Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Gjorde prov i höstas den äldre pållen hade 475 epg lilla blodmasken den yngre hade förekomst av bandmask fick cydectin comp utskrivet.

Borde räcka att göra en ny koll om några veckor då väl?

Cydectin rensar upp rejält, jag skulle avvakta tills gräset börjat växa innan jag tog prov.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Hur mycket var det i höstas? Hur ser era hagar ut?

I höstas var det runt 500 epg (kommer ej ihåg det exakta talet, men ca).
Våra hagar är relativt stora ca 2 ha till tre hästar, ej mockat nu på vintern (för mkt snö)
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

*kl*

I min enfald så har jag alltid trott att "kolla masken" var det enda träckprovs-kit som fanns... :o Men har nu sett att det finns olika företag som erbjuder träckprov... Vilket är bäst? Kollar alla samma? Har försökt kolla själv, men blir inte säker iaf... Vad rekommenderar ni att man ska välja - och varför? Det var något märke som man kunde ta grupprov på - men då får man väl inte ett rättvisande resultat, eller kan man anta det eftersom hästarna gått tillsammans länge och går i samma hagar?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

I höstas var det runt 500 epg (kommer ej ihåg det exakta talet, men ca).
Våra hagar är relativt stora ca 2 ha till tre hästar, ej mockat nu på vintern (för mkt snö)

Jag skulle vänta tills snön är borta och göra prov då, alltså lite tidigare än om ni hade låga eller nollade värden.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

*kl*

I min enfald så har jag alltid trott att "kolla masken" var det enda träckprovs-kit som fanns... :o Men har nu sett att det finns olika företag som erbjuder träckprov... Vilket är bäst? Kollar alla samma? Har försökt kolla själv, men blir inte säker iaf... Vad rekommenderar ni att man ska välja - och varför? Det var något märke som man kunde ta grupprov på - men då får man väl inte ett rättvisande resultat, eller kan man anta det eftersom hästarna gått tillsammans länge och går i samma hagar?

Är det ingen som har någon åsikt om vilket "kit" som är bäst?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Det måste du som kund bestämma. Vad är viktigast för dig? Vad för intryck ger de olika som gör prover? Kan de påvisa sina kunskaper på något sätt?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Så ditt tips är att ringa o prata med dem... eller? Testar inte alla samma saker, eller är de olika duktiga/noggranna? Kommer det hjälpa att prata med dem - kommer inte de bara att säga att "vi är bäst"... typ? Hade hoppats på oberoende åsikter... Men det kanske är lika bra att ta det jag känner till - det som apoteket säljer helt enkelt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Träckprovning? När ska det göras?

Nån som vet när man ska göra träckprovet? Vi har nyligen börjat få plusgrader på dagarna, men inatt ska det visst vara minus igen. Ska man vänta tills det är plusgrader stadigt eller?
Och hur funkar det när ett helt stall tar träckprov och skickar in? Hur mycket kostar det jämfört med ett enskilt prov?

Tack för svar :bump:
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Liten undran, jag har fått noromectin utskrivet till båda mina hästar. (som visade blodmask på analysen)
Du föreslog avmaskning av det dräktiga stoet i slutet av mars så att hon skulle vara nyavmaskad inför fölning. (beräknad 4 april)
Min veterinär rådde till att avmaska direkt efter fölning, fölar hon på natten så dagen efter tex.

Jag funderar på vad som är bäst, före eller efter fölning? (jag tänkte inte på att fråga vetten om det när jag pratade med henne) Finns det några fördelar och nackdelar med att avmaska före eller efter?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Fölmasken är det man vill åt för avmaskning direkt efter fölning. Den är mycket ovanligt, men har du ändå inte avmaskat än så skadar det inte att vänta. Avmaskning inom 24 tim från fölning tar ev. fölmask i juvret.
 
Sv: Träckprovning? När ska det göras?

Nån som vet när man ska göra träckprovet? Vi har nyligen börjat få plusgrader på dagarna, men inatt ska det visst vara minus igen. Ska man vänta tills det är plusgrader stadigt eller?
Och hur funkar det när ett helt stall tar träckprov och skickar in? Hur mycket kostar det jämfört med ett enskilt prov?

Tack för svar :bump:

Är det första gången ni tar prov?

Grupprov går inte jag över till förrän jag haft låga och jämna siffror på alla i gruppen, inga nya hästar in eller andra förändringar, och det i minst ett par år. Väldigt ofta är det 1-2 hästar i ett helt stall som behöver avmaskas, resten behöver inte.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Så du tycker att jag ska avvakt någon vecka till då? har skickat mail till "min" träckprovskollare ;)
Här är det fortfarande snö på vissa håll i hagarna, vi kommer att skicka ut djuren runt 1 maj på bete om det går.
 
Fortsättning

Nej, jag har tagit många gånger förr, men de andra i stallet har jag ingen aning om hur de har gjort.
Jag menade inte ett gemensamt prov, utan flera individuella som tas och skickas in samtidigt.

Men är det ingen som vet när man ska göra provet, är det dags nu när det börjar bli varmare, börjar maskarna att "röra på sig"?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

KL
Min häst hade både spring (100 EPG) och spolmask (900EPG) i höstas , behandlades och blev bra. Han fick axilur i jan då han igen blev slemmig (synlig mask i rumpan) och kliade sig, träckprovet visade dock 0 EPG. Hjälpte det också. Städade ur hela boxen och skiten i hagen. Nu idag hittade jag en lång, rund ganska smal mask samt är slemmig och kliar sig. Går i samma hage som i jan så jag antar att nån hög har lämnat och maskarna har överlevt? har nu möjlighet att tvätta ur boxen och desinficera, vilket var sgs omöjligt i vintras då det var kallt (utebox)

Borde jag avmaska nu? annars sprider han ut mask i den mindre hagen där de går nu. Det går ju fortf att mocka bort skiten eftersom vi har lite snö kvar. Väntar jag några v till kommer all maskangripen dynga att vara ner i lervälling vilket gör att jag inte får bort den. Byta hage går inte riktigt heller eftersom den andra hästen går på lösdrift på natten och har sin box i anslutning till denna hage. Det är meningen att hästarna ska slippa i större hage men den andra är på rehab pga fång så därför går de i en mindre. Vågar ändå inte släppa dit dom annars har jag alla hagar nermaskade..
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Springmask är ett gissel. Livscykeln är ca 4-5 månader och det är svårt att bli av med smittan. Avmaska direkt och sanera så mycket det går, håll koll igen om 4 mån ungefär och var uppmärksam på kladd eller kli. Springmasken är ca 10 cm och är spetsig i änden. Eftersom äggen läggs utanpå hästen är det inte alltid den syns på träckprov. Äggen hamnar inte heller i bajshögarna utan där hästen kliar sig, på krubban, väggarna, staketet osv.
 
Sv: Fortsättning

Nej, jag har tagit många gånger förr, men de andra i stallet har jag ingen aning om hur de har gjort.
Jag menade inte ett gemensamt prov, utan flera individuella som tas och skickas in samtidigt.

Men är det ingen som vet när man ska göra provet, är det dags nu när det börjar bli varmare, börjar maskarna att "röra på sig"?

Avmaskningen är i första hand för att skydda markerna. Om det är såna som inte tagit prov tidigare eller om ni haft höga EPG skulle jag ta ett prov snart, när snön är borta.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Tänkte det. Det kan ju hända att det lämnade lite smitta i vintras då jag avmaskade. Städade ju ur boxen men kunde inte riktigt tvätta väggarna. Annars väggarna i boxen tänkte jag tvätta med jodopax, men yttersidan av boxarna är vita bräder så jag antar att jodopaxen färgar av sig. Men det räcker knappast med bara varm vatten att tvätta av med? Boxarna är ju i samband med hagen så han kliar sig mot boxdörren. Masken jag fick tag på igår var säkert längre men den gick av innan jag fick ut hela:angel:
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

KL

Det här med att maskäggen som landar på snön/frusen mark dör. Innebär det att all träck i hagen som blivit under vintern är parasitfri? Vi har haft snö och minusgrader (som många andra) sedan december.

Hästarna i fråga hade 0 EPG respektiv 25 EPG blodmask, hur länge bör man vänta innan nytt prov? Skulle gärna ta prov så snart som möjligt ifall någon av hästarna har mask nu.

Samma hästar som gått i hagen senaste 2 åren, innan dess parasitfritt.

Tacksam för svar om någon vet något om det!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
163 314
Senast: Cattis_E
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 180
Senast: Boj
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 808
Senast: Boj
·
B
Hästvård Skickade in träckprov på min 1-åring och har fått följande svar: Strongylus/Cyathostominae (stora och/eller lilla blodmasken) EPG 150...
Svar
5
· Visningar
1 258
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp