Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Skulle vara tacksam för lite hjälp :)

Det är så här att min veterinär säger att det bara "dumheter" dethär med "Kolla masken" och liknande, eftersom att om man skickar in bajs så kan det vara så att i just den bajshögen man tar, att det inte är några ägg/masklarver, men att det kan finnas ändå i hästen. Hoppas nån fattade vad jag menar nu.
Bandmasken stämmer det för, den släpper ägg ojämnt. Rundmaskar som t.ex. blodmasken som är den mask vi i första hand bekämpar under sommarhalvåret på vuxna hästar släpper ägg "hela tiden". Dvs provet som tas är representativt för hur många vuxna äggläggande maskar det finns. Det är utsläppen av ägg som är viktigt att hålla bort med hjälp av avmaskning om inte våra marksvårdande åtgärder är tillräckliga.

Därför rekommenderar han att inte ta träckprov, utan han skriver ut avmaskningsmedel ändå, och han menar att maskarna inte alls kan bli resistenta.
Jag vet inte hur jag ställer mej till detta, men men...
Fakta ÄR att lilla blodmasken har i Sverige hög resistens mot fenbendazoler, Axilur och Rintal alltså, sen många många år tillbaka. Ute i världen finns det redan tydlig resistensutveckling mot pyrantel (Banminth, Fyrantel) och på vissa ställen även mot ivermektin (Ivomec, Bimectin, Noromectin, Eraquell, Equimax och Ivomec Comp). Bara att han påstår att maskarna inte kan bli resistenta säger väl allt om hur trovärdig han är i sina parasitkunskaper.

Nu är det så att vi avmaskade i somras med Bimectin, och nu ringde jag till min veterinär igen och frågade vad man ska avmaska med nu på hösten. Och nu så skrev han ut Bimectin igen. Tycker bara att det känns lite "konstigt" att avmaska mot samma mask så tätt inpå, eller?
Normalt intervall med Bimectin är 8v, men frågan är om ni öht behöver avmaska. Läs inlägg nr 1 så kanske du förstår mer vad vi avmaskar mot, när och varför.

Han ville först skriva ut Equimax, men eftersom min häst blev jättesjuk en gång när vi tog detta, så frågade jag om något annat (likvärdigt Equimax), så fick jag Bimectin istället.
Jag är superdålig på sånthär med avmaskning, men vad jag har läst, så tar inte Bimectin t.ex. bandmask, och är inte den viktig att få bort eller?
Känner mej jättedum som inte kan någonting, så skulle bli glad för lite hjälp.
Tack på förhand!
Att din häst blev dålig kan vara för att han faktiskt hade bandmask, en stor mängd maskar som dör kan göra hästen tillfälligt dålig. Det värre alterantivet är att man inte avmaskar och hästen blir ännu sjukare av en stor mängd parasiter istället.

Igen. Läs första posten i den här tråden.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Att din häst blev dålig kan vara för att han faktiskt hade bandmask, en stor mängd maskar som dör kan göra hästen tillfälligt dålig.

Ja, detta kan faktiskt stämma mycket bra.
Om jag förstår dej rätt så skulle dina rekommendationer vara att göra ett träckprov nu innan jag avmaskar med Bimectin? Men är det inte så att bandmask inte syns på träckprov? Det kanske är jag som har fel, men isf, hur ska man veta om hästen har det och om man ska avmaska mot denna?

Har faktiskt läst första sidan, men det var vissa saker jag inte blev klok på ändå.

Jag tackar så mycket för ditt svar! :)
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Det går att välja till bandmaskprov som är lite annorlunda mot standardprovet (där man ibland även ser bandmask). Annars är det normala att hästar som inte visar några tecken på bandmask (avmagring, svårt att hålla hull, dålig päls, kolikanfall) är det inget man behöver fundera så mycket över.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Nu blir jag bara mer förvirrad ju mer jag läser.

Du skrev i ett tidigare inlägg att man måste avmaska om och om igen tills man är nere på 0. Enda infon jag fått från vet är att ge honom en dos och sen är det klart.

Jag har inte läst hela tråden, bara de första och sista sidorna, står det någonstans i tråden en tydlig förklaring hur man ska bära sig åt, från steg 1 till färdig behandling. Då inkluderat allt ifrån hagar till träckprov och avmaskning.

Jag står inhyrd i ett stall med stora stora hagar, som jag verkligen inte har tid att gå igenom och mocka dagligen eller varannan dag heller för den delen. Just nu går bara min och en annan häst där, och den andra hästägaren är inte minsta intresserad av att hjälpa till med sånt.
Min häst var den enda i hagen (av 4 hästar, som de var då) som visade på träckprovet. Han hade drygt 400-450 epg blodmask. Han avmaskades i förra veckan med Cydectin. Då gick han i en liten hage som vi använder till avmaskning, denna hage mockades ur.

Hur gör jag nu? Hur går jag vidare? Ska jag ta nya träckprov för att se att masken inte kommer tillbaka? I så fall hur mycket/länge behöver man göra det
Det finns ingen möjlighet att köra med traktor i hagen, eftersom den är väldigt kuperad. Och som sagt så har vi inte möjlighet att gå igenom hela hagen "för hand", även om det säkert skulle behövas.

Till våren/sommaren kommer han gå i den mindre hagen igen, där kan jag mocka ur utan problem. Är det kanske bättre att ta träckprov igen till våren innan han går över till lilla hagen? Och om det behövs avmaska i lilla hagen igen så att jag kan mocka ur.
Hur blir det i så fall sen framåt sensommaren när han går över till vanliga hagen igen? Kommer han bli smittad igen, eller dör masken ut på nåt sätt?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Hur mycket man behöver avmaska beror på så många faktorer, inte alla når nånsin ner till 0. 400 EPG är inte mycket, det är ett normalt "medelvärde" kan man säga. Är de andra rena så är hagarna inte särskillt infekterade.

Du har avmaskat med Cydectin nyss, det betyder att din häst inte släpper ut några ägg förrän tidigast vid nyår, då är det mitt i vintern och det som ev. kommer ut då dör när det landar på frusen och snöig mark. Framåt våren är det dax att göra nytt prov. Det är på betet hästarna blir smittade, men hur mycket beror på antal hästar, hur de är avmaskade, om de sprider någon smitta och hur mycket det betas ner. Många faktorer. Det är helt normalt och värdena du nämner är så låga att det inte finns nån anledning till oro.

Blodmasken överlever ca 1½ år på markerna så visst finns risken för återsmitta, men den ser du inte förrän nästa höst.

"Färdigbehandlat" blir det aldrig. Träckprov varje vår eftersom det är helt naturligt att hästarna har en viss mängd mask, det är mängden vi behöver hålla i schack.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Ok, då har jag gjort någorlunda rätt i alla fall.

Jag minns inte exakt vad han hade, tror de var runt 450. Det var i alla fall på gränsen mellan Kan avmaskas, och Bör avmaskas. Eftersom han inte haft så mycket mask på tidigare prov (legat under 300) så valde jag att avmaska.

Vi brukar ta prover varje vår, och ibland på hösten. I år gjorde jag det på hösten eftersom han avmaskades förra nyår när vi flyttade till nytt stall. På våren kom det nya hästar som precis blev kollade/avmaskade innan de flyttade in. Därför valde vi att vänta till hösten, eftersom det kändes onödigt att kolla igen så tätt inpå.

Nästa koll blir till våren. :)

En fråga till: Är det normalt/rekomenderat att man kollar på hösten också? I nya stallet kollar de bara på våren normalt sett. Hur ofta och vilka tider på året bör man kolla?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Alltid på våren, alla hästar. De som är förstagångsnollare eller inte avmaskas för att de haft lite provar jag även på hösten. Hade de så de avmaskades på våren men inte regelbundet hela sommaren så provar jag också på hösten.

Till en annan gång. På vintern avmaskar man INTE ALLS. Enda undantaget är föl/åringar efter påvisande av spolmask. Man behöver inte avmaska bara för att man flyttar till nytt stall. Även om du avmaskade vid nyår är det många veckor till våren, alltså hade det visst varit läge att ta prov även i våras.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

När jag skulle flytta krävde de träckprov, och eftersom han behövde avmaskas så valde jag att göra det. Annars har vi inte tagit prov på vintern, bara vår och sensommar/höst.
Jag var först av 3 hästar att flytta in. De andra flyttade in i mars resp. maj. Eftersom de andra två precis blivit kollade när de flyttade in valde de att vänta till hösten och kolla igen då. Jag valde också att vänta. Kanske var dumt, men eftersom de andra sa att man kollar alla samtidigt så tyckte jag att det var lika bra att vänta.

Hur är det egentligen med det? Ska man alltid kolla alla samtidigt, eller kan man kolla när man vill? Oftast blir det ju att man göra det samtidigt ändå, eftersom vi har dem i en annan hage när de avmaskas så är det ju bra om de kan gå ihop 2 och 2 i alla fall. Men vad är egentligen bäst?

Tusen tack för att du svarar på alla frågor förresten!! :bow:
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Alltså.....som Madick redan skrivit: maskarna kläcks i cykler. Under vintern ligger de passiva, och vaknar på våren. Det är därför självklart att NEJ - det är inte tillrådigt att kolla lite närsom, efter eget tycke och smak under året om man vill bli av med maskar, och NEJ, inte heller att hästarna kollas och ev. avmaskas vid olika tider efter eget tycke och smak, utan man tar alla hästar samtidigt och avmaskar de som behöver samtidigt. Rätt logiskt, om man vill bli av med maskarna på det område det berör, där flera hästar är involverade.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Ok, tack.

Jag har verkligen inte bra koll på hur maskarna funkar. Och när jag frågade vet. (som iofs inte är den mest hjälpsamma eller pålästa) så fick jag inget svar som hjälpte precis. :crazy: Han sa bara att man avmaskar när det behövs. Och så långt fattar ju jag med, men när man ska kolla har jag inte så bra koll på.
De flesta jag känner går fortfarande efter gamla regler (dvs inget äggprov, utan man avmaskar regelbundet) så de kunde inte heller förklara hur man ska gå tillväga med provtagning. Men jag antar att det inte är någon större förändring om man ser till perioderna.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

KL

Måste fråga om det är någon idé att kolla träcken nu i nov, alltså vanlig grundanalys med odling? Den nyinköpta ponnyn (6 år) är tunn och lite dassig i pälsen så jag skulle vilja kunna utesluta mask.
Men ett träckprov nu kanske inte kommer visa något?
Bor i Västmanland och nu är här mildväder igen efter en period med kyla (om det har någon betydelse för maskarnas passivitet)
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jodå, gör ett prov nu! Det är blött och äckligt och rätt bra fart på maskarna fortfarande.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Ok då ska jag fixa det:) Jag kanske även bör ta en bandmaskanalys? Han verkar svår att få upp i hull trots att han äter som en ...harkel häst..., lite trist i pälsen (kan ju iofs bero på att han fäller megamycket) men även lite svullen i benen som jag läste kan vara ett symptom? Annars är han pigg och allert:)
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jag skulle ta de symptomen som bandmask, så om du måste avmaska ändå skulle jag ta ett kombimedel som även tar bandmask. Det skadar förstå inte att ta extra bandmaskanalys förstås!
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

KL

Har också en fråga ang träckprov så här sent på året.

Fick hem mitt sto för ca två månader sen som varit utlånad under ett år. Tyckte hon var lite tunn över ryggen men tänkte att det nog bara var lite extra protein som fattades (hon brukar behöva mycket sånt).

Efter två månader har hon fortfarande inte lagt på sig, trots fri tillgång av hö och extra lucern, och nu har hon också blivit lös i magen. Innan jag börjar mickla mer med fodret skulle jag vilja utesluta att hon inte har mask. Men är det någon idé att skicka träckprov nu?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Såklart det är! Några arter av lilla blodmasken går i dvala men alla andra som går att se på träckprov hittas ju. Be om bandmask också.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jag har en foderponny, ett islandssto.
Har haft henne på foder i ca en månad nu.
Ägaren vill skicka en "spruta" med avmaskningsmedel som jag ska ge ponnyn.
Jag har själv inga erfarenheter av avmaskning och vet inte hur man gör, så i sådana fall skulle jag behöva hjälp med det.
Sen så har ägaren inte heller tagit ett träckprov.

Har hört att det kan vara onödigt att ge om det inte ens behövs. Men vet inte hur jag ska göra, om jag bara ska ge det eller ta ett prov först fast det inte är min häst. (Ägaren har dock avmaskningsmedel hemma).

När ponnyn kom var hon lite lös i magen, men troligen pg a miljöombytet. Det har varit fast ett tag nu och hon har lagt på sig lite mer hull till vintern.

Hur skulle ni ha gjort? :(
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
163 332
Senast: Cattis_E
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 181
Senast: Boj
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 808
Senast: Boj
·
B
Hästvård Skickade in träckprov på min 1-åring och har fått följande svar: Strongylus/Cyathostominae (stora och/eller lilla blodmasken) EPG 150...
Svar
5
· Visningar
1 258
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp