Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

*KL*

Just nu känner jag mig som väldens sämsta hästägare...:(

Har glömt att ta träckprov och avmaska på ett helt år...
Har iaf fått provsvaren från labbet idag och det visar som följer:

Häst 1 10år 50 blodmaskar
häst 2 3år 925 blodmaskar, odling satt
häst 3 3år 825 blodmaskar, odlang satt

Får svar på odlingarna om 14 dagar...

är det katastofala mängdet?
Har slängt mna tidigare provsvar... vet att jag fick hem en häst som hade över 1500 vid första provtagning...

Hur ser ett optimals prov och avmskaningsschema ut för vuxna hästar över ett år?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Madick.... en fundering.

Fölmask förekommer ju inte så mycket men i bipacksedeln för Axilur står det att man ska ge hela sprutan till en fölunge om man behandlar mot fölmask.

Så när man maskar dom för spolmask, är det klokt att ge dom hela sprutan då också, även om man inte misstänker fölmask? Om man ändå maskar med det medlet menar jag.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Ja det har jag. Så det kändes som "lika bra".... men ville kolla med expertisen först ;)
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Hej
Behöver lite hjälp!

Hittade lite mask i skithögarna i hagen!

Vita maskar ca 1cm långa, runda men platt huvud och spettsig bakkropp
vad är detta??

Någon som har sett sådana?

Funderade på om det verkligen var "hästmask" eller om det var någon typ av insektslarv. Någon som vet?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Frågar åt en tjej i stallet:
Kan man, utan att vara orolig, ge hästen kraftmat (betfor + lusern) nära inpå avmaskningen?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Frågar åt en tjej i stallet:
Kan man, utan att vara orolig, ge hästen kraftmat (betfor + lusern) nära inpå avmaskningen?

Inga problem så länge hästen verkligen svalt ner allt medel. Den enda risken är att hästen har medel sparat i munnen och lyckas få ut det genom att spotta ut maten, om du förstår.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

KL

Hej!
Fått Equimax utskrivet till mitt föl (8 v). Blev osäker, ska man inte ge Axilur/Banminth?

Tack för hjälpen!
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

KL

Hej!
Fått Equimax utskrivet till mitt föl (8 v). Blev osäker, ska man inte ge Axilur/Banminth?

Tack för hjälpen!
Byt genast veterinär när det gäller avmaskningnsfrågor!

Axilur nu, träckprov när fölet är 16v. Bandmask behöver inte ges förrän om många många månader om det ens är nödvändigt, ivermektin som är andra beståndsdelen i Equimax tar i många fall INTE spolmasken vilket är den du ska adressera till 8v fölet.

Alltså, Axilur nu, träckprov om 8v, om även blodmask finns då är det Banminth som behövs. Kom även ihåg träckprovet i januari för att se om det finns spolmask kvar, om det inte gör det behövs ingen vinteravmaskning för fölet.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Puttar upp den här underbara tråden lite, är det dags för träckprov nu för blodmask? Våra går på bete ända tills oktober och det känns som att det är lite väl länge att vänta tills dess..?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

I min jordhage har mitt dräktiga sto gått med 2 andra ponnyer sedan i maj. Hagen harvades i försomras (juni?) omockad och sedan har de gått där igen fram till fölningen. Efter fölningen har hagen mockats ur och mockas dagligen. Vi har inga styngflugor. När behöver jag avmaska eller ta träckprov på de olika hästarna? Antar att fölet hur som helst måste avmaskas vid 8 samt 16 veckor (han är född 5 augusti om det har någon betydelse)?

Snö skyddar maskförekomst på marken men gäller det även för oss som har tjäle? Vår mark håller ju ganska många minusgrader, överlever smittan ändå?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Puttar upp den här underbara tråden lite, är det dags för träckprov nu för blodmask? Våra går på bete ända tills oktober och det känns som att det är lite väl länge att vänta tills dess..?

Vad visade proven i våras och har ni avmaskat och i så fall hur? Har ni styngfluga?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Nu är jag tillbaka igen efter att ha fått nya provresultat på maskkollen.

Han hade ju som sagt över 2000epg i våras och odlingen visade lilla blodmadesken.
Avmaskades med Cydectin vet den 23/4.

Flyttade till nya stallet och stod där tills den 6/7, blev tvungen att panik flytta hem honom till en kompis då hans hästkompis fick avlivas p.g.a. en skada och min blev ensam kvar.
Hos min kompis fick han gå ensam i egen hage sidan om deras 2 hästar till den 23/7.
Då ägaren till den avlivade hästen nya häst kom, de har inte gått ihop utan i egna hagar.
Vi tog träckprov den 21/8, postat den 22/8 och provsvaren kom idag.
Både hade noll på blodmask, spolmask och fölmask.
Men min visar positivt på bandmask.

Kan han ha blivit smittad med det hos min kompis eller kan det finnas i hagarna i vårt stall men att den nya gått för kort tid för det ska ge utslag på hans träckprov.

Min vet kommer på måndag så kommer visa henne provresultatet, så får väl maskmedel utskrivet då.
Ska vi avmaska den nya också?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

KL

Nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra. Jag har precis fått hem en 3-årig B-ponny.
Ingen möjlighet till träckprov/avmaskning fanns innan hemkomst och ut i flocken i hagen. Hur masken ser ut/har sett ut på hästarna i flocken vet jag inte heller eftersom jag är ny i stallet.

Hur som helst så har jag fått provsvar på maskkoll på min 3-åring idag och den visade på 50 epg blodmask. Om det är lilla eller stora vet jag inte eftersom ingen odling görs under 100 epg enligt företaget.

Så hur går jag vidare nu då? Det enda jag vet är att jag vet att den är avmaskad en gång som ettåring, för två år sedan alltså.
Förra ägaren har missat vaccination också så hästen måste grundas om, därav tankarna att maskkoll också är förbisett...? Men det vet jag inte säkert då....


Tacksam för svar :)
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Har den 50 EPG behöver du ju inte göra nåt alls mer än se glad ut och kolla igen i vår? =)

Oavsett om maskkollen är eftersatt innan, så visar ju provet du tagit att den inte har en parasitbörda du behöver göra något alls åt?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Tack för svar. Jag blev osäker eftersom min storhäst har varit nollad i så många år så jag har glömt hur det ser ut när det står att dom faktiskt har lite epg.
jag hängde nog upp mig på att det står "Blodmask" på svaret! Känns olustigt! ;)

Men då vet jag, tack!
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Kan han ha blivit smittad med det hos min kompis eller kan det finnas i hagarna i vårt stall men att den nya gått för kort tid för det ska ge utslag på hans träckprov.

Min vet kommer på måndag så kommer visa henne provresultatet, så får väl maskmedel utskrivet då.
Ska vi avmaska den nya också?

Det är så himla svårt att säga var hästen blivit smittad. Droncit ska du be att få av veterinären eftersom hästen nollat på övrigt. Det är heller inte säkert att den andra ens får det även om det finns i hagarna. Hästarna är olika mottagliga för att plocka på sig parasiter.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
163 348
Senast: Cattis_E
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 182
Senast: Boj
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 808
Senast: Boj
·
B
Hästvård Skickade in träckprov på min 1-åring och har fått följande svar: Strongylus/Cyathostominae (stora och/eller lilla blodmasken) EPG 150...
Svar
5
· Visningar
1 258
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp