Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Va ? Rådde veterinären dig att maska trots att hästen nollade, och med ett medel som Cydectin ? Otroligt ! Ja, inte mycket händer väl nu förutom att du måste vänta 12 veckor om du tänkt ta ett nytt prov. Nångång i Juli ungefär.

Ja, det var ju några månader efter och hästen tappade hull för fort för att vara "normalt". Då vill vet avmaska "för säkerhets skull". Då fick hon Cydectin Comp. Det kom inte ut något onormalt.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

KL

Fick rekommendationen att avmaska dagen innan eller efter fölning för att fölet ska få lite avmaskninsmedel genom mjölken. Han skrev ut ivomec.

Stämmer detta eller är det bara för fölmask man avmaskar ston vid fölning?
// Linda
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Stämmer detta eller är det bara för fölmask man avmaskar ston vid fölning?
// Linda
Fölet har ingen nytta av avmaskning genom mjölken. Det är för att få slippa smittan genom juvret som avmaskningen görs med ivermektin vid fölning.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Tror det disskuterats något lite tidigare, men tror inte jag läst något exakt svar om det. Från dagen man avmaskat, hur länge kommer det ut parasiter/ägg från hästen? Alltså av de som maskmedlet tagit. Och är det mesta som kommer ut dött eller bör man vara noga med att mocka bort exakt allt?

Hästen i fråga är avmaskad i fredags och går nu i en mindre hage för att jag ska kunna mocka bort precis allt som kommer ut. Hur länge bör han gå i den? 3 dygn? 4?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Dygn 3 kommer det ut mest så dygn 4 är också en klar fördel att mocka. Men viktigast av allt är att mocka hagen han gått i innan avmaskningen...
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Tack för svar! Kommer det alltså utan levande ägg/parasiter som kan göra skada?

Vi mockar alla hagar, så hagen han gick i innan är också mockad. Men vill vara extra noga om det kommer ut mer smitta just efter avmaskning.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Det kommer ut en stor mängd maskar och de kan innehålla en stor mängd levnadsdugliga ägg. Men det är inte mer smitta än det redan kommit ut innan avmaskning, bara mer koncentrerat.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jag vet inte om du minns det, men jag skrev tidigare i tråden om min häst (samma som ovan alltså) som på ett annat stall under förra hösten smittats med stor blodmask. Han är sedan avmaskad innan han flyttade tillbaks hem hit. Så förhoppningsvis får jag bukt på eländet. Avmaskade i fredags prick 8 veckor efter föregående avmaskning (Ivomec). Så det bör inte ha kommit ut någon smitta här med stor blodmask.

Men då låter jag honom gå i den mindre hagen till 4 dygn efter avmaskning, så kanske jag blir av med något fler parasiter om vi mockar noga där med.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Madick. Mitt spolmasksto (nu 7år suck) skall denna säsong avmaskas med Axilur istället då hon ju uppenbarligen inte blir ren med banminth trots intensivt intervall i två säsonger utan har tvärtom till denna säsong åter ökat. Hennes föl som avmaskades med axilur ifjor när han gick med henne är helt ren så nu provar vi att köra axilur på henne också en hel säsong. MEN nu hade hon även en skvätt blodmask på träckprovet och jag vill köra en engångsavmaskning för det också hur gör jag då, skall jag trycka i henne 2 sprutor (en axilur och en ivermectin på samma gång) eller hur skall jag bära mig åt ? Ivermectin funkar inte alls på hennes spolmask tvärtom får jag känslan av att det ökar av det (fått ivermectin i samband med fölning med tanke på hennes knepiga maskstatus så skulle jag ju inte bli förvånad om hon hade fölmask också så tryckte i henne då)
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Ang spolmasken, läste om en som fått in resistenta spolmaskar i flocken. Hon maskade med: ivomec, funkade inte, hon maskade med Banminth, funkade inte...då tog hon till den sk Amerikanska-modellen villket betyder följande: Man höjer dosen 30% och ger Axilur i fem dagar i sträck.

Detta skulle tydligen ta samtliga stadier. Funkade ju uppenbarligen för spolmasken försvann.

Du har säkert rätt ang Ivermectin och att det ökat. Redan 2005 fick jag detta svar av SVA:

Det tycks som om spolmask är mindre känslig för ivermektin ( t ex Ivomec) än pyrantel (t ex Banminth). Vi vet inte om detta är resistens.

Kan nog vara resistens.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jo att det är resistens mot ivermectin är ju känt, SVA håller just nu på med en studie ang att faktiskt tom ivermectin får spolmasken att öka troligen då maskmedlet på något sätt istället retar masken att bli överaktiva och lägg ännu mer ägg än vanligt vilket skulle förklara min känsla av att hon tvärtom haft mkt mer mask efter fått ivermectin än innan (hon är varianten som har mysiga spolmasklortar efter avmaskning). Läste nu att de börjar misstänka resistens även mot prazi.... (banminth typen). Har diskuterat med allt och alla både på labb och sva om denna dam som uppenbarligen inte bildar eget immunförsvar mot spolmask och ingen blir klok på varför. Verkar ha ett väldigt bra immunförsvar för övrigt vilket gör det än mer konstigt.
Fick tipset av en på labbet ifjor att hon pratat med en veterinär som själv hade haft problem och inte lyckats bli av med spolmasken förrän de tog till axilur dock pratade vi inte om någon annan dos än normal.
Frågan är hur man skall göra om man skall köra på med vanlig dosering eller smälla ett helt 10-pack på att ge som du sa (har läst något om det innan också nu när de säger det var nog någon amerikansk sida). Om man gör så skall man då ändå fortsätta med intervall efter det eller bara göra en sådan engångsmaskning.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

*kl*
Kollade masken på min häst för ca 3 veckor sedan, hade mindre än 100 (epg heter det så) blodmask. Han går tillsammans med en häst i hagen, och den har de kollat masken på idag och den var proppfull med mask och ska avmaskas.

Måste jag kolla masken på min igen? Bör jag avmaska honom också?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Var tvungen att leta upp analysen, prick 100 hade han. Hans kompis har 1300. Finns det någon risk att kompisen har "smittat" honom med mer mask efter mitt kolla masken prov? Helt nollställt när det gäller maskar... :crazy:
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

1300 är mycket men inte proppfullt. Jag skulle avmaska nu samtidigt som den andra, men sen ska det inte behövas mer, den med mycket behöver avmaskas med medlets intervall den här säsongen. Mocka hagarna också.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

KL

Så har vi fått svar på hästarna i stallet.

6 årigt sto: 30 EPG lilla blodmasken (min häst)
9 årig valack: 30 EPG lilla blodmasken (stallägarens häst)
6 årig valack: 670 EPG lilla blodmasken (odling ej satt, då det är en inaccodering )

Hur ska vi avmaska dessa 3? Den som hade mycket kom till stallet i påsk. Borde det sättas en odling på den? Kan man begära det i efterhand?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Finns det någon snäll person här som kan råda mig angående avmaskningen av hästarna..

Gjorde träckprov på mina hästar i mitten av maj (innan betessläppet) för att kolla maskstatus. Minns nu ej exakt vilka siffor jag fick men 1-åringen var den som hade riktigt mkt mask med sina 1050 epg blodmask. De handra 2 låg mellan 300-450 (minns ej vilken som hade vad). Alla 3 är avmaskade med Ivomec comp i mitten på maj innan de släpptes på bete.. Sen skulle jag avmaska 1 gång i sommar samt 1 gång i höst enligt veterinären som skrev ut avmaskningsmedlet.. Men vilket intervall är det på detta medlet? Står bara att jag ska rådfråga veterinär för lämpliga doseringsprogram..

Jätte tacksam för hjälp angående detta!
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Tack för ditt svar :)!

Får jag fråga varför jag inte kan ge mer "comp" i år? Det är nämnligen så att jag fick utskivet för hela "säsongen" så jag har flera "comp" paketer kvar för att använda enligt veterinären nämnligen. Om detta inte är bra så får jag ju helt enkelt ringa upp någon veterinär och be dem skriva ut vanlig ivomec. Men om det inte har så "stor" betydelse så använder jag ju hellre upp de jag redan har här hemma om du förstår vad jag menar.. Vill verkligen få bukt på maskproblemet igen då jag tidigare inte haft mkt mask på hästarna.. Fick värsta chocken när jag fick tillbaka träckproven detta året..
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Comp-delen är prazikvantel och ska ges om det verkligen är svåra bandmaskproblem var 6e månad. Ofta räcker det med en gång, eventuellt ett par vårar i rad.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
163 340
Senast: Cattis_E
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 181
Senast: Boj
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 808
Senast: Boj
·
B
Hästvård Skickade in träckprov på min 1-åring och har fått följande svar: Strongylus/Cyathostominae (stora och/eller lilla blodmasken) EPG 150...
Svar
5
· Visningar
1 258
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp