Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Tack!

Jag gav för så mycket de brukar väga + för 100 kg till. Värre med underdosering än överdosering. Ju! ;)
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

*KL*

Hej!

Nu lägger jag upp min fråga här istället..

Min rara häst och hennes hagpolare har blivit "dåliga i magen". Inte så att det rinner hela tiden, men skiten är klart mindre fast än den var tidigare i höstas. Vi kan inte riktigt klura ut varför och stallägaren anser att det är mask dom har.

Min är avmaskad i mitten av oktober med cydektin (det som tar alla möjliga stadier), kompisens häst avmaskad med ivomec i början av oktober (tror jag det var). Kompishästen är glansig och fin i pälsen, medan min ser ut som en pälsråtta- men det har hon gjort varje vinter som jag förstått det.

Så, vad tror "expertisen" om sannolikheten för mask nu? Är det lönt att ta träckprov för att få veta eller är det mest slöseri med tid.

Min tjej kommer från stall med mycket mask i hagarna, men är avmaskad enligt uppgjort schema i somras (hon hade ganska mycket mask i våras), kompisen har stått i sjukruta innan.. De hästar som flyttade från oss hade relativt mycket mask när de åkte..

Och den tredje hästen i hagen har inga problem med lös avföring- trots att han bara äter 6 kg hö (på ca 450 kg häst).

Så.. kan detta vara mask och vad gör vi åt det?

/ Lavinia, nyvaken
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Vid problem skulle jag ta prov nu, även inkludera bandmaskprov. Om inte annat så för att utesluta det som orsak.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Hej!

Fast när det gäller min är hon ju alltid åt det lösa hållet och kompisens häst kan det ju lika gärna bero på för lite ts, tänker jag. Dom kommer träckprovas när det blir varmare.

Om dom nu skulle ha mask är det vettigt att avmaska nu?

Min hade bandmask förra hösten och avmaskades då mot det, men hon kan ju säkert dragit på sej det från hagen igen.. Bandmask testas väl säkrast med blodprov? En av kusarna ska snart till vet, då kan man kanske ta det också, när man ändå är där?

/ Lavinia
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Om du får positivt på blodmask så kan du ju avmaska om hästen verkar vara påverkad, läge dock att använda Cydectin som även tar en del inkapslade larver.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

*kl*

Jag tänkte göra ett "kolla masken test" på min häst för att försäkra mig om att hon inte har mask (eller har så att vi kan åtgärda)

Men vilka rutor skall man pricka i? Jag vill gärna ha en fullkoll så att säga, så att jag vet precis vad och vad hon inte har!

(Ska beställa ett "kolla masken kit" idag)


Tack!
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Är det nån speciell anledning att du vill göra test nu? Mår hästen dåligt på något sätt? Annars är du alldeles för tidigt ute, vänta tills det blir varmare och snön är borta.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jag tycker att hon äter lite dåligt, och har hört att bandmask kan orsaka förstoppning. (Främst att hon äter lite av sitt hö)

Kan väl vara bra o ta en koll ändå? Visar den ingenting gör jag ju ändå en ny innan betet :)
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Så åter till min fråga. Vilka rutor skall man kryssa i för att få en så bra översikt som möjligt?

Skulle man kryssa i alla hade det blivit över några tusen och det känns lite väl mycket för att få 3 bollar analyserade för en häst! :p:p
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jag har ingen KollaMasken här så jag har ingen aning tyvärr. Ruta borde finnas för bandmask och odling om EGP >100 skulle jag välja.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Madick !

Blev uppringd av en vän för nån vecka sedan som gör arbetsträning i ett stall. Denne hade hittat en mask/larv i en hästskit...som senare visade sig vara ett stynflugelarv, som levde till och med !! Hur kan det komma sig ? Där hon bor har det vart 15-25 minus nästan hela vintern. En slump bara eller ? Det var veterinären som sa det var en styngflugelarv. Denna borde väl hamnat i hästen år 2007 då i och med den ramlade ut nu ? Fast jag tycker det låter otroligt. Har du vart med om det någongång ?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Styngflugans livscykel är ca 10 månader. Sista delen av utvecklingen är att larverna kommer ut ur hästen, förpuppar sig och sen utvecklas till vuxna flugor. Hästen blev alltså smittad sommaren 2009. Helt normalt. Att den lever också, det är ju det som är meningen.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Nu har jag skickat in provet! :)

Kryssade i att jag vill ha odling på blodmask vid hög EPG (man kunde kryssa i det) och skrev till att jag vill ha med odling på bandmask om det påvisas!

Ska bli "spännande" att se vad dom hittar, förhoppningsvis ingenting såklart!!


Tack för tipsen! :)
 
Senast ändrad:
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jo, det vet jag. Men tycker det är konstigt den vill ut NU..i minus 25 graders kyla och i februari. Så menade jag.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jag har nu avmaskat min åring.
Han har 550 i stora och/eller lilla blodmasken.
Odling är satt.
Resten var nollat.
Ska kontakta veterinär för avmaskning.

Är detta ngt man behöver vara orolig för?
Är det mkt?

Har alltid haft nollade hästar förut.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
163 314
Senast: Cattis_E
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 180
Senast: Boj
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 808
Senast: Boj
·
B
Hästvård Skickade in träckprov på min 1-åring och har fått följande svar: Strongylus/Cyathostominae (stora och/eller lilla blodmasken) EPG 150...
Svar
5
· Visningar
1 258
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp