Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Klippt från Vidilab:
Ögonmask (Thelazia lacrymalis)

Ögonmask är inte vanligt förekommande på svenska hästar. I en stor slaktstudie som gjordes 1992-1993 där ca 200 hästar undersöktes återfanns den hos 3.1 % av hästarna.

Den vuxna masken kan hittas på ytan av ögat, bakom tredje ögonlocket eller i tårkanalerna. Larver utsöndras i tårvätskan och äts upp av en fluga som fungerar som mellanvärd. Mognad och utveckling till smittfarlig larv sker i flugan som sedan sprider de mogna larverna vidare när den äter i ögonregionen på hästen. Utvecklingstiden i mellanvärden är inte känd. Om hästen skulle få ögonmask är det oftast ett sommarproblem och kan ge ögoninflammation med rinnande ögon.

Diagnos ställs genom att undersöka sköljvätska från ögat och däri påvisa larver.

Sköljde han ögat och kollade i mikroskåp?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

När det finns vetenskapliga tester under kontrollerade former som bekräftar så är det något jag kan kanske fundera på... Men annars, nej. Och någonting man ger VARJE DAG litar jag inte på alls när det gäller parasiter.

Vad är det för fel med att ta hand om markerna istället för att försöka bekämpa när smittan redan är ett faktum i hästen?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Inget fel. Bara ramlade på detta på internet.
Jag var bara nyfiken, som vanligt.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Hur gör man för att på bästa sätt få bort mask från markerna?
Jag står inackorderad i ett stall, det är väldigt noga med att avmaska nya hästar innan de flyttar dit och alla testas regelbundet. Så det hålls bra kontroll från hästsidan, men hur gör man från hästsidan? I de mindre hagarna som vi använt till några lättfödda hästar mockar vi, men i de stora gör vi inte det, just för att de är så himla stora!

Men vad mer kan man tänka på?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Mockning, inte låta hästarna beta ner för kort, skilda vinter och sommarhagar, om möjligt växelbete med andra djur, putsa rator.
 
Jag köpte förra veckan en liten shettis. När han flyttat hit så tog jag träckprov på både honom och min andra häst. Det visade sig att han behövde avmaskas så jag ringde vet. Fick utskrivet recept utan problem....allt toppen!
Så idag damp det ner ett fakturaunderlag från veterinären i min brevlåda. Det visade sig att det kostade 118kr att få det receptet utskrivet! :eek:
Själva maskmedlet kostade 120kr på apoteket! Är det här verkligen rimligt! Tar dom verkligen betalt för att skriva ut recept????

I våras avmaskade jag hästarna som gick här då och då fick jag ingen faktura på att de skrivit ut receptet. Då ringde jag till samma distrik men pratade med en annan veterinär. Kan det verligen skilja från veterinär till veterinär på samma ställe???

Nån annan som varit med om detta?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jag tror det skiljer sig. Våra distriktsveterinärer har sagt att de tar betalt för att skriva ut recept till folk som inte redan är i registret, dvs inte kan betraktas som kunder redan...... vet inte om det är logiskt eller vettigt eller ej, jag är kund, så jag slipper iallafall.....
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Tja, det är veterinärens arbetstid, ska han jobba gratis?

Tidigare kunde de lägga på en receptavgift som du betalade till apoteket, men nu när det är privatiserat går det inte längre.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Kl

Hej, Jag har 3 hästar, en 11 åring som nollade på träckprovet, en 6 åring 300 epg på blodmask och en 2 åring 900 på blodmask. På de två yngsta har jag dessutom plockat styngflugeägg i sommar. Hur ska jag mest effektivt avmaska? (markerna försöker jag sköta efter bästa förmåga) Tacksam för svar;)
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Kl

Hej, Jag har 3 hästar, en 11 åring som nollade på träckprovet, en 6 åring 300 epg på blodmask och en 2 åring 900 på blodmask. På de två yngsta har jag dessutom plockat styngflugeägg i sommar. Hur ska jag mest effektivt avmaska? (markerna försöker jag sköta efter bästa förmåga) Tacksam för svar;)

Det här är så enkelt som det kan bli. De positiva avmaskas med medel som tar både blodmask och styngflugelarver, dvs något ivermektinmedel eller Cydectin.

Vad visade provet i våras och hur har du avmaskat under sommaren?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Först vill jag bara säga att du är en riktig pärla Madick! Tänk så många du hjälper här!:bow: Tack! Sedan till din fråga. Jag gjorde inget.... Vi har flyttat till egen gård med nya marker så i våras hoppade jag över avmaskning då hästarna året innan gått på dessa friska ytor. Den lilla hade en synlig bandmask förra våren och då avmaskade jag alla 3 i rena förskräckelen 1 gång med banmith(osäker på stavning) sedan dess, d.v.s inget på 1,5 år...
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Oj... vad synd att det blev tokigt när du hade bra förutsättningar.

Till följande år för att få styr på läget. Träckprov på våren, ALLTID för ALLA hästar. Beroende på svar avmaskning under betessäsongen. För icke-avmaskade, avmaskade bara före bete eller förstagångsnollare gör jag träckprov även på hösten. Skrapa bort alla styngflugeägg varje dag.

Lilla blodmasken är den vi bekämpar under sommaren, den kan ligga vilande i flera år i tarmslemhinnan, det är alltså inte bara årets smitta eller förra årets smitta som finns i hästen utan det kan ligga fler år tillbaka.

Har du möjlighet att mocka hagarna? Det gör massor.

Har du haft bandmask har du inte fått bort allt med dubbel Banminth, så nu när du ändå avmaskar skulle jag välja ett kombinationsmedel, dvs Ivomec Comp, Equimax eller Cydectin Comp som även tar alla stadier av bandmask inuti hästen.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Hallå Madick, min pålle var helt ren på träckprovet i år men jag hade en hel del styngflugelarver som jag tag bort. Dock fick han en veckas vila och bara kollades efter skador...alltså ingen bortplockning av larver.
Ska jag avmaska med något för styngflugan nu?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Om det bara var en vecka och inte högintensivt med styngflugeägg skulle jag inte avmaska. MEN - var det första året han var ren? Vad har han haft förrut och vad har strategin varit då?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jag förstår inte riktigt allt det här som står i bipacksedeln, vad betyder det som står med 12 veckor?


Är det så att man behöver avmaska i två omgångar med vissa medel? Eller ger man en dos och sen är det klart? Jag har har nu gett Cydectin (igår) och han går i en särskild liten hage som vi använder när vi avmaskar (och mockar såklart ur den)

Men plötsligt blev jag förvirrad av det här med 12 veckor. :crazy::o Vad innebär det?
Någon som vet?


/Elina, som tycker de ska skriva så en 10 åring förstår på bipacksedlarna.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

12 veckor betyder att du ska vänta minst 12 veckor innan du avmaskar igen, oavsett medel. INGET medel tar alla maskar, Cydectin är det som tar mest, vuxna, juvenila och 25% av de inkapslade larverna (de som är på väg att utvecklas). Det är alltså tre stadier á 4 veckor som ska passera innan det kan finnas vuxna äggläggande maskar igen. Om 12 veckor är det januari och då dör de ev. ägg som ramlar ner på snön och då ska du alltså inte avmaska. Nytt prov till våren.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

:bow::bow::bow: Tack!

Kan de inte skriva "vänta minst 12 veckor innan nästa avmaskning" istället så man fattar. :angel:


Bara för att dubbelkolla, det räcker med 3-4 dagar innan man släpper tillbaka hästen i vanlig hage igen? Då har väl alla maskar hunnit komma ut ur hästen? Eller hur länge ska man vänta?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
163 332
Senast: Cattis_E
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 180
Senast: Boj
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 808
Senast: Boj
·
B
Hästvård Skickade in träckprov på min 1-åring och har fått följande svar: Strongylus/Cyathostominae (stora och/eller lilla blodmasken) EPG 150...
Svar
5
· Visningar
1 258
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp