av oktober brukar vara lagom.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Hej!

Jag har en fråga till dej Madick! Har 4 hästar som alla haft styngflugeägg på sej i år. Om en v el 2 är det tänkt att dom ska komma hem till mej igen. Ska då vara i en hage som vilat minst 2 1/2 år så jag vill förstås hålla den parasitfri. Men med tanke på styngflugeäggen, behöver jag göra ett träckprov nu el räcker det med vetskapen om äggen & be att få recept på ex ivomec?

Isf är det då OK att maska dom nu direkt så dom är "rena" när dom kommer hem, har inte varit några fler ägg på ett tag & jag har inte styngflugan hos mej?

Tack på förhand!
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Hej Madick.

Har en liten undran, har skickat in träckprov nu (jag vet att jag har slarvat :o) och ena hästen hade 425 epg och den andra 1700 epg (!!). Tänkte avmaska nu med Bimectin (har det hemma) och undrar hur jag ska göra med hagarna?

De går i 5 stora hagar (3 vinterhagar som det växer gräs i och 2 sommarhagar), mockade alla i våras och har mockat 2 nu. Måste jag mocka ur alla hagar nu igen efter att jag avmaskat?
Ska hästarna gå i bajsfrihage nu direkt efter avmaskningen så att jag kan mocka bort högarna på en gång?

Bor i norrland och snart är det kallt på nätterna, har haft en frostnatt redan, om det har någon betydelse.

Mvh Monica
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Hej!

Jag har en fråga till dej Madick! Har 4 hästar som alla haft styngflugeägg på sej i år. Om en v el 2 är det tänkt att dom ska komma hem till mej igen. Ska då vara i en hage som vilat minst 2 1/2 år så jag vill förstås hålla den parasitfri. Men med tanke på styngflugeäggen, behöver jag göra ett träckprov nu el räcker det med vetskapen om äggen & be att få recept på ex ivomec?

Isf är det då OK att maska dom nu direkt så dom är "rena" när dom kommer hem, har inte varit några fler ägg på ett tag & jag har inte styngflugan hos mej?

Tack på förhand!

Om du är säker på att de inte kommer få mer smitta på sig så är det helt ok att avmaska redan nu mot styngflugan!
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

3-4 dagar efter avmaskningen kan det komma ut livsdugliga ägg, så om du kan mocka är det ju en stor fördel. Bimectin funkar bra och om 8v borde det frusit på så mer avmaskning inte behövs, ny koll i vår bara. Rensa hagarna så mycket det går förstås.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Tack så mycket för ett snabbt svar :laugh:.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Hej Madick!!

Har en ny häst Imp Tyskland som jag precis fått provresultaten på och han hade 0 blodmask och 0 spolmaskt :confused: Är det vanligt?? Tycker att han borde ha någonting..

Han har varit lite lös i magen sista veckan, men har ändå bollar som jag skickade in, kan det ha påverkat svaret?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Det är faktiskt en stor del av de vuxna hästarna som inte har några aktiva parasiter. Kanske den nya hästen är nyligen avmaskad också? Att den är lös i magen ska inte påverka provresultatet.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Ok! tack! Du är toppen!

har haft honoom sedan innan sommaren, och han har ätit gräs hela sommaren. Tar ett nytt prov till våren och hoppas på samma resultat:laugh:
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Vad visade träckprovet? Var det bara styngflugelarver så smittar de inte på något sätt alls när de kommer ut, och medlet binds till jorden och är inte farligt.

Anknyter till ett gammalt svar som nästan svarar på min fråga.
Enligt moderatorns första inlägg i tråden låter det som att man bara avmaskar mot styngfluga nu. Min häst har massor av ägg på sig, tyvärr helt omöjliga att få bort.
I en tidigare tråd skriver du att man ska berätta detta för veterinären för att få Ivermektin-preparat utskrivet och sedan maska i slutet på Oktober. = inget träckprov alltså?

Är detta det enda man maskar mot nu?
Behöver jag ta träckprov nu på hösten?

I samband med avmaskning - ska man hålla hästen på stall då, så att inte masken kommer ut på markerna?
Under förutsättning att man har fler parasiter än bara styngfluga alltså.

Är helt lost i den här djungeln eftersom jag tillhör dem som bara maskat lite på känsla förut.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Som info är det jag som skrivit förstainlägget :-)

När det är läge att avmaska mot styngflugelarverna beror på var man bor och hur hösten blir. Det viktiga är att flugan verkligen gett sig för året, annars hinner hästen bli återsmittad igen. Efter det varit en frostnatt kan man vara säker på att flugorna är borta för året och då är det läge att avmaska. En varm och lång höst ger senare avmaskning alltså.

Träckprov tar jag på hösten OM jag har förstagångsnollare på våren eller hästar som bara avmaskats innan betet pga liten mängd blodmask, eller att jag av någon annan anledning vill ha koll på just den individens läge. Detta prov gör jag alltså ÄVEN om jag ska avmaska mot styngflugelarver, för att få bättre koll på hur rutinerna fungerar, hur hagarna är osv.

Du behöver inte hålla hästen på stall efter avmaskning, om hästen har äggläggande vuxna maskar och urskiljer ägg har den smittan hamnat på marken, några dagar till gör ingen större skillnad.

Om du har haft styngflugeägg på hästen ska du inte behöva göra något träckprov för att få ut ivermektin av veterinären.

Hoppas det blev lite klarare, annars får du fråga igen!
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Ahhh... :)
Du är helt grym på det här! :)

Jo nu klarnade det faktiskt en hel del!
Eftersom jag bara haft hästen sedan i maj kommer jag att kolla henne ändå.
Ville bara se hur jag skulle agera i framtiden.

Om jag inte tänker helt fel så borde jag börja med ett träckprov för att se om hon har något mer än styngfluga?
Efter resultatet kotaktar jag vet. för att få utskrivet det hon behöver just nu.

Hur tätt ihop bör man göra kollen och avmaskningen?
Är det dumt att skicka in maskkoll nästa vecka och sedan vänta med avmaskning till exempelvis slutet på oktober? Eller så fort frosten kommit som du säger.
Kan det hinna dyka upp fler eller andra parasiter under denna tiden?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Om du gör provet nu så avgör svaret när du ska avmaska. Har hästen mycket är det ju läge att få bort smittan från markerna redan nu, sen ser du ju om det kommer fler ägg på hästen. Om inte så behöver du ju inte avmaska mer, annars blir det i november igen.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Min kära maskguru Madick!

Min veterinär, som annars har haft väldigt bra koll på det här med avmaskning tycker jag (jämförelsevis :grin:) hävdar att man inte behöver maska mot stynfluga utan kan skippa den avmaskningen helt. Det ska vara onödigt och styngflugelarverna (?) ska inte ha någon påverkan på hästen. Vi har alltid mkt styngflugeägg och ingen möjlighet att ta bort dom på alla hästarna dagligen.

Jag ställer mig skeptisk. Vill höra din åsikt! :bow:
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jag ställer mig lika skeptisk. Jag kan för mitt liv inte förstå hur hästen skulle vara helt opåverkad av larver som festar på magslemhinnan. Dessutom är flugan otroligt irriterande för hästarna under betestiden. Man vet ju inte heller hur mycket styngflugelarver hästen fått i sig, kanske en liten mängd är försumbar men en stor mängd kan ge problem, hur ska man veta hur mycket hästen har? Nej, jag avmaskar om hästarna har styngflugeägg på sig och vet med mig att jag inte hunnit skrapa bort varendaste ägg varje dag utan undantag.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Ok, då har vi samma uppfattning och jag fortsätter avmaska. Om inte annat så för att iaf minska ner population av flygfän :devil:

Tack för svaret!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
163 330
Senast: Cattis_E
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 180
Senast: Boj
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 808
Senast: Boj
·
B
Hästvård Skickade in träckprov på min 1-åring och har fått följande svar: Strongylus/Cyathostominae (stora och/eller lilla blodmasken) EPG 150...
Svar
5
· Visningar
1 258
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp