Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)
*KL*
Hej!
Nu lägger jag upp min fråga här istället..
Min rara häst och hennes hagpolare har blivit "dåliga i magen". Inte så att det rinner hela tiden, men skiten är klart mindre fast än den var tidigare i höstas. Vi kan inte riktigt klura ut varför och stallägaren anser att det är mask dom har.
Min är avmaskad i mitten av oktober med cydektin (det som tar alla möjliga stadier), kompisens häst avmaskad med ivomec i början av oktober (tror jag det var). Kompishästen är glansig och fin i pälsen, medan min ser ut som en pälsråtta- men det har hon gjort varje vinter som jag förstått det.
Så, vad tror "expertisen" om sannolikheten för mask nu? Är det lönt att ta träckprov för att få veta eller är det mest slöseri med tid.
Min tjej kommer från stall med mycket mask i hagarna, men är avmaskad enligt uppgjort schema i somras (hon hade ganska mycket mask i våras), kompisen har stått i sjukruta innan.. De hästar som flyttade från oss hade relativt mycket mask när de åkte..
Och den tredje hästen i hagen har inga problem med lös avföring- trots att han bara äter 6 kg hö (på ca 450 kg häst).
Så.. kan detta vara mask och vad gör vi åt det?
/ Lavinia, nyvaken