Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Då skriver man att man vill ha odling på bandmask också!
kl
Tog träckprov innan jag flyttade hästen till nytt stall i månadsskiftet, då 100 epg stora/lilla och avmaskade inte. Nu är det snart dags för bete, är det "nödvändigt" att kolla en gång till? Övriga hästar i hagen är nollade.
Nollad de senaste åren, minns inte riktigt vad det var hon avmaskades med sist, mot lilla/stora blodmasken då. Inga gigantiska mängder då heller, men tillräckligt för att avmaska. Gäller då sedan det blev "krav" på träckprov, innan dess avmaskades hon regelbundet.
KL
Jag fick tillbaka svar på mitt 4-åriga stos träckprov, visade 250 epg på blodmask men eftersom jag kryssat i "ej odling" så gjordes ju inte det. Var det dumt? Och vilket medel ska jag avmaska med?
Avmaskningen tar inte all smitta som finns i hästen. Cydectin är det som tar flest stadier, vuxna, "ungdomar" och 25% av de inkapslade larverna (de som är på väg att snart utvecklas). Det fanns alltså kvar en viss mängd inkapslade larver som inget medel kommer åt och som nu har utvecklats. Inget konstigt alls, utan en av orsakerna till att det tar ett par år att få koll på parasitläget i ett stall och också till att just lilla blodmasken är den parasit som snabbast utvecklar resistens. Den kan ligga och vila i tarmslemhinnan i flera år utan att dödas av avmaskningsmedel, men det känner av medlet varje gång man avmaskar och hinner bygga upp ytterligare lite mer motstånd.Så här ser det ut på en shettis 16 år:
090526 725 EPG Avmaskar med cydectin, flyttar till betet, mockar vinterhagen.
091008 25 EPG Flyttar till vinterhagen.
100518 1000 EPG Varför är det så högt nu???
Den andra shettisen 1 år:
090526 Avmaskar med axilur (föl). Går på bete, mockar vinterhagen.
091008 25 EPG. Flyttar till vinterhagen.
100518 450 EPG. Cydectin?
Den tredje ponnyn som flyttade till oss i nov-09 hade 0 EPG.
Hej, skulle du vilja rekommendera någon avmaskningsplan för mina hästar som visade på smitta??
Fyra-åring:Ägg i sparsam mängd av Blodmask
Ägg påvisade av Bandmask
Två-åring:Ägg i riklig mängd av Blodmask
Ägg påvisade av Bandmask
Tack för svar!
Då avmaskar jag både shettis 16 år 1000 EPG och shettis 1 år 450 EPG med cydectin igen.
Tar nytt prov till hösten för att se hur det ser ut då och ev. byter preparat.