Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

*KL*

provar å skriva här :)

har två hästar, en vallack på 22 år och ett sto på 3 år. de går i samma hage, stor hage, men de går id en året om, inte släppta på betet än.

nu undrar jag, ska jg kolla båda två för mask eller räcker det att kolla den ena?
jag kollade båda förra våren och de hade ca 900 blodmask. avmaskade båda och unghästen blev avmaskad på hösten oxå.

Båda! Det är individuellt hur mycket mask hästarna ha, bara för att den ena har betyder det inte automatiskt att den andra har. Bara de som urskiljer ägg eller visar positivt på annat sätt ska avmaskas.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Dessutom finns det rundmaskar (vissa spolmaskar) som inte påverkas av ivermektin, så inte ens alla rundmaskar tar det.

Det som är skillnad mot äldre tiders preparat är ju att det tar många flera stadier av maskarna och flera av dem.
Ex.vis. nackbandmask och lungmask.

(Nackbandmasken är inte en bandmask utan sitter i nackbandet därav namnet, för de som kan bli förvirrade.)
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Det som är skillnad mot äldre tiders preparat är ju att det tar många flera stadier av maskarna och flera av dem.
Ex.vis. nackbandmask och lungmask.

(Nackbandmasken är inte en bandmask utan sitter i nackbandet därav namnet, för de som kan bli förvirrade.)

Vad syftar du på när du säger "äldre tiders preparat"?

Den vuxna nackbandmasken finns det inget medel som tar, däremot kommer man åt mikrofilarierna som vandrar i kroppens mjukdelar. Både nackbandmask och lungmask är rundmaskar.

Jag har svårt att förstå varför du tjafsar. De parasiter som är VANLIGAST är blodmask och bandmask (samt spolmask på föl), har man problem med t.ex. bandmask spelar det ingen roll hur många olika rundmaskar och fluglarver ett medel tar om det inte tar bandmaskar.
 
Senast ändrad:
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

När är det dags för träckprov inför sommarens betessläpp? :)

Har ni tagit prover tidigare och i så fall vad visade de? Vad har ni för sorts hagar nu och när tänkte ni släppa på bete? Hur många hästar går ihop och åldern på dessa?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

ja jag har tänkt att testa båda precis som förra året men tänkte bara höra om det var nödvändigt. Nu vet jag :) De hade ju dessutom ganska höga värden förra året. bra då vet jag!
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Har ni tagit prover tidigare och i så fall vad visade de? Vad har ni för sorts hagar nu och när tänkte ni släppa på bete? Hur många hästar går ihop och åldern på dessa?

Förra våren hade en av mina två hästar bandmask, båda avmaskades med droncit.

Nu går de i en vinterhage som varit befolkad hela förra sommaren och vintern. Mina hästar kom dit för någon månad sen. Jag tror knappast de andra hästägarna har koll på träckprov på sina hästarna, och hagen mockas inte ur. Det är 5 hästar och åldern varierar mellan 10-19 år.

Jag har tänkt släppa mina två hästar på bete kring midsommar. Gärna tidigare men det kan vara lite kruxigt då min ena häst precis är igångsatt efter att fått fång förra våren.


En tanke, en av mina hästar har börjat äta andras hästars bajs. Han har gått på mindre mängd hö så jag trodde det var därför han åt andras hästars avföring. Men, jag har för mig att jag hört någonstans att de kan äta bajs om de har mask?`Skröna eller är det sant? (Jag har börjat öka på hömängden igen nu, ska se om han slutar äta bajs)
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Både skröna och inte. Man har en teori om att hästar som äter avföring har brist på protein och försöker kompensera det genom att återvinna mikrobproteinet i träcken. En proteinbrist beror i de flesta fall på brist i fodret, men visst kan man tänka sig att hästen konkurrerar om protein med en mängd parasiter som livnär sig på tarminnehållet. Även grava tarmskador orsakade av inälvsparasiter som livnär sig på just tarmvägg kan förorsaka att hästen inte kan ta upp protein som den ska. Så - lite långsökt och till viss del teoretiskt skulle det kunna stämma. Å andra sidan borde du kunna se på hästens hull och hårrem att den är har en kraftig parasitinfektion. Jag tror att din häst pillrar i skiten för att dess tuggbehov inte är tillfredsställt. Öka hö och ta ett träckprov!
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Ett träckprov nu visar vad hästarna fick i sig innan flytten, den smitta de kan ha pillat i sig den här månaden syns inte förrän om tidigast ett par månader. Om de bara hade bandmask förra året skulle jag vänta med provet tills det är någon vecka kvar till hagbyte.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Både skröna och inte. Man har en teori om att hästar som äter avföring har brist på protein och försöker kompensera det genom att återvinna mikrobproteinet i träcken. En proteinbrist beror i de flesta fall på brist i fodret, men visst kan man tänka sig att hästen konkurrerar om protein med en mängd parasiter som livnär sig på tarminnehållet. Även grava tarmskador orsakade av inälvsparasiter som livnär sig på just tarmvägg kan förorsaka att hästen inte kan ta upp protein som den ska. Så - lite långsökt och till viss del teoretiskt skulle det kunna stämma. Å andra sidan borde du kunna se på hästens hull och hårrem att den är har en kraftig parasitinfektion. Jag tror att din häst pillrar i skiten för att dess tuggbehov inte är tillfredsställt. Öka hö och ta ett träckprov!

Intressant!
Helst av allt vill jag verkligen öka hö´t så han får fri (men begränsad) tillgång, men jag har inte kommit på någon lösning ännu som ger honom runt 10 kg/dag.. Han har fått 6-7 kg nu ett tag, hemskt lite mat i mitt tycke. Nu när han motioneras mer ska jag börja ge honom några kg mer och se om bajsätandet avtar.

Madick:
Tack tack :) . Då ska jag ta provet om några månader!
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Det där med tarmskador pga inälvsparasiter. Räknas >1000 EPG springmask dit? min häst käkade bajs i feb-mars. Tog ett prov och avmaskade honom för 3v sen - fick sitt andra fånganfall. Första var i höstas. Nu står han iof i box men jag har inte märkt av att han skulle äta bajs mer. Han hade tillräckligt med protein eftersom foderstaten var uträknad. Veterinärer PÅSTÅR att avmaskning/mask inte skulle orsaka fång men jag tvekar. I höstas då han fick fång, tog jag ett träckprov nån vecka efter. Spring och spolmask. Jag var tvungen att avmaska - 24h efter puls och värme igen. Samma sak nu då..
 
Senast ändrad:
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Läste lite dåligt. Om parasiter gör så att proteiner upptas dåligt. Det kan förklara varför han trots tillräckligt protein gjorde/gör så att han har fallit ur, ser bukig ut. Tänkte hela tiden att det säkert hade med pälslossningen att göra.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

En känslig häst kan få en störning i tarmfloran efter avmaskning oavsett om den har mask eller inte. Och den störningen kan utösa ett fånganfall, även om det kanske inte är så vanligt.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Bandmask fungerar ju litet annorlunda än annan mask.
Den har ett mosskvalster som mellanvärd och finns inte det kvalstret på marken så blir det ingen smitta.
Man kan i princip utgå ifrån att det kvalstret inte finns i en söndertrampad vinterhage.
Odlade beten skall också vara fria från kvalstret då det inte gillar att marken plöjs.
http://hippocampus.slu.se/bibliotek/lasmer.cfm?call=bibliotek&id=83

Jag hittade helfärsk information också.
http://www.vidilab.se/125
 
Senast ändrad:
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Exakt vad som står där.

De preparat som fanns för sådär 25 år sedan eller mera.

De finns fortfarande och är t.ex. mycket verksamma mot spolmask och även stora blodmasken. Det enda som är "nytt" i sammanhanget är makrocykliska laktioner (ivermektin och moxidektin). Och en veterinär som är kvar i gamla tider (nu pratar vi 80-tal) kanske behöver uppdatera sig...
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

De medlen tar färre stadier av samma maskar.
Därav kortare intervall mellan avmaskningarna.

Axilur är dock inget som man använder längre.
Annat än mot fölmask.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

De medlen tar färre stadier av samma maskar.
Därav kortare intervall mellan avmaskningarna.

Axilur är dock inget som man använder längre.
Annat än mot fölmask.

Axilur används mot spolmask och stora blodmasken. Det är lilla blodmasken som är resistent mot den verksamma substansen i Axilur och Rintal.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

*kl*

har tagit prov på två hästar(finns inga fler i stallet eller i hagarna) varav unghästen på 4 år visade på 300EPG blodmask och bandmask och den andra 0 på allt.

När jag nu maskar av 4 åringen, ska jag göra det hela sommaren eller som engångsdos? (bra att veta hur många doser jag behöver få utskrivet från vet)

Dom står nu i en vinterhage (mest skog och upptrampad mark utan så mycket bete), den kommer att öppnas upp till sommaren så hagen utökas med en del där det är bra bete. Sen kommer dom gå någon vecka i annan mindre hage att beta av plus ett par veckor i ytterligare en annan sommarhage. (de flyttas runt mellan de tre hagarna under hela sommaren)
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jag skulle be om Cydectin Comp och sen inte avmaska utan ta nytt prov till hösten.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
163 315
Senast: Cattis_E
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 180
Senast: Boj
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 808
Senast: Boj
·
B
Hästvård Skickade in träckprov på min 1-åring och har fått följande svar: Strongylus/Cyathostominae (stora och/eller lilla blodmasken) EPG 150...
Svar
5
· Visningar
1 258
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp