Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Känner mig smått total förvirrad:confused:

Jag tog träckprov i våren 2010 visade på 1200 epg på lilla blodmasken, inget på stora efter odling. Avmaskade med Cydectin då och igen efter 12v intervall enligt föreskrifterna. (Och efter rådfrågande av dig, Madick så klart;))

I år tog jag igen träckprov 800 på lilla blodmasken, inget på stora.
Ringer vet. och får Cydectin utskrivet. När det börjar närma sig nästa omgång efter 12 v, ringer jag igen till distriktarna.

Får svaret att "Nej Cydectin finns inte ens längre, man ska inte avmaska enligt intervaller utan ta nytt träckprov igen."

Har veterinären jag fått tag på fått allt om bakfoten? Eller är det jag som är ute och cyklar? Hjälp!:confused:
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jo, Cydectin finns visst. Det har bytt tillverkare (?) och togs bort en stund ur FASS men finns!

Dock borde det vara läge för ett träckprov för att se hur det står till. Det brukar minska mer efter en säsong med Cydectin. Ger du tillräcklig dos? Är markerna mycket smittade?

Var det min häst skulle jag ta prov på våren och avmaska om det behövs, sen ta nytt prov på hösten tills värdena stabiliserat sig.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jo, första avmaskningen vid 8-10v ålder görs mot bara spolmask, sen vid 16-18 v ålder görs träckprov för att se om det behövs både för spol- och blodmask och ev. bandmask.

Ja, men då så, han är 10 veckor, så då tar jag Banminth nu:) Och sen träckprov!
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Han väger ca 700 kg och jag brukar ge för 900kg ca.

Vi bytte stall i september förra året, alltså ganska exakt ett år sedan. Övriga hästar i stallet ska enligt ägaren ha nollat på träckprov. De har bott här i 10 år så jag tror inte att markerna här är smittade. Men man vet ju aldrig säkert.

Kör förbi apoteket och köper ett nytt prov i veckan. Så ser jag ju iaf om det har minskat nu efter 3 omgångar med Cydectin.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jo, Cydectin finns visst. Det har bytt tillverkare (?) och togs bort en stund ur FASS men finns!

Dock borde det vara läge för ett träckprov för att se hur det står till. Det brukar minska mer efter en säsong med Cydectin. Ger du tillräcklig dos? Är markerna mycket smittade?

Var det min häst skulle jag ta prov på våren och avmaska om det behövs, sen ta nytt prov på hösten tills värdena stabiliserat sig.

Fast man ger ju ändå intervall på det medel man ger, efter träckprov.
Man ger ju inte bara en spruta (om medlet ska ges med intervall) o sen tar träckprov igen menar jag
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

KL

Jag har precis fått svar på träckprovet som visade 100 EPG, vilket jag tolkar som tillräckligt för att inte avmaska. MEN givetvis har jag sett styngflugeägg på benen... Måste jag avmaska ändå pga detta? Då skulle det innebära att alla år min häst får ägg på benen så behöver jag inte ta träckprov om jag kan få tag på maskmedel ändå?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Fast man ger ju ändå intervall på det medel man ger, efter träckprov.
Man ger ju inte bara en spruta (om medlet ska ges med intervall) o sen tar träckprov igen menar jag

Det beror ju på, tycker jag. JAG vill göra prov på mina hästar på hösten för att följa utvecklingen, det är en del av strategin att hålla markerna så rena som möjligt.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

KL

Jag har precis fått svar på träckprovet som visade 100 EPG, vilket jag tolkar som tillräckligt för att inte avmaska. MEN givetvis har jag sett styngflugeägg på benen... Måste jag avmaska ändå pga detta? Då skulle det innebära att alla år min häst får ägg på benen så behöver jag inte ta träckprov om jag kan få tag på maskmedel ändå?

Med styngflugeägg behövs inget prov innan för att få ut medel.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Det beror ju på, tycker jag. JAG vill göra prov på mina hästar på hösten för att följa utvecklingen, det är en del av strategin att hålla markerna så rena som möjligt.

Jo, men vad jag menade var att om man tar prov på våren och det visar sig att man behöver avmaska, tex med cydectin. Så gör man det över våren-sommaren enligt intervallen (var 8-e vecka) Eller???

Man ger inte bara en spruta på våren o sedan inget mer om det finns mkt mask???

Provet på hösten är väl isåfall för att kolla att man blev av med masken.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jag gjorde träckprov på min häst nu, och det visade att han hade ganska mycket mask, fick Cydectin Vet utskrivet och ska ge det ikväll om de har hunnit få hem det till apoteket. Men veterinären sa att han inte får äta på marken ute utan ska äta sitt hö i ngt, har en stor balja som han kommer få äta ur, men gäller det även inne, ska jag köpa hönät till de mål han får inne? Det kommer ju ramla ut lite, å det kommer han ju äta från marken..Hur göra?

Går det bra att avmaska innan träning eller är det bättre att vänta till efter träningen, jag kommer kunna få hjälp innan om det skulle behövas (har inte gett honom ngt i munnen innan) Men det kommer antagligen inte vara någon kvar i stallet efter, om jag inte ber min tränare om hon har lust att stanna kvar, vilket jag inte vet..
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Måste höra vad ni tycker!

Jag fick, som ovan skrivet, Cydectin Vet utskrivet mot blodmask, veterinären frågade till vilket apotek hon skulle faxa receptet till, och jag svarade att jag inte visste vart jag skulle någonstans så jag fråga om hon inte kunde faxa till mitt jobb istället, Ingen problem! svarade hon och jag fick det, ringde och beställde igår och dem skulle få hem idag. Men när jag står där med mitt faxade recept blir jag nekad att få det, dom frågade vart originalet vart. Men dom sa att dom skulle ringa veterinären och fråga om dom kunde faxa direkt till dom, för annars kan man kopiera det och ta ut hur många som helst. Då ifrågasatte jag och sa att man kan ju kopiera även om det går till dom eller till mig, så nu står jag utan avmaskningsmedel...

E så jävla sur just nu, någon kunde väl sagt att det inte gick att ta ut det...åhhh nu blir ju avmaskningen ännu mera uppskjuten..suck
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jo, men vad jag menade var att om man tar prov på våren och det visar sig att man behöver avmaska, tex med cydectin. Så gör man det över våren-sommaren enligt intervallen (var 8-e vecka) Eller???

Man ger inte bara en spruta på våren o sedan inget mer om det finns mkt mask???

Provet på hösten är väl isåfall för att kolla att man blev av med masken.

Det beror på hur mycket hästen hade, hur de andra i stallet har det, hur hagsituationen ser ut, vad hästen haft tidigare och en massa andra parametrar. Vad som är rätt för dig behöver inte vara rätt för din granne.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Nej naturligtvis. Men som jag förstod det nu så var det aldrig tal om intervall öht, och det förstod jag inte men då missförstod jag.

Intervall på ett medel efter träckprov är fortfarande "standard procedure" och rätt om det är rätt i den situationen.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Nej naturligtvis. Men som jag förstod det nu så var det aldrig tal om intervall öht, och det förstod jag inte men då missförstod jag.

Intervall på ett medel efter träckprov är fortfarande "standard procedure" och rätt om det är rätt i den situationen.

Exakt :D

Förresten hittade jag intressanta maskar i mitt äpple jag åt nyss...
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Ingen som kan hjälpa mig angående hönät eller inte efter maskning...

VARFÖR skulle du ha det? Frågade du det? Cydectin skyddar mot ny smitta i 2v så hästen lär inte återsmitta sig själv. Hagen är det bättre att mocka än att börja fodra i saker hästen kan skada sig i.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Nej jag ifrågasatte aldrig...dumt av mig. Men det är mjuk plast balja, så den skadar han sig inte på. Hagen mockas ändå varje dag...

Men hönät verkar som en bra ide för denna hästen, för han äter så jäkla snabbt..
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Knapplån

Kanske borde jag ha förstått svaret i tråden men jag läste 15 sidor sen gav jag upp...

För ett år sedan så gjorde jag träckprov på min gamla tant och då hade hon 0 mask på samtliga. Har sedan dess flyttat och det stallet har haft problem med en hel del blodmask. Nu visade hennes prov 30 EPG på blodmasken. Känns lite sådär när hon varit 0 förut. Har läst lite och det verkar som att 30 inte är nåt att va orolig över men nu ska jag flytta till nytt stall på måndag och funderar på om jag ändå ska avmaska? Flyttar till ett ställe som till skillnad från det nuvarande stället har jättebra koll på hagarna och skiljer på sommar/vinterhagar och jag vill ju inte dra med mig nå sånt dit...
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

30 är minsta mätbara och kan komma från hur långt bak som helst i stort sett, lilla blodmasken kan ligga i tarmslemhinnan i massor med år, ingen vet riktigt hur länge.

Jag skulle ta prov innan flytt och sen tidigt i vår om du är orolig. Att avmaska KAN aktivera fler maskar att komma fram som annars inte gör någon skada om de får vara ifred. Din hästs provsvar visar att hon har ett starkt eget försvar och även om det var mycket smitta där hon var betyder det inte att hon absolut har plockat med sig något.

Att en del hästar visar på ökad parasitförkomst efter stallbyte är för att det blir ny miljö och immunförsvaret är inte van vid den nya miljön än, men normalt är det inga problem.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Hej

Nu har jag en fråga igen ang avmaskning. Har precis fått provsvar på Kollamasken och mina två 2 1/2 åringar hade noll på allt (inkl bandmask). Allt frid och fröjd, men nu till problemet (enligt mig). För ca en månad sedan kom det en ny häst. På honom gjorde de inget träckprov utan fick Banminth utskrivet av veterinär. Så de visste inte vad eller om han hade mask. Jag ville att de skulle göra träckprov för några dagar sedan även på den nya hästen för att se om han har någon mask så inte han smittar de andra om han nu har något. Men de sa att de ville inte göra det för var de andra hästarna nollade så kunde inte han ha någon mask. Är Banminth ett medel som tar allt och behöver man inte kolla upp resultatet efter ev avmaskning med detta medel? Har jag helt fel n'är jag ville att de skulle kolla även den nya hästen för uppföljning? Tacksam för svar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
163 344
Senast: Cattis_E
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 182
Senast: Boj
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 808
Senast: Boj
·
B
Hästvård Skickade in träckprov på min 1-åring och har fått följande svar: Strongylus/Cyathostominae (stora och/eller lilla blodmasken) EPG 150...
Svar
5
· Visningar
1 258
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp