Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Har det kommit ut larver idag så kommer ni ha styngflugor sent på säsongen, dvs avmaskningen mot styngflugans larver behöver göras senare än ni gjorde förra året. Skrapa bort äggen varje dag är det bästa, då behöver ni ju inte avmaska!
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Har en fjording sen många år tillbaka. Hon avmaskas en gång på våren och en gång på hösten. Hon har aldrig haft mask och inte knarkat avmaskningsmedel heller. Ringer veterinären och säger att det är dags för avmaskning som skriver ett recept. Thats life
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Men om hon inte haft någon mask, varför avmaskar du då???
:confused:

/Lavinia, vars förra häst inte hade någon mask och således inte avmaskades- för det är ju helt onödigt att ta bort nåt som inte finns..
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jag har en fråga från syrran. Hon har kollat upp en häst hon sköter. Den hade 150 EPG. Inte mycket med andra ord. Den ska flytta till ett absolut parasitfritt bete i dagarna. Visst bör hon maska den trots det låga antalet epg ? Är Cydectin ett val man kan göra när det är så lågt eller ska hon välja annat medel ? När betet är slut kommer den flyttas tillbaka till stallet den ska stå i och därmed gå i parasithagar över vintern :(. Där går även 5 hästar till som ingen tänker kolla status på, men om nu syrran gör ett prov strax innan betet nästa år, och denna sköthäst har ännu mera epg, då borde man väl kunna misstänka de andra hästarna...eller kanske hagen ?

Sen undrar jag: finns det nåt maskmedel där sprutorna bara kostar runt 50 lappen ?? Anledningen till frågan är att där hästen står är stallägaren inte så haj på saker och ting och denne påstår hon köpt nåt *nytt* medel för ca 51:-...och jag kan inte komma på vad det skulle vara för nåt.
 
Senast ändrad:
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Det "nya" medlet, kanske Axilur eller Rintal? Inget som bör användas alltså.

Avmaskningen är som sagt i första hand för att skydda markerna. Om ingen annan bryr sig och hästen inte ska gå där mer skulle jag inte avmaska. Hur vet ni att det är mycket parasiter i vinterhagarna om ingen kollar?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

För att denna rasthage används året om lite hur som helst, hästar kommit och gått, enormt med bajs. Alla utom just denna sköthäst ser ruggig, skabbig ut. Syrrans sköthäst har heller inte stått där så länge. Men ok, kanske inte finns mycket parasiter heller...men med tanke på rasthagens historik så...Hästen ska komma tillbaka i slutet av augusti. Ska stå där i vinter så att säga...och gå i denna rasthage. Sen är det så här med att: Syrran har fått erbjudande att flytta denna häst till ett bete där det aldrig gått hästar, mao parasitfritt, så efter den inte hadeså högt epg, men ändå litegranna så ville hon väl inte göra nåt dumt när nu ändå hagen är fri + den enda häst till som ska gå där...fast så lite som 150 utgör väl knappast höggradig smitta för nya betet..men ändå. Hon frågar, jag skriver.

VArt hittar man priser på maskmedel nuförtiden ? Fass ha ju slutat skriva ut. Nej jag vet om Axilur och Rintal att det inte ska användas, men eftersom Fasss inte skriver priser längre kunde jag inte kolla vad för medel hon menade.
 
Senast ändrad:
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Det var ingen kritik nånstans i det jag skrev :-)

OK, jag förstår tänket. Jag skulle, om betet är tillräckligt stort för att smittan inte ska vara för mycket (dvs om det inte är en liten rasthage med gräs de ska gå i) inte avmaska, däremot ta t.ex. Cydectin vid hemkomst, det skyddar även 2v mot ny smitta. Om din syrra orkar så kan det vara så att det "bara" behövs att någon tar tag i provtagning och att lägga upp rutiner för att det ska gå igenom, det svåra är att hålla tonen rätt så ingen blir förnärmad.

Letade också efter pris i Fass, stod inte det förrut?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Nä, jag vet..Jag skrev snabbt och styltigt för jag skulle hinna med hela inlägget så fort som möjligt (höll på att schasa bort en 2 1/2 åring samtidigt ;)

Nu hittade jag varför inga priser finns. Det beror på att när apoteket hade monopol så var det krav på enhetliga priser i hela landet. För djurmedicin o dyl finns numer ingen prisreglering. Priserna varierar mellan de olika apotekena och på olika orter stod det.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Någon som vet hur de e bäst o göra när man ska göra "kolla masken" när hästen går på bete? ska flytta min häst o vill veta att hon e maskfri innan vi flyttar.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

KL

Har inte läst igenom tråden än. Men jag undrar om det är några speciella tider på året som man ska avmaska?
Har ett provpaket liggandes i stallet, men har inte skickat in det än. När är det bäst att göra. Jag var på väg tidigare i somras, men så tänkte jag att det kanske är bättre att göra det sen innan de flyttar till vinterhagen. Men om det då finns mask i vinterhagen (vilket är ganska troligt, det har gått hästar i både sommar och vinterhagen i 30 år) så kanske det inte spelar någon roll utan det kanske är bättre att ta prover regelbundet ett par gånger om året?

För en vecka sen eller så hade han flugägg på benen, jag skrapade bort dem, men en del kan ju ha slunkig med innan jag fick bort allt. Är det bra att ta prover nu då? Eller ska jag vänta? Tänkte om de behöver lite tid på sig innan det syns på proverna eller något liknande. För en del syns väl bara som larver, eller ägg eller nåt. :confused:
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Någon som vet hur de e bäst o göra när man ska göra "kolla masken" när hästen går på bete? ska flytta min häst o vill veta att hon e maskfri innan vi flyttar.

Gjorde du prov innan bett och vad visade det? När och med vad är hästen avmaskad med?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

KL

Har inte läst igenom tråden än. Men jag undrar om det är några speciella tider på året som man ska avmaska?
Har ett provpaket liggandes i stallet, men har inte skickat in det än. När är det bäst att göra. Jag var på väg tidigare i somras, men så tänkte jag att det kanske är bättre att göra det sen innan de flyttar till vinterhagen. Men om det då finns mask i vinterhagen (vilket är ganska troligt, det har gått hästar i både sommar och vinterhagen i 30 år) så kanske det inte spelar någon roll utan det kanske är bättre att ta prover regelbundet ett par gånger om året?

För en vecka sen eller så hade han flugägg på benen, jag skrapade bort dem, men en del kan ju ha slunkig med innan jag fick bort allt. Är det bra att ta prover nu då? Eller ska jag vänta? Tänkte om de behöver lite tid på sig innan det syns på proverna eller något liknande. För en del syns väl bara som larver, eller ägg eller nåt. :confused:
Det lär stå i första inlägget som är svar på de allra vanligaste frågorna, dvs de du just ställde. Läs det och återkom sen om det är något du undrar fortfarande.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

hon blev avmaskad med ivomec 11 juli. Gjorde tyvärr inget prov på just min men mer hälften av hästarna som de gjordes på hade mask så den vet som kontaktades tyckte att alla skulle avmaskas.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

hon blev avmaskad med ivomec 11 juli. Gjorde tyvärr inget prov på just min men mer hälften av hästarna som de gjordes på hade mask så den vet som kontaktades tyckte att alla skulle avmaskas.

Men hjälp. Provet är ju för att se VILKA av hästarna som sprider smitta och bara avmaska dem. Har du avmaskat 11 juli med Ivomec kommer det inte synas något förrän tidigast mitten av september.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

I första inlägget står det när man ska avmaska. Så därför undrade jag när man ska ta prover, eller om man räknar man att man tar dem och avmaskar samtidigt?

De flugorna som jag frågade om stod det ju bara att man skulle avmaska om man har sett äggen på benen, inte när man ser utslag på proverna.

Så jag frågar igen, hur länge efter att man sett ägg på benen kan man se att de finns om man tar ett träckprov. Syns de som ägg, eller måste man vänta tills de blir larver?
För om de inte syns som ägg är det ju ingen idé att ta ett prov, för då kanske han har mask snart ändå, även fast de inte syns.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

De flugorna som jag frågade om stod det ju bara att man skulle avmaska om man har sett äggen på benen, inte när man ser utslag på proverna.

Du kommer aldrig se något utslag på provet med styngflugan heller eftersom flugan lägger ägg utanpå hästen. Inget som kommer synas i bajset eftersom det inga ägg kommer att finnas..dom är liksom utanpå hästen. Men är man duktig att skrapa och skrapa bort allt man ser tills flugan gett sig för säsongen så behöver man knappast maska. Annars kan man maska vid första frosten..eller när man vet flugan gett sig för säsongen.
 
Senast ändrad:
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

I första inlägget står det när man ska avmaska. Så därför undrade jag när man ska ta prover, eller om man räknar man att man tar dem och avmaskar samtidigt?

De flugorna som jag frågade om stod det ju bara att man skulle avmaska om man har sett äggen på benen, inte när man ser utslag på proverna.
Provet visar ju om du behöver avmaska och med vilket medel, alltså tar du provet strax innan du planerat ev. avmaskning.

Provet visar bara ägg och styngflugans ägg har du ju sett med ögonen, de sitter utanpå hästen och hamnar aldrig i bajset, så där behöver du ju inget prov för att veta. Styngflugelarvsavmaskningen sen höst så inte hästen blir återsmittad efter avmaskningen.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

+Andrenochrome

Tack för svar. Jag trodde att man kunde se larver också, därför tänkte jag att man kanske kunde se de i form av larver i träckprov.

Han hade inte så mycket ägg på benen, de satt väl på i ett par dagar innan jag fick bort alla, och sen har det inte kommit några mer. Så jag tror inte att han fått i sig några mängder precis. Har varit mycket värre andra år.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Som man tidigare trott är lite fel.
Jag fick lära mig för 30 år sen att de inte gjorde ngn skada, Saken har diskuterats sen dess.
Själv har jag lite svårt att tro att en magslemhinna fullpackad med larver skulle fungera normalt även om den läker mellan varven.
PL
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Har inte orkat läsa hela tråden men ....
Jag har på inrådan av min vet använt kolla masken de sista två åren. Samtliga hästar i stallet har haft 0 eller 30 ... vid samtliga tillfällen = fått rådet att inte avmaska. Jag har talat med vet hos "kolla masken" då jag undrat över bandmask och fått svaret att dels är det mkt ovanligt, dels orsakar det inga problem .... Allt lugnt trodde jag ... Tills en av mina hästar - ett 7 årigt sto får kolik och måste till djursjukhuset. Jag får frågan om avmaskning förstås och svarar att jag använt "kolla masken" och följt instruktionerna jag fått. Vet ser lite skeptisk ut och säger att man vill kolla för bandmask .... Jag får dock vänta två veckor på svaret. Hästen blir bra och kommer hem - av de prover som tas ger ingen ngn förklaring till koliken. Ringer idag och får besked om att hon har höga nivåer på antikroppar mot bandmask och ska avmaskas samt att man just nu har ett forskningsprojekt som handlar om sambandet mellan kolik och bandmask .... Jag är tämligen upprörd och känner det som om vi hästägare just nu är försökskaniner i ett försök där vetmedicinen uppenbenbarligen inte är överens om huruvida bandmask hos häst är faligt eller ej ... Inte ok, tycker jag!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
163 329
Senast: Cattis_E
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 180
Senast: Boj
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 808
Senast: Boj
·
B
Hästvård Skickade in träckprov på min 1-åring och har fått följande svar: Strongylus/Cyathostominae (stora och/eller lilla blodmasken) EPG 150...
Svar
5
· Visningar
1 258
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp