Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Står helt förvirrad och undrar om ngn kan uttala sig.

står i samma stall sen 3 år tillbaks. alla dessa 3 år har vi tagit träckprov i maj, och min häst har haft 0 EPG. alla övriga (12) hästar med undantag för 2, en unghäst och en import, har också haft noll.

vi har vinter och sommarhagar. Min häst har som sagt haft noll senaste 3 åren, senaste kontrollen i maj 2009.
sen i mars 2009 går han med unghästen nämd ovan, som i maj förra året hade otroligt höga mängder mask (högsta katergorin EPG). Den har avmaskats sen dess per ordination av vet flera ordinerade omgångar.

Nu tog vi träckprov igen i går, och unghästen som alltså går med min häst sen i mars, nollar på provet, och min häst meddelas ha 850 EPG! :crazy:

Nu är min fråga: hur är detta möjligt? är det så att det kan bli så mycket på ett nollat prov för 11 månader sen, på en häst som går på samma marker, samma förhållanden som tidigare tre år då den nollat? övriga hästar kom också in noll nu vid detta prov.

finns det NÅGON anledning att ifrågasätta provresultatet och be dem göra en 2:a check? Hon med unghästen är givetvis också lika intresserad då vi delar hage, då OM det kan vara så att proverna blandats ihop, hon ju behöver veta om hennes häst har mask eller ej.

tacksam för svar hur det kan bli ett sånt högt värde på 11 månader efter tre år av noll på prover, och inga andra hästar med mask, på samma marker osv.... :crazy:
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Din häst gick alltså ihop med en högspridande maskmaskin mars-maj och sen kvar i den hagen där äggen spreds? Vad är det konstiga? Din häst har gått i en hage med smitta och inte blivit avmaskad efter det, den andra har avmaskats och därmed finns ingen smitta just nu som sprids. Observera att det inte betyder att hästen är helt ren, det kan finnas outvecklade stadier som vaknar i morgon eller om 2 år.

Utöver det, har din häst varit helt frisk hela tiden? En infektion medför att hästen kan bli mer mottaglig för smitta under en period.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Nej. vad otrevlig ton du har? :mad:
Hästarna avmaskades från vinterhagen och gick över i sommarhagarna, precis som seden sig bör. Sen har den hagen vilat 1 juni - 1 november.

ja hästen har varit helt frisk hela tiden.
ringde vet på telefon idag och frågade, de tyckte det hela lät märkligt och vill göra om träckproven på min häst och unghästen.
 
Senast ändrad:
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Nej. vad otrevlig ton du har? :mad:
Hästarna avmaskades från vinterhagen och gick över i sommarhagarna, precis som seden sig bör. Sen har den hagen vilat 1 juni - 1 november.

ja hästen har varit helt frisk hela tiden.
ringde vet på telefon idag och frågade, de tyckte det hela lät märkligt och vill göra om träckproven på min häst och unghästen.

Det var absolut inte meningen att det skulle upplevas som otrevlig ton. Jag ville bara få klart för mig om det var så det gick till och om det var så så ser jag inte det konstiga.

Men det stämmer alltså att din häst gick med en häst med hög smitta under mars t.o.m. maj?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Okej, det är svårt i skrift ibland : )

ja det stämmer, unghästen han går med visade sig ha jättehöga värden vid kollamasken i maj. min uppvisades samtidigt med noll. Hagen de går i har haft hästar med noll i många år innan dess. Hon med unghästen fick ett avmasknings program av veterinären och avmaskade ett flertal omgångar de kommande veckorna/månaden, och sen igen i höstas. Jag fick beskedet att eftersom min häst hade noll behövde jag inte kolla förrän nu i vår igen, även om de gick i samma hage. :crazy:

nu ska de som sagt göra om provet på våra igen då de inte kunde utesluta den mänskliga faktorn att de blandat ihop proverna, de verkade mest tveksamma till att unghästen nu uppvisade noll, medans min hade mask. Min häst är 10 år och har som sagt varit helt maskfri senaste 3 åren.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Vet du vilket medel unghästen avmaskades med? Jag tycker också det var knepig rådgivning om det framgick att din häst gått med en högsmittare i 2 månader, då skulle jag önskat en koll på hösten också, det tar ju ett tag innan det hästen tuggar i sig blir smitta som syns på prov.

Det kan vara skönt att veta iaf att det inte är någon fara för hästen normalt att ha en viss mängd parasiter.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Tack....
jag är inte hundra på vilket medel men jag förutsätter att det var ett ivermektin medel eftersom det var beordrat av vet i samband med analysen på mask. Det är trist att höra att de beordrat mig fel när de sa att jag inte behövde kolla på hösten.

är inte 850 EPG väldigt mycket :(
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Äh, 850 är inte lite men det är heller inte väldigt mycket. Ganska normalt för inte efterhållna marker kan man väl säga. Sen vet man ju inte vilka uppgifter den som rådgav dig hade heller, eller hur det uppfattades.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Tack!
Jag kikade i tabell skalan och där var det uttryckt att 850 var högt, och jag är bortskämd med att haft noll mask som sagt, så för mig är det en katastrof :D Men jätteskönt att höra att det inte är katastrof, bara han blir avmaskad förstås vilket han ju blir oavsett om värdena mixats upp och det är unghästens värden han fått, utifrån det du säger här, att går han med häst med mask så ska han ändå avmaskas.

den som rådgav var väl informerad om att han gick med en häst som uppvisat höga värden mask......frågan ställdes specifikt, om det inte, av den anledningen var rådigt att kolla igen.....

tack för alla råd :bow:
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Fast om proverna ÄR ihopblandade och din har 0 finns det ingen anledning att avmaska. Bara för att det finns smitta behöver det inte betyda att hästen bär på en massa. De allra flesta vuxna friska hästarna klarar av att hålla nere parasitmängden själva.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

kl

Provar att fråga igen:

Min häst hade två koliker i vintras (som jag visserligen är 99% säker berodde på uttorkning men ändå) och har gått ner några kilon nu, trots mängder med mat.

Fick svar på träckprovet förra veckan och det visade på 100epg blodmask och hennes hagkompis hade 50epg blodmask. Båda är äldre hästar. Förra träckprovet i höstas hade de 0 på allt.

Hade ni tagit ut vet för att blodprovstesta under dessa omständigheter eller är jag bara paranoid? Det har funnits bandmask i hagarna tidigare och jag läste att det kunde vara svårt att upptäcka bandmask via träckprov. Markägaren tyckte inte att det behövdes.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jag skulle inte lägga pengar på blodprov, däremot ta en avmaskning trots bara 100 EPG och då ett medel som även tar bandmask. Dubbel Banminth/Fyrantel, Ivomec Comp, Equimax eller Cydectin Comp. Om du väljer dubbel Banminth/Fyrantel och det blir märkbar skillnad skulle jag ta det som att hästen hade bandmask och avmaska med något av de andra i höst. Dubbeldosen tar vuxna bandmaskar, de medel som innehåller prazikvantel (kombipreparaten) tar alla stadier inuti hästen.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Och jag tycker att du ska ta ett träckprov för koll av just bandmask. Även om testet inte är helt tillförlitligt kommer ändå ett positivt svar att stärka misstanken om att det är bandmask som ställer till problemen. Om provet är negativt kan man välja att avmaska för "säkerhetsskull" men samtidigt börja leta efter andra anledningar till avmagringen. Hur ser tänderna ut t ex?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Den erfarenhet jag har av avmaskning vid avmagring som sen visade sig vara just bandmasken är att hullet tar sig otroligt snabbt igen.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Absolut. Men en så pass kraftig infektion lär synas på träckprov. Om det är negativt skulle jag inte ödsla tid på att avvakta en eventuell förbättring av avmaskningen (hur länge ska man vänta för att kunna utesluta att det är orsaken? En månad?) utan istället försöka hitta den egentliga (och eventuella) bakomliggande orsaken så snabbt som möjligt.

Inte en parasitreflektion utan snarare en vet medicinsk!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
163 320
Senast: Cattis_E
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 180
Senast: Boj
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 808
Senast: Boj
·
B
Hästvård Skickade in träckprov på min 1-åring och har fått följande svar: Strongylus/Cyathostominae (stora och/eller lilla blodmasken) EPG 150...
Svar
5
· Visningar
1 258
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp