Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Utsöndrat ivermektin inaktiveras genom bindning till jord och bryts ned av UV-ljus.
Inte alls off topic, jättebra tips!Lite off topic kanske men vill bara hjälpa Affa att få svar på sin fråga.
Har han haft styngflugeägg på sig? Bara om han haft det behöver du avmaska mot det (inte vaccinera, det är en helt annan sak och går inte att göra mot parasiter). Styngflugans larver tar man NU när flugan gett sig för året, inte avmaska på vintern!!
Bandmasken smittar mest vår och höst och finns kvar i markerna i ett gräskvalster. Men är det bara en häst och för flera år sen skulle jag inte fundera över det än. Dessutom är det för tidigt att avmaska mot något han kanske inte ens plockat i sig än om han nyss flyttat dit.
Om han inte haft styngflugeägg på sig så gör ett prov innan du avmaskar. Om han haft styngflugeägg väljer du ett ivermektin-preparat.
Måste fråga om styngflugorna:
Min stallkompis ringde sin veterinär för att vi skulle få Ivomec att avmaska med mot styngflugor då våra hästar haft ganska mycket ägg på benen i sommar.
Då sa veterinären att det inte behövs avmaskas mot styngflugor längre. Jag tycker det låter jättekonstigt