Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Någon som vet hur de e bäst o göra när man ska göra "kolla masken" när hästen går på bete? ska flytta min häst o vill veta att hon e maskfri innan vi flyttar.
Det lär stå i första inlägget som är svar på de allra vanligaste frågorna, dvs de du just ställde. Läs det och återkom sen om det är något du undrar fortfarande.KL
Har inte läst igenom tråden än. Men jag undrar om det är några speciella tider på året som man ska avmaska?
Har ett provpaket liggandes i stallet, men har inte skickat in det än. När är det bäst att göra. Jag var på väg tidigare i somras, men så tänkte jag att det kanske är bättre att göra det sen innan de flyttar till vinterhagen. Men om det då finns mask i vinterhagen (vilket är ganska troligt, det har gått hästar i både sommar och vinterhagen i 30 år) så kanske det inte spelar någon roll utan det kanske är bättre att ta prover regelbundet ett par gånger om året?
För en vecka sen eller så hade han flugägg på benen, jag skrapade bort dem, men en del kan ju ha slunkig med innan jag fick bort allt. Är det bra att ta prover nu då? Eller ska jag vänta? Tänkte om de behöver lite tid på sig innan det syns på proverna eller något liknande. För en del syns väl bara som larver, eller ägg eller nåt.
hon blev avmaskad med ivomec 11 juli. Gjorde tyvärr inget prov på just min men mer hälften av hästarna som de gjordes på hade mask så den vet som kontaktades tyckte att alla skulle avmaskas.
De flugorna som jag frågade om stod det ju bara att man skulle avmaska om man har sett äggen på benen, inte när man ser utslag på proverna.
Provet visar ju om du behöver avmaska och med vilket medel, alltså tar du provet strax innan du planerat ev. avmaskning.I första inlägget står det när man ska avmaska. Så därför undrade jag när man ska ta prover, eller om man räknar man att man tar dem och avmaskar samtidigt?
De flugorna som jag frågade om stod det ju bara att man skulle avmaska om man har sett äggen på benen, inte när man ser utslag på proverna.