Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Hej!

En fråga till som jag gått runt och funderat på..

Vi avmaskade för ca 2 veckor sen med Cydektin och sen nästa gång om ca 10 veckor är planen. Bör vi avmaska ytterligare en gång i Oktober/november om det fortfarande är varmt? Hästarna hade mycket mask och går i samma hagar året om.

Passar på att svara Ireland: De hästar som nollar behöver inte avmaskas- din vet ligger efter i maskutbilningen. Man avmaskar för att hästarna inte ska smitta betet (som smittar hästarna osv) och om hästarna inte sprider smitta är det ingen vits att avmaska- eller klart det blir mindre mask i hästarna, men helt maskfria blir de inte (om jag uppfattat rätt).

Du behöver maskmedel från vet. men ta bara till de som sprider ägg.
Och det finns bandmask (och nack- och lungmask) och styngflugeägg som inte syns på träckprov.. Band kan synas, då brukar de säja till. (om jag uppfattat allt rätt).
/Lavinia
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Pratade med en veterinär här i kommunen precis. Hon tyckte jag skulle avmaska alla hästarna innan de släpptes på bete, oavsett om de visade 0 på träckprov :confused: det räckte tydligen inte att avmaska bara en häst. Träckprov vara bara för att få en överblick. Men vad är då meningen med provet om man sen ändå ska avmaska alla hästarna?? Blev lite förvirrad..
Jag kunde komma in till henne imorgon och få recept till alla hästarna, för tydligen fanns det inte avmaskningsmedel receptfritt på apoteken längre??

Lyssna INTE på den veterinären!! Avmaskningen är för att skydda markerna från ny smitta. Visar hästarna 0 så finns det inget att avmaska mot. Det är normalt ca 10% av hästarna i ett helt stall som behöver avmaskas regelbundet, de flesta hästar har ett eget starkt försvar mot parasiter.

De hästarna som har 0 kan ha outvecklade larver som inget medel kommer åt, de larverna känner ändå avmaskningsmedlet och kan stärka sig, dvs utveckla resistens.

Det som inte syns på prov som kan förekomma är styngflugelarver, de äggen ser du på hästarnas ben som små gula prickar på sommaren, det avmaskar du mot i så fall på hösten. Sen är det bandmask som inte alltid syns, men om dina hästar är bra i hull, inte alltför svårfödda och inte har koliker så är det inget du behöver fundera på.

Vi måste alla ta vårt ansvar för att hushålla med de avmaskningsmedel vi har. Veterinärer som uttalar sig som din gjorde borde bojkottas.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Hej!

En fråga till som jag gått runt och funderat på..

Vi avmaskade för ca 2 veckor sen med Cydektin och sen nästa gång om ca 10 veckor är planen. Bör vi avmaska ytterligare en gång i Oktober/november om det fortfarande är varmt? Hästarna hade mycket mask och går i samma hagar året om.
Det blir alltså mitten av augusti ni avmaskar igen , då blir det tidigast mitten av november. Är det sån där mjäkblöt höst som inte blir vinter så skulle jag ta en gång till då i ditt fall.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Nyss hemkommen från apoteket där jag fick en smärre prischock när jag skulle lösa ut mina Cydektin....pris per spruta 182 riksdaler!:eek: Så nu måste jag fråga...varför ska jag avmaska med Cydektin när t ex Fyrantel á 84 kronor sprutan även tar lilla blodmasken som var det enda min hade 250 EPG av?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Nyss hemkommen från apoteket där jag fick en smärre prischock när jag skulle lösa ut mina Cydektin....pris per spruta 182 riksdaler!:eek: Så nu måste jag fråga...varför ska jag avmaska med Cydektin när t ex Fyrantel á 84 kronor sprutan även tar lilla blodmasken som var det enda min hade 250 EPG av?

För att Fyrantel behöver du ge 3ggr (en gång var 4e vecka) för att få tag på lika många stadier av lilla blodmasken som Cydectin gör med 1g. De tär alltså 252 kr om du ska få samma effekt av Fyrantel som Cydectin...
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Nej det låter ju helt tokigt att behöva avmaska de andra som har 0. Kommer åka ut och hämta maskmedel till tvååringen idag och sen släppa dem på betet på söndag.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Tack.

Då kollar jag hur vädret ser ut i höst och tar en till vid fint väder.

/Lavinia
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

kl

Är det dags för nytt träckprov nu?

Min häst hade drygt 300 epg lilla blodmasken, avmaskades med banmint för snart en månad sen.
Funderar på hur jag ska göra nu, ska jag ta ett nytt träckprov?
Eller ska jag ge henne en till banmint som jag ändå har hemma?
Eller be att få något annat maskmedel utskrivet?

Hagen är helt urmockad och mockar ut det nya varje dag.

Tacksam för svar :)
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jag skulle fortsätta avmaska iaf en gång till och sen se hur sommaren blir. Är den mkt varm och torr kan det vänta lite längre med nästa avmaskning eller prov.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Hejsan,

Har en fundering. En av hästarna hade 1500 EPG och är avmaskad med Cydecitin.

Nu äre så att den hagen den hästen gick i, vart dock avmaskad i en annan mindre hage och stod där i tre dagar innan vi bytte till ett ny hage, behövs användas NU, men jag vet inte om jag vågar släppa några hästar där. OM jag släpper hästar där får de massa mask i sig då? Hagen är på 2 hektar och fått vila nu i några veckor..

Vart nämligen av med en sommarhage som de annars skulle gå i.. :cry:

//Jozzi
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Den lär vara ganska rejält smittad, men det är inte säkert att hästarna blir smittade för det. Kan du inte mocka och få hjälp?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Min häst har fått sitt prov svar nu, det visade 700 på stora eller lilla blodmasken.
Hur avmaskar jag nu?
Tänkte ringa veterinären och fråga, men vet ärligt talat inte hur mycket dom egentligen vet om avmaskning?

Hästarna ska ut i annan hage efter maskning.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jag skulle avmaska med Cydectin nu och om 12-13v igen. Mocka vinterhagen.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Det handlar om 2 hektar som är fullt med gräs nu. Men den hagen de var i när de avmaskades är mockad helt.
Fåglarna har varit väldigt bra på att plocka hästbajset också..

Om man kunde vänta med att sätta hästar på detta bete hur länge borde man vänta?


//Jozzi
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

1½ år behöver hagen vila helt (eller betas av andra djurslag) för att räknas som smittfri.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Hur är det med hästgödsel som läggs på gödselstacken och sedan sprids på betesmark. Ska betet vila 1 1/2 år efter gödslingen då också?

Dum fråga kanske men kom på den idag :D
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Okej, Tackar så mkt för hjälpen! :) Ska se vad som går att fixa men nu har jag lite info.

//Jozzi
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
163 327
Senast: Cattis_E
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 180
Senast: Boj
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 808
Senast: Boj
·
B
Hästvård Skickade in träckprov på min 1-åring och har fått följande svar: Strongylus/Cyathostominae (stora och/eller lilla blodmasken) EPG 150...
Svar
5
· Visningar
1 258
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp