Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Hyfsat nyinköpt häst som säkert maskades innan eller möjligtvis under sommaren. Ingen aning om med vilket medel. Jag har inte haft en tanke på träckprov under hösten (eller jo, men jag har glömt bort) och kom på nu att jag kanske borde veta hur han har det med maskstatusen. Hästarna har gått på bete som mockats varje dag (hos mig alltså, innan tror jag inte att de mockade) och nu går de i en annan hage som vi mockar ibland men inte regelbundet. Bör jag/vi kolla nu eller vänta till våren istället? Det är två halvblod på 7 år och 15 år det handlar om, min är den som är 7 år.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Den som gått på mockade beten och du troligtvis har koll på skulle jag inte ta prov på, men den nya, bara för att få ett hum om hur det ligger till. Nu slår det ju iofs till och blir kallt så ev. smitta dör ju som landar på marken nu.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Tack! Vi får se om det tänker bli varmt igen, då ska jag försöka ta ett prov. Annars får han vänta till våren. :)
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

*kl*

Hur hade ni gjort?
Har fått hem ett 6 mån föl för någon vecka sen nu. dåvarande ägare maskade med fyrantel i september.
Men han är inte kollad för bla "stygnfluga"?, tycker ni jag ska ta träckprov, avvakta??

Hade tänkt ringa veterinär för råd imorgon men man kanske kan få något snabbt svar här ;)
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Styngfluga ser man inte i träckprov. Deras ägg läggs i pälsen på hästens framben o bringa.
Har förra ägaren gjort något prov?

Om de inte gjort det så ta ett prov.
Jag fick själv hem ett 6mån föl som hade mycket spolmask.
// Linda
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

*kl*

Då är det dag att slänga in en fråga här som jag är lite osäker på. Ska flytta ett dräktigt sto i slutet av december / början av januari. Hon ska till en uppfödare och gå med dennes stoflock. Uppfödaren vill att stoet ska avmaskas, men jag undrar är det verkligen OK att avmaska nu? Det pendlar mellan +5 och -5 grader ute. Vi har haft kallt till och från, just nu är det -2 ute. Jag har för mig att man inte ska avmaska när det är under +5 grader just för att masken gått i vinteride och man väcker dem då och det kan ge problem förutom att man inte kommer åt masken särskilt effektivt. Men samtidigt så ska ju unghästar/föl avmaskas i januari/februari så det motsätter det sig.

Hur är det? Vad bör jag göra?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Föl avmaskas EFTER TRÄCKPROV mot spolmask. Vuxna hästar har inte spolmask och ska inte avmaskas mitt i vintern. Är det minusgrader dör ev. ägg som landar på marken dessutom.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Ja, men om man behöver avmaska mot spolmask bör väl även blodmasken påverkas? Anledningen till att jag tog upp den biten alls var just det att det är OK att avmaska mot spolmask om det är så att det behövs. Men det är ju fortfarande vintermånaderna. Hade det då varit farligt för hästen att avmaskas under vintermånaderna så hade den avmaskningen inte rekomenderats. Dock kanske preparatet man använvder på vintern är så precist att inte blodmasken påverkas och därmed sker inte väckningen ur vinteridet?

Är det OK att avmaska ett dräktigt sto på vintern eller väcker man masken ur vinteride och kan orsaka problem? Eller kommer jag ihåg fel?

Hittar inte sidan jag läste detta tyvärr så jag kommer inte ihåg exakt hur det stod.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Eftersom du om fölet har spolmask väljer Axilur som lilla blodmasken ändå har mycket hög resistens mot så påverkas den inte nämnbart.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Att mocka upp den värsta avföringen en gång om dagen är ett bra sätt att hålla nere risken för mycket mask.

Jag undrar om ni brukar spruta in avmaskningsmedlet i munnen på hästen eller hälla i det i fodret. har för mej att det tidigare är effektivare.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Att mocka upp den värsta avföringen en gång om dagen är ett bra sätt att hålla nere risken för mycket mask.

Jag undrar om ni brukar spruta in avmaskningsmedlet i munnen på hästen eller hälla i det i fodret. har för mej att det tidigare är effektivare.

Absolut, att mocka är helt suveränt!

Båda sätten är ok så länge hästen verkligen får i sig allt medel. Jag chansar inte utan sprutar in i munnen för att se att allt hamnar där det ska.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Det beror ju på syftet. När avmaskade ni senast och med vad? När tog ni prov senast? Hur går hästarna i hage nu?

Hänger på denna fråga lite, alltså om det går att ta träckprov nu? Visar provet korrekt eller får man ett felaktigt resultat? Här är minusgrader och snö. Mitt syfte är nyfikenhet :)
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Hänger på denna fråga lite, alltså om det går att ta träckprov nu? Visar provet korrekt eller får man ett felaktigt resultat? Här är minusgrader och snö. Mitt syfte är nyfikenhet :)

Provet visar vad släpper hästarna för smitta NU (vid provtagningstillfället). Vissar arter av lilla blodmasken går i dvala när vädret inte är gynnsamt, de ägg som landar i snön dör.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

kl

Jag tog för första gången ett träckprov på min 24-åriga ponny i oktober. Provet visade då att hon hade <25 epg, alltså att hon inte behövde avmaskas. Nu vet jag inte exakt vilka maskar som provet visade, men åtminstone spol- och springmask. Provet visade inte bandmaskar och larver av något slag (bor i Finland och är inte så haj på finska, svaret kom på finska) så veterinären tyckte att jag skulle avmaska henne med Equest Pramox om 3-4 månader just mot bandmaskar. Men det blir ju då typ i februari, är det smart att avmaska i februari då det är kallt ännu? Ska jag vänta med denna avmaskning tills i vår då jag har tagit nytt träckprov eller ska jag avmaska före? När är det bra att ta nytt träckprov, i mars-april?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Om din häst inte visar några symptom på att han bandmask behöver den absolut inte avmaskas bara för att. Och OM du behöver avmaska mot bandmask (kolik, avmagring eller svårt att hålla hullet t.ex.) så är det april-maj som är lämpligast att avmaska mot just bandmasken. I Sverige finns Droncit som bara tar bandmasken.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Har köpt en 7 mån hingst. Enligt uppfödaren ska ha ha blivit avmaskad i sept.
Jag vet ej med vad för medel. Ska jag ta träckprov på honom nu eller vänta ett tag? Isf när ska det göras?

Tacksam för svar.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Har köpt en 7 mån hingst. Enligt uppfödaren ska ha ha blivit avmaskad i sept.
Jag vet ej med vad för medel. Ska jag ta träckprov på honom nu eller vänta ett tag? Isf när ska det göras?

Tacksam för svar.

I januari är det lämpligt att ta träckprov för att kolla om han behöver hjälp att bli av med spolmask.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Tack för ditt svar!
Okej, veterinären tyckte att det skulle löna sig men hon har ju inga symptom, hon är snarare för fet nu, så det känns ju onödigt.

Jag glömde tillägga att ponnyn nu kommer att byta stall i början av januari, till ett stall med endast en häst. Är det då bra att göra träckprov nu igen eller kan jag vänta med det till våren? De kommer inte att gå på riktigt bete då båda har haft fång, utan gå bara någon stund om dagen. När är det då bäst att göra träckprov?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
163 309
Senast: Cattis_E
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 180
Senast: Boj
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 808
Senast: Boj
·
B
Hästvård Skickade in träckprov på min 1-åring och har fått följande svar: Strongylus/Cyathostominae (stora och/eller lilla blodmasken) EPG 150...
Svar
5
· Visningar
1 258
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp