Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Vi har runt nollan och snö. Tjock, och fin i pälsen är hon. Högdräktigt fullblod.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Verkar hon må dåligt av masken? Det är inte lite men inte heller mycket och det som landar på marken dör nu ändå. Jag skulle avvakta tills det är plusgrader och ta första avmaskningen då.

Jag kanske är korkad, men är det inte bättre att avmaska nu då om det är så som du skriver att de dör i kylan? Väntar man på plusgrader så finns väl risken då att de som lever på väg ut överlever även ute sen? Eller som sagt, är jag korkad och missar något? :D
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jag kanske är korkad, men är det inte bättre att avmaska nu då om det är så som du skriver att de dör i kylan? Väntar man på plusgrader så finns väl risken då att de som lever på väg ut överlever även ute sen? Eller som sagt, är jag korkad och missar något? :D

Medlet dödar de maskar som finns just nu inne i hästen. Maskar överlever inte utanför hästen, det är äggen som utvecklas till ett första stadie larver som överlever och utvecklas när det är tillräckligt varmt. Ett gäng av de maskar som hästen har i sig nu kommer hinna dö en naturlig död och nya har vaknat upp. Avmaskar du nu måste du avmaska även i vår och för varje avmaskning ökar risken för resistensutveckling.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Nej ingen odling.....Vad ska den visa ? Om det är stora eller lilla ?
I höstas påvisade häst nr 2 som nu hade 60 epg blodmask 1200 epg, och det var ingens om sa nåt om odling då heller....
Hästarna åker i väg till sin tränare i nästa vecka, så jag får väl helt enkelt informera honom .

Hej från Hambo
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Odlingen är för att kolla om stora blodmasken finns. Den är ovanlig men om den finns behövs det åtgärder. Det brukar vara extraval på provet.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Nu har jag fått sista svaret från labbet!

Ingen förekomst av stora blodmasken! :banana:


Så nu är det bara dom där 150 EPG lilla blodmasken som skall bort, allt annat var 0:at, men det tar vi till våren så fort den förbaskade snön försvinner.


Vilket medel bör jag använda? (Som kniper bandmaskägg om det mot all förmodan skulle finnas, fanns ju ej färdiga maskar som jag skrev tidigare)


Tack för all hjälp btw! :laugh:
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Äggen blir du inte av med pga avmaskningen, det är maskarna som medlet dödar och får du bort vuxna maskar som lägger ägg får du bort äggen. På proverna ser man bara ägg, det är om det finns ägg man kan dra slutsatsen att det finns vuxna maskar. Är du med?

Vill du komma åt ev. bandmask samtidigt som blodmasken väljer du Ivomec Comp, Equimax eller Cydectin Comp.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Risken om du avmaskar nu mot blodmask är att du väcker upp fler blodmaskar än vad som normalt skulle väckas och det kan skapa rejäla problem som kan kräva behandling på djursjukhus.

När på våren kan man räkna med att larver/maskar vaknar upp ur dvalan av sig självt (alltså ej framkallat av avmaskning) och vilka symptom kan detta ge?

Om hästar börjar hosta NU - kan det vara pga mask (vilken isf) eller ska man anta att det är bara förkylning eller foderframkallat? De har inte feber.

//Tania som tycker hon fick lära sig alldeles för lite om maskar och avmaskning på sin utbildning... *hmpf*
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Normalt så kommer det fram "lagom" med maskar så det inte blir några symptom alls. Blir det ett massuppvak blir det ofta diarree, kolik och riktigt dålig häst, "på våren" är den fantastiska tidsbestämningen :-)

Hosta kan vara symptom på spolmask, men då talar vi föl/åringar i första hand. Inte något jag skulle misstänka på en vuxen häst.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Tack för svar, det var nog något tillfälligt bara för idag hostar ingen av dem. :) Men jag har haft så mkt problem med hästarna de sista månaderna (dock ej maskrelaterade, men ändå) så jag har blivit supernojig... :crazy:
 
Mask kunniga personer efterlyses!!

Har ett litet dilemma och söker mask kunniga personer här på forumet.

Jag undrar hur stor risken är att maskarna är aktiva nu? Tänker på att det ju varit så kallt och att de borde ligga i dvala.

Objektet är en häst på 10 år som inte längre tar sig utan magrar och ser aningen bukig ut. Foderstaten håller på att ses över i skrivande stund men det känns inte riktigt som att det är det som är problemet. Kan det vara så att maskarna vaknat upp redan?

Givetvis kommer träckprov tas men jag ville först kolla för om det är så att de inte är aktiva nu så är det ju bara utkastade pengar...eller?

Please help!
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Kl

Jag är totalt värdelös på allt vad maskar heter och har tidigare bara kört avmaskning innan och efter bete och aldrig gjort någon kontroll :o

Jag ska bättra mig nu och försöker läsa på! Jag har nu provtagit båda hästarna och fick svar idag. Grundanalys.

Häst 1:
Sto 6år dräktig (ska föla månadsskiftet mars/april) (maskk**troll)
Blodmask: 275 EPG
Spolmask: 0
Fölmask: 0
Odling satt på blodmasken.

Häst 2:
Valack 18år (v*dilab)
Blodmask: 300 EPG
Spolmask: 0
Här stod inget om fölmask
Odling satt.

Hur bör jag avmaska? Och ska jag vänta på resultat från odlingen?
Då det står att stoet har noll i fölmask, kan hon ändå bära på dem då, fast de inte syns och infektera fölet via mjölken?
 
Sv: Mask kunniga personer efterlyses!!

Har ett litet dilemma och söker mask kunniga personer här på forumet.

Jag undrar hur stor risken är att maskarna är aktiva nu? Tänker på att det ju varit så kallt och att de borde ligga i dvala.

Objektet är en häst på 10 år som inte längre tar sig utan magrar och ser aningen bukig ut. Foderstaten håller på att ses över i skrivande stund men det känns inte riktigt som att det är det som är problemet. Kan det vara så att maskarna vaknat upp redan?

Givetvis kommer träckprov tas men jag ville först kolla för om det är så att de inte är aktiva nu så är det ju bara utkastade pengar...eller?

Please help!

Det är bara en liten del av lilla blodmaskens alla sorter som går i dvala. Bandmasken är en mask som inte har nån dvalaperiod och som brukar ge sig tillkänna nu framåt våren med avmagring t.ex.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jag skulle vänta med avmaskning till slutet av mars på stoet så hon är avmaskad innan fölning.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Tack!
Okey, så när det ser ut som om det drar ihop sig mot fölning så avmaskar jag då? Något tips på preparat att använda?
Tar alla preparat bara vuxna maskar och inte ägg eller finns det nått som tar rubbet?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Eftersom det ändå är ett dräktigt sto och fölmasken, trots sin ovanlighet, KAN finnas, skulle jag ta ett ivermektin-preparat. Cydectin är det som tar mest, vuxna, ungdomar och 25% av de inkapslade larverna. Inget medel dödar ägg, men får man bort de vuxna äggläggande maskarna så försvinner ju äggen.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jag misstänker att min storhäst har mask, han lägger inte på sig och har kliat bort en del svans.
Men om han har mask, då borde väl dom andra två hästarna som han delar hage med också ha det eller?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jag misstänker att min storhäst har mask, han lägger inte på sig och har kliat bort en del svans.
Men om han har mask, då borde väl dom andra två hästarna som han delar hage med också ha det eller?

Det behöver de inte ha. Kliande svans behöver inte heller vara mask. Avmagring är oftast bandmask. Gör träckprov och på allihop. Det är inte alls ovanligt att bara en häst behöver avmaskas i en grupp, det hänger på både personlighet (var de väljer att beta) och egen motståndskraft och immunförsvar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
163 314
Senast: Cattis_E
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 180
Senast: Boj
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 808
Senast: Boj
·
B
Hästvård Skickade in träckprov på min 1-åring och har fått följande svar: Strongylus/Cyathostominae (stora och/eller lilla blodmasken) EPG 150...
Svar
5
· Visningar
1 258
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp