Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Vi har fått svar på träckprov på fem hästar som såg ut såhär:

Häst 1: 100 EPG lilla blodmasken, ingen förekomst av bandmask
Häst 2: 100 EPG lilla blodmasken, ingen förekomst av bandmask
Häst 3: 125 EPG blodmask (FÖREKOMST AV STORA), ingen förekomst av bandmask
Häst 4: 500 EPG lilla blodmasken, ingen förekomst av bandmask
Häst 5: 0 EPG blodmask, ingen förekomst av bandmask

Några frågor:

Alla hästar går nu i separata hagar som mockas med jämna mellanrum. Vi har tänkt släppa alla hästar på sommarbete i samma hage (en helt mockad/ren hage). Om de smittade hästarna avmaskas, kan de då släppas ihop efter tre dygn i den rena hagen?

Behöver den "nollade" hästen inte avmaskas alls?

Hur ser avmaskningsintervallet ut för att bli av med maskarna? Är det olika beroende på lilla/stora blodmasken?

Räcker det med att vi tar nytt träckprov (blod- och bandmask) med odling till hösten eller behövs det göras nytt under sommaren?

Vad gör man med de smittade hagarna? Som sagt mockas hagarna med jämna mellanrum men vi har hört att man ev. måste plöja upp hagarna vid förekomst av stora blodmasken, stämmer det?

Mycket tacksam för svar!
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Stora blodmasken är inte kul att ha fått in. Är den som har påvisat stora blodmasken ny eller har den varit iväg? Vilka hagar har den gått i tidigare? Samma medel som tar lilla tar även stora, den som nollade skulle jag inte avmaska nu men ta prov i sommar igen och odla om det är positivt, just för att ni har stora på gården.

Stora blodmasken kommer man åt med en avmaskning, det tar 5 månader innan ni ser ny smitta på prov.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jag har en häst som hade 200epg blodmask, odling satt för att se vilken, då kan jag alltså nu maska med typ cydectin? Bör jag ta nytt prov i sommar/höst? Hur göra helt enkelt?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Har samma fråga som miiiiiiia (dock högre epg på blodmask). Fortsättningsvis undrar jag om det skulle vara stora, hur får man då bort den från betet?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

*kl*
Har försökt läsa på och komma fram till en vettig lösning men nu snurrar de bara i huvudet :crazy:
Jag har 3 hästar,
Nsv valack 25 år
Shettis valack 3 år
Minishettis sto 4 år

Minishettis är ny men de två andra har jag haft sen innan. Båda dessa kollades med träckprov förra våren och i samrådan med vet så avmaskades de med cydektin comp då de visade lilla blodmasken på provet, odling blev ej satt då det var första året jag gjorde träckprov, nu har jag lärt mig att iaf sätta prov en gång då de inte bytar hage. :cool:
I höstas blev det inte av av olika anledningar.

Tanken i år var att nordsvensken snart ska få kila vidare till grönare beten då han börjar bli skröpplig, därför är minishettisen köpt som ersättare.
Hon anlände för en vecka sedan och planen va att ta träckprov på båda shettisarna och därefter avmaska om det behövs. Nordsvensken hoppar jag över då han ändå ska få somna in.

Men så fick jag reda på att stoet är avmaskad den 18 april med noromectin, dvs att de ju är 8 veckors intervall på de. Inget träckprov är tagit innan och hon fick just noromectin pga att hon fölat, vilket hon tyvärr miste.
Lilltjejen är väldigt smal och raggig i pälsen och min och förra ägarens misstanke var att hon dels använt energi till fölningen dels att hon "sörjer" sitt föl.
Men när jag fått hem henne så hittade jag dels pälsätare på henne och nu ikväll så hittade jag även en död mask i träcken.

Så hur katten ska jag gå tillväga nu? ska jag avmaska henne en gång till med noromectin innan 8 veckor gått eller nått annat medel?
Är det lönt att ta träckprov på henne nu?
Den andra shettisen ska ju kollas men ska jag vänta tills de går att träckprova båda?
Hagen mockas dagligen sen 2-3 månader tillbaka och det är här dom ska gå hela sommaren då gräset räcker.
Och sist men inte minst är jag helt ute och cyklar med att inte kolla och avmaska den gamle då han inte ska vara kvar så länge till?
 
Senast ändrad:
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

kl

I "mitt" stall ser situationen ut som följer: Tre hästar har skickats in träckprov på och kommer vid behov av att avmaskas några dagar innan flytt till sommarhagen, medan den fjärde inte har tagits träckprov på men ändå kommer att avmaskas, vilket kommer att ske minst en vecka innan de andra hästarna maskas.

Om den fjärde hästen skulle vara högsmittande - det vet vi ju inte - innebär det att den kommer att "ta med sig" parasiterna till sommarhagen också, vilket gör att vi andra ägare nu måste ta ännu ett prov även under sommaren? Eller i andra ord: Är våra eventuella avmaskningar på våra hästar totalt verkningslösa om den fjärde är högsmittande?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

kl

I "mitt" stall ser situationen ut som följer: Tre hästar har skickats in träckprov på och kommer vid behov av att avmaskas några dagar innan flytt till sommarhagen, medan den fjärde inte har tagits träckprov på men ändå kommer att avmaskas, vilket kommer att ske minst en vecka innan de andra hästarna maskas.

Om den fjärde hästen skulle vara högsmittande - det vet vi ju inte - innebär det att den kommer att "ta med sig" parasiterna till sommarhagen också, vilket gör att vi andra ägare nu måste ta ännu ett prov även under sommaren? Eller i andra ord: Är våra eventuella avmaskningar på våra hästar totalt verkningslösa om den fjärde är högsmittande?

Om den nu ändå ska avmaskas, varför en vecka innan er andra? Vilket medel kommer hon använda?

Om den fjärde hästen är högsmittande så har era hästar redan fått i sig den hästens smitta under våren, skillnaden blir bara att DEN hästen blir återsmittad under den längre tid den går i gamla hagen så länge den inte får Cydectin, då skyddar det mot ny smitta i 2v. Dock förstår jag inte anledningen till att den ska avmaskas utan provtagning.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Därför att ägaren fått för sig att hästar absolut inte kan avmaskas senare än i maj (egentligen inte senare än i april). Enligt denne har även alla unghästar (fyra år) mask och särskilt om de kommer söderifrån, och träckprov kan man inte lita på, punkt slut, så det är ingen idé att ta en diskussion med densamme. Dock så har jag funderat på att ställa min häst på bete någon annanstans om det var så att hon trots ev. avmaskning kunde bli "återsmittad" igen i sommarhagen av den här hästen, därav att jag frågade.

Tror att den berörda hästen maskas med Ivomec.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Madick, kan du hjälpa mig med mitt inlägg ivan! Har även mer frågor: Stallägaren vill att vi maskar och sedan får hästen gå i grushage, hur länge då? Är det läge med någn form av intervallmaskning? Åh känner mig så lost i allt detta....

Sedan en annan fundering, vi hade en liten diskution om maskning i stallet, bla att vissa tycker det är dyrt med allt detta = träckprov recept och medel - därför maskas deras ändå... Sedan hade de pratat med veterinär och den hade sagt att unghästen (2 i år) alltid ska maskas där behövs tydligen inget träckprov, samt att deras andra har vart parasitfria enligt träckprov de senaste två åren (toppen tycker jag!) och då sa veterinäen att de måste avmaskas nu och därför behövs inte träckprov. Jag tycker det känns helt fel, har vet rätt eller har jag rätt som tycker det känns konstigt??
 
Senast ändrad:
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Därför att ägaren fått för sig att hästar absolut inte kan avmaskas senare än i maj (egentligen inte senare än i april). Enligt denne har även alla unghästar (fyra år) mask och särskilt om de kommer söderifrån, och träckprov kan man inte lita på, punkt slut, så det är ingen idé att ta en diskussion med densamme. Dock så har jag funderat på att ställa min häst på bete någon annanstans om det var så att hon trots ev. avmaskning kunde bli "återsmittad" igen i sommarhagen av den här hästen, därav att jag frågade.

Tror att den berörda hästen maskas med Ivomec.

Kontra med fakta, t.ex. utrskrifter från SVA. Fråga hur hon tänkt sig göra när det inte finns avmaskningsmedel att ta till längre, i dagsläget är det bara ett säkert medel som fungerar mot lilla blodmasken, det ska påbörja utredningar om resistensgraden mot pyrantel, i Norge är den redan utbredd.

Vem äger stallet? Kan inte den sätta krav på vad som gäller?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Madick, kan du hjälpa mig med mitt inlägg ivan! Har även mer frågor: Stallägaren vill att vi maskar och sedan får hästen gå i grushage, hur länge då? Är det läge med någn form av intervallmaskning? Åh känner mig så lost i allt detta....

Sedan en annan fundering, vi hade en liten diskution om maskning i stallet, bla att vissa tycker det är dyrt med allt detta = träckprov recept och medel - därför maskas deras ändå... Sedan hade de pratat med veterinär och den hade sagt att unghästen (2 i år) alltid ska maskas där behövs tydligen inget träckprov, samt att deras andra har vart parasitfria enligt träckprov de senaste två åren (toppen tycker jag!) och då sa veterinäen att de måste avmaskas nu och därför behövs inte träckprov. Jag tycker det känns helt fel, har vet rätt eller har jag rätt som tycker det känns konstigt??

200 EPG skulle jag avmaska. Skulle hästen ha stora blodmasken är det andra insatser som behövs, hojta i så fall.

Det är dyrt TILL EN BÖRJAN om man inte skött markerna. Efter max 2 år och en bra plan med träckprover, riktad avmaskning och markskötsel så är stallet nere på de 10% som behöver avmaskas regelbundet och kostnaden blir minimal. Sen är ju frågan hur dyrt det blir i framtiden när inga avmaskningsmedel fungerar och hästarna blir sjuka och måste in på klinik, eller ska man bara avliva dem på studs?

Första året behöver hästen (fölet/åringen) mer koll än den vuxna hästen, men sen ska den ha fått tillräckligt med egen motståndskraft.

Vilka maskar skulle avmaskas bort menar veterinären? Om provet visar noll och har gjort det i flera år så FINNS det inget som medlen kommer åt. Det kan finnas inkapslade larver men de kommer inget medel åt. Att avmaska ändå gör att de inkapslade larverna lär sig stå emot medlen = resistens.

Det är absolut mest vanligt att vuxna friska hästar inte behöver avmaskas. Er veterinär är alltså helt ute och cyklar. Kanske han tycker träckproven är båg för då får han inte skriva ut avmaskningsmedel och tjäna pengar på det...
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Kontra med fakta, t.ex. utrskrifter från SVA. Fråga hur hon tänkt sig göra när det inte finns avmaskningsmedel att ta till längre, i dagsläget är det bara ett säkert medel som fungerar mot lilla blodmasken, det ska påbörja utredningar om resistensgraden mot pyrantel, i Norge är den redan utbredd.

Vem äger stallet? Kan inte den sätta krav på vad som gäller?
Personen har faktiskt haft häst hela livet och vet därmed allt som går att veta, fakta och vetenskap ifrågasätts och resistens är förmodligen också bara ett påhitt av maskprovsföretagen, eller något åt det hållet. Den här personen har fullt med utspel om det mesta i hästhållning, att argumentera emot är som att stånga huvudet i en betongvägg.

Ägaren är ingen hästmänniska och tyvärr inte involverad i stallet, s.a.s. Den berörda personen kommer dock att få sitt kontrakt uppsagt då densamme orsakar allmän osämja i stallet, men det sker inte innan hagbytet tyvärr.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Kl

Gjorde sån vanlig kollamasken på min häst och hon hade:
200 EPG stora/lilla blodmasken 0 EPG spolmask.

Ska jag avmaska och med vad?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Tack svaret, han maskades igår med Noromectin, väntar besked om vilken mask de är!

Nej, jag behövde ju inte komma ner och visa mitt svar på träckprovet innan dom skrev ut, konstigt tycker jag...men sen skulle jag inte avmaska om jag inte behöver heller, men det är ju inte alla som tänker så..

Sen undrar jag: Stallägaren vill han nu går i liten grushage. Hur många dagar bör han vara "förpassad" dit, kan han gå i sin gräshage på lördag igen?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Hade hästen redan bytt hage alltså? I så fall finns det ingen anledning att byta hage, den smitta han gett ifrån sig innan avmaskning är mer än det som kommer ut nu de närmaste dagarna. Det kommer ut döda maskar i 3-4 dar som kan innehålla levnadsdugliga ägg.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Ojsan! jag gjorde en tabbe!:crazy: :o
När jag skulle avmaska min lilla ponny (på ca 250-300 kg) så tänkte jag ge henne halva sprutan med bimectin, men stoppgrejjen lossnade och jag råkade trycka i henne hela sprutan. Är de farligt på nått sätt att de fått i sig dubbel dos ivermectin?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Ivermectin kan överdoseras ganska kraftigt utan att det gör något. Upp till 10 gånger ca. Sådant står ju i bipacksedeln och på fass djur.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

*kl*

har en häst i stallet som senaste åren sett ut såhär
köp aug kollad.

0epg
maj 100 epg ej maskad då. flyttad till nytt stall egen hage i mars. som tyvärr inte var helt mockad.

prov taget i aug då 1400. trots mockning å krattning i hagen.

sen legat kvar i 2 år på mellan 600- 800 epg. vet inte vad hästen är av maskad med men har hört att vet som hjälpt dom kliar sig i huvet å förstår inte varför smittan ej sjunker.

hagen är totalsanerad. visade nu 850epg.

hästen igråga ska ut på eldade beten som vilat nått år med kompis som visade 250 epg. legat ngt lägre tidigare.

nått tips vad som kan göras??
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jag har avmaskat med Banminth.

Hur långt efter avmaskningen kan man flytta hästarna till betet?
Ska man ge Banminth fler gånger undet betet?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
163 348
Senast: Cattis_E
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 182
Senast: Boj
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 808
Senast: Boj
·
B
Hästvård Skickade in träckprov på min 1-åring och har fått följande svar: Strongylus/Cyathostominae (stora och/eller lilla blodmasken) EPG 150...
Svar
5
· Visningar
1 258
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp