Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Hur länge finns parasiter kvar i marken? Är det i två år?
Spelar det någon roll hur mycket snö eller kyla det är?

Det beror på vilken parasit vi talar om, blodmasken kan man räkna är borta efter 1,5 år.

Snö gör att smittan överlever bättre än kallt och barmark.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Eftersom jag inte vet vilken parasit det ev. rör sig om så menar jag för de som hästar i Sverige kan ha.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Blodmasken fick du svar på ovan. Inuti hästen vet man inte hur länge de kan ligga inkapslade, men säkert 10-12 år.
Spolmasken kan leva i mark och stall i många år, minst 7 år.
Bandmasken har en mellanvärd och är svår att bli av med.
Springmaskens ägg fastnar där hästen kliar sig och kan leva länge, vet dock inte hur länge.
Nackbandmasken sprids med knott.

Övriga maskar är så pass ovanliga att de inte spelar så stor roll här.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Med andra ord är det riktigt korkat att släppa hästar med okänd parasitstatus på rena marker.
Tack så mycket för hjälpen.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

*kl*

Har nu börjat oroa mig...

Har hört från nån som hört av 2 st veterinärer att "träckprov är alldeles för opålitliga så det är bäst att avmaska i alla fall" :o

Jag vet ju att det bara är trams men tänk om detta sprider sig?


En annan sak jag funderar över;

När jag lämnat avföringsprov från mina katter för parasitanalys så var det viktigt att man tog prov från minst tre olika bajshögar för att parasiterna inte kommer ut jämt över tiden. Är detta nåt man borde börja tillämpa på häst oxå?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Det är precis som vissa läkare som tycker resistens mot antibiotika är trams och skriver ut för allt möjligt ändå. Tyvärr.

Katterna har främst bandmask? Den släpper ägg ojämnt (även på häst). Hästarnas rundmaskar släpper ägg "hela tiden" och det räcker med prov från en hög
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Tack för lugnande svar!

Jo tack, det räckte med att sitta o glo på hästen i hagen igår i 3½ timme i går för att få en bajshög. Vänta på tre st hade jag inte pallat med :D
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

*kl*

Ny noja :eek:

Jag lade "kolla masken" på lådan i går och förväntade mig ett svar på mailen i dag. Det har inte kommit. Betyder det att de håller på att odla för stora blodmasken?

Jag har alltid tidigare fått svar dan efter.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

*kl*

Ny noja :eek:

Jag lade "kolla masken" på lådan i går och förväntade mig ett svar på mailen i dag. Det har inte kommit. Betyder det att de håller på att odla för stora blodmasken?

Jag har alltid tidigare fått svar dan efter.

Snarare har ditt paket fastnat i posten eller så har du skrivit otydligt på mailadressen. Svar på förekomst får du oavsett om det odlas eller inte.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Oh, vad skönt!
Svarade på PM:et innan jag läste detta.
Jag mailar dem idag.

Jag kan inte nog tacka dig för din kunskap och ditt tålamod med oss mindre kunniga :bow:
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Nu fick jag svar :bump:

O spolmask, 30 stora och/eller lilla blodmasken. Han hade ungefär samma resultat förra våren och då han inte avmaskats på flera år så vi gav honom Cydectin Comp. Kan jag flytta honom till ett nytt stall med nya beteshagar med gott samvete?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jag har en undran, min häst fick 0 på sitt senaste träckprov taget i våras om jag minns rätt så då avmaskade jag inte alls.

Hon jag stod hos då avmaskar sina hästar hej vilt och blev jättesur för att jag inte ville göra det, trots att det visade 0 på allt för min häst! (inklusive bandmaskodling som man får fråga extra om) :crazy:

Men nu på betet tycker jag att pälsen har rest sig lite på ryggen, som en sammetsmatta som någon sa :p:p
Hon är glansig, pigg och absolut inte tunn, men man har ju hört om att det kan vara ett angrepp av mask om pälsen blir så, eller alternativt att fällning har satt igång pga det tråkiga vädret.

Vad tror du? Dags för träckprov igen?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Är du orolig så absolut ta ett prov nu. Jag gör så om det är "nynollare" eller om jag misstänker något, precis som du gör nu.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

*typ knapplån*

En liten dum fråga som det säkert går att få svar på om man läser tråden...men jag skyller den tillfälliga förvirringen på semesterhjärna...

När ska man odla och när ska man låta bli?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

*typ knapplån*

En liten dum fråga som det säkert går att få svar på om man läser tråden...men jag skyller den tillfälliga förvirringen på semesterhjärna...

När ska man odla och när ska man låta bli?

Alla hästar bör odlas iaf en gång. Är det ingen stor blodmask då så behövs det ingen ny odling förrän det dyker upp någon ny häst som visar sig ha det och kan ha smittat markerna.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

När bör jag skicka träckprov igen? Nu? om en månad? när? :D

tillägg: Hon nollade i våras, fick ändå Cydectin comp av veterinär lite senare. De andra hästarna hon går med (vad jag vet) kollas aldrig om det gör någon skillnad. De går i året runt-hage på 15 hektar.
 
Senast ändrad:
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Efter en nollning och sen avmaskning skulle jag avvakta lite till, slutet av september skulle jag göra och även kryssa för bandmask. Vår och höst är störst urskiljning av bandmaskägg, dvs störst chans att se smitta, dessutom har det gått så pass lång tid att ev. återsmitta borde ses.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Båda hästarna fick massor med styngflugeägg på ena bete nu i sommar och efter att sökt lite info verkar det vara bra att avmaska då. Men när ska jag göra det i så fall och räcker det med att säga åt vet att dom haft mycket ägg på benen?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
163 342
Senast: Cattis_E
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 182
Senast: Boj
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 808
Senast: Boj
·
B
Hästvård Skickade in träckprov på min 1-åring och har fått följande svar: Strongylus/Cyathostominae (stora och/eller lilla blodmasken) EPG 150...
Svar
5
· Visningar
1 258
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tvättstugedrama
  • Parfym
  • Vad gör vi? Del CCIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp