Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Tusen tack för svaret :)

Avmaskade idag med en överbliven banmint jag hade hemma
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Ni verkar ju ha stenkoll på det här med avmaskning så jag slänger ut en fråga här och hoppas på svar! :)

Om en häst visar sig ha 1050 EPG blodmask, 0 spolmask och efter odling visade det sig vara den lilla blodmasken det handlade om. Vad använder man för preparat och vilka intervaller ska man avmaska?

Är det cydectin som gäller nu och sedan efter hur många veckor är det dags igen? Är det då samma preparat som gäller?

Kan man utesluta att det finns bandmask då hästen är i fint hull och god kondition?

Slänger med en extra fråga bara för att.. om en häst visar lite hosttendenser i början vid ett ridpass och även vid hårdare ansträngning trots god stallmiljö och mycket utevistelse. Kan det vara ngn mask som angripit lungorna som stör? Vilken mask är det i så fall och vilken avmaskning rekomenderas?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Cydectin funkar bra, en avmaskning nu och en om 12-13 veckor med samma medel, sen nytt prov nästa vår. Om det inte finns några symptom som kan vara bandmask skulle jag inte bekymra mig om den.

Spolmask kan ibland ge hosta men det skulle synts på träckprov, dessutom har vuxna hästar starkt eget försvar mot spolmasken.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

*kl*

Nu har provsvaren kommit på mina hästar

Häst 17 år hbl, 50 EPG blodmask 0 spolmask

Häst 6 år hbl, 0 EPG 0 spolmask

Häst 7 år minishettis, 100 EPG blodmask 0 spolmask

Det är första gången jag tar prov på dem. Har tidigare följt rekomenderade avmaskningsschema. Har ca 3 hektar mark till dem delat på sommar och vinterhage. Ska jag ta nytt prov på dem till hösten?

Minishettisen köpte jag som föl och då var han full med mask men med det låga värdet han har nu så behöver jag väl inte avmaska honom? han är blank och fin i pälsen och bra hull.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jag skulle avmaska iaf minishettisen nu innan betet med tanke på historiken, och sen nytt prov på gänget i augusti ungefär.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Problemet är att jag dra mig lite för att avmaska honom nu eftersom han har fångkänning så jag vill inte störa magen på honom. Nu går han ej med de andra hästarna utan i en egen hage. Tidigare gick han med de andra men han är en extremt renlig häst som lägger allt bajs i en hög och gärna staplat som ett torn :D och detta trots att han går i en 3 hektar stor hage. Så han verkar inte vara en smittospridare av högrang.

Nästa dumma fråga är att det borde ju vara värre när en så pass liten häst som han är har 100 EPG än när en stor häst har det eller? det finns ju mer plats i systemet för mer mask i en stor. Eller är jag helt ute och cyklar?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Ah, om det har varit fång på gång skulle jag inte heller avmaska.

Maskarna bryr sig nog inte så övermycket om hur stor hästen är som tuggar i sig larverna. 100 EPG är inte mycket på en liten häst heller. Börjar vi snacka 2500 EPG och över så kanske en liten häst tar mer stryk än en stor, men det är tveksamt. Maskarna är ju väldigt pluttiga.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Du som verkar ha koll, hur tycker du dessa hästar ska avmaskas?


Häst 6 år hbl, 350 EPG blodmask 0 spolmask

Häst 5 år hbl, 450 EPG 0 spolmask

Häst 5 år B-ponny, 650 EPG blodmask 0 spolmask

fick provsvaren idag och det känns som att alla ligger väääldigt högt:S
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Så högt är det inte. Jag skulle ta ett krafttag detta år, avmaska med Cydectin nu och om drygt 12v och se till att mocka hagarna.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Nu behöver jag lite tanke hjälp fattar inte riktigt vad som hänt här.

Tog ett sent träckprov nu inför översläppet på de nu slagna vallarna/hagarna (hade nollat stall ifjor förutom spolmaskstoet så väntade mig väl inga överraskningar då inget konstigt har skett i rutiner hagbyten mm)

Fick dock en ordentlig chock då mina två 4 åringar visade sig ha blodmask den ena ganska moderat 325 epg men den andra 1275 epg :eek: var tusan kommer nu det ifrån fattar ingenting.

Hade ju för 3 år sedan ett allvarligt sjukt fullblod som började släppa ut och smittade ner dessa två som han var uppfostrare till och de hade 550 epg båda två. Avmaskades hela den säsongen med Cydectin och har sedan haft två rena träckprov sen dess. De har inte varit i närheten av samma hage som de gick i med honom (där har dock 1 åringarna gått i år och den ena var hel nollad och den andra med moderata 25 epg så den är uppenbarligen inte särskilt smittförande längre efter att blivit slagen 2 gånger till hö emellan).

De två 4 åringarna har bara gått i hagar där rena hästar har gått tidigare så hur sjutton har de snappat upp denna mask. Jag fattar uppriktigt sagt ingenting ?????????
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Kan även passa på att fråga dig om du kanske kan svara på en sak jag glömde fråga.

Har fått ner spolmaskstoet (nu 6 år) till 300 iår (800 i fjor). Pratade med en på labbet som viste en veterinär/även travuppfödare, som hade haft ordentliga problem med spolmask där de inte lyckades få bort det med banminth de hade till slut lyckats knäcka det sista med dubbeldosering av Axilur. Vilket ju gör att jag kommer att testa det på henne så snart jag fått tag i min veterinär så att jag får det utskrivet. Det jag funderar på nu är skall jag köra med det hela säsongen ? Med vilket intervall i så fall ? Hon är nollad på blodmask så det är enbart spolmasken som skall jagas livet ur ;)
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Lilla blodmasken kan ligga vilande i tarmslemhinnan i många år. Cydectin tar de larver som är på väg att utvecklas, ca 25% av den totala mängden inkapslade larver, men inget medel tar allt. Så nu kan det ploppa upp. Det kan finnas smitta i nån vinterhage?

Banminth ska få bort spolmasken, annars är det något knasigt. Ivermektin-preparat däremot kan det vara problem med.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Lilla blodmasken kan ligga vilande i tarmslemhinnan i många år. Cydectin tar de larver som är på väg att utvecklas, ca 25% av den totala mängden inkapslade larver, men inget medel tar allt. Så nu kan det ploppa upp. Det kan finnas smitta i nån vinterhage?

Banminth ska få bort spolmasken, annars är det något knasigt. Ivermektin-preparat däremot kan det vara problem med.

Känns inte sannolikt att det skulle finnas någon smitta i någon hage med tanke på att det inte gått några smittade hästar i någon hage på gården förutom den som fullblodet och småflickorna använde när han blev sjuk och den har inte använts av dem.
Vi har stora gräshagar även som vinterhagar och i år han de gå ca 3 veckor i dem innan snön kom sen har de haft ett tjockt snötäcke för första gången hela vintern fram till april månad så inte har de heller haft bete i dem under vintern. Dessutom är det samma hage som de gått i även ifjor när träckproven uppvisade noll ingen annan häst har varit inne i den hagen.

Det enda jag kan tänka när jag funderar är att något träckprov måste ha visat ett felaktigt resultat och det får ju en att undra hur pålitligt det är med de här träckproven. Är alltid jättenoga med att ta helt färska lortar och att de postas precis före tömning för att inte bli liggande i en stekhet brevlåda. Så proverna är inte heller slarvigt tagna eller med "gamla" lortar.

Att de skulle samlat på sig sådana enorma mängder mask inkapslat av att gå kanske ca 2 månader i en smittad hage som inte på något sätt är liten så att de betar bland ratorna för att hitta något gräs känns väldigt konstigt. Speciellt med tanke på att de uppvisat två helt rena träckprov med 0 på blodmask (dessutom varit helt 0 året innan). Den sommarhage de gick i ifjor har bara tidigare använts av hästar med 0 epg på träckprov. Den mockas dessutom totalt och alla ev rator klipps ner på hösten när de flyttar över till vinterhagarna. Sen skördas det en omgång hösilage på våren innan de släpps på efterbete där skulle det finnas smitta i den hagen så betyder det att något träckprov gett felsvar iom att kontroll funnits varje år sedan togs i bruk efter att ha varit åker förr.
Likadant vinterhagarna mockas ur helt och putsas ner helt så snart hästarna flyttat över till sommarhagarna och står sedan tomma fram till nov/dec när de flyttas tillbaka. Så känns väldigt osannolikt att vi skulle ha en smitthärd någonstans såvida inte träckproverna gett felaktiga svar.

Jag blir faktiskt lite rädd för hur mkt man vågar lita på träckproverna speciellt eftersom jag fick ett väldigt förvånande resultat i år även på en annan häst. Spolmaskstoets son nu 1 år gammal hade ordentligt med spolmask i lortarna efter februarimaskningen men uppvisar nu ett helt nollat träckprov medans den andre 1 åringen som går med honom inte hade synliga maskar i lortarna efter feb avmaskningen men uppvisar 50 epg spolmask på träckprovet. Nu känns det än mer att man blir rädd för att lita helt på träckproverna.

Vad gäller Banminth så var detta personalen på labbet som berättade om det när jag frågade dem om de hade någon aning om vad man skulle hitta på med stoet eftersom det uppenbarligen inte går att få henne ren på spolmask, intensivare avmaskning med bantminth är ju svår att göra då hon ju ifjor blev minst sagt proppad med det i 4 veckors intervall från aprilmånad fram tills frosten kom och dessutom med dubbeldos först för att även säkerställa att ev bandmask kom med. Då de precis hade hållt på med kontrollprover på ett travstuteri som drevs av en veterinär som enligt dem även var mkt insatt i maskbiten. De hade inte lyckats få bort det med banminth utan hade lyckats först med dubbeldos axilur då hade de lyckats få bort det. Så högst troligt så har vi nu fått även stammar resistenta mot banminth även om det inte är vetenskapligt bevisat ännu, jag kan inte se någon annan anledning till att de lyckades först med axilur annars.

Från det ena till det andra plockade fram maskmedlet här hemma för att inventera vad jag hade igår och hade mkt riktigt en cydectin kvar dock hade den bästföredatum mars 2010 med tanke på att de har 2 års hållbarhet kan det verkligen ha någon större påverkan på effekten att den är 2,5 månader över det borde väl vara en viss säkerhetsmarginal tilltagen när datumen sätts tycker man ? För övrigt har jag bara Noromectin och banminth hemma och har nu blivit klok på att jag inte kommer att kunna få hem något annat innan helgen. Hade planerat översläpp i sommarhagarna i helgen vilket nu smög sig med tanke på maskresultatet på 4 åringarna men hade velat ha i dem en omgång så snabbt som möjligt för att få dem klara för översläpp. Funderar på att ge den med 1250 cydectin (om man vågar anv den trots datumet) och den andra med 350 får ju då få en noromectin för att sedan gå över till cydectin på båda när jag fått hem nytt. För man vågar väl inte vara så tuff att man klämmer i den med 1250 en av varje (för att vara på den säkra sidan om Cydectinet inte skulle funka för att det är gammalt).
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Hej! Jag ska ev. ta en ponny på foder under ett års period från ett ridläger jag var på och där ingår avmaskning (såklart). Men jag känner mig aningen förvirrad av det men alltså. Visst är det så att alla i ett stall ska avmaska typ samtidigt och man har (som står i början av tråden) olika gånger på året där man avmaskar för olika "maskar"? Om inte ägarna till ridlägret där jag hyr säger vad man ska använda för avmaskningsmedel (vilket jag tvivlar på?) hur vet jag vad för avmaskningsmedel av alla jag ska använda, för det finns ju inte bara ett.
Vill bara dubbelchecka... Och sen finns det säkert hjälp av stallägaren eller andra i stallet men ja. Idiotförklara mig om det e så men det är bättre att fråga lite snabbt här än o oroa sig lite över det :)
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Tvärtom skulle jag vilja hylla dig som ovanligt klok som frågar!

Avmaskning gör man bara om det behövs, så träckprov först! Alla i stallet tar prov samtidigt och de som behöver avmaskas tar man samtidigt. Nu finns det kombinationsmedel som man kan ta vår eller höst om det behövs (för att komma åt både rundmask och bandmask). Får hästen styngflugeägg på sig behövs avmaskning i ungefär oktober.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Hej!

Hittade styngflugelarver i hästbajset idag :cool: har inte sett något tidigare men det är ju bete så man missar ju ganska många högar...

Hästen i fråga avmaskades sent i augusti förra året (detta gjordes utan föregående träckprov, hade precis flyttat till stallet och hängde inte riktigt med på motiveringen till avmaskningen). Tyvärr har jag missat att skriva upp vilket preparat som användes men det känns mindre viktigt då det i vilket fall inte borde ha haft någon effekt mot styngflugelarver så tidigt på hösten. Kan nog erinra mig att jag hittade några ägg men de flesta bör jag ha fått bort.

Frågan är helt enkelt, ska jag göra en avmaskning nu eller vänta till senare i höst (självklart med nitisk borttagning av ev. ägg)? Jag vet ju att man brukar säga att s-larverna inte gör någon skada, är det värt att avmaska överhuvudtaget?

/Em
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
163 329
Senast: Cattis_E
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 180
Senast: Boj
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 808
Senast: Boj
·
B
Hästvård Skickade in träckprov på min 1-åring och har fått följande svar: Strongylus/Cyathostominae (stora och/eller lilla blodmasken) EPG 150...
Svar
5
· Visningar
1 258
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp