Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Är det nåt värt att träckprova nu?
Fick in en ny häst i stallet för två månader sen som hade avmaskats (utan träckprov) i september "p g a stygnflugeägg". Hagkompisen nollade i sitt träckprov under hösten och hon har gått i samma hage sen augusti. Är det värt att träckprova dem nu eller ska jag vänta till efter vintern?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

*kl*
Två av min hästar är lite dåliga i hullet(typ något tunna över revbenen och ändå lite tjocka över buken, typ päronbuk) trots kanonbra hö och anpassad foderstat. Misstänker att det är antingen parasiter eller tänder. :crazy:

Jag tänkte träckkolla dem, men eftersom ingen av dem har haft kolik så undrar jag om det verkligen är av intresse att ta för Stora blodmasken? För den ger väl inte avmagring utan bara kolikproblem?
Hästarna har nollat flera år i rad på träckkontroll, men jag missade att ta i höstas. Jag har dock aldrig odlat för stora blodmasken då jag hört att den är så sällsynt.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Gör ett prov du och absolut odla för att kolla stora, det behöver du bara göra en gång så länge det inte kommer in någon ny som har den med sig.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jag skulle vilja fråga dig hur jag ska göra med mina? Bor I Nya Zeeland så här är högsommar nu.

Träckproven ser ut som följer:

Häst 1 0 epg
Häst 2 100 epg
Häst 3 250 epg
Häst 4 300 epg

Häst 1-3 senast avmaskade för fyra år sedan. Har alltid visat noll på träckproven sedan dess (utom nu då).
Häst 4 avmaskad för två år sedan. Visade 50 på träckprov i fjol.

Banminthpreparat nu, och sen...? Det är ju mycket varmare här än i Sverige och t ex hundar och katter avmaskas var tredje månad, punkt. Jag brukar ta två träckprov per år.

Tacksam för hjälp. :bow:
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Hur är det mer än varmt? Torrt eller fuktigt? Hur länge är det varmt nu, NZ är ju så skiftande i klimat...
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Hur är det mer än varmt? Torrt eller fuktigt? Hur länge är det varmt nu, NZ är ju så skiftande i klimat...

Varmt mellan september och maj, snustorrt december t o m februari. Aldrig fuktigt här i Canterbury. Det kan ev regna en hel vecka i augusti.

Fick äntligen tag i en veterinär idag och enligt honom behövde jag inte avmaska alls med de resultaten (allt under 500 var ok enligt honom) och bara ta nytt träckprov på de två med flest ägg om tre månader. Nu kommer jag ta prov på alla fyra igen - det gör jag alltid.

Det enda som testas är lilla blodmasken (strongyle).

Ska tillägga att veterinären inte är speciellt inriktad på häst - därav min tveksamhet.
 
Senast ändrad:
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Är hagarna så pass att de går att mocka? Jag skulle avmaska, men inte med pyrantel, utan en gång bara nu med Equest, om det finns bandmask Equest Plus. Mockning också förstås. Det är det förebyggande som är viktigt. Just ökningen motiverar avmaskningen även om den inte är särskillt hög.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Tack, jag ska kolla vad som finns. Är väldigt osäker på om bandmask finns - får kolla med veterinärstationen. Skulle du bara maska de två med 250 resp 300 eller? Hade du tagit träckprov på allihop om tre månader (vilket jag tänkt göra)? Varför/varför inte? Jag känner själv att det gått upp från 50 då till hela 300 på den som ligger högst (på ett år förvisso men dock).

Hagarna mockas minst varannan dag och har så gjorts hela tiden (fyra år - före det fanns inga djur i hagen på minst ett år och då var det i så fall kor).

Tack igen! :bow::bow::bow:
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Alla positiva skulle jag avmaska. Dessutom väntat med provet längre än 3 mån. Equest håller rent från ägg i 12v men ofta längre än så faktiskt. Har det dessutom varit torrt nu borde det vara lugnt lite längre än så. I juli borde det vara lagom med prov igen och sen ev nov igen eftersom det kan bli mer smittryck under regnperioden.

Det som kan vara värt att veta är att små blodmaskarna kan ligga vilande i tarmslemhinnan i massor med år, ingen vet väl exakt hur länge men troligtvis mer än 10 år, så det behöver inte vara ny smitta som gör att de visar positivt nu.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Madick när är tidigaste du skulle våga avmaska för blodmask ? Jag ser på min som haft en massa blodmask (som högst troligt just har vilande maskar som vaknar upp då hon blir ren och sen kommer det igen utan ny smitta) att hon har mask igen började synas precis före det blev kallt här nere att hon fick den typiska maskpälsen igen vi har ju haft ett helknepigt år där gräset tom varit grönt fram tills det nu slog om och blev kallt så antar att maskarna har jobbat på som vanligt därav att hon började visa vid så knepig tid. Frågan är bara när vågar man trycka i henne en maskspruta vi har ju haft riktigt kallt nu några veckor dock snackar de om mildare väder igen nu.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Ok, då blir det en avmaskning nu och nytt träckprov till "vintern". Har kollat runt lite och det finns bandmask så då blir det Equest Plus.

Tack igen - återkommer förmodligen om några månader...:angel:

:bow:
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Cydectin har jag naturligtvis ingen hemma men däremot Noromectin är det dumt att trycka i henne en sådan nu ?

Japp. Det kan aktivera en massa inkapslade larver och det vill du inte. Cydectinet förebygger det genom att ta även de larver som skulle massvakna.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Hej Madick!

Har fått hem en ny häst, han är rätt tunn men blank o fin. Är det någon idé att göra träckprov nu? När ska man annars göra det?

Tack för hjälpen!
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Har du fått någon avmaskningshistorik? Jag skulle normalt avvakta till våren och även ta ett prov senare i sommar eller höst eftersom det ofta är så att nya hästar plockar upp mer smitta än normalt när de byter stall har jag märkt, och den smittan syns inte förrän 3-6 mån senare.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

KL

Jag gjorde ett träckprov på hästen i onsdags och skickade in eftersom han har börjat klia i svansen. Tänkte inte avmaska i onödan och det är första gången jag gör träckprov faktiskt:o

Men han hade 1450 blodmask och en odling skall ske, svar inom 14 dagar.

Min fråga är; skall jag vänta med att avmaska tills odlingen är klar eller ta det med en gång och vilket maskmedel skall jag ta, som är bäst? Fick ingen klarhet till detta då jag läste, har recept på fyranthel och ivomec eller novomectin tror jag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
163 346
Senast: Cattis_E
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 182
Senast: Boj
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 808
Senast: Boj
·
B
Hästvård Skickade in träckprov på min 1-åring och har fått följande svar: Strongylus/Cyathostominae (stora och/eller lilla blodmasken) EPG 150...
Svar
5
· Visningar
1 258
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp