Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Hur går man bäst tillväga när man ska flytta hästar till parasitfritt bete (inte gått häst sedan februari 2011 och nedklippt sedan mitten på sommaren 2011)? Hästarna ska flyttas dit tidigast i mitten på sommaren 2012 dvs nästan 1.5 år efter att det gått hästar där innan.

Är det maskkontroll på båda hästarna någon vecka innan (för att hinna ev odla blodmask) och avmaskning vid behov 3 dagar innan flytt som gäller? Vad är "vid behov" när man ska flytta till parasitfritt bete?

Jag fick även tips om (på buke) att avmaskning direkt innan flytt till parasitfritt bete är inte heller bra för då sprids i första hand resistenta maskar på den nya betet. Hur stor är den risken?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Träckprov drygt en vecka innan byte av hage, avmaskning gärna en vecka innan avmaskning om man väljer Cydectin, det skyddar mot ny smitta (gamla hagen) i två veckor.

Prov behövs sen i sommar också, smitta hästarna har i sig kan ligga vilande i många år.

Undvik medel det finns resistens mot så är det ju inga problem.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Vilka medel finns det resistens mot?

//Stina
Bendazoler (Axilur, Rintal) är lilla blodmasken kraftigt resistent mot. Tar dock stora blodmasken och spolmask.
Pyrantel (Banminth, Fyrantel) visar lilla blodmasken resistens mot i utlandet, kan snabbt komma hit.
Ivermektin (Ivomec, Eraquell, Bimectin, Noromectin) har ingen eller dålig effekt mot spolmask.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jag har missat att fjolårsfölen skulle avmaskas i jan-feb, har hela tiden tänkt mars... Nu har jag fått recept på Axilur vet. De avmaskades med Banminth i höstas. Är det bäst att ta ev spolmask nu och sedan ta ett prov till betessläppet?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Ska jag vänta exakt 6 månader på nytt parasitprov på den häst som visade 250 på blodmask den 13 oktober förra året ?
Antar att det är bortkastade pengar annars , då jag läste att det tar 6 månader innan den utvecklas ??
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jag har missat att fjolårsfölen skulle avmaskas i jan-feb, har hela tiden tänkt mars... Nu har jag fått recept på Axilur vet. De avmaskades med Banminth i höstas. Är det bäst att ta ev spolmask nu och sedan ta ett prov till betessläppet?

Nej, prov nu, det är inte säkert att de behöver avmaskas mot spolmasken alls.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Ska jag vänta exakt 6 månader på nytt parasitprov på den häst som visade 250 på blodmask den 13 oktober förra året ?
Antar att det är bortkastade pengar annars , då jag läste att det tar 6 månader innan den utvecklas ??

Nej, det finns hela tiden maskar "på gång" i tarmslemhinnan. Beroende på vad du avmaskade med finns det nya ägg som syns på prov efter 4, 8 eller 12v.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Hej Madick!

Vill bara berätta att hästen la på sig med raketfart efter avmaskningen! På ett par veckor är han rund o fin! Jäklar va de där maskarna måste ha tagit all näring ur honom! Avaskade med Cydektin för 2,5 veckor sedan, hur tycker du jag ska gå vidare? Ta nytt träckprov när? eller trycka i honom en spruta till? när?

mvh
Lindsen
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Åh vad kul att höra!

Jag skulle avmaska igen när det gått 12-13v, sen nytt prov sent i höst.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

vi ska flytta hästarna till ett annat ställe om två veckor ca... kan vi använda oss av olika maskmedel Vecctin och Noromectin..... hästarna hadde lite mask i höstas när vi tog träckprov, men ansågs inte behöva maskas då enl.expertis.. nu vill de vi flyttar till att hästarna är maskade innan .och vi har dessa medel hemma hoppas på svar..
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

vi ska flytta hästarna till ett annat ställe om två veckor ca... kan vi använda oss av olika maskmedel Vecctin och Noromectin..... hästarna hadde lite mask i höstas när vi tog träckprov, men ansågs inte behöva maskas då enl.expertis.. nu vill de vi flyttar till att hästarna är maskade innan .och vi har dessa medel hemma hoppas på svar..

Det går bra att använda de medlen, det är samma verksamma substans. MEN - ta prov ändå innan, hur ska ni annars veta om ni behöver göra fler ggr i år eller om detta räcker. Träckprovet är bara en del av parasitstrategin, men skippar ni den så tappar ni information ni behöver för att kunna göra smarta val och hålla nere parasittrycket.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Hej!

I vårt stall har vi köpt in träckprovsmaterial i februari med "lågsäsongspris". Vi har ett stall med sex hästar, där de är fördelade i fyra hagar (fyra hästar går två och två och två hästar går ensamma). Alla hästar har haft samma hage hela vintern. I maj tänkte vi dock släppa dem samman i en större hage för att i juni sedan flytta dem till en stor sommarhage.

Vi skall göra individprov för grundanalys och bandmask. När är lämpligt att vi gör dessa två prov? Blir det fel säsong att kolla bandmask i slutet av april/början av maj?

Om någon häst visar sig ha mask och vi avmaskar, måste man då hålla denna häst separerad från de andra och behövs nytt prov göras innan hösten (vi träckprovar alltid vår och höst, innan hemflytt från sommarbetet)?

Kan tillägga att vi mockar alla vinterhagar så gott det går.

Tack på förhand!
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

KL

Nu har jag fått provresultat från min tvååring.
750 EPG stora/lilla blodmasken. Odling satt.
0 på allt annat.

Min fråga: Ska jag maska nu (med vad?) eller vänta till jag har fått svar från odlingen, kommer v. 17. Räknar med att släppa på bete v 18.

Hästen är bra i hull och päls.

Tack!
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

750 är ju lite mycket att låta hästen släppa ut i vinterhagen. Jag skulle avmaska med Cydectin, som även skyddar mot ny smitta i 2v, och mocka hagen så mycket det bara går. Din häst är väl inte ensam, hur står det till med de övriga?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Har fått resultatet från en av de andra; 1050 EPG! (nollade sist och det är första vintern vi använder hagen?). Övriga hästar har jag inte tagit prov från än. De går på lösdrift och har inte behagat skita så jag sett det. Men det ska göras.

Suck! Hade tänkt låta stoet föla i den hagen (slutet av maj) eftersom hon då hade haft tillgång till ligghallen, men det är väl inte att tänka på nu...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
163 347
Senast: Cattis_E
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 182
Senast: Boj
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 808
Senast: Boj
·
B
Hästvård Skickade in träckprov på min 1-åring och har fått följande svar: Strongylus/Cyathostominae (stora och/eller lilla blodmasken) EPG 150...
Svar
5
· Visningar
1 258
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp