Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)
*kl*
Hej! Jag tänkte be om lite råd ang mitt 14-åriga sto.
2008 hade hon förstoppningskolik i feb och maj (djursjukhusvistelse 1 vecka i feb, distriktare räckte i maj). Hösten fick hon ytterligare ett varv med förstoppningskolik, fast i blindtarmen(1 vecka på djursjukhus), och då avmaskades hon med Cydectin comp. Träckprov visade ingenting, och om jag förstod veterinären rätt var det inte garanterat att blodprov skulle visa ngt heller.
Våren 2009 avmaskades hon med Cydectin comp (för säkerhets skull). Träckprov gjordes inte, då veterinär inte ansåg det nödvändigt i hennes fall.
I höstas togs träckprov för blodmask, och hon hade 200 EPG, och avmaskades då med Noromectin.
Och nu är betessäsongen snart här, och jag behöver lite råd ang hur jag ska göra i år?
Kan man våga lita på att en eventuell bandmasksmitta kan synas på avmaskningsprov? Jag blev även informerad av vet att nu måste man påvisa smitta via träckprov för att övht få ett recept på ett avmaskningsmedel som tar bandmask, men jag hittar inget om det på jordbruksverkets hemsida, att det är nya regler för i år?
Ingen annan häst i våran närhet har varit drabbade av bandmask, eller kolik som kopplats till bandmask, och vet sa att det kan vara att min häst är "känslig". Gällande hagar mockas dem vår/sommar/höst, dock har hon gått på bete som inte varit optimal förra sommaren, och hon tappade mycket i vikt efter skador osv. Hon är dock väldigt fin i hullet och hårremmen nu.
Några rekommendationer på hur jag ska börja ta tag i detta, och vad som gäller?
Tack på förhand för Ert svar!