Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)
Lilla blodmasken kan ligga vilande i tarmslemhinnan i många år. Cydectin tar de larver som är på väg att utvecklas, ca 25% av den totala mängden inkapslade larver, men inget medel tar allt. Så nu kan det ploppa upp. Det kan finnas smitta i nån vinterhage?
Banminth ska få bort spolmasken, annars är det något knasigt. Ivermektin-preparat däremot kan det vara problem med.
Känns inte sannolikt att det skulle finnas någon smitta i någon hage med tanke på att det inte gått några smittade hästar i någon hage på gården förutom den som fullblodet och småflickorna använde när han blev sjuk och den har inte använts av dem.
Vi har stora gräshagar även som vinterhagar och i år han de gå ca 3 veckor i dem innan snön kom sen har de haft ett tjockt snötäcke för första gången hela vintern fram till april månad så inte har de heller haft bete i dem under vintern. Dessutom är det samma hage som de gått i även ifjor när träckproven uppvisade noll ingen annan häst har varit inne i den hagen.
Det enda jag kan tänka när jag funderar är att något träckprov måste ha visat ett felaktigt resultat och det får ju en att undra hur pålitligt det är med de här träckproven. Är alltid jättenoga med att ta helt färska lortar och att de postas precis före tömning för att inte bli liggande i en stekhet brevlåda. Så proverna är inte heller slarvigt tagna eller med "gamla" lortar.
Att de skulle samlat på sig sådana enorma mängder mask inkapslat av att gå kanske ca 2 månader i en smittad hage som inte på något sätt är liten så att de betar bland ratorna för att hitta något gräs känns väldigt konstigt. Speciellt med tanke på att de uppvisat två helt rena träckprov med 0 på blodmask (dessutom varit helt 0 året innan). Den sommarhage de gick i ifjor har bara tidigare använts av hästar med 0 epg på träckprov. Den mockas dessutom totalt och alla ev rator klipps ner på hösten när de flyttar över till vinterhagarna. Sen skördas det en omgång hösilage på våren innan de släpps på efterbete där skulle det finnas smitta i den hagen så betyder det att något träckprov gett felsvar iom att kontroll funnits varje år sedan togs i bruk efter att ha varit åker förr.
Likadant vinterhagarna mockas ur helt och putsas ner helt så snart hästarna flyttat över till sommarhagarna och står sedan tomma fram till nov/dec när de flyttas tillbaka. Så känns väldigt osannolikt att vi skulle ha en smitthärd någonstans såvida inte träckproverna gett felaktiga svar.
Jag blir faktiskt lite rädd för hur mkt man vågar lita på träckproverna speciellt eftersom jag fick ett väldigt förvånande resultat i år även på en annan häst. Spolmaskstoets son nu 1 år gammal hade ordentligt med spolmask i lortarna efter februarimaskningen men uppvisar nu ett helt nollat träckprov medans den andre 1 åringen som går med honom inte hade synliga maskar i lortarna efter feb avmaskningen men uppvisar 50 epg spolmask på träckprovet. Nu känns det än mer att man blir rädd för att lita helt på träckproverna.
Vad gäller Banminth så var detta personalen på labbet som berättade om det när jag frågade dem om de hade någon aning om vad man skulle hitta på med stoet eftersom det uppenbarligen inte går att få henne ren på spolmask, intensivare avmaskning med bantminth är ju svår att göra då hon ju ifjor blev minst sagt proppad med det i 4 veckors intervall från aprilmånad fram tills frosten kom och dessutom med dubbeldos först för att även säkerställa att ev bandmask kom med. Då de precis hade hållt på med kontrollprover på ett travstuteri som drevs av en veterinär som enligt dem även var mkt insatt i maskbiten. De hade inte lyckats få bort det med banminth utan hade lyckats först med dubbeldos axilur då hade de lyckats få bort det. Så högst troligt så har vi nu fått även stammar resistenta mot banminth även om det inte är vetenskapligt bevisat ännu, jag kan inte se någon annan anledning till att de lyckades först med axilur annars.
Från det ena till det andra plockade fram maskmedlet här hemma för att inventera vad jag hade igår och hade mkt riktigt en cydectin kvar dock hade den bästföredatum mars 2010 med tanke på att de har 2 års hållbarhet kan det verkligen ha någon större påverkan på effekten att den är 2,5 månader över det borde väl vara en viss säkerhetsmarginal tilltagen när datumen sätts tycker man ? För övrigt har jag bara Noromectin och banminth hemma och har nu blivit klok på att jag inte kommer att kunna få hem något annat innan helgen. Hade planerat översläpp i sommarhagarna i helgen vilket nu smög sig med tanke på maskresultatet på 4 åringarna men hade velat ha i dem en omgång så snabbt som möjligt för att få dem klara för översläpp. Funderar på att ge den med 1250 cydectin (om man vågar anv den trots datumet) och den andra med 350 får ju då få en noromectin för att sedan gå över till cydectin på båda när jag fått hem nytt. För man vågar väl inte vara så tuff att man klämmer i den med 1250 en av varje (för att vara på den säkra sidan om Cydectinet inte skulle funka för att det är gammalt).