Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

550 EPG är inte lite men inte heller mycket. Jag skulle inte avmaska nu utan vänta tills det blir plusgrader och ingen snö. OM du absolut vill avmaska nu skulle jag välja Cydectin som även tar en del inkapslade larver.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Nu har jag fått svar på "kolla masken" och testet visade:

0 på spolmask
150 EPG på blodmask (satt på odling)

Och kommentaren: "Ingen förekomst av ägg från hästens bandmask"

Hur skall jag tolka den kommentaren?

(bad ju om tillägg för just bandmask)
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Men hon har bandmask eller? :confused:

Det går inte att säga tyvärr. Bandmask KAN de ha även om ägg inte hittas i provet. Men om din häst inte har några problem och inget visar på prov finns det ingen anledning att avmaska mot det.

Det finns ett blodprov att ta, det visar antikroppar mot bandmask. MEN det kan visa "falskt positivt" istället, dvs att maskarna har funnits men nu dött själva eller blivit bort-avmaskade.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Okey!

Men om jag avmaskar mot den lilla mängd blodmask hon hade (och eventuellt då stor som nu är på odling) och tar ett medel som även dödar bandmask, då borde det ju bli 0 på allt? :)

Tack så mycket!!
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Risken om du avmaskar nu mot blodmask är att du väcker upp fler blodmaskar än vad som normalt skulle väckas och det kan skapa rejäla problem som kan kräva behandling på djursjukhus. Vänta med att avmaska tills det är plusgrader dygnet runt och självklart kan du använda ett kombinationsmedel då.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Men fy! :crazy: Det vill jag inte vara med om! :crazy:

Och 150 EPG är väl ändå inte så mycket?

Då väntar jag att avmaska tills snön är borta och använder då ett medel som dödar allt, tack för all hjälp! :)
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Tänkte fråga om lite råd här innan jag ringer vet och hör. Har nyss köpt en ponny som var lite lös i magen då jag skulle köpa han. Den tidigare ägaren avmaskade innan jag köpte honom med banminth. (för ca 4 veckor sen) Han är fortsatt lite lös i magen och därför gjorde jag en kolla masken nu och han hade blodmask 850 EPG.

Skulle ni ha avmaskat en gång till eller väntat till våren?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jag skulle avmaskat, dock med Cydectin. Är det ett föl/åring eller varför avmaskade förra ägaren i januari?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Den är tre år. Förra ägaren avmaskade utan kollamasken för att han hade blivit lös i magen. Jag hann inte tänka efter och be henne inte göra det så det blev som det blev.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

550 EPG är inte lite men inte heller mycket. Jag skulle inte avmaska nu utan vänta tills det blir plusgrader och ingen snö. OM du absolut vill avmaska nu skulle jag välja Cydectin som även tar en del inkapslade larver.

Hade veterinären ute för några dagar sedan.
Hon tyckte som du att vi skulle vänta med avmaskningen om han inte har stora blodmasken.
Odlingssvaret kommer nästa vecka.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

KL

Hej! Har idag fått svar på träckprovet och vill bara kolla mitt resonemang med någon så jag inte är helt ute och cyklar i maskvärlden;) Tog träckprov nu pga stallflytt i helgen, resultatet var stora/lilla blodmasken 60, spolmask 0. Har förstått att detta är väldigt lite (?) så tänkte låta det vara tills slutet av maj då han ska tillbaka till ägaren och avmaska då, är det en bra plan? Sen undrar jag om man behöver oroa sig för några andra maskar/parasiter vid så låga värden?
:)
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

60 EPG är väldigt väldigt lite. Dock kan ett lågt värde nu vara ngt missvisande, vissa arter av lilla blodmasken går i dvala, så jag skulle inte ta det som att hästen bara har pyttelite utan ta ett nytt prov runt maj. Är det fortfarande på 60 skulle jag inte avmaska alls. Bandmask kan finnas även om det inte syns på träckprovet, men om hästen inte visar några symptom (som avmagring, svår att hålla hull, fäller dåligt, kolikanfall) så är det inte man behöver fundera så mycket över.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

En undran, det har sagts här i tåden att dom ägg/maskar som nu hamnar i snön dör direkt. Men dom som redan lågdär innan det blev kallt, klarar dom sig?

De här med mockning, när och hur ofta ska det ske för man ska kunna påverka trycket i hagarna?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Snö över skyddar. Om de överlever beror på omständigheterna där de landar, hur skyddade de är osv.

Hur ofta mockningen behöver göras beror på vädret. I torrt och mycket varmt väder torkar äggen ut. När det är lagom ljummet och fuktigt kläcks äggen snabbt och mockning behövs varje dag för att det ska göra någon nytta.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Våra svar lyder
Häst 1 : stora & Lilla blodmasken 400 epg samt " Förekomst " av ägg från hästens bandmask
Häst 2 :60 epg stora & lilla blodmasken ,ingen förekomst av nåt annat
Detta är 2 åringar .
ska man då avvakta tills äggen blivit maskar eller ??

Hej från Hambo
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Våra svar lyder
Häst 1 : stora & Lilla blodmasken 400 epg samt " Förekomst " av ägg från hästens bandmask
Häst 2 :60 epg stora & lilla blodmasken ,ingen förekomst av nåt annat
Detta är 2 åringar .
ska man då avvakta tills äggen blivit maskar eller ??

Hej från Hambo

Nope, äggen är bevis för att det finns vuxna maskar i hästen. Bandmask påvisad så be om kombinationsmedel, Cydectin Comp skulle vara mitt val för att få bort så mycket som möjligt med så få avmaskningar som möjligt och för att minimera risken för massuppvak vid avmaskning (Cydectin tar även en del inkapslade larver som kan ställa till oreda vid avmaskning på vintern annars).

Är det satt odling på blodmasken?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

KL

Fick idag svar på min häst. Äldre fölsto. Lilla blodmasken 600.

Är det läge att avmaska nu, och sedan inför betessläpp?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

KL

Fick idag svar på min häst. Äldre fölsto. Lilla blodmasken 600.

Är det läge att avmaska nu, och sedan inför betessläpp?

Verkar hon må dåligt av masken? Det är inte lite men inte heller mycket och det som landar på marken dör nu ändå. Jag skulle avvakta tills det är plusgrader och ta första avmaskningen då.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
163 314
Senast: Cattis_E
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 180
Senast: Boj
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 808
Senast: Boj
·
B
Hästvård Skickade in träckprov på min 1-åring och har fått följande svar: Strongylus/Cyathostominae (stora och/eller lilla blodmasken) EPG 150...
Svar
5
· Visningar
1 258
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp