Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

KL

Min hästs prov i oktober visade 900 epg spolmask + 100 epg springmask. I provet fås inte fram bandmask. Han hade då vitt "slem" i baken+kliade sig. Jag avmaskade med Equest pramox som borde ta båda två. Han hamnade på boxvila pga fång och i en mindre lerig hage efteråt. Vilket innebär att jag hade svårt att mocka ut skiten eftersom det försvann i marken.

Nu är han igen väldigt slemmig i baken och kliar sig. Men provet var <25 epg. Vet. som gör provet sa att i vanliga fall syns inte springmask i hennes undersökningsmetod, men att han kan iaf ha. För springmask är väl den enda mask som ger såna symptom?

Funderar alltså nu om jag borde avmaska (räcker isåfall axilur som jag har hemma). Men hur göra med boxen + hagarna? han bor i utebox. Dör springmasken i kallt eller borde jag städa ut allt och desinficera allt? vilket inte är så enkelt i -15. Hagarna kan man ju mocka ur. Han har troligen smittats av att nån skithög kommit i kontakt med nåt hö då det var lerigt. (nej har inte kastat hö direkt i leran)För vad jag förstår dör alla maskar som kommer på marken nu?

Funderar över detta nu eftersom soffis häst flyttar hit på måndag. Vill inte riskera att hon smittas med nån mask som senare blir vår att få bort. Ska tillägga att min häst i fråga är en norsk fjording som importerats från sverige i mars och kommit via en ridskola och till mej i somras.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Springmask är jättedrygt att bli av med. Livscykeln är 4-5 månader och äggen finns kvar länge i omgivningen.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

ok men hur är det nu i vinter? klarar de sig iaf? om jag avmaskar hästen hur länge (timmar) tar det innan det verkar?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jag vet att ägg som landar på snön dör, men springmaskens ägg hamnar ju inte där, så jag tror (obs tror) inte de dör av kylan. Medlet tar ju något dygn innan det passerat genom hästen.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Vart hamnar äggen då? jag har avmaskat honom i fredags. Städat ur hela boxen. Kunde inte desinficera eftersom det skulle frysa fast. Hoppas det räcker!
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Det är en bra början. Äggen fastnar där de kliar sig. Staket, springor i väggarna, krubban osv.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

*KL*
En fråga, går bandmask in i en "viloperiod" på samma sätt som blodmask eller lönar det sig att avmaska på vintern? Min häst är kolikhäst som haft problem med bandmask tidigare. Dock har han de senaste åren haft 0 EPG på blodmask vid träckprov så jag är inte särskilt orolig för att aktivera några blodmaskar i vinterdvala. Nu fick jag på omvägar veta att han haft styngflugeägg på sig i somras.

Jag funderar alltså på om det är någon mening med att avmaska mot bandmask och styngfluga nu? Några åsikter? Hittar ingen info om detta på SVA.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Styngflugan ska du inte ta nu, det är samma medel som påverkar även blodmaskarna. Även om provet visar 0 kan det finnas inkapslade larver som vilat i ett par år som aktiveras. Jag skulle inte avmaska mot styngflugelarver nu på vad någon sagt. Har du inte märkt det själv var det troligtvis inte särskillt mycket.
Bandmasken tar du bäst höst och vår, vill du bara komma åt den väljer du Droncit.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Då tar jag i april när det är plusgrader, har ivomec comp utskrivet. Kommer även att träckprova och ta bandmaskblodprov efter intervalltiden. Min häst har kroniska tarmskador och får inte ha mask alls så det är bara att köra alla tester.:crazy:
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Har precis fått hem en isiskille (ej import) han har blod mask såg små röda maskar i bajset.

Är det någon idé att av maska nu? Kan tyvärr inte byta hage heller då det inte går att stolpa är det svårt att göra ny hage.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Har precis fått hem en isiskille (ej import) han har blod mask såg små röda maskar i bajset.

Är det någon idé att av maska nu? Kan tyvärr inte byta hage heller då det inte går att stolpa är det svårt att göra ny hage.

Använd Cydectin som även tar en del av de inkapslade larverna, det är det säkraste att använda såhär års.
 
Avmaska eller inte?

Jag har ett hingstföl på 8 månader. Sista gången han avmaskades var när han var fem månader. Nu i januari gjorde jag ett träckprov och fick svar att det var 200 EPG på blodmask. Odling skulle göras för att se om det är lilla eller stora blodmasken. Jag ringde den veterinär de hänvisar till och undrade om han skulle avmaskas och med vilket medel i såna fall. Hon säger då att han ska inte avmaskas pga det var så lite (200 EPG) utan jag skulle göra ett nytt träckprov en vecka innan betesutsläpp. Jag har alltid hört att om det är 200 eller över på EPG så är det ett riktvärde på att man ska avmaska, Har jag helt fel? Sen är det ju extra viktigt att hålla efter fölen. Men sen finns det väl också en risk att man aktiverar en del sorts maskar så det kan bli farligt för hästen. Undrar nu vad ni har för tips och erfarenheter runt just detta. Avmaska eller inte?
 
Sv: Avmaska eller inte?

Det är inte mer an 8-10 veckor innan uttsläpp, tro inte hästen dö innan dess.
Az
 
Sv: Avmaska eller inte?

Men då kan man ju undra varför en utbildad veterinär (som ska vara expert på detta område) säger att jag inte ska avmaska. Tyckte själv det kändes konstigt så det är därför jag ville ha lite andra synpunkter på det hela. Men om jag skulle avmaska, finns det någon risk som jag skrev tidigare att man man "väcka" de som sover så det kan bli farligt för hästen nu under vintern? Jag brukar släppa ut på bete i början på maj.
 
Sv: Avmaska eller inte?

200 EPG är inte mycket och om odlingen inte visar på stora blodmasken så behöver du inte avmaska. Det är i första hand för att skydda hästarna mot ny smitta avmaskningen görs och den smitta som hamnar på snön tvärdör. Om stora blodmasken hittas däremot är det avmaskning som gäller och dessutom sanering av markerna där hästen kan ha fått smittan.

Lilla blodmasken är hästens vanligaste parasit och är inte farlig i rimliga mängder, stora blodmasken däremot är en av de få parasiter som kan döda sin värd.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jag har ett 1 1/2 årigt sto som är fin i hull och päls, men har börjat äta bajs i hagen, dom har fri tillgång på hösilage och avvägd foderstat. Det finns ganska mkt mask i hagen enl ägaren. Hon blev avmaskad i Sept med bimectin. Ska man ta ett prov eller maska direkt och isf med vad?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jag har ett 1 1/2 årigt sto som är fin i hull och päls, men har börjat äta bajs i hagen, dom har fri tillgång på hösilage och avvägd foderstat. Det finns ganska mkt mask i hagen enl ägaren. Hon blev avmaskad i Sept med bimectin. Ska man ta ett prov eller maska direkt och isf med vad?

De ägg som landar på marken nu dör i kylan, om hon nu inte mosar i sig rykande färska högar. Och OM så är fallet så dröjer det många veckor innan det hon tuggar i sig nu nås av avmaskningsmedel. Vänta till våren och ta prov då.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
163 309
Senast: Cattis_E
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 180
Senast: Boj
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 808
Senast: Boj
·
B
Hästvård Skickade in träckprov på min 1-åring och har fått följande svar: Strongylus/Cyathostominae (stora och/eller lilla blodmasken) EPG 150...
Svar
5
· Visningar
1 258
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp