Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Avmaskningsmedlet är starkt mot MASKARNA inte hästen. Däremot om hästen har mycket mask som dör så kan de avge toxiner. Vad visade träckprovet?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jag har inte hunnit ta något än på henne för jag fick hem henne igår. Men ska göra nu i dagarna. Fråga var väl mer om det är riskabelt eller man ska vänta efter de kritiska dagarna.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Startade en tråd tidigare idag som blev stängd, vi mockar hagarna 2 ggr i veckan, alla hästarna är träckprovade dock bara mitt sto som hade "mask".

Det jag frågade är om man ska göra något mer än att avmaska en gång.
Som sagt mocka hagarna och alla sådana åtgärder är redan vidtagna.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jag har inte hunnit ta något än på henne för jag fick hem henne igår. Men ska göra nu i dagarna. Fråga var väl mer om det är riskabelt eller man ska vänta efter de kritiska dagarna.

Jag jobbar på seminstation och där avråds stoägarna att tillföra några som helst främmande substanser (avmaskning, vaccination etc) den första tiden efter insemination.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

*kl*

Min häst visade 150 epg på blodmask. O på spolmask.
Odling är satt.
Om det är lilla blodmasken är detta då "tillräckligt mycket" för avmaskning eller ska man avvakta?

Jag informerade stallägaren om hur det låg till och att odling var satt till v.22, nu när jag var ute i stallet igår hade hon släppt ner hästarna på betet... Hur pass dåligt är det om det skulle visa sig vara stora blodmasken? Hennes hästar visade inte tillräckligt på blodmask för odling, men dom hade spolmask och avmaskades för det (fyrantel).
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

*KL*

Bara för att jag ska vara helt säker... Det är på fjärde dagen efter avmaskningen man kan byta hage va? Om vi avmaskar idag så är det på söndag vi kan släppa dom på bete?

En annan undran. Vi har bara två hagar just nu. En vinterhage och en sommarhage. Det dumma är att vi kan ju inte vänja in hästarna på betet utan att släppa tillbaka dom i vinterhagen igen. Om jag mockar vinterhagen varje dag så borde väl smittan minska en del...?

Ida
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Smittan finns i gamla hagen så att ni växlar några dar är ju iaf bättre än att de går kvar helt i vinterhagen de fyra dagarna.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Men jag hade inte tänkt att byta hage innan jag avmaskat helt. Alltså de får gå kvar i gamla hagen de dagarna som avmaskningen pågår, och sedan börjar jag vänja dom vid betet, men då måste de gå i vinterhagen när de inte får äta gräs... Jag menade att om jag mockar vinterhagen varje dag så minskar väl risken lite att de blir smittade igen..?

Det har inte gått hästar i sommarhagen på flera år, så det är rent, men jag smittar väl ner det nu... :(
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Den gamla skiten i hagen innehåller också smitta. Hade de mycket på träckprovet?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Ja jag vet att den gamla skiten också är dålig... Det var därför jag tänkte om vi mockar hela hagen varje dag så borde det väl funka...

Shettisen hade ingen smitta och ettåringen 250 på blodmask, så det var inte så farligt.
 
Byta hage nu eller vänta till efter avmaskning?

Gjort träckprov på mina hästar där tvååringen hade 750 epg av stora/lilla blodmasken. Odling är satt och får svar v.24. De andra hästarna hade 0 rakt igenom, men bör jag kanske avmaska dem med? Det var tänkt att jag skulle flytta över dem till ett annat bete i helgen, men ska jag nu vänta tills de avmaskats? Eller det spelar ingen roll om de avmaskas på det betet?
 
Sv: Byta hage nu eller vänta till efter avmaskning?

Avmaskningen är för att få fram vilka hästar som sprider smitta. Har de noll sprider de ingen smitta och behöver således inte avmaskas.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Okej.
Men ska jag vänta med att byta hage på hästen som har mask eller det spelar ingen roll om jag bytar bete nu och avmaskar honom där efter att jag fått svar på odlingen?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Avmaska nu, varför ska han få sprida ägg 2v till? Om odlingen visar på stora blodmasken kan det behövas andra åtgärder utöver avmaskningen, men hojta då om det blir så.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Okej! Trodde jag behövde vänta på odlingssvaret.
Har försökt få tag på veterinären på vidilab men det är upptaget hela tiden..
Vad ska jag avmaska med? Eller ska jag ringa veterinär och få receptbelagt?
Behöver jag sen vänta några dagar efter jag avmaskat innan jag släpper på nya betet?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Ring vet för recept direkt. Antingen ett ivermektin-preparat så du kan ge 3ggr (var 8e vecka) eller Cydectin då blir det bara 2 avmaskningar (nu och om 12v).
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

okej tack för hjälpen!
Säljs inget av det receptfritt förresten?
 
Senast ändrad:
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Pratade med en veterinär här i kommunen precis. Hon tyckte jag skulle avmaska alla hästarna innan de släpptes på bete, oavsett om de visade 0 på träckprov :confused: det räckte tydligen inte att avmaska bara en häst. Träckprov vara bara för att få en överblick. Men vad är då meningen med provet om man sen ändå ska avmaska alla hästarna?? Blev lite förvirrad..
Jag kunde komma in till henne imorgon och få recept till alla hästarna, för tydligen fanns det inte avmaskningsmedel receptfritt på apoteken längre??
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

En fråga till nu innan jag sticker till jobbet!
Hur vet man om hästarna har annan mask än blodmask och spolmask?? För enligt provet från vidilab är det bara det som testas??
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
163 327
Senast: Cattis_E
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 180
Senast: Boj
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 808
Senast: Boj
·
B
Hästvård Skickade in träckprov på min 1-åring och har fått följande svar: Strongylus/Cyathostominae (stora och/eller lilla blodmasken) EPG 150...
Svar
5
· Visningar
1 258
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp