Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

*kl*

min häst visade förekomst på både stora blodmasken och bandmasken, vad avmaskar man med då?? tycker jag ser överallt att man får välja ett preparat som är bra antingen för stora blodmasken eller för bandmasken. men om man har bägge då? :)

Har du fått odlingssvar att din häst har stora blodmasken?

Behöver man ta både blod- och bandmask så finns Ivomec Comp, Cydectin Comp och Equimax.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Hej!
Idag har jag fått svar på "mask kollen".
Hästen hade 1350 - Blodmask 0 - Spolmask
Får svar på odling vecka 23.
Borde jag avmaska något nu eller är det bättre att vänta tills jag får svar på odling?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Hej!
Idag har jag fått svar på "mask kollen".
Hästen hade 1350 - Blodmask 0 - Spolmask
Får svar på odling vecka 23.
Borde jag avmaska något nu eller är det bättre att vänta tills jag får svar på odling?

Avmaska nu. Skulle odlingen visa på stora blodmasken är det läge för sanering och koll av de andra hästarna.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Har tidigare fått svar men nu har läget förändrats lite.

Hästen hade endast 50 epg lilla blodmasken (odling gjord).
Hon ska nu flytta till helt nya marker. Bör hon avmaskas för att minska smittspridning?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Frågar för en kompis räkning. Hennes gamla häst har 2300 på blodmask och de hade inte kryssat i rutan för test av Stora.
Avmaskning med Cydectin ligger väl närmst, men när bör hon ta ett nytt test?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Frågar för en kompis räkning. Hennes gamla häst har 2300 på blodmask och de hade inte kryssat i rutan för test av Stora.
Avmaskning med Cydectin ligger väl närmst, men när bör hon ta ett nytt test?

Jag skulle avmaska nu och om 12v igen, sen ta prov nästa vår.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Tack! Ska hälsa henne detta. Unghästen som går med gamlingen hade 350 EPG, ska han också maskas om 12 veckor?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Tack! Ska hälsa henne detta. Unghästen som går med gamlingen hade 350 EPG, ska han också maskas om 12 veckor?

Om det inte varit styngflugeägg på hästarna skulle jag istället ta ett nytt prov på gamlingen i höst (minst 13v efter avmaskningen).
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

KL
Undrar, min häst hade 150 epg lilla blodmasken iår. Förra året 30, 2008 hade han 350(avmaskades med noromectin) 2007 var det 30 och 2006 var han nollad.
Häst nummer två i stallet har varit nollad alla år. Häst nummer tre fick tror jag, 600 iår, och har haft 150-250 två år innan dess.

Borde jag avmaska min eller ska jag vänta och ta ett nytt prov senare för att se om det ökar?

Puttar upp min fråga lite grann ;)
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

*knapp*

Fick provsvaren på mina hästar i dag. (Var ju dum förra året och tog bara prover på ena men i år har jag skärpt mig) Är riktigt nöjd med svaren med lite mer mockning blir det nog riktigt bra. Tänker jag rätt om jag tar ett nytt träckprov efter betet?

Chanelle haflinger/halvblod 4 år: Lilla Blodmasken 30 EPG Spolmask 0 EPG
Thysanoptera Minishettis 4 år: Lilla Blodmasken 0 EPG Spolmask 0 EPG
Tornado shettis/islänning 15 år: Lilla Blodmasken 0 EPG Spolmask 0EPG
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

*kl*

Min hade 200 epg,samma som förra gången och då avmaskade jag inte.
Hur ska jag göra denna gång? Odling är satt.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

*kl*

En bandmaskfråga..

Mitt sto har haft flera kolikkänningar under våren (och ett par i höstas), gaskolik som släpper efter en kort stund, endast en gång har veterinären behövt komma ut. Hursom, hygienisk analys på fodret är gjord, tänderna är fixade och ska vara ok, gastroskopi är gjord för att kolla magsår, allt såg bra ut. Träckprov mot bandmask är taget, visade negativt. Ändå får hon kolikkänningar. Diskuterade vidare med min veterinär vad sjuttom det kan bero på och han tyckte att vi provar att avmaska mot bandmask iaf, eftersom träckproven kan vara lite luriga där. Så jag fick recept på Droncit i förrgår.
OM det nu är så att hon haft bandmask, räcker det med denna avmaskning då? Eller ska den upprepas? Nytt träckprov och isf när? Blodprov visar vad jag förstår antikroppar mot bandmask och säger egentligen inget om nuläget just när man tar provet. Dvs hästen kan ha haft bandmask tidigare, men inte säkert att den har det just när rovet tas? Stämmer det?

KAn tillägga att denna dam brukar nolla på träckprov, det är flera år sedan hon behövde avmaskas, dock i höstas mot styngfluga, Ivomec, men den tar ju inte bandmask. Tror det är 5-6 år sen hon fick dubbel dos banminth, efter det inget medel som tar bandmasken.

Hilfe bitte, hur gör jag nu?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Om jag hade en häst med upprepade koliker skulle jag inte tveka att avmaska mot bandmask med ett prazikvantel-preparat som du gjorde nu. Det krävs återsmittning efter det och tidigast hon kan ha vuxna bandmaskar igen är om 4 månader, men oftast behövs det inte upprepas.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Ja jag hoppas kolikerna försvinner nu, man får ju ont i magen och är ständigt rädd att få ett samtal från nån i stallet :-(

Om detta nu hjälper och det börjas igen efter sisådär 4 månader så får jag väl ta ett nytt träckprov (även om dom är kluriga som sagt) eller göra ny avmaskning efter ett snack med min veterinär.

Tack ska du ha:)
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

*kl*

En kompis till mig har fått Axilur utskrivet till sin häst utan träckprovkontroll.
Veterinären rekommenderade att alltid avmaska vår och höst. Träckprov var onödigt då de ändå inte var tillförlitliga. Vet. hänvisade till en häst som nollat på träckprov och en månad senare fått buköppnats pga kolik och orsaken var blodmask. :crazy:

Vad i allsindar svarar man på sånt?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

*kl*

En kompis till mig har fått Axilur utskrivet till sin häst utan träckprovkontroll.
Veterinären rekommenderade att alltid avmaska vår och höst. Träckprov var onödigt då de ändå inte var tillförlitliga. Vet. hänvisade till en häst som nollat på träckprov och en månad senare fått buköppnats pga kolik och orsaken var blodmask. :crazy:

Vad i allsindar svarar man på sånt?

Axilur? Hade hon ett föl? Lilla blodmasken är kraftigt resistent mot den verksamma substansen i Axilur... Bara där har du nivån på parasitkunskapen hos den veterinären.

Man kan kontra med att fråga om hon ger sina barn penicillin två ggr om året för det finns ju barn som fått åka in på sjukhus fast proverna sagt att de var ok månaden innan.

Träckprovet är EN del i parasitbekämpningsprogrammet, inte något man litar blint på en gång.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Hästen är import från Tyskland och hade rätt mycket mask när hon kom för några år sedan. Hade föl i fjol. Vad har det för betydelse om hon har föl?

Ska skicka vidare ditt svar.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Är det någon fara att avmaska en häst som nyligen hemkommen från seminering. Vet ej ifall det tagit sig. Kan det påverka resultatet om hon blir dräktig eller ej? det är ju rätt starka saker avmaskningsmedel.

Ja jo jag är en nojjig stoägare ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
163 326
Senast: Cattis_E
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 180
Senast: Boj
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 808
Senast: Boj
·
B
Hästvård Skickade in träckprov på min 1-åring och har fått följande svar: Strongylus/Cyathostominae (stora och/eller lilla blodmasken) EPG 150...
Svar
5
· Visningar
1 258
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp