Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jag skulle avmaska nu, smittan är som värst nu på försommaren med fuktigt och lagom värme. Om odlingen skulle påvisa stora blodmasken så är hästen redan avmaskad men ytterligare åtgärder kan behövas.

Du säger till veterinären att du gjort träckprov och det påvisar 550 EPG blodmask, svårare än så är det inte :-)
Bandmask är svårt att hitta på träckprov, men gjorde du KollaMasken så finns det en ruta att kryssa i om man vill ha även om bandmask finns, det kostar extra.

*kl*

fått svar på 2 hästar.

häst 1: 8 år varit o:ad de senaste2 åren. nu 900epg gick tidigare i storflock nu i nytt stall där han går ensam i hage som varit mockad året om.

häst 2:13 år hade ca1000 ? (minns inte)i aug 08 då jag köpte henne. kollad både höst och vår hela tiden efter de å då varit 0ad. stått i samma 2 hagar ensam sedan mars 09. vinterhagen mockas extremt mycket och noga sommar hagen liiite dåligt men jag försöker. den elite stor å fröken bajsar överallt. nu 550 epg,

avmaskad med cydektin aug 08

hur ska jag göra nu??

Cydectin på båda och nytt prov i augusti (minst 13v efter förra avmaskningen).

Hejsan!

Ha en häst som visade 275 EPG på träckprovet av lilla blodmasken (odling är satt)

Vilket avmaskningsmedel ska jag avmaska med?
Och ska jag avmaska hela sommaren med maskmedlets intervall eller jag ska avmaska nu innan betet och ta nytt träckprov till våren?

Hästen hade mask i höstas också.

:bump:

(knapplån)

Har nu fått svaren på träckproverna på alla hästar.

Varmblodstravare, 10 år
0 EPG blodmask, 0 EPG spolmask

Varmblodstravare, 12 år
350 EPG blodmask, 0 EPG spolmask

Shetlandsponny, 3 år
325 EPG blodmask, 0 EPG spolmask

Shetlandsponny, 5 år

Shetlandsponny, 19 år

Ringde veterinären för avmaskningsmedel till häst 2 och 3. Hon är då enormt kritisk mot att jag inte gjort bandmaskanalysen. Jag beställde bara grundanalysen och där ingår som känt inte analys för bandmask. Det kunde ge upphov till så mycket kolik och det var inte alls bra av mig. Hur som helst slutade samtalet med att hon skrev ut bimectin åt häst 2 och 3 (mitt förslag då jag ändå inte känner till bandmaskhalten och ändå inte avmaskar de andra i dagsläget).

Hur ska jag tänka framöver? Brukar alla ta bandmaskanalysen också? Hur ska jag tänka nu i framtiden? När bör jag ta träckprov igen? Avmaska igen? Hur gör jag med tanke på eventuella bandmaskar?

/snurpe

Veterinären borde veta att bandmask inte alltid syns på träckprov även om man gör det specifika utökade testet. Dessutom finns det ingen anledning att avmaska om man inte misstänker att hästarna har det, alltså något symptom iaf. Har nån av dina hästar haft kolik? Eller haft svårt att hålla hull/magrat av plötsligt? Om inte förstår jag inte veterinärens oro.

Veterinären borde veta att bandmask inte alltid syns på träckprov även om man gör det specifika utökade testet. Dessutom finns det ingen anledning att avmaska om man inte misstänker att hästarna har det, alltså något symptom iaf. Har nån av dina hästar haft kolik? Eller haft svårt att hålla hull/magrat av plötsligt? Om inte förstår jag inte veterinärens oro.

Ingen av hästarna har någonsin haft tendens till kolik och är toppenfina i hullet allihopa (snarare lite runda än magra...). Hon var hemskt ifrågasättande och hänvisade till att det var rekommendationen till veterinärer och att man riskerade en buköppning om man "struntade i att undersöka detta närmre".

/snurpe

Rekommendationer från vem? Varför leta problem om hästarna inte har några, det låter helskumt.

Detta är min "reservveterinär" när ordinarie inte är på plats. En nyutexaminerad lite övernoga veterinär som överlag gärna "överundersöker" lite. Ponnyn hade klåda och jag tror att hon tog varenda test som gick att ta... (blev dyyyyrt :crazy:). Bland annat envisades hon att testa ringorm trots att han inte hade ett dugg till symptom och ingen av de övriga hästarna som stod precis inpå honom jämt hade uns av klåda, vilket gjorde ringorm lite osannolikt tyckte jag. Dock skulle det absolut testas. Det var inte ringorm och jag var ännu fattigare :crazy: Det är bra att vara noggrann men jag tror inte att man ska vara så noga att man inte ens väger sannolikheter.

Men då kanske det inte var så absolut nödvändigt att försöka hitta bandmask denna gång...

/snurpe

Har du fått odlat på henne förrut?

Hur är det med de andra hästarna hon går med?

Nej, fick henne i januari. Har gått på lösdrift förut o är avmaskad i januari utan träckprov. Då med Ivomec.

De andra hästarna här har nollat här i 2 års tid.

Så med 250 EPG lilla blodmasken var det dumt att inte odla mot stora blodmasken o vilket preparat ska jag ta nu?

Nej, fick henne i januari. Har gått på lösdrift förut o är avmaskad i januari utan träckprov. Då med Ivomec.

De andra hästarna här har nollat här i 2 års tid.

Så med 250 EPG lilla blodmasken var det dumt att inte odla mot stora blodmasken o vilket preparat ska jag ta nu?

Hur kom det sig att hon avmaskades i januari?

Jag skulle avmaska med Cydectin nu och ta nytt prov till hösten (se till att det gått ca 13v efter avmaskning bara) och kryssa för odling då.

Ok. Hon avmaskades av dom som hämtade henne från lösdriften innan jag köpte henne. Vet inte varför hon avmaskades men misstänker att dom gjorde det per automatik.

Ska jag avmaska även i juli o september med cydectin?

Cydectin har 12v intervall, så det blir nu och sen slutet av augusti om du inte väntar nån vecka och tar prov istället.

Fick mitt svar idag och jag blev så glad för att min häst bara hade 60 epg blodmask, 0 spolmask.
Men på övriga anmärkningar stod det "förekomst av ägg från hästens bandmask".
What to do?
Han är 5 år och helt symptomfri. Om en vecka ska de släppas på bete. Han går tillsammans med tre andra hästar i olika åldrar.
Förra året körde vi bimectin på hösten för styngflugorna. Är det en bra idé att be vet. om Ivomec Comp eller Cydectin Comp?
Ska alla hästarna i hela stallet eller bara de i hans hage, avmaskas?

Ett kombinationsmedel låter utmärkt. Bara den som har konstaterad bandmask behöver avmaska mot den.

(knapplån!)

jag orkade inte läsa igenom hela tråden.. men har alltid använt mig av vidilab i alla år, nu tycker jag dock att de ligger lite väl högt i pris! Vilka andra trovärdiga laboratorium kan man vända sig till?

KL
Undrar, min häst hade 150 epg lilla blodmasken iår. Förra året 30, 2008 hade han 350(avmaskades med noromectin) 2007 var det 30 och 2006 var han nollad.
Häst nummer två i stallet har varit nollad alla år. Häst nummer tre fick tror jag, 600 iår, och har haft 150-250 två år innan dess.

Borde jag avmaska min eller ska jag vänta och ta ett nytt prov senare för att se om det ökar?

*kl*

min häst visade förekomst på både stora blodmasken och bandmasken, vad avmaskar man med då?? tycker jag ser överallt att man får välja ett preparat som är bra antingen för stora blodmasken eller för bandmasken. men om man har bägge då? :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
164 044
Senast: Cattis_E
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 191
Senast: Boj
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 813
Senast: Boj
·
B
Hästvård Skickade in träckprov på min 1-åring och har fått följande svar: Strongylus/Cyathostominae (stora och/eller lilla blodmasken) EPG 150...
Svar
5
· Visningar
1 262
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka