Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Noromectin tillhör gruppen makrocykliska laktoner och är en ivermektin. Preparatet tar rundmask som stora och lilla blodmasken m fl. Den är effektiv mot styngflugelarver. Den "ska" även ta spolmask, men man har sett utebliven effekt (kan vara resistens) i flera fall. Bandmask är den inte effektiv mot alls.

Till skillnad från moxidektin (t ex Cydetctin) påverkar ivermektin inte de inkapslade larvstadierna i tarmslemhinnan öht.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Bandmask ingick i träckprovet men de hittade inget. Tänderna ska kollas nästa månad. Finns det separata träckprov enbart för bandmask som är säkrare?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Min häst hade ju bara 150 EPG blodmask, allt annat 0:at efter odling.

Vi avmaskade henne med Noromectin, det var alltså rätt då? :)
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Tack för din hjälp med mina frågor. Kan meddela att vi gjorde om träckprovet utan kostnad och fick svaren idag. Min hade mycket riktigt noll och unghästen hade fortfarande höga värden - 1000 EPG. så de hade förväxlat proverna precis som vi misstänkte.

skönt för mig men mindre roligt för unghäst ägaren som först fick beskedet att hon äntligen fått ner masken, och sen fick veta att han ligger lika högt i år igen trots avmasknings programmet under förra året.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Ja, det var ett bra val av preparat! Sen är frågan om du verkligen hade behövt avmaska alls, 150 är precis på gränsen! Jag skulle inte rekommendera avmaskning nu under sommaren utan ett nytt prov i höst för att kontrollera om det krävs en ny avmaskning då. Beror förstås lite på vilken sorts hagar ni har (permanenta eller sommar/vinterhagar) och smittrycket för övrigt.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Nej, det gör det inte. I de flesta kit så ingår dock inte koll av bandmasken alls, det var därför jag funderade som jag gjorde.

Jag skulle också ha avmaskat med ett prep som tar bandmask "för säkerhetsskull", men samtidigt hållit i tanken att en kraftig bandmaskinfektion borde ha synts och därför fortsatt leta andra anledningar. Bra att ni ska kolla tänderna! Hur är det med fodret - foderstat, kvalitet, analys.. osv?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Okej va bra! :laugh:

Nej vi har ju separata sommar/vinterhagar och dom går snart över på sommarbetet som är totalt smittfritt! (Inte betat hästar där på många år)
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

*kl*
Idag har jag fått tillbaks svaret på våra träckprov. Den ena hästen (24 år) hade 0 EPG på samtliga masksorter, den andra (29 år) hade 550 EPG blodmask (odling valdes ej, därför vet jag inte om det var den lilla eller den stora blodmasken). Hästarna går inte tillsammans. Då jag hittills aldrig har behövt avmaska (träckproven har alltid visat 0 EPG, i den 24 år gamla hästens fall, eller så låga värden, i den andra hästens fall, att veterinären på Vidilab ansåg att en avmaskning ej var nödvändig), står jag lite villrådig nu inför vilket avmaskningsmedel som bör väljas samt vilka rutiner som skall följas under avmaskningen.

Tack på förhand :)
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Kollades även bandmask? Om ja så tycker jag att du ska avmaska med ett preparat i gruppen makrocykliska laktoner; Cydectin, Ivomec, Bimectin. Om bandmask inte är kollat och eftersom det rör sig om en äldre häst som kan misstänkas ha lite sämre immunitet tycker jag att du ska avmaska med ett kombinationspreparat som även tar bandmask. Cydectin comp är väl ett utmärkt val!

Går hästarna i samma hage året om eller släpps de på bete/sommarhage? Sköter ni hagarna - mockar osv? Allt sådant har betydelse för huruvida du ska avmaska under sommaren eller ej. Om det är sommarhage/bete som gäller skulle jag ta ett nytt prov i höst (sept-okt beroende på breddgrader!).
 
Senast ändrad:
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Tack för ditt svar :)!

* Bandmask kollades ej, förutom blodmask kollandes spolmask (båda hästarna hade 0 EPG på denna). Med andra ord får det bli Cydectin comp.
* Hästarna går samma hage året om. Då hagarna är mycket stora gräs- och skogshagar, mockar vi inte i dem.

I samband med att den 29-åriga hästen avmaskas, kommer den att gå i en liten avgränsad hage som kommer att mockas noga dagligen. Min fråga är nu: I hur många dagar efter avmaskningen skall det mockas i hagen? Sen undrar jag även om den hage, i vilken den 29-åriga hästen har gått i det senaste året, skall anses vara masksmittad och hur vi i så fall skall gå till väga för att få rent den (som tidigare nämnt handlar det om en en stor gräshage).
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Det som kommer ut vid avmaskning är dött. Innan du avmaskat så sprider hästen ägg.
// Linda
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

*kl*
Hej! Jag tänkte be om lite råd ang mitt 14-åriga sto.

2008 hade hon förstoppningskolik i feb och maj (djursjukhusvistelse 1 vecka i feb, distriktare räckte i maj). Hösten fick hon ytterligare ett varv med förstoppningskolik, fast i blindtarmen(1 vecka på djursjukhus), och då avmaskades hon med Cydectin comp. Träckprov visade ingenting, och om jag förstod veterinären rätt var det inte garanterat att blodprov skulle visa ngt heller.

Våren 2009 avmaskades hon med Cydectin comp (för säkerhets skull). Träckprov gjordes inte, då veterinär inte ansåg det nödvändigt i hennes fall.
I höstas togs träckprov för blodmask, och hon hade 200 EPG, och avmaskades då med Noromectin.

Och nu är betessäsongen snart här, och jag behöver lite råd ang hur jag ska göra i år?
Kan man våga lita på att en eventuell bandmasksmitta kan synas på avmaskningsprov? Jag blev även informerad av vet att nu måste man påvisa smitta via träckprov för att övht få ett recept på ett avmaskningsmedel som tar bandmask, men jag hittar inget om det på jordbruksverkets hemsida, att det är nya regler för i år?

Ingen annan häst i våran närhet har varit drabbade av bandmask, eller kolik som kopplats till bandmask, och vet sa att det kan vara att min häst är "känslig". Gällande hagar mockas dem vår/sommar/höst, dock har hon gått på bete som inte varit optimal förra sommaren, och hon tappade mycket i vikt efter skador osv. Hon är dock väldigt fin i hullet och hårremmen nu.

Några rekommendationer på hur jag ska börja ta tag i detta, och vad som gäller?
Tack på förhand för Ert svar!
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

En veterinär som har sett din häst kan skriva ut recept på avmaskningsmedel utan träckprov.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Mja, de ägg som finns i tarmen påverkas inte av avmaskningen. Det tar några dagar innan dessa har passerat genom tarmen och därför rekommenderar man att vänta 3-4 dagar efter avmaskning innan man släpper hästen på rent bete. Men det kommer inte ut mer ägg än vanligt så man behöver inte mocka noggrannare än vanligt!
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Hästen får hösilage, lucern, havre, betfor och mineraler. Foderstaten är uträknad och hösilaget är av god kvalitet, men innehåller lite protein, därför ger jag lucern.

Kanske ska förtydliga lite om de tappade kilona. Hästen har absolut inte magrat av, hon ser finare ut nu. ^^ Anledningen till att jag funderade över det var att hon verkade gå ner även trots att hon vilade två veckor pga varma kotor. Då jobbades hon bara vid handen och inte särskilt hårt alls.

Vet inte riktigt hur jag ska ställa mig till avmaskning. Hon har som sagt haft två koliker och tarmfloran har varit störd. Efter den första koliken fick hon ProPaste på inrådan av vet eftersom vi reagerat på att träcken luktat surt. Avmaskning tar väl rätt hårt på tarmfloran vad jag förstår så jag vill absolut inte avmaska i onödan. :confused: Kanske vore bättre att avvakta och vänta tills efter höstens träckprov?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

kl

Tog gemensamt prov på mina hästar förra våren. De hade då 150 epg. Funderar på om jag ska ta träckprov i år och i så fall bara ta på 7-åringen och inte på 20-åringen. Räcker det att ta prov på 7-åringen eller ska jag ta på båda? Avmaskade båda i förra våren och även i höstas.
Vet påstår att om 7-åringen inte har parasiter så har inte 20-åringen det heller.

Finns ju, som jag har sett iaf, 2 aktörer som säljer träckprovstester. Är dom likvärdiga eller är den ena bättre än den andra?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
163 321
Senast: Cattis_E
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 180
Senast: Boj
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 808
Senast: Boj
·
B
Hästvård Skickade in träckprov på min 1-åring och har fått följande svar: Strongylus/Cyathostominae (stora och/eller lilla blodmasken) EPG 150...
Svar
5
· Visningar
1 258
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp