Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

KL

Har fått hem två hästar till stallet.

Högdräktigt sto. Ej avmaskad på ett år.

Hennes avkomma född april 2009, aldrig avmaskad.

Dessa båda har levt i ett stall med många hästar, få hagar. Stoet fint i hull. Fölet bukigt, tunn över revbenen. Pälsen fin.

Vad gör jag? Skall jag ta träckprov på fölet för att veta?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

KL

Har fått hem två hästar till stallet.

Högdräktigt sto. Ej avmaskad på ett år.

Hennes avkomma född april 2009, aldrig avmaskad.

Dessa båda har levt i ett stall med många hästar, få hagar. Stoet fint i hull. Fölet bukigt, tunn över revbenen. Pälsen fin.

Vad gör jag? Skall jag ta träckprov på fölet för att veta?

Träckprov på båda snarast.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

KL

Stämmer det att Ivomec plus liknande ej är verksamma mot spolmask pga resistensutvecklingen?

KL

Någon som provat Equimax-tabletterna? Pris?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

KL

Stämmer det att Ivomec plus liknande ej är verksamma mot spolmask pga resistensutvecklingen?

KL

Någon som provat Equimax-tabletterna? Pris?

Det finns en svensk studie som visar utebliven effekt av ivermektin mot spolmask. Det finns ett par här på forumet som råkat ut för detta också.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Ursäkta trådkapet!


Har heller inte ännu hunnit läsa hela tråden.

Men har lite panik då vi idag fick vetskap att vi troligen inte kan nyttja den tänkta arrende-sommarhagen, så ett par hästar kommer att gå kvar hemma i vinterhagen samt en del mer bete.
Kan det vara ide' att avmaska medan det är minusgrader (antar att en del av äggen möjligen fryser), och göra ytterligare en avmaskning strax innan hela hagen öppnas?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Ursäkta trådkapet!


Har heller inte ännu hunnit läsa hela tråden.

Men har lite panik då vi idag fick vetskap att vi troligen inte kan nyttja den tänkta arrende-sommarhagen, så ett par hästar kommer att gå kvar hemma i vinterhagen samt en del mer bete.
Kan det vara ide' att avmaska medan det är minusgrader (antar att en del av äggen möjligen fryser), och göra ytterligare en avmaskning strax innan hela hagen öppnas?

Det som landar på marken nu dör ändå. Gör ett prov tidigt när det varit plusgrader ett tag och se om det öht behöver avmaskas. Det som redan finns i hagen från i höstas/förra våren går inte att göra något åt nu ändå.
 
Sv: Mask kunniga personer efterlyses!!

Inte min häst men ska informera ägaren om detta. Ville bara kolla så jag var rätt på det. Tack så mycket!
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

*kl*
Hjäälp, kan detta stämma?
Skickade in träckprov för min unghäst i början av feb och då hade hon 25 EPG blodmask och noll på resten.
Skickade in nytt prov igår, fick svar att hon har 2225 EPG blodmask och noll på övriga maskar. Kan detta verkligen stämma? Kan det öka så mkt på bara 7 veckor? :crazy:
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

*kl*
Hjäälp, kan detta stämma?
Skickade in träckprov för min unghäst i början av feb och då hade hon 25 EPG blodmask och noll på resten.
Skickade in nytt prov igår, fick svar att hon har 2225 EPG blodmask och noll på övriga maskar. Kan detta verkligen stämma? Kan det öka så mkt på bara 7 veckor? :crazy:

Jadå det kan det. På träckprovet ser du vad som finns av vuxna maskar just vid provtillfället, dvs hur mycket ägg som utsöndras visar hur mycket vuxna maskar det finns. 4v senare har det kommit ytterligare nya vuxna och 4v efter det ännu fler. Just nu på våren kan det aktiveras massor av larver som legat och vilat i tarmslemhinnan på att vädret ska blir mer gynnsamt, därför brukar man inte ta prov under vintern, dels för att de ägg som finns då ändå dör när de landar i snön, dels för att maskarna har nån sorts känsla för när det inte är läge att vara aktiva och väntar med att utvecklas tills det blir varmare.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

kl

Funderade på hur länge det ska vara plusgrader och hur mycket plus det ska vara för att man ska få mest korrekt resultat av träckprovsanalysen och bäst resultat av ev avmaskning?

Vi har ingen eller väldigt lite snö på marken i hagarna och det känns som om det är plus även på nätterna nu.

Tack på förhand/ Tiffy
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Har ni gjort träckprov förrut och i så fall vad har det visat? Avmaskningen är i första hand för att få stopp på smittan, om ni haft låga värden tidigare går det bra att vänta, är det första gången ni ska göra prov så om ett par veckor kan vara lagom.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Hej :)

När tycker ni jag ska ta träckprov och ev avmaska igen? Börjar det bli dax nu?

Avmaskade i höstas med equimax (hade lilla blodmasken).
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Gjorde prov i höstas den äldre pållen hade 475 epg lilla blodmasken den yngre hade förekomst av bandmask fick cydectin comp utskrivet.

Borde räcka att göra en ny koll om några veckor då väl?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Hej! Har precis fått tillbaka mitt provsvar och det såg ut såhär:

Blodmask stor/liten: 30 EPG
Spolmask: 0 EPG

Min häst har tidigare visat sig vara mycket känslig för blodmasks'invasioner' (hon tappar vikt i ruskig fart och blir riktigt dålig, hela vinterhullet försvann på 2 veckor)

Alla andra i stallet ska avmaska alla hästarna samtidigt om ungefär 1 månad, bör jag vänta tills då eller avstå från att avmaska helt?

Kan det vara så att blodmaskarna inte helt vaknat från sin 'vintervila' än och att det är därför antalet var så lågt?
Jag vill inte riskera att hon bli sådär dålig igen, men jag vill inte heller avmaska i onödan.

Vad tror ni?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
163 314
Senast: Cattis_E
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 180
Senast: Boj
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 808
Senast: Boj
·
B
Hästvård Skickade in träckprov på min 1-åring och har fått följande svar: Strongylus/Cyathostominae (stora och/eller lilla blodmasken) EPG 150...
Svar
5
· Visningar
1 258
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp