Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

KL

En fundering, som eventuelt redan har varit uppe i tråden, vad är nackdelen med att ha samma hage sommar som vinter? Parasiterna i vinterhagen dör väl inte bara för att hagen vilar under sommaren?

Vi har en vinterhage på 1,5 hektar och sommarhage på 2 hektar, till en häst och en ponny. Vad är "risken" om vi låter dem gå på båda hela tiden? Eller i alla fall bara stänger bort sommardelen på vintern (på grund av att den hagen är mindre tramptålig).
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Så gör vi med, stänger av sommardelen för att dom inte ska trampa upp den på hösten/våren.
Sen mockar vi ur vinterdelen så gott det går någon gång på försommaren, plus att vi mockar ur någon kärra dynga då och då året runt.

Hur länge ska en hage vila helt från hästar för att räknas som parasit fri igen?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

De infektiösa larvstadierna av ffa blodmask dör av svält om de inte hittar någon värd. Under bra förhållanden, lagom varmt och fuktigt, kan detta ta tid, men under högsommardagar med temperaturer på 25-30 grader dör en betydande mängd inom en vecka. Genom att mocka vinterhagarna och låta dem stå tomma under sommaren kan man mao hålla nere smittan rejält. Om hästarna går i vinterhagen hela året tillför man hela tiden ny smitta.

Att sommarhagen står tom under vintern påverkar inte smittan nämnvärt där, men hästarna skyddas från smittan som kommit ut under sommaren.

Det allta bästa vore förstås om man hade ännu fler hagar/skiften och kunde rotera så att vaje hage stod tom under 1 år. Det eliminerar inte heller varenda liten mask, men håller nere smittan rejält.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Tack så mycket för ditt svar!

Men hur blir det med smittan som hamnar i sommarhagen tills nästa sommar när det släpps tillbaks dit igen? Finns den fortfarande kvar i samma utsträckning då?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Olika bud!

Vi har skickat träckprov på alla hästar i stallet.
Resultatet var väldigt skiftande (som vanligt, fast toppnotering all time high på en häst) 0-1600 EPG blodmask.

Distr vet rekomenderade "bara" en avmaskning till den med mycket mask samt 2 andra med 500-700 EPG, Ivermecetinpreparat, sedan nytt träckprov igen i höst?!
Men vad menar de att det träckprovet ska visa? Eftersom massor med larver kommer att fortsätta utvecklas då avmaskningen bara tar de största larverna och maskarna så kommer väl det vara en hel del maskar kvar?! Vi mockar hagar nu i dagarna för att minska smitttrycket.
Hästarna är tävlingshästar 7-8 år gamla och kommer alltså inte att flyttas till sommarbeten.

Vad tycker ni som kan?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Avmaska bara de hästar som ligger över 150-200 epg, så länge ni inte har stora blodmasken konstaterad. Om ni har hästarna på permanenta beten/hagar så är förstås sannolikheten stor att det sker en återsmitta under sommaren, det är ju det man hoppas slippa genom att skifta hagar. Det bästa vore om det fanns mer mark.. men det gör det väl inte!?

Avmaskar ni istället med Cydectin så har ni 12 veckors erp, vilket i princip motsvarar sommarmånaderna. Ett nytt prov lite därefter och sedan en ny omgång med avmaskning till de som behöver. Under de 12 veckorna kommer ni inte att ha någon betydande mängd äggläggande vuxna parasiter i hästarnas tarmar - noll blir det aldrig.

Och så får ni mocka på duktigt så att smittan hålls nere ändå!
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Men hur blir det med smittan som hamnar i sommarhagen tills nästa sommar när det släpps tillbaks dit igen? Finns den fortfarande kvar i samma utsträckning då?

Den kommer inte att påverkas så mycket under höst tom vår, tyvärr. Om ni däremot har möjlighet att släppa hästarna på bete först efter 1:a juli så kommer parasittrycket att ha minskat avsevärt. Värme och torka är parasiternas fiender!
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Hur fungerar det om man slår isär träckhögar med tex betesputs under en riktigt varm och torr period, dör äggen/larverna eller sprider man bara smittan?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Det fungerar bra om det, precis som du säger, är varmt (25 nånstans) och torrt ute. Hästar ska dock inte gå i den aktuella hagen på minst 3 veckor efter putsandet. Och om vädret blir sämre får man alltså vänta längre.
Borde ju funka bra i vinterhage under tiden som hästarna går på bete.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Ja, men det är precis det jag också tänkte på. Men tydligen var det inte det i detta fallet. Fallet jag tänker på är en veterinär som sagt att det finns en mask (dock inte blodmasken) som håller till vid krösrotskärlen och som man inte kan se på några träckprov. Jag tyckte det lät konstigt men eftersom jag inte haft häst nu på något år så ville jag inte säga något för vem vet, dom kanske har hittat en sådan mask. Vad vet jag? I vilket fall som helst så fick ägaren rådet att avmaska (hon trodde det var med Noromectin). Detta skulle ta allt sa veterinären. Är det fortfarande så att veterinärerna är väldigt dåligt pålästa när det gäller mask eller hur ser det ut nu för tiden?

Jag undrar jag om det inte kan vara bandmask som avses? Den kan vara lurig och inte alltid visa sig i träckprover så vid stark misstanke om t ex bandmaskrelaterad kolik så kan man prova att ta blodprov i stället, alternativt ta upprepade träckprover. Däremot har den inget med krösroten att göra utan håller till precis i slutet av tunntarmen - övergången till grovtarm - blindtarmsöppningen. Som tidigare nämnts är det stora blodmasken som förknippas med krösrotens kärl.
Noromectin tar blodmask men inte bandmask. Någon "ny" masksort har inte hittats vad jag vet. Någon har fel. Antingen minns hästägaren fel eller så har veterinären bristande kunskaper... ;)
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Olika bud!

Vi har skickat träckprov på alla hästar i stallet.
Resultatet var väldigt skiftande (som vanligt, fast toppnotering all time high på en häst) 0-1600 EPG blodmask.

Distr vet rekomenderade "bara" en avmaskning till den med mycket mask samt 2 andra med 500-700 EPG, Ivermecetinpreparat, sedan nytt träckprov igen i höst?!
Men vad menar de att det träckprovet ska visa? Eftersom massor med larver kommer att fortsätta utvecklas då avmaskningen bara tar de största larverna och maskarna så kommer väl det vara en hel del maskar kvar?! Vi mockar hagar nu i dagarna för att minska smitttrycket.
Hästarna är tävlingshästar 7-8 år gamla och kommer alltså inte att flyttas till sommarbeten.

Vad tycker ni som kan?

Olika veterinärer (och parasitologer) har lite olika inställning, jag förstår inte heller syftet att avmaska en gång och sen låta hästarna sprida smitta resten av sommaren när de 8v för medlet gått. Jag skulle precis som Tant Ester välja Cydectin och bara en gång, då är det lämpligt att ta prov i höst för just det medlet har en förmåga att få ner äggläggningen rejält så ingen mer avmaskning behövs i år, men prov först då för säkerhetsskull.

Om de inte har sommarhagar, vad för sorts hage går de i? Är de så pass små att de går att mocka?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Bandmasken är vanligare än man tror och den syns inte alla gånger i trackprov,utan kräver blodprov för att synas.För att inte beteshagarna skall bli smittade av mask som växer till otroligt fort, måste man avmaska alla hästarna som har mask enligt prover på våren,vänta med att släppa ut dem helst i tre dygn i sommar hagen.För att vara säker avmaskar man efter 1mån om avmaskningsmedlet är banminth och efter 2mån om du anv ivermectin.Det finns andra starkare medel som det kan gå längre tid mellan avmaskningarna. Det bästa med detta är att det bildas inga larver på betet. Inga ägg =inga larver bra va.Snart slipper du helt avmaskningen trackproven till nästa vår är rena!! Mocka vinterhagen! Ps Om bandmask finns avmaska med dubbel dos Banminth på våren! Fortsätt med banminth en mån senare.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Hej det är alltid en massa olika viljor när det drar ihop sig till avmaskning! Det är hopplöst att samordna olika sätt att se på avmaskningen även om hästarna går i samma hage.Inför helt enkelt trackprov obligatoriskt i uthyrningsstall. De som har mask avmaskas 3dygn innan bete.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Det är inte alls en dum fråga! Det betyder att man skall avmaska hästarna så det inte blir några maskar i hagarna.Såatt hästarna kan gå och beta utan att få i sig mask utan bara gräs.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Du har inte helt rätt.

De serologiska testerna för bandmask är inte heller helt tillförlitliga. Vad gäller träckproverna säger man däremot att känsligheten ökar om hästen har en kraftig infektion = en sådan som man behöver behandla.

Bandmasken har en indirekt livscykel och tyvärr kan du inte utrota smittan, vare sig från den eller andra parasiter, genom att avmaska vår + sommar som du föreslår. Många ägg är mkt seglivade och smittan finns kvar på betet flera år. För att få bort den krävs att man låter hage stå tom, eller snarare hästtom, ett par år.

Ivermektin är inte verksamt mot bandmask. Istället måste man, vid påvisad infektion, välja ett preparat ur gruppen Pyrantel (Fyrantel, Banminth) eller prazikvantel (Droncit eller något av kombinationspreparaten).
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

KL

Har fått svar på träckprov och skulle behöva lite hjälp..
Min häst hade 75 epg blodmask, kommer alltså inte avmaskas mot det.

Däremot var hon den enda i hela stallet (ca 15 hästar, är detta konstigt?) som hade bandmask. Eller det stod: Bandmask - Förekomst, vad menas med det? vad ska jag göra? avmaska/inte? :confused:
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jag har en unghäst på 2 år som träckprovet visade 0 spolmask och 50 blodmask. Behöver hon verkligen avmaskas?
Andra hästar i stallet hade varierande prover från 50-700 i bladmask. Ingen av dessa delar dock hage med henne.

I höstas fick jag avmaska henne 2 gånger då spolmaskarna uppenbarligen blivit resistenta då det inte tog på dem första gången.

Odling är gjord och det är endast förekomst av lilla blodmasken.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

KL

Har fått svar på träckprov och skulle behöva lite hjälp..
Min häst hade 75 epg blodmask, kommer alltså inte avmaskas mot det.

Däremot var hon den enda i hela stallet (ca 15 hästar, är detta konstigt?) som hade bandmask. Eller det stod: Bandmask - Förekomst, vad menas med det? vad ska jag göra? avmaska/inte? :confused:

De har hittat bandmask, dvs du bör avmaska mot det. Eftersom hon även hade lite blodmask skulle jag be vet om ett kombinationspreparat, Ivomec Comp, Cydectin Comp eller Equimax.

Det är inte ett dugg konstigt att det bara är en häst som antingen får bandmask eller att det hittas hos bara en men flera har eftersom bandmasken kan vara lite knepig att hitta på träckprov. Men OM det hittas ägg ska hästen behandlas.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jag har en unghäst på 2 år som träckprovet visade 0 spolmask och 50 blodmask. Behöver hon verkligen avmaskas?
Andra hästar i stallet hade varierande prover från 50-700 i bladmask. Ingen av dessa delar dock hage med henne.

I höstas fick jag avmaska henne 2 gånger då spolmaskarna uppenbarligen blivit resistenta då det inte tog på dem första gången.

Odling är gjord och det är endast förekomst av lilla blodmasken.

Jag skulle inte avmaska.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
163 320
Senast: Cattis_E
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 180
Senast: Boj
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 808
Senast: Boj
·
B
Hästvård Skickade in träckprov på min 1-åring och har fått följande svar: Strongylus/Cyathostominae (stora och/eller lilla blodmasken) EPG 150...
Svar
5
· Visningar
1 258
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Unga brottslingar
  • Tjockistråden 4
  • Roliga saker som barn säger

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp