Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Den smitta som landade på marken INNAN snön kom finns kvar. När gjorde du provet som visade på 0 och 25? Och hur var det innan dess?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Det var relativt välmockat i hagen innan snön kom, så borde inte vara kopiösa mängder smitta.

Förra året i april hade ena hästen 100 EPG liten blodmask (hästen som hade 0 på hösten), och den andra hade 350 EPG (och 25 på hösten).

De är avmaskade under sommaren enligt veterinärs rekommendation (kommer inte ihåg preparatet nu). Tror vi avmaskade dem sammanlagt tre gånger, med x-antal veckor emellan, för att bli av med smittan.

Tillägg: Höstprovet togs 12 oktoer -09.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Då har ni säkert inte särskillt mycket smitta. Jag skulle vänta med prov tills det börjar komma mer gräs iaf.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Tack så mycket för svar!

Vad är anledningen till att du skulle vänta? Finns det någon anledning till att inte ta provet redan nu?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Tack så mycket för svar!

Vad är anledningen till att du skulle vänta? Finns det någon anledning till att inte ta provet redan nu?

De sprider mest troligt inte särskillt mycket och avmaskningen är i första hand för att skydda markerna. Viktigast är att skydda där det växer gräs och om det bara ska avmaskas en gång skulle jag välja det strax före byte till sommarhage. Vinterhagarna är lättare att mocka och på så sätt hålla borta ev. smitta.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Hej!

Undrar om det finns någon mask som inte kan ses vid träckprov och som tydligen ska hålla till vid krösrotskärlen??
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Hej!

Undrar om det finns någon mask som inte kan ses vid träckprov och som tydligen ska hålla till vid krösrotskärlen??

När jag hör krösroten så tänker jag stora blodmasken. Den syns på träckprov men ser likadan ut som lilla blodmasken i provet. Därför ska man välja "odling" på sitt prov om det inte är gjort tidigare, då odlar man fram så äggen kläcks och larverna kan man se skillnad på.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Valde att träckprova mina hästar nu i veckan i alla fall. Börjar komma gräs i vinterhagen, och vill inte få för mycket smitta där heller.

Den ena (7-årigt sto, hade 0 i höstas) hade 0 EPG blodmask nu med. Den andra (6-årig valack, hade 25 i höstas) hade 75 EPG liten blodmask nu. Ska vi skippa avmaskningen? Stoet ska givetvis inte avmaskas. Men valacken, känner mig tveksam till avmaskning, kanske fungerar det hyggligt med att mocka hagarna istället?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

75 EPG är väldigt lite, jag skulle mocka och göra ett prov igen senare i sommar.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

*KL

Förra året konstaterades att en av hästarna hade mask (minns inte exakt hur mycket men runt 2-300 kanske?) men ägaren avmaskade den inte. De har nu gått i två olika hagar under hösten och vintern. Den ena ska plöjas upp, den andra är inte bestämd. Vissa menar på att den inte behöver plöjas upp eftersom den stått under vatten stor del av hösten och nu under våren så all mask har drunknat. Kan det stämma?

Planen är att ta träckprov och avmaska innan de flyttar in i sommarhagen.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Ja, men det är precis det jag också tänkte på. Men tydligen var det inte det i detta fallet. Fallet jag tänker på är en veterinär som sagt att det finns en mask (dock inte blodmasken) som håller till vid krösrotskärlen och som man inte kan se på några träckprov. Jag tyckte det lät konstigt men eftersom jag inte haft häst nu på något år så ville jag inte säga något för vem vet, dom kanske har hittat en sådan mask. Vad vet jag? I vilket fall som helst så fick ägaren rådet att avmaska (hon trodde det var med Noromectin). Detta skulle ta allt sa veterinären. Är det fortfarande så att veterinärerna är väldigt dåligt pålästa när det gäller mask eller hur ser det ut nu för tiden?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Det låter som dåligt påläst för Noromectin tar bara rundmaskar, knappast "allt".
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Har även en annan sak jag måste ventilera. En tjej i stallet har tydligen gjort ett skolarbete om "kolla masken". Hon har genom detta arbete kommit fram till att om bara en häst är infekterad i ett stall och de andra är noll enligt kolla masken så ska man ändå avmaska alla för att de då troligtvis också är smittade fastän det inte syns på träckprovet. För att det tydligen kan ta upp till ett år innan man ser om hästen verkligen är smittad. Hmmm....hoppas nu att jag återberättat det rätt. Åtminstone är det så jag uppfattade det och jag är idel öra för argument som jag kan använda i denna diskussion. Enligt det jag tidigare lärt mig stämmer inte mycket av detta men jag är inte sämre än att jag kan ändra mig ifall jag har fel. Men som sagt så tar jag tacksamt emot så mycket info och argument du har att komma med kring detta.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Styngflugan är ingen rundmask vad jag vet.
Och den tar den.

Styngflugan är ingen mask alls, utan en fluglarv. Och det finns fortfarande mer än det, vi är inte i närheten av "allt" heller. Dessutom finns det rundmaskar (vissa spolmaskar) som inte påverkas av ivermektin, så inte ens alla rundmaskar tar det.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Har även en annan sak jag måste ventilera. En tjej i stallet har tydligen gjort ett skolarbete om "kolla masken". Hon har genom detta arbete kommit fram till att om bara en häst är infekterad i ett stall och de andra är noll enligt kolla masken så ska man ändå avmaska alla för att de då troligtvis också är smittade fastän det inte syns på träckprovet. För att det tydligen kan ta upp till ett år innan man ser om hästen verkligen är smittad. Hmmm....hoppas nu att jag återberättat det rätt. Åtminstone är det så jag uppfattade det och jag är idel öra för argument som jag kan använda i denna diskussion. Enligt det jag tidigare lärt mig stämmer inte mycket av detta men jag är inte sämre än att jag kan ändra mig ifall jag har fel. Men som sagt så tar jag tacksamt emot så mycket info och argument du har att komma med kring detta.

Och hur har hon kommit fram till den slutsatsen? Om en häst har noll men är smittad så det syns om ett år så kommer man ändå inte åt den smittan då den ligger inkapslad i tarmslemhinnan och inte nås av något medel. Cydectin är det som tar mest och det tar bara de nästan "färdiga" inkapslade larverna, ca 25% av de som finns. Alltså helt missriktat att avmaska en häst som nollar.
Avmaskningen är för att skydda markerna, om en häst inte sprider smitta finns det heller ingen anledning att avmaska (nu pratar vi normalfall, inte hästar med symptom och problem som skulle kunna vara parasiter).

Allt detta står i första inlägget.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

kl

Min häst har haft en kolik sedan i vintras och ytterligare en känning för ett par veckor sedan som gick över. Jag är 99% säker på att dessa berodde på utorkning men börjar fundera på om inte bandmask kan ha haft ett finger med i spelet.

Träckprovet i höstas visade inget på varken henne eller hagkompisen och nästa vecka är det dags för nytt prov. Min häst har dock tappat lite i vikt, trots att hon får rätt mkt mat (enligt hippocampus borde hon rulla fram) och egentligen är rätt lättfödd. Till och från är flankerna lite uppdragna också.

Jag är inte säker på att jag vill förlita mig enbart på träckprovet som stallägaren beställer. Om jag vill ta blodprov är det bara att vända mig till distriktarn eller?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

*KL*

provar å skriva här :)

har två hästar, en vallack på 22 år och ett sto på 3 år. de går i samma hage, stor hage, men de går id en året om, inte släppta på betet än.

nu undrar jag, ska jg kolla båda två för mask eller räcker det att kolla den ena?
jag kollade båda förra våren och de hade ca 900 blodmask. avmaskade båda och unghästen blev avmaskad på hösten oxå.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
163 315
Senast: Cattis_E
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 180
Senast: Boj
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 808
Senast: Boj
·
B
Hästvård Skickade in träckprov på min 1-åring och har fått följande svar: Strongylus/Cyathostominae (stora och/eller lilla blodmasken) EPG 150...
Svar
5
· Visningar
1 258
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jämställt förhållande
  • Årets Nobelpris
  • Unga brottslingar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp