Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

När är det "för sent" att avmaska?
Vi vet inte riktigt hur vi kommer att ha hästarna i sommar, beror lite på gräset och när vi hinner få rent dem (en del slarvade förra året :mad: ). Mina kommer antagligen gå i samma hage som de går i nu. Ena hästen är kollad och nollad, den andra aldrig kollad.

Det är smittspridningen du vill minska/hindra. Smittan är som störst fram till midsommar ungefär. Jag brukar försöka ta prov när gräset börjar dyka upp i hagarna.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

KL
Jag gjorde en grundanalys på mina hästar och då påvisades att en av dem hade bandmask (åring). Vad jag förstår så visas äggen från bandmask ojämnt just nu och dessutom så var det ju inte ett bandmaskprov som gjordes. Ska jag avmaska de andra två mot bandmask också? Är det någon idé att göra ett bandmask prov på de andra två eller är det ändå inte tillförlitligt just nu? Jag ska släppa dem på bete här framöver på mark som inte varit betad på ganska många år så jag vill inte sprida smitta dit mer än nödvändigt men inte heller avmaska i onödan. Resultatet var alltså:
Häst 1 20 år: 150 EPG lilla blodmasken
Häst 2 13 år, dräktig: 0
Häst 3 1 år: 300 EPG lilla blodmasken, bandmask

Hur hade ni resonerat?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

kl

Misstänkt lungmask på en polsk import... är det bara vidilab som analyserar det eller finns det fler alternativ på labb att skicka till? Vilka medel rekommenderas specifikt mot lungmask?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

KL
Jag gjorde en grundanalys på mina hästar och då påvisades att en av dem hade bandmask (åring). Vad jag förstår så visas äggen från bandmask ojämnt just nu och dessutom så var det ju inte ett bandmaskprov som gjordes. Ska jag avmaska de andra två mot bandmask också? Är det någon idé att göra ett bandmask prov på de andra två eller är det ändå inte tillförlitligt just nu? Jag ska släppa dem på bete här framöver på mark som inte varit betad på ganska många år så jag vill inte sprida smitta dit mer än nödvändigt men inte heller avmaska i onödan. Resultatet var alltså:
Häst 1 20 år: 150 EPG lilla blodmasken
Häst 2 13 år, dräktig: 0
Häst 3 1 år: 300 EPG lilla blodmasken, bandmask

Hur hade ni resonerat?

Bandmasken släpper ALLTID ägg ojämnt, det är inte bara just nu. Tvärtom är vår och höst då man har stört chans att hitta ägg.

Har någon av hästarna några problem som kunde tyda på bandmask, som avmagring, svårfödd, kolikanfall, fäller inte vinterpälsen/ful päls? I så fall skulle jag avmaska även de hästarna med ett kombinationsmedel, annars skulle jag inte avmaska eller specifikt ta prov för att kolla bandmask.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Fick svar idag, 1925 :eek: lilla blodmasken. 1-åring.

Har bimectin hemma. Om jag ger det nu, när gör jag om avmaskningen?
Kolla med prov igen?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Fick svar idag, 1925 :eek: lilla blodmasken. 1-åring.

Har bimectin hemma. Om jag ger det nu, när gör jag om avmaskningen?
Kolla med prov igen?

Det är 8v ERP (tills det finns ägg igen) på Bimectin, så var 8e vecka. Jag skulle ge 3ggr och sen ta prov sent i höst.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Hej igen.

Idag kom det en spruta med CYDECTIN Vet i postlådan.
Vet fortfarande inte hur jag ska göra, ska jag trycka i honom sprutan så fort som möjligt?

Vet inte hur långt övriga i stallet kommit med maskningsuppgiften.
Verkar som 1 kommer göra träckprov och den andra till de 2 andra hästarn gör nog inte.
Ska jag invänta övriga om de hinner få det gjort innan helgen?

Är fortfarande troligt att jag och häst lämna till helgen för flytt till nya stallet.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Hej igen.

Idag kom det en spruta med CYDECTIN Vet i postlådan.
Vet fortfarande inte hur jag ska göra, ska jag trycka i honom sprutan så fort som möjligt?

Vet inte hur långt övriga i stallet kommit med maskningsuppgiften.
Verkar som 1 kommer göra träckprov och den andra till de 2 andra hästarn gör nog inte.
Ska jag invänta övriga om de hinner få det gjort innan helgen?

Är fortfarande troligt att jag och häst lämna till helgen för flytt till nya stallet.

Bra bra, då avmaskar du NU. Cydectin skyddar 2v mot ny smitta, du ska inte invänta något.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Bra bra, då avmaskar du NU. Cydectin skyddar 2v mot ny smitta, du ska inte invänta något.


Avmaskade ikväll... och min kille åker på utegångsförbud imorgon för nu är stallägaren rädd att hennes hästar ska smittas av min...:(
De var tydligen rutin i deras stall att alla hästar står inne ett dygn efter avmaskning.

Försökte förklara att hennes troligen redan är smittade om de inte hade det innan han flyttade dit.
Eftersom han hade 100 epg i höstas när förra ägaren kolla honom.

Blev lite upprört samtal om att stallägaren aldrig haft en häst på sin gård med mask och att nu smittade min ner både hennes hage och hästar.
Detta visste hon då hon kollat dem flera gånger och där aldrig varit något men samtidigt så avmaskar hon varje år innan betet och efter betet.:crazy:

Sa åt henne att googla när hon avslutade med att vi alla hade våra egna rön om hur det var med mask... SUCK!
 
Senast ändrad:
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Fick svar på mina 2 idag
20 åringen 25 epg(blodmask)
3 åringen 750 epg(blodmask), odling är satt..
Ska jag avvakta oldligen ( 14 dagar) eller ska 3 åringen maskas direkt tycker du?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Det finns ingen anledning att vänta med avmaskningen tills odlingen är klar om hästen ändå ska avmaskas. Det medel du använder tar även stora blodmasken om den finns. OM stora blodmasken påvisas så är det läge att sanera hagar och kolla de andra hästarna.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Har bara dessa 2 hästarna på markerna så då blir det avmaskning nu av 3 åringen.

Vad hade du rekomenderat? Ska ringa vet idag ang medel...
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Har bara dessa 2 hästarna på markerna så då blir det avmaskning nu av 3 åringen.

Vad hade du rekomenderat? Ska ringa vet idag ang medel...

Jag avmaskar så sällan som möjligt, så mitt val skulle vara Cydectin som har längst ERJP.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Nu vet ja inte vad jag ska tro.. Kollade en extra gång för bandmask på honom, men icke!! Jag har problem med hans revben.. Fullblodsval 9 år. Fälttävlanshäst. Ökar i vikt, för ny sadelgjord har fått skaffats. Och alla som ser honom sällan ser viktökning. Men jag stirrar på revbenen som syns... Äter bra, mycket och väl uträknat. Har varit stressad förr men börjar landa... Nollar alla maskar utom detta höga på blodmask då... ska jag bara vara lite kall nu??
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Fullblod kan ha väldigt synliga revben utan att för den skull vara i dåligt hull.

Så titta på övriga delarna av hästen och gör en bedömning utifrån det :)
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Hej!
Ber om råd inför samtal med vet.

Fick provsvar idag. Båda nollade men den ena hade positivt för Bandmask.
Ska båda maskas mot det?

Vilket medel är bäst?

Tacksam för svar:laugh:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
163 347
Senast: Cattis_E
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 182
Senast: Boj
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 808
Senast: Boj
·
B
Hästvård Skickade in träckprov på min 1-åring och har fått följande svar: Strongylus/Cyathostominae (stora och/eller lilla blodmasken) EPG 150...
Svar
5
· Visningar
1 258
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp