Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jag håller helt med dig i frågeställningen.
Det låter verkligen konstigt tycker jag!

Känns som att veterinärer överlag har ganska dålig koll på det här med avmskning. De har ju liksom inte "behövt bry sig" tidigare.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

WHAT? Har jag missförstått nåt eller? Krävs det faktiskt recept för maskmedel?! Här är det bara att hämta ut på apoteket (åt vilket djur som helst), kostar ca 11 euro. Och tyvärr har vi inga maskprov att köpa :cry:

Finland är återigen och fortfarande så EFTER.


"Dessvärre" så är Finland inte alls efter utan går du till apoteket för att köpa maskmedel till häst behöver du numera recept för det även i Finland. Både träkprov och höanalys görs också i Finland men det går förstås lika bra att skicka det till Sverige om man vill det.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Nej du, inget recept behövs... Hämtade ut maskmedel för någon vecka sedan. Javisst går det att göra prov här, men har ALDRIG hört om någon som gör det. Här avmaskar man regelbundet (vår och höst) de flesta djur.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Du kanske ska bli Finlands föredöme ? ;). På dom bara. Någon måste börja.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Min kompis säger att dom använder ett "Maskmedlens maskmedel" som verkligen tar allt och som dom inte blir resistenta mot.

Och hennes stallvärd har tydligen ett annat som är så starkt att dom bara behöver maska en gång på unghästarna och sen i stort sett aldrig mer...

Vad kan detta vara för olika medel? Låter lite konstigt tycker jag så jag tänkte att jag frågar dig, Gurun när det gäller sånt här!


O just det, kan hästar verkligen avmaska sig själva genom att äta smörblommor? Låter också mycket märkligt tycker jag!
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Eh, ok. Fråga vad det heter och HUR skulle det fungera så det skyddade mot framtida smitta?

Maskmedlens maskmedel som tar allt skulle jag kunna tänka mig är Cydectin Comp som tar flest stadier (dock inte alla små blodmaskar) rundmaskar och även innehåller prazikvantel som tar bandmaskstadierna inuti hästen (som bekant har den också ett stadie utanför hästen som inte går att maska bort).

Smörblommor är giftigt för hästarna.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Tack, du bekräftade vad jag trodde! :laugh:
Jag vet själv att smörblommor är giftigt men hon var helt säker på sin sak så jag var tvungen att kolla här, även om jag själv trodde att det inte var så!

Japp, ska se om hon vet namnet på det där supergiftiga!
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Hugger sista knappen..

Ska flytta till en ny gård, med marker som inte betats av djur alls på MINST 20 år (=maskfritt hoppas jag??) Där ska jag ha vinterhagar och sommarhagar för sig är det tänkt. Vilket inte fanns möjlighet för där jag bor nu. Mitt nuvarande hem är maskangripet, det vet jag. Hade ett kolik anfall i våras pga blodmask bla. Har kommit och gått mycket hästar på markerna och dom har inte vilat på femton år. Så nu ska masken bort! Vilket medel rekommenderas att maska hästarna med för att få bort rubbet? Litar inte på vetten i den frågan av olika anledningar, men har i detta fallet inga problem med att få ut avmaskning till samtliga hästar.
Cydectin comp? Räcker det med en behandling med detta tre dagar innan flytt ca? Eller noromectin+banminth?
 
Senast ändrad:
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Cydectin comp en vecka innan flytt. Cydectinet skyddar i 2v mot ny smitta.

Hur mycket blodmask och hur vet ni att det var den som orsakade koliken? Var det stora blodmasken? Annars är det bandmask som brukar vara bekymret vår och höst om hästen får kolikanfall.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Hej!

Har fått svar efter maskprov och skulle gärna vilja ha lite råd. Ska fråga vet nästa vecka när hon ändå kommer, men det verkar ju vara väldigt olika hur mycket kunskap de har på området.
Vi har 3 hästar i stallet just nu:
Ponnyn hade 0 på blodmask (har haft 0 i flera år, fånghäst som går i mockad grushage i princip året runt).
Min häst hade 225, avmaskades senast 09 (hade föl).
Och den sista hästen, inflyttad i våras hade 325.
Min häst och och den sista hästen har gått en del i samma gräshagar under sommaren. Till vintern går alla tre i varsin mindre hage (i princip bara grus) som mockas. Sommarhagarna är inte jättestora (mockas ganska noga). Hästarna är 16, 14 och 11 år gamla.

Tacksam för svar :) /escade
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Är det för tidigt att avmaska mot Styngflugan nu eller bör man vänta i en månad till?
Skåne bor jag i btw..
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Är det för tidigt att avmaska mot Styngflugan nu eller bör man vänta i en månad till?
Skåne bor jag i btw..

Hur står det till med övrig mask? Ska du ändå avmaska så gör det nu. Se till att alla ägg är borta. Kommer det nya så skrapar du bara noga bort dem varje dag så är det lugnt.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Pållan helt omaskad i år körde en kolla masken i våras men Styngflugan har varit aktiv här i år. Har redan plockat bort alla ägg men någon missar man ju alltid.
Nu lutar det åt att flytta hästarna till annan hage om 2 veckor så då blir det avmasking om drygt 1 vecka. Vet att jag väntat till november övriga år därav frågan.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Eftersom det bara är styngflugan skulle jag vänta. Dumt om det blir varm höst och flugan fortsätter härja.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

ska byta hage imorgon och mina hästar behöver en avmaskning. Hade tänkt ge det idag så att de inte ska smitta ner vinterhagen, men blev nu lite tveksam.. Ena hästen ska undersökas i munnen och sederas imorgon förmiddag, kan man kombinera lugnande medel och ivomec? Eller medför det någon risk för honom?

Anna
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Dagen innan flytt är liiite kort i förväg för att avmaska. ;)
Av den anledningen så hade jag väntat med att avmaska även om jag inte tror det spelar någon roll.

@Madick Tack för dina svar! :)
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

är det för kort tid?
det förekom stora blodmasken hos några andra hästar i stallet i år, ägarna ringde många och långa samtal till olika experter för att kunna behandla det här på bästa sätt.
De fick då rådet att avmaska 24 timmar innan bytet till vinterhagen.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

är det för kort tid?
det förekom stora blodmasken hos några andra hästar i stallet i år, ägarna ringde många och långa samtal till olika experter för att kunna behandla det här på bästa sätt.
De fick då rådet att avmaska 24 timmar innan bytet till vinterhagen.

3-4 dagar efter avmaskningen kan det fortfarande finnas stora mängdr livsdugliga ägg i träcken.

När upptäcktes stora blodmasken och hur är det behandlat i övrigt?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

KL

Jag har nyss fått hem två nya hästar till vår gård. Markerna här har endast betats av kor under åtminstone de senaste åren, innan dess är jag osäker. Vet ej hur hästarna har avmaskats tidigare, men den ena har styngflugeägg på benen. Hur ska jag göra nu, ta träckprov direkt eller ska jag vänta? Bor i Västra Götaland, har haft några frostnätter men nu håller det sig över nollan.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jag skulle först ta kontakt med förra ägaren och höra när och med vad de avmaskades med senast, annars kanske du får ett noll-resultat och så visar det sig senare att de var avmaskade rätt nyligen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
163 330
Senast: Cattis_E
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 180
Senast: Boj
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 808
Senast: Boj
·
B
Hästvård Skickade in träckprov på min 1-åring och har fått följande svar: Strongylus/Cyathostominae (stora och/eller lilla blodmasken) EPG 150...
Svar
5
· Visningar
1 258
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp