Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men hur blir det med smittan som hamnar i sommarhagen tills nästa sommar när det släpps tillbaks dit igen? Finns den fortfarande kvar i samma utsträckning då?
Ja, men det är precis det jag också tänkte på. Men tydligen var det inte det i detta fallet. Fallet jag tänker på är en veterinär som sagt att det finns en mask (dock inte blodmasken) som håller till vid krösrotskärlen och som man inte kan se på några träckprov. Jag tyckte det lät konstigt men eftersom jag inte haft häst nu på något år så ville jag inte säga något för vem vet, dom kanske har hittat en sådan mask. Vad vet jag? I vilket fall som helst så fick ägaren rådet att avmaska (hon trodde det var med Noromectin). Detta skulle ta allt sa veterinären. Är det fortfarande så att veterinärerna är väldigt dåligt pålästa när det gäller mask eller hur ser det ut nu för tiden?
Olika bud!
Vi har skickat träckprov på alla hästar i stallet.
Resultatet var väldigt skiftande (som vanligt, fast toppnotering all time high på en häst) 0-1600 EPG blodmask.
Distr vet rekomenderade "bara" en avmaskning till den med mycket mask samt 2 andra med 500-700 EPG, Ivermecetinpreparat, sedan nytt träckprov igen i höst?!
Men vad menar de att det träckprovet ska visa? Eftersom massor med larver kommer att fortsätta utvecklas då avmaskningen bara tar de största larverna och maskarna så kommer väl det vara en hel del maskar kvar?! Vi mockar hagar nu i dagarna för att minska smitttrycket.
Hästarna är tävlingshästar 7-8 år gamla och kommer alltså inte att flyttas till sommarbeten.
Vad tycker ni som kan?
KL
Har fått svar på träckprov och skulle behöva lite hjälp..
Min häst hade 75 epg blodmask, kommer alltså inte avmaskas mot det.
Däremot var hon den enda i hela stallet (ca 15 hästar, är detta konstigt?) som hade bandmask. Eller det stod: Bandmask - Förekomst, vad menas med det? vad ska jag göra? avmaska/inte?
Jag har en unghäst på 2 år som träckprovet visade 0 spolmask och 50 blodmask. Behöver hon verkligen avmaskas?
Andra hästar i stallet hade varierande prover från 50-700 i bladmask. Ingen av dessa delar dock hage med henne.
I höstas fick jag avmaska henne 2 gånger då spolmaskarna uppenbarligen blivit resistenta då det inte tog på dem första gången.
Odling är gjord och det är endast förekomst av lilla blodmasken.