Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)
Igen. Läs första posten i den här tråden.
Bandmasken stämmer det för, den släpper ägg ojämnt. Rundmaskar som t.ex. blodmasken som är den mask vi i första hand bekämpar under sommarhalvåret på vuxna hästar släpper ägg "hela tiden". Dvs provet som tas är representativt för hur många vuxna äggläggande maskar det finns. Det är utsläppen av ägg som är viktigt att hålla bort med hjälp av avmaskning om inte våra marksvårdande åtgärder är tillräckliga.Skulle vara tacksam för lite hjälp
Det är så här att min veterinär säger att det bara "dumheter" dethär med "Kolla masken" och liknande, eftersom att om man skickar in bajs så kan det vara så att i just den bajshögen man tar, att det inte är några ägg/masklarver, men att det kan finnas ändå i hästen. Hoppas nån fattade vad jag menar nu.
Fakta ÄR att lilla blodmasken har i Sverige hög resistens mot fenbendazoler, Axilur och Rintal alltså, sen många många år tillbaka. Ute i världen finns det redan tydlig resistensutveckling mot pyrantel (Banminth, Fyrantel) och på vissa ställen även mot ivermektin (Ivomec, Bimectin, Noromectin, Eraquell, Equimax och Ivomec Comp). Bara att han påstår att maskarna inte kan bli resistenta säger väl allt om hur trovärdig han är i sina parasitkunskaper.Därför rekommenderar han att inte ta träckprov, utan han skriver ut avmaskningsmedel ändå, och han menar att maskarna inte alls kan bli resistenta.
Jag vet inte hur jag ställer mej till detta, men men...
Normalt intervall med Bimectin är 8v, men frågan är om ni öht behöver avmaska. Läs inlägg nr 1 så kanske du förstår mer vad vi avmaskar mot, när och varför.Nu är det så att vi avmaskade i somras med Bimectin, och nu ringde jag till min veterinär igen och frågade vad man ska avmaska med nu på hösten. Och nu så skrev han ut Bimectin igen. Tycker bara att det känns lite "konstigt" att avmaska mot samma mask så tätt inpå, eller?
Att din häst blev dålig kan vara för att han faktiskt hade bandmask, en stor mängd maskar som dör kan göra hästen tillfälligt dålig. Det värre alterantivet är att man inte avmaskar och hästen blir ännu sjukare av en stor mängd parasiter istället.Han ville först skriva ut Equimax, men eftersom min häst blev jättesjuk en gång när vi tog detta, så frågade jag om något annat (likvärdigt Equimax), så fick jag Bimectin istället.
Jag är superdålig på sånthär med avmaskning, men vad jag har läst, så tar inte Bimectin t.ex. bandmask, och är inte den viktig att få bort eller?
Känner mej jättedum som inte kan någonting, så skulle bli glad för lite hjälp.
Tack på förhand!
Igen. Läs första posten i den här tråden.