Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

*kl*

Jag avmaskade innan betet med Noromectin (?) mot lilla blodmasken som hon hade 150 EPG av. (Allt annat 0, även odling mot bandmask och stora blodmasken)

När ska jag ta ett nytt prov? :)
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Bra veterinär du hamnade hos, tyvärr finns det de som avfärdar bandmasken även om hästen får kolik. De allra flesta hästarna klarar av en liten mängd bandmask utan problem men finns det såklart de som blir dåliga. Ofta har man varningstecken innan koliken kommer som avmagring eller svår att hålla hull på, pälssättningen funkar inte helt och magkänningar innan koliken.

Sen kan det också vara så att smittan kommit relativt nyligen så prover gjorda tidigare inte hade visat något, eller avmaskning gjort någon nytta. Antikropp-provet visar ju bara ATT hästen har/har haft smitta, inte när smittan uppkom.

Bra att veta är att bandmasken har en mellanvärd i ett gräskvalster, bra för övriga i stallet att veta om att smittan finns på markerna och antingen provtagning eller avmaskning iaf på hösten med ett medel som innehåller prazikvantel kan vara lämpligt. Har ni styngfluga så hästarna får ägg på benen är det ju smart att kombinera avmaskningen så man får bort både styngflugelarver och bandmask på hösten med ett kombinationsmedel, t.ex. Equimax, Ivomec Comp eller Cydectin Comp.

Att experterna inte är överens om farligheten är inget som går att göra så mycket om, det gäller även i humanmedicinen.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

*kl*

Jag avmaskade innan betet med Noromectin (?) mot lilla blodmasken som hon hade 150 EPG av. (Allt annat 0, även odling mot bandmask och stora blodmasken)

När ska jag ta ett nytt prov? :)

Jag skulle köra ett prov nu på hösten i september. Har ni styngflugeägg på hästarna behöver de avmaskas ändå, men provet skulle jag ta för att få koll på smittläget.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Ja de gula äggjäklarna sitter ju på benen, men vi tar bort dem så fort vi ser! :crazy:

Vilket medel bör vi ha då?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Ok! Hon lär ju ha fått i sig några då jag vart på semester en vecka. Visst har dom blivit kollade men inte borstade varje dag.

Inget förslag på medel?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Tog träckprov på mina nu innan det är dags för vinterhagarna.

1-åringen 150
10-åringen 250
13-åringen 350
29-åringen 350

Inga synliga styngflugeägg i år. Ska jag avmaska alla nu innan vinterhagarna eller ska jag vänta lite?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jag skulle avmaska nu, det är ju för att stoppa smittan du avmaskar och tillsammans blir det rätt mycket smitta ut i hagarna med det svaret, även om de var för sig inte har så farligt mycket.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Tack för svaret, ska ringa och få recept!
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

KL

Jag är orolig för att min häst har fått springmask då jag tror att det var en sån jag hittade krypande på benet. Den var ca 2-3 cm lång, vit, spetsig i ändarna och "ålade" sig.

Är det samma springmask som också människor kan få? Kan man konstatera förekomst på vanligt träckprov? Vilka medel bör man avmaska med? Hur gör man bäst för att sanera?

Tacksam för svar!
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Springmasken lägger ägg utanför hästen (runt analöppningen) och är svår att se på träckprov, det hänger ju på att det kommer ägg på just den bajsplutten man tar upp i provet. Det går att testa genom att trycka tejp mot området och klistra fast på nåt bra... platt glasbit kanske? Kliar sig hästen? Springmask kliar massor.

Sanering är svårt, äggen hamnar på väggar, krubbor, staket, träd osv, så rejäl skrubbning med t.ex. Virkon S kan hjälpa men det kan vara svårt att få bort allt. Livscykeln är ca 4-5 månader. T.ex. ivermektin-preparat tar springmasken (sena larver och vuxna maskar).

Springmasken brukar vara runt 10 cm lång (honan).
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Tack, känner mig lite lugnad nu. :) Den var inte så stor som tio centimeter och jag har inte sett min häst klia sig speciellt mycket. Kan det ha varit någon annan typ av mask, då? Hur ser blodmask ut? Är det vanligt att man ser dem utanpå hästen?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Blodmasken är ett par cm max och inte direkt vit.

Läs mer om olika maskar t.ex. här: Springmask

Att den är spetsig låter ju som springmask. Kanske någon annan häst har den masken och ni har fått in det på gården.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Tack för lästipset! Jag får väl göra ett tejp-prov, avmaska och sen blir det till att skura då...
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

*kl*

Min häst (unghäst 2 år) hade mycket EPG på träckprov i början av april, 975 EPG liten blodmask, ingen annan mask som syntes på provet. Övriga flocken (vuxna hästar) nollade eller hade väldigt lite, typ max 100 EPG. De har stora hagar men de går där året runt.
Självklart bestämde jag mig för att avmaska min häst så hon är avmaskad med Noromectin med 8 veckors intervall sedan dess. Senaste avmaskningen var nu i början av augusti. Nu till min fundering. Den här avmaskningen hindrar ju att hon släpper ut ägg och smittar betet i 8 veckor, nästa avmaskning skulle bli dags i början av oktober cirka. Men frågan är, gör det någon nytta för vare sig hästen eller marken att jag avmaskar i oktober? (vi har inga styngflugor) Förra året hade vi frost från slutet av september och framåt på åtminstone nätterna, överlever äggen då? Självklart avmaskar jag om det är till nytta men jag vill ju inte ge henne avmaskningsmedel i onödan om eventuella ägg ändå skulle dö i frosten. Hjälp,please.:confused:
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Du tänker helt rätt. Är marken frusen så dör äggen snabbt och avmaskningen behövs inte.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

:bow:
Tack, då är det som jag trodde. Då låter jag med gott samvete bli att avmaska mer i år.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

*KL*


En fråga om avmaskning på föl (spolmask) - Är det bara Axilur som funkar eller går det med Banminth också?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
163 330
Senast: Cattis_E
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 180
Senast: Boj
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 808
Senast: Boj
·
B
Hästvård Skickade in träckprov på min 1-åring och har fått följande svar: Strongylus/Cyathostominae (stora och/eller lilla blodmasken) EPG 150...
Svar
5
· Visningar
1 258
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp