Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

heh jo, tror t.o.m 1400 ...

vi avmaskade med noromectin (?), det fungerar väl också :)?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Problemet med Noromectin är att det bara tar redan akiva maskar och de inkapslade larverna känner av det och kan aktiveras i stora mängder. Har det gått en vecka och det är lugnt så är det nog ingen fara.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

ajdå, :( jo det var mer än 1 v sen och hon verkar ju pigg o glad och inge kolik elle rliknande :)
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jag har också en fråga till dig :)

Jag har en gammal dam som förra året, när jag köpte henne, hade rikligt med blodmask, avmaskades och var sen fri från mask helt. I år hade hon 800 typ igen i somras men vad jag vet så kollades det aldrig upp om hon blev frisk efter avmaskning (det är stallägaren som sköter allt så att de blir avmaskade samtidigt). Nu står hon och kliar svansen igen som hon gjorde när hon kom till mig (och hade mask). Kan det vara så att hon fått tillbaka något?

Och en annan fråga. En av de andra tjejerna i stallet har en häst som är ännu äldre än min (typ 25-26 tror jag). Till henne hade hennes veterinär sagt att så gamla hästar inte får mask, jag tycker att det låter lite konstigt. Har du någon erfarenhet av detta? (Han går i en hage med två yngre hästar varav en hade över 1500 av den stora blodmasken vid koll förra veckan).
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

har en till fråga. Min kompis häst hade runt 800 EPG men rådes av vet att itne avmaska nu då hennes häst nyligen haft fångkännign och kunde var akänslig. Hon ksulel vänta till våren. Men såg han klia svansken lite (kom på efter inlägg ovan) och under svansken på sidorna av "skinkorna (?) " så är det liksom som uppskaft?. Alltså typ svansroten och neråt en bit. Inget hår och huder ser lite skavd ut men inte arlig eller något öppet. Kan detbli så av att de kliar svansen, av mask ?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Amanda_F: Hästen blir INTE helt ren från mask oavsett vad du avmaskar med. Läs första inlägget så får du kanske lite bättre grepp om maskarnas livscykel och vad som händer när man avmaskar. Har du fler frågor om det så bara skriv igen.

Gamla hästar får sämre immunförsvar ibland och plockar då upp MER smitta, unga och gamla hästar är viktigast att kolla och hålla efter.

Till båda: Kliande i svansen KAN vara springmask, den är ovanlig men har börjat dyka upp mer och mer. Titta under svansen, äggen läggs utanför anus och är en gul smörja. Själva masken är vit med spetsiga ändar och knappt 1dm lång. De kan komma ut med bajset också så kolla noga i högarna.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

*KL*

Bara nyfiken, hästen har alltid nollat på träckprov så har inte kunnat se själv. När man avmaskar en häst med relativt hög EPG, kan man då också hitta maskar i träcken dagarna efter avmaskningen?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

I sällsynta fall kan man se om hästen har stora mängder, men oftast inte.

*KL*

Bara nyfiken, hästen har alltid nollat på träckprov så har inte kunnat se själv. När man avmaskar en häst med relativt hög EPG, kan man då också hitta maskar i träcken dagarna efter avmaskningen?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Några enstaka ägg är lite. Är det tjockt med ägg eller återkommande många gånger är det mycket. Den avmaskningen skulle ha gjorts i höstas innan det frös på.

Veterinären borde få förklara sig var maskarna kommer ifrån under kolikanfallet... Däremot kan det vara så att hästen har en stor mängd inkapslade larver som vaknar till (t.ex. pga avmaskning nu på vintern) och det kan orsaka rejäla koliker och diarrée. Men smittan har hästen plockat upp tidigare när det fanns gräs.

Har de kollat om hästen hade stora blodmasken (behöver odlas)? DET är viktigt att veta för er andra. Kollade de bandmask också?

Ja, jag tycker ju med att veterinären borde förklarat bättre. Men det var ju inte min häst, så jag frågade inte så mycket heller. Hon kanske hade fått en bra förklaring, men orkade inte dra allt för mig när vi traffades hastigt i stallet.

Jag vet inte om de gjorde träckprov på kliniken, men de brukar inte göra träckprov överhuvudtaget, så om inte veterinären har sagt åt dom att göra odling har de säkert inte gjort det.

Hästen hade inte avmaskats när den fick kolik, men blev det troligtvis sen när den var på kliniken om jag fattade rätt. Hagkompisen avmaskades i alla fall i samma veva. Men det var - om jag förstår dig rätt - inte så smart då?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jag har en nybliven åring som avmaskades senast mot styngflugan hos uppfödaren.
Hur gör jag nu i fortsättningen? Är det spolmask jag ska kolla efter nu i jan/feb?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jag har inte provat men hört att tabletterna ska vara lätta att få dem att äta.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

*kl*

Bandmaskfråga!

Hade problem med koliker på mitt sto under 1,5 år och jag gjorde allt för att hitta orsaken (gastroskopi, hygieniska analyser osv).Tog även träckprov mot bandmask och det visade negativt. Eftersom allt annat vi utredde inte visade något som kunde orsaka kolikerna så provade jag (jag o min vet i samråd) att trots negativt bandmaskresultat avmaska henne med Droncit. Detta var i maj-10 och sen dess har hon inte haft en enda kolikkänning:laugh:
Tänkte nu att det kanske är läge att ta ett prov mot bandmask igen? (även om jag nu vet att provet just gällande bandmask inte behöver berätta sanningen). Är det nån idé nu, eller är det "fel" årstid sas? Är det bättre att vänta till våren när jag ändå ska träckprova inför betet ? Ska ändå skicka in nu för att kolla spolmask på min unghäst och då tänkte jag att det kankse kan vara idé att kolla mitt sto samtidigt.
Jag har nu sen i somras börjat kunnat slappna av när det gäller hennes koliker, det är stressande och jobbigt att alltid vara rädd för att någon i stallet ska ringa och säga att hon är dålig, att knappt våga åka bort eller knappt våga ta ett glas vin ifall dom ringer och jag måste köra iväg till stallet:crazy:. Vill inte att ska bli så igen så jag måste verkligen göra så gott jag kan för att förhindra det. Dvs att hon blir dålig pga bandmask igen..

När bör jag träckrova henne alltså, det är det jag undrar mest i mitt pladder:-)
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Bandmasken är mest aktiv vår och höst så vänta lite för ett säkrare resultat.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Kl

Jag har precis gjort en koll på min nyblivna åring (Fort gick det! Skickade provet igår och fick svar idag :bow:)
Jag gjorde en grundanalys.

Hon nollade på både spolmask och fölmask
Har 275 epg på blodmask (odling satt)

Jag är lite rädd, hur mycket kan jag lita på resultatet? Jag behöver alltså inte avmaska mot spolmask nu?
Och hur är det med blodmasken? Är det farligt att ta den nu? Ska jag vänta?

Hon är avmaskad två gånger under sommaren med banminth och i höstas med noromectin.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
163 332
Senast: Cattis_E
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 181
Senast: Boj
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 808
Senast: Boj
·
B
Hästvård Skickade in träckprov på min 1-åring och har fått följande svar: Strongylus/Cyathostominae (stora och/eller lilla blodmasken) EPG 150...
Svar
5
· Visningar
1 258
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp