Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Ta enskilda prover. Det är inte alls säkert att båda eller ingen har, det kan vara den ena som har mycket och den andra inget. Träckprovet är en del av en långsiktig parasitstrategi.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Vår nu igen... och träckprov från de "rena" hagarna:
3 hästar som går i samma hagar året om, hagarna mockas inte i dagsläget (och jag tror inte de kommer mockas heller).

Hade mellan 475, 775 och 1225 EPG.

En avmaskad förra året med cydektin, de övriga vet jag inte- tror en av dom fick ivomec. 2 spenderar första sommaren i stallet.

Hur skulle ni avmaska dessa?

Jag känner själv att det borde vara omgående, enligt intervall, men vilket medel?

/Lavinia, trött på maskar redan.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Ålder?
Har de bandmask?
Har ni odlat för stora blodmasken?

Ja, alla bör avmaskas. Skulle ha valt ett prep ur gruppen makrocykliska laktoner, ev med .comp om bandmask finns.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Hej!

Hästarna är 6, 10 och 17 år (tror jag det var).

Ingen synlig bandmask och "vi har ju träckprovat, det behövs väl ingen odling". Jag ska försöka trycka lite på att skicka in odling innan vi avmaskar, men det är lite si så där med intresset.

makrosykliska.. äsch jag kan slå upp dom själv..

/lavinia
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Slog upp dom- det fanns ju massor- hur vet man vilken man ska ha? Ska vi ta något vi inte använt året innan eller hur är det nu?

Svårt det här med maskar- trivdes bättre när hästen nollade varje gång..
Vi hade inte ett specifikt bandmasktest, men hittar dom några så brukar dom skriva ut det.

/Lavinia, tacksam för all hjälp i rätt riktning.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Det spelar ingen större roll vilket preparat du tar. Cydectin är ju trevligt eftersom det tar fler larvstadier än övriga och har lite längre erp (12 v mot 8 v för t ex Ivomec, Noromectin och gänget).

Strunta i comp-preparaten om ni inte misstänker bandmask, bättre att spara de substanserna tills de behövs!
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Hej igen!

Och tack för all hjälp.
Visst bör vi avmaska hela sommaren och halva hösten också? Och när bör vi ta nytt träckprov??

/Lavinia, som verkligen tyckte bättre om förra hästen när det kommer till maskar
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Idag uppstod en fråga.

Häst 1 - 0 epg, ej avmaskad på 2 år

Häst 2 - 30 epg, avmaskad i höstas (6 år, kom till stallet förra våren, också då avmaskad tror jag)

Häst 3 - 100 epg, har varierat mellan 0-100 epg vid träckprov vår och höst i 3 år nu. Ej avmaskad på 2,5-3 år. (12 år, nollad i höstas på träckprov innan inflytt i det här stallet)


Ägare till häst 2 vill ev. avmaska sin häst för att inte sprida ägg till sommarbetet. Jag tyckte det var onödigt eftersom det var så lite. Men då sa hon att det är ju "30 egg per GRAM träck, och på en sommar blir det ju flera 1000 gram bajs i sommarhagen..."

Ni förstår diskussionen som uppstod va?


Så hur tänker man? Vad gör man?

Jag äger häst 3 och vill helst inte avmaska på 100epg. Han har haft 100 förut vid träckprov på våran men 0-50 sedan på hösten... Detta var dock inte där han står uppstallad nu men både då och här håller vi efter och mockar hagarna så gott det går.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

*kl*

Hur gör ni med många hästar. Det blir ju jättedyrt om man ska köpa kolla masken på varje häst även om man tar storpack.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Det finns ingen anledning att avmaska någon av hästarna. Du får väl be henne kontakta veterinär på labbet som utfört testerna och se om det hjälper!

Skönt med så låga värden, va!? ;) Bra jobbat!
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Å andra sidan blir det ju dyrt om man ska avmaska en skock hästar i onödan också!

Man rekommenderar att först ta enskilda prover tills man har en känd parasitstatus. Vissa individer tenderar att skilja ut många ägg med träcken oavsett åtgärder och övriga hästars status - då får man kanske köra rutinavmaskning på den hästen och ta ett samlingsprov på resten. Samlingsprovet är bra för att se om smittrycket håller sig konstant i flocken (läs på betet!) men säger inget om den enskilda hästens problem. Efter ett par år med enskilda tester brukar det dock funka bra!

Har man ett större gäng hästar gående på permanenthage/bete och får höga värden kan det ju räcka med det. Hög smitta, många hästar, samma marker: här kan man knappast få ner smittan utan får se till att avmaska enligt tidigare rutiner och kanske ta ett nytt prov efter ett par år. Bäst är förstås om man sätter igång med betesåtgärder parallellt; mocka, byta hagar, sambete osv.

En massa ovidkommande som svar på din fråga, sorry...
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

men hur tänker man kring resonemanget 30 egg per gram vs en häst bajsar ~flera hundra~ kilo bajs på en sommar.

hästägarens tankar går att då måste det ju spridas massa ägg i sommarhagen?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Hej igen!

Nästa fråga:

Enligt labbet vi skickade till måste man inte avmaska om hästen har under 500 epg. Det låter väldigt mycket tycker jag?? Det är såklart deras "allmänna" rekommendationer men ändå?

Direkt uttryckt heter det att "avmaskning kan ske för att minska betesmittan".
och om hästen har mellan 175-200 epg behöver man inte avmaska.

Detta känns inte som det jag lärt mej, finns det nya riktlinjer för i år eller bör man fundera över rekommendationerna??

/Lavinia
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Vad är det för veterinär på det labbet som säger detta? En speciellt parasitintresserad och kunnig veterinär och i så fall hur är det bekräftat?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Hej!

Vi fick ett mail med resultatet och "allmänna rekommendationer". Ingen av dem är vet som jag förstår det, men 2 är parasitologer och eftersom de är vad jag vet billigast på marknaden är det nog fler som får samma generella råd. Och då blev jag lite nyfiken om någon hört om nya rön, eller om de "hittat på"..

/Lavinia, som kommer köra på cydectin över sommaren (eller hur man nu ska säja det) och hoppas det hjälper lite grann..
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jag vet att det finns de som kallar sig parasitologer men inte har någon utbildning. Står det nånstans vad de har för utbildning och vad de gjort för forskning osv? De stora labben ger vad jag vet inte sådana generella råd eftersom det kan slå så oerhört fel.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Hej igen!

En är biomedicinsk analytiker iaf och det står att de jobbat på ett av sveriges största veterinärmedicinska laboratorium. Forskning och liknande står det ingenting om, man kanske kan kolla upp dom på facebook eller ratsit eller nåt??

Jag tycker också det är helt vansinningt med så generella råd- speciellt när man förutsätter att 450 är lite mask..

Brukade inte kollamasken ha liknande generella råd i sina lådor? Jag har ingen kvar så jag kan inte kolla om de har det nu..

/Lavinia
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jag har idag fått hem svaren från Kolla masken.

350 EPG, spolmask 0.

Avmaska? Vilket preparat rekommenderar ni?

/snurpe
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Hej!

Lånar din fråga med en fråga till dej.

Skriver Kollamasken fortfarande ut rekommendationer i sitt häfte man får med i asken?

/Lavinia, nyfiken..
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Nja, de skriver ut tolkning av provsvar, värden som ger mellan "väldigt lite" och "mycket". Det finns en rubrik som heter "behöver jag avmaska?" men där står det mest att man ska konsultera en veterinär.

Hur tycker ni att jag ska göra förresten. Jag har fem stycken hästar i dagsläget. Än så länge har jag bara hunnit ta träckprov på den första eftersom att det blev lite mer "akut" då han flyttar inom kort. Han hade 350 EPG på bandmask och 0 spolmask. Jag har beställt hem träckprovstest för övriga fyra, så det borde väl komma inom kort.

Hur gör jag nu? Avmaska den som prov är taget på? I så fall med vilket preparat? Ska han avmaskas vill jag ju gärna göra det lite omgående så att han är klar till flytten. Kan jag avmaska honom nu och ta de andra så fort deras provsvar kommer? Fast kruxet är förstås veterinären då, för då måste han väl säkert skriva ut recept vid två tillfällen eftersom att jag inte vet vad jag behöver till de andra fyra? Borde iofs hinna få iväg deras prover innan flytt om allt går smidigt... hur lång tid brukar det ta att få hem testen efter att man beställt dem?

/snurpe (frågvis)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
163 321
Senast: Cattis_E
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 180
Senast: Boj
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 808
Senast: Boj
·
B
Hästvård Skickade in träckprov på min 1-åring och har fått följande svar: Strongylus/Cyathostominae (stora och/eller lilla blodmasken) EPG 150...
Svar
5
· Visningar
1 258
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp