Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)
Står helt förvirrad och undrar om ngn kan uttala sig.
står i samma stall sen 3 år tillbaks. alla dessa 3 år har vi tagit träckprov i maj, och min häst har haft 0 EPG. alla övriga (12) hästar med undantag för 2, en unghäst och en import, har också haft noll.
vi har vinter och sommarhagar. Min häst har som sagt haft noll senaste 3 åren, senaste kontrollen i maj 2009.
sen i mars 2009 går han med unghästen nämd ovan, som i maj förra året hade otroligt höga mängder mask (högsta katergorin EPG). Den har avmaskats sen dess per ordination av vet flera ordinerade omgångar.
Nu tog vi träckprov igen i går, och unghästen som alltså går med min häst sen i mars, nollar på provet, och min häst meddelas ha 850 EPG!
Nu är min fråga: hur är detta möjligt? är det så att det kan bli så mycket på ett nollat prov för 11 månader sen, på en häst som går på samma marker, samma förhållanden som tidigare tre år då den nollat? övriga hästar kom också in noll nu vid detta prov.
finns det NÅGON anledning att ifrågasätta provresultatet och be dem göra en 2:a check? Hon med unghästen är givetvis också lika intresserad då vi delar hage, då OM det kan vara så att proverna blandats ihop, hon ju behöver veta om hennes häst har mask eller ej.
tacksam för svar hur det kan bli ett sånt högt värde på 11 månader efter tre år av noll på prover, och inga andra hästar med mask, på samma marker osv....