Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Rättelse: Jag menar förstås 350 EPG lilla/stora blodmasken, inte bandmask.

/m.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Fick tillbaka träckprovsresultatet idag och det var nollat på båda hästarna.
Köpte en sådan "Kolla masken" låda, och lappen där i som man fyller i, finns bara en kolumn för stora/lilla blod masken och spolmask. Men det finns ju fler maskar än så som hästen kan ha?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Skickade in träckproiv till SVA och fick tillbaka detta svaret idag, hur ska jag avmaska enligt detta resultat?

Häst 1:4år
Träckprovsanalys, kvalitativ (inkl. bandmask)
Material Träckprov
Flotation visade: Ägg i sparsam mängd av Blodmask (Strongylider)
Flotation visade: Ägg påvisade av Bandmask (Anoplocephala sp.)

Häst två: 14år
Träckprovsanalys, kvalitativ (inkl. bandmask)
Material Träckprov
Flotation visade: Parasitägg ej påvisade

Häst två år:
Träckprovsanalys, kvalitativ (inkl. bandmask)
Material Träckprov
Flotation visade: Ägg i riklig mängd av Blodmask (Strongylider)
Flotation visade: Ägg påvisade av Bandmask (Anoplocephala sp.)
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

kl

Tog träckprov innan jag flyttade hästen till nytt stall i månadsskiftet, då 100 epg stora/lilla och avmaskade inte. Nu är det snart dags för bete, är det "nödvändigt" att kolla en gång till? Övriga hästar i hagen är nollade.
 
Senast ändrad:
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

kl

Tog träckprov innan jag flyttade hästen till nytt stall i månadsskiftet, då 100 epg stora/lilla och avmaskade inte. Nu är det snart dags för bete, är det "nödvändigt" att kolla en gång till? Övriga hästar i hagen är nollade.

Har du någon historik på hästen? Vad har den visat tidigare på prov och hur/när/med vad är den avmaskad?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Nollad de senaste åren, minns inte riktigt vad det var hon avmaskades med sist, mot lilla/stora blodmasken då. Inga gigantiska mängder då heller, men tillräckligt för att avmaska. Gäller då sedan det blev "krav" på träckprov, innan dess avmaskades hon regelbundet.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Så här ser det ut på en shettis 16 år:
090526 725 EPG Avmaskar med cydectin, flyttar till betet, mockar vinterhagen.
091008 25 EPG Flyttar till vinterhagen.
100518 1000 EPG Varför är det så högt nu??? Jag har cydectin hemma.

Den andra shettisen 1 år:
090526 Avmaskar med axilur (föl). Går på bete, mockar vinterhagen.
091008 25 EPG. Flyttar till vinterhagen.
100518 450 EPG. Cydectin?

Den tredje ponnyn som flyttade till oss i nov-09 hade 0 EPG.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

När jag tänker efter avmaskades hon nog sist precis innan regeln trädde in, så mao har hon varit nollad/haft mkt lite blodmask alla gånger jag har skickat in träckprov.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

KL

Jag fick tillbaka svar på mitt 4-åriga stos träckprov, visade 250 epg på blodmask men eftersom jag kryssat i "ej odling" så gjordes ju inte det. Var det dumt? Och vilket medel ska jag avmaska med?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Nollad de senaste åren, minns inte riktigt vad det var hon avmaskades med sist, mot lilla/stora blodmasken då. Inga gigantiska mängder då heller, men tillräckligt för att avmaska. Gäller då sedan det blev "krav" på träckprov, innan dess avmaskades hon regelbundet.

100 EPG är inte mycket men från att ha varit nollad flera år skulle jag vilja kolla en gång till. Kanske inte nu på studs, men om några veckor iaf.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

KL

Jag fick tillbaka svar på mitt 4-åriga stos träckprov, visade 250 epg på blodmask men eftersom jag kryssat i "ej odling" så gjordes ju inte det. Var det dumt? Och vilket medel ska jag avmaska med?

Har du fått odlat på henne förrut?

Hur är det med de andra hästarna hon går med?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Så här ser det ut på en shettis 16 år:
090526 725 EPG Avmaskar med cydectin, flyttar till betet, mockar vinterhagen.
091008 25 EPG Flyttar till vinterhagen.
100518 1000 EPG Varför är det så högt nu???
Avmaskningen tar inte all smitta som finns i hästen. Cydectin är det som tar flest stadier, vuxna, "ungdomar" och 25% av de inkapslade larverna (de som är på väg att snart utvecklas). Det fanns alltså kvar en viss mängd inkapslade larver som inget medel kommer åt och som nu har utvecklats. Inget konstigt alls, utan en av orsakerna till att det tar ett par år att få koll på parasitläget i ett stall och också till att just lilla blodmasken är den parasit som snabbast utvecklar resistens. Den kan ligga och vila i tarmslemhinnan i flera år utan att dödas av avmaskningsmedel, men det känner av medlet varje gång man avmaskar och hinner bygga upp ytterligare lite mer motstånd.

Den andra shettisen 1 år:
090526 Avmaskar med axilur (föl). Går på bete, mockar vinterhagen.
091008 25 EPG. Flyttar till vinterhagen.
100518 450 EPG. Cydectin?

Den tredje ponnyn som flyttade till oss i nov-09 hade 0 EPG.

Cydectin funkar på shettisen också.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Hej, skulle du vilja rekommendera någon avmaskningsplan för mina hästar som visade på smitta??

Fyra-åring:Ägg i sparsam mängd av Blodmask
Ägg påvisade av Bandmask

Två-åring:Ägg i riklig mängd av Blodmask
Ägg påvisade av Bandmask
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Hej, skulle du vilja rekommendera någon avmaskningsplan för mina hästar som visade på smitta??

Fyra-åring:Ägg i sparsam mängd av Blodmask
Ägg påvisade av Bandmask

Två-åring:Ägg i riklig mängd av Blodmask
Ägg påvisade av Bandmask

Cydectin Comp nu på båda, ren Cydectin om 12v på tvååringen.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Tack för svar!

Då avmaskar jag både shettis 16 år 1000 EPG och shettis 1 år 450 EPG med cydectin igen.
Tar nytt prov till hösten för att se hur det ser ut då och ev. byter preparat.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Tack för svar!

Då avmaskar jag både shettis 16 år 1000 EPG och shettis 1 år 450 EPG med cydectin igen.
Tar nytt prov till hösten för att se hur det ser ut då och ev. byter preparat.

Det finns ingen anledning att byta preparat. Det är antalet avmaskningar du vill få ner och det med längst intervall är just Cydectin. Det som finns att växla med är Banmint/Fyrantel som bara tar vuxna blodmaskar, dvs 4v senare har du lika mycket som innan avmaskningen.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

hej alla! måste ha lite hjälp då jag inte redigt förstår detta med kolla masken. jag fick svar idag då jag skickat in. svaret va att han har 550 EPG stora och eller lilla blodmasken behöver jag avmaska? jag har gjort en odling och får svar vecka 22 ska jag vänta tills jag fått svar där? Hur ska veterinären veta att jag gjort en kolla masken när jag ringer ja recept? En kompis sa till mig att jag skulle kolla så hästen inte hade bandmask hur gör jag då? det står ju inget om det i pappret man fyller i?

Tacksam för alla svar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
163 324
Senast: Cattis_E
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 180
Senast: Boj
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 808
Senast: Boj
·
B
Hästvård Skickade in träckprov på min 1-åring och har fått följande svar: Strongylus/Cyathostominae (stora och/eller lilla blodmasken) EPG 150...
Svar
5
· Visningar
1 258
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Parfym
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp